Gemeente 's-Hertogenbosch
---
2001: Positief jaar voor s-Hertogenbosch
do 16 mei 2002
Het jaar 2001 is positief verlopen voor de gemeente s-Hertogenbosch.
Er is verder gewerkt aan de in de stadsvisie verwoorde ambities en het
meerjarenprogramma van het grotestedenbeleid. In het verslagjaar stond
niet alleen het beleid centraal, maar met name ook de concrete
uitvoering van dit beleid. Dit meldt het gemeentelijk Jaarverslag 2001
dat in de openbare vergadering van 16 mei 2002 door de gemeenteraad
voor advies wordt voorgelegd aan de raadscommissies en bestuursraden.
De gemeenteraad zal het Jaarverslag 2001 in de raadsvergadering van 11
juni 2002 behandelen en vaststellen. Het verslagjaar 2001 wordt
afgesloten met een positief resultaat van 2,3 miljoen.
Sturende rol jaarverslag
Het jaarverslag is een maand eerder verschenen dan in voorgaande jaren
gebruikelijk was. Dit is gedaan opdat de gevolgen en bevindingen uit
het jaarverslag 2001 nog beter kunnen worden meegenomen in de
begroting 2003. Deze versnelling van het jaarverslag spoort ook met de
landelijke ontwikkelingen die voortvloeien uit de wet dualisering.
Budgettaire dimensie
Ten opzichte van de sluitende begroting 2001 resulteert in de
jaarrekening een voordeel van 2,3 miljoen. Uit normale
bedrijfsvoering (het verslagjaar 2001) resulteert een voordeel van
1,1 miljoen. Daarnaast treedt er een voordeel op van 1,2 miljoen dat
wordt veroorzaakt door meevallers die betrekking hebben op voorgaande
jaren. De belangrijkste twee meevallers zijn: het dividend Essent NV
1999 dat 0,5 miljoen hoger is en de algemene uitkering uit het
gemeentefonds over 1999 die een eenmalige meevaller laat zien van 0,5
miljoen. Voorstel is om het positieve resultaat van 2,3 miljoen te
storten in het structuurfonds. Dit structuurfonds is gevormd om
belangrijke strategische investeringen te realiseren.
Naast een positief rekeningresultaat is ook onze vermogenspositie
versterkt ten opzichte van de begroting 2001 en wel voor een bedrag
van 22,6 miljoen.
Hoewel 2001 een positief rekeningresultaat laat zien, is het de vraag
of deze lijn naar de toekomst doorgetrokken kan worden. De
meerjarenraming 2003-2005 laat namelijk een structureel tekort zien
van 0,9 miljoen.
Beleidsuitvoering 2001
De werkgelegenheid is wederom gegroeid en de werkloosheid gedaald.
Inwoners zijn tevreden over hun eigen buurt, al loopt het oordeel over
de sociale en fysieke kwaliteit iets terug, ook handhaving begint de
eerste vruchten af te werpen. Het aantal koopwoningen is toegenomen en
er is gestart met sanering van de kernvoorraad.
Ondernemers beoordelen het ondernemingsklimaat als gunstig en in vergelijking met andere steden is s-Hertogenbosch geen dure stad.
Aandachtspunten zijn en blijven het aantal bedrijventerreinen, de
bereikbaarheid van de stad, het teruglopende aantal studenten in het
hoger onderwijs en de veiligheid in de stad.
In het verslagjaar 2001 hebben de volgende themas prioriteit gekregen.
Cultuur
2001 mag met recht het jaar van Jeroen Bosch worden genoemd.
Maandenlang zijn zowel de inwoners van de eigen gemeente als van
daarbuiten verwend met een breed en zeer gevarieerd aanbod op
cultuurhistorisch, cultureel en stadspromotioneel terrein, waaraan een
groot aantal instellingen, het theaterfestival Boulevard, de VVV en de
Kring Vrienden een bijdrage hebben geleverd. Het Jeroen Boschjaar
vormde de verpersoonlijking van de in de nieuwe Cultuurvisie beoogde
samenwerking, dynamiek en slagvaardigheid. De genoemde Cultuurvisie
heeft als doel het culturele klimaat binnen s-Hertogenbosch te
veraangenamen; een eerste raadsbesluit dat hieraan bij zal dragen is
de vorming van het nieuwe Kunstencentrum in de Verkadefabriek, waarmee
s-Hertogenbosch definitief op de culturele kaart van het zuiden wordt
verankerd. Ook memorabel is het project Vestingwerken, dat, door een
integrale aanpak van het beleid voor monumenten, stadsontwikkeling,
ecologie, toerisme en recreatie, reeds circa 14 miljoen aan
rijkssubsidies heeft verworven.
Sociale infrastructuur
Om de leefbaarheid in de hele stad op een hoger plan te brengen wordt
in een aantal aandachtsgebieden samen met inwoners en andere
betrokkenen invulling gegeven aan zogeheten
WijkOntwikkelingsStrategieën. Naast een fysiekinfrastructurele
component bestaan deze strategieën ook en vooral uit componenten
gericht op de sociale infrastructuur, welzijn en jongerenwerk. De
eerder geformuleerde ambities zijn bijgesteld. Omdat s-Hertogenbosch
de ambities van het grotestedenbeleid wil handhaven en daarmee ook
kiest voor kwaliteit boven tempo, is temporisering nodig. Een voorname
rol bij de verbetering van de sociale infrastructuur is weggelegd voor
de Brede Bossche Scholen (BBS). Naast de reeds eerder gestarte school
in de Hambaken is tevens gestart met een BBS in de Graafsewijk en in
Oost en is een besluit genomen over de locatie van de BBS Haren, Donk
en Reit.
Interactief besturen
Onder invloed van de Wet dualisering en een recent gehouden enquête
onder burgers krijgt interactief besturen een verdere impuls. Dit om
het contact met de burgers te intensiveren en de inzet en
betrokkenheid van burgers in het kader van actief burgerschap te
bevorderen. Hiertoe is onder andere het experiment "Wijkbudget Oost"
gestart en wordt jongerenparticipatie gestimuleerd door inzet van
DOE-gelden en jongerenpanels. Interactief besturen komt ook tot uiting
doordat de gemeentelijke website is uitgebreid met een Bestuurlijk
Informatiesysteem, waarmee onder andere toegang verkregen kan worden
tot stukken voor raadsvergaderingen, agendas en notulen. Daarnaast
wordt vanuit Burgerzaken een aantal producten digitaal aangeboden via
onze website.
Conclusie
Terugkijkend op 2001 is de balans voor s-Hertogenbosch positief,
ondanks de internationaal waaiende tegenwind. Dit zijn enkele van de
meest relevante bevindingen. Voor de volledige verslaglegging wordt
verwezen naar de integrale tekst van het Jaarverslag.
---
Kwaliteit binnensportaccommodaties verbetert
do 16 mei 2002
De afdeling Sport en Recreatie gaat diverse werkzaamheden uitvoeren in
de Bossche binnensportaccommodaties. Het gaat om achterstallige
bouwkundige en installatietechnische onderhoudswerkzaamheden.
Daarnaast komen er maatregelen die een kwaliteitsverbetering betekenen
voor de gebruikers.
In totaal wordt een bedrag van 255.942,- aangewend om in een aantal
bestaande sporthallen, sportzalen en gymzalen (grote) bouwkundige en
installatietechnische werkzaamheden uit te voeren. Om de overlast voor
de sportverenigingen en de scholen te beperken, voert de gemeente de
aanpassingen in de zomervakantie 2002 uit.
In de gymzalen Hambakendreef, Jan Olieslagerstraat, Donksedreef,
Eerste Rompert, Engelen, de Budozaal aan de Molenstraat, sportzalen De
Hambaken, Overlaet, Rijnstraat en Sporthal De Hazelaar verricht men
relatief kleine bouwkundige werkzaamheden, zoals de reparatie van
tegels en voegen in sanitaire ruimtes of het schilderen van binnen- en
buitenkozijnen. In de gymzalen Mimosastraat, Elzenstraat, Mozartlaan
en sportzaal Weberstraat worden naast kleine bouwkundige
werkzaamheden, de daken geheel of gedeeltelijk vernieuwd. Het
gebouwenbeheersysteem komt in gymzaal Mimosastraat en wordt in gymzaal
Hambakendreef vervangen.
De afdeling Sport en Recreatie exploiteert een aantal sporthallen,
sportzalen en gymzalen, die hoofdzakelijk worden gebruikt door
(basis)-scholen voor het vak lichamelijke opvoeding en door
sportverenigingen voor diverse takken van sport. In 2000 en 2001 zijn
in nagenoeg alle bestaande binnensportaccommodaties van afdeling Sport
en Recreatie, die ten minste de komende vijf jaar in stand blijven
voor het onderbrengen van de lessen lichamelijke opvoeding en voor het
sportgebruik, bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden
verricht. In deze jaren zijn de grootste knelpunten als eerste
aangepakt; de nog resterende gewenste maatregelen zijn naar de nabije
toekomst verschoven in de wetenschap dat de komende jaren opnieuw geld
voor aanpassing en verbetering beschikbaar komt.
Niet alle naar voren gekomen werkzaamheden worden uitgevoerd. De
sporthallen en sportzalen gaan vóór de gymzalen omdat deze
accommodaties vanwege onder meer de afmetingen en hoogte een betere
sportbezetting kennen. Bij de vraag of in een gymzaal werkzaamheden
worden uitgevoerd, is een verband gelegd met het concept Integraal
Huisvestingsplan Gymnastiek- en Sportaccommodaties; indien binnen nu
en vijf jaar een gymzaal voor het onderbrengen van de lessen
lichamelijke opvoeding niet meer behoeft te worden gehandhaafd (het
aantal uren lichamelijke opvoeding is of wordt minimaal) en een
gymzaal voor het "brede bewegen" (verenigingen, ouderen en buurt in
beweging) niet langer een duidelijke meerwaarde kan vervullen, worden
in de betreffende gymzaal alleen de hoogst noodzakelijke
instandhoudingwerkzaamheden uitgevoerd. Op dit moment wordt nog
onderzocht of er akoestische maatregelen volgen in sporthal De
Hazelaar en sportzaal de Overlaet.