Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Persbericht 02/058
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
15 mei 2002
Nr. 02/058
Tillen in het theater tot maximaal 25 kilo
Mensen die werkzaam zijn in de podiumkunsten, zoals artiesten en
technici, mogen voortaan maximaal 25 kilo met de hand tillen.
Daarnaast is afgesproken dat de blootstelling aan electronisch
versterkt geluid zoveel mogelijk tot 80 decibel moet worden
teruggebracht. Waar dat niet lukt, moeten medewerkers
gehoorbeschermers dragen. Ook gaan de verschillende deelbranches
binnen de podiumkunsten samenwerken om de kennis over de
arbeidsomstandigheden in de sector te vergroten.
Dit staat in het arboconvenant voor de podiumkunsten dat is ondertekend door de heer Schrama, directeur arbozorg en verzuimbeleid van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en door de heer Asscher, directeur sector Kunsten van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en vertegenwoordigers van de sociale partners in de branche. Centraal in het convenant staat de aanpak van de arbeidsrisicos lichamelijke belasting, electronisch versterkt geluid, werkdruk en reïntegratie van zieke werknemers. In totaal wordt ruim 1,2 miljoen euro in het convenant geïnvesteerd. De helft hiervan, ruim 600.000 euro, is opgebracht door de sociale partners en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen; het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid betaalt de andere helft. In de branche voor de podiumkunsten werken ongeveer 15.000 mensen. Het gaat niet alleen om artiesten, maar ook om de medewerkers achter de schermen. Het convenant heeft een looptijd van vier jaar.
De tilnorm van 25 kilo moet ertoe bijdragen dat het aantal mensen met
klachten aan schouders, rug en armen gedurende de convenantsperiode
met 10 procent afneemt. In de loop van de convenantsperiode wordt de
tilnorm verder aangescherpt voor specifieke situaties waarin mensen
moeten tillen, zoals het tillen van decorstukken. Voor dansers en
acrobaten wordt een uitzondering gemaakt, omdat zij tijdens optredens
hun partners vaak optillen. Ook worden theaters en podia door
bezoekende gezelschappen voortaan geïnformeerd over bijvoorbeeld de
omvang en het gewicht van het decor, zodat voor hulpmiddelen bij het
tillen gezorgd kan worden. Bezoekende gezelschappen kunnen dit vooraf
schriftelijk aangeven in de al verplichte risico-inventarisatie en
evaluatie.
Daarnaast zijn ook afspraken gemaakt om de blootstelling aan
elektronisch versterkt geluid zoveel mogelijk terug te brengen. Dit
kan bijvoorbeeld door bij poppodia de bar te verplaatsen, waardoor
minder medewerkers aan het geluid worden blootgesteld, of door de
richting van de luidsprekers te veranderen. Waar dit niet mogelijk is,
moeten medewerkers gehoorbeschermers dragen.
In een apart convenant worden nog afspraken gemaakt om de risicos van
niet elektronisch versterkt geluid (zoals bij symfonie-orkesten) te
beperken.
De zestien verschillende deelbranches binnen de podiumkunsten werken
samen in de Stichting Arbopodium. Deze stichting moet zich gaan
ontwikkelen tot een expertisecentrum, waar kennis en informatie op het
gebied van arbeidsomstandigheden voor deze sector verzameld en
verspreid wordt. Op 15 mei jongstleden is de website van de Stichting
Arbopodium (www.arbopodium.nl) van start gegaan.
---------------------------------------------------------------Dit is
een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, het ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,
de Stichting Arbopodium, het Contactorgaan van Nederlandse Orkesten
(CNO), de CNV-Kunstenbond, De Nationale Reisopera, De Nederlandse
Opera, het Directie Overleg Dans (DOD), FNV Kunsten, Informatie en
Media (FNV KIEM), de Nederlandse Toonkunstenaarsbond (NTB), Opera
Zuid, de Vereniging van Actuele Muziek Podia (VAMP), de Vereniging van
Jazz- en Improvisatiemuziek Podia (VIP), de Vereniging Nederlandse
Muziekensembles (VNME), de Vereniging Nederlandse Poppodia (VNP), de
Vereniging van Nederlandse Theatergezelschappen (VNT), de Vereniging
van Schouwburg- en Concertgebouw Directies (VSCD), de Vereniging van
Vlakke Vloer Theaters (VVT), de Vereniging van Vrije Theater
Producenten (VVTP).