AutoRai
15-5-2002
Methanol tankstation geopend in Verenigde Staten
Eind april werd in Sacramento (Californië) het allereerste methanol tankstation voor brandstofcel-voertuigen in gebruik genomen door het California Fuel Cell Partnership. Het station zal de mathanol-testvoertuigen in dit gebied bevoorraden.
Dit betekent het begin van de tweede fase van het California Fuel Cell
Partnership, waarin methanol als vloeibare brandstof wordt getest. Met
de NECAR 5 test DaimlerChrysler voor het eerst een
brandstofcel-voertuig dat op vloeibare brandstof loopt.
DaimlerChrysler speelt wereldwijd een pioniersrol in
brandstofceltechnologie. Prof. Dr. Ferdinand Panik, hoofd van de
projectgroep brandstofceltechnologie van DaimlerChrysler, De
brandstofcel garandeert in belangrijke mate onze mobiliteit voor de
toekomst. Het gaat hier om mobiliteit die onafhankelijk is van
aardolie en die minimaal milieubelastend is.
Bij de NECAR 5 is voor het eerst het volledige brandstofcel-systeem
inclusief methanolomvormer in de bodemplaat van de Mercedes-Benz
A-klasse ondergebracht. De binnenruimte van de NECAR 5 is daardoor
nagenoeg gelijk aan die van een Mercedes-Benz A-klasse. In december
2001 ondernam de NECAR 5 een recordtocht van 1.111 kilometer over
Californische wegen en leverde hiermee onomstotelijk bewijs van de
goede prestaties en de betrouwbaarheid van deze
aandrijflijnconstructie.
Afhankelijk van de gebruikte brandstof zijn brandstofcel-autos
uitermate emissie-arm of zelfs emissie-vrij. Als de auto op waterstof
rijdt, komt er alleen waterdamp uit de uitlaat. Pure waterstof neemt
echter veel plaats in en het creëren van een dekkend netwerk is een
zeer kostbare onderneming. Om deze redenen geeft DaimlerChrysler voor
het normale gebruik in personenautos de voorkeur aan waterstof dat
verkregen is uit de brandstof methanol. Methanol kan op soortgelijke
wijze als nu het geval is bij benzine en dieselolie via een netwerk
van tankstations worden gedistribueerd.
Eind 2002 presenteert DaimlerChrysler de eerste in serieproductie
vervaardigde brandstofcel-voertuigen; 30 Mercedes-Benz Citaro
stadsbussen. De eerste personenwagens die aangedreven worden door
brandstofceltechnologie, de Mercedes-Benz A-Klasse, verschijnen vanaf
2004.