CIGNA
Nieuwe studie: werknemers voelen zich 'alleen staan'
Nieuwe studie: Met het oog op vaak schokkende wereldgebeurtenissen voelen werknemers met een internationale functie zich 'alleen staan'
Onderzoek biedt multinationals tips voor de beste procedures om
expatriates meer ondersteuning te geven nu de spanning in de wereld
oploopt
Orlando, Florida - Gelet op de toenemende spanningen in de wereld
vinden werknemers met een internationale functie dat hun bedrijf te
weinig doet om hen in deze woelige tijden bij te staan. Volgens recent
onderzoek onder expatriates zegt meer dan de helft dat het gebrek aan
informatie over gezondheid en veiligheid vanuit het bedrijf slecht is
voor hun gemoedsrust en vooruitzichten.
De bevindingen werden gepresenteerd op de 47e Jaarvergadering en beurs
van WorldatWork. De tweede jaarstudie - uitgevoerd in de eerste drie
maanden van 2002 - werd gefinancierd door CIGNA International
Expatriate Benefits, een bedrijfsonderdeel van CIGNA Corporation
(NYSE: CI); de National Foreign Trade Council, die open internationale
handel en investering ondersteunt, en WorldatWork, de vooraanstaande
wereldwijde honoreringsorganisatie die zich vooral richt op het
aantrekken, vasthouden en motiveren van werknemers.
Toegewijd maar teleurgesteld
Volgens Virginia Hollis, vice-voorzitter van Global Markets voor CIGNA
International Expatriate Benefits, acht 77 procent de kans klein dat
ze door recente gebeurtenissen hun functie zullen neerleggen.
Vierenzeventig procent ziet geen verandering in de bereidheid een
toekomstige functie in het buitenland te accepteren. De werknemers
waren echter teleurgesteld dat ze niet meer hulp ontvingen in het
licht van de spanningen in de wereld.
'Vijfenvijftig procent van de expatriates uitte kritiek op de
inspanningen van het bedrijf om hen op de hoogte te houden van
actuele, veranderende of mogelijk nadelige omstandigheden voor de
gezondheid en veiligheid, en hoe ze daar mee om moeten gaan', aldus
Hollis. 'Slechts 20 procent was vol lof over hun bedrijf dat zorgt
voor een goed communicatieproces om expatriates volledig op de hoogte
te houden met veiligheidsbulletins, rampenplannen en richtlijnen voor
noodgevallen.'
Bijna 40 procent van de expatriates vindt dat het bedrijf hen
onvoldoende voorbereidt op de internationale functie. Zesenvijftig
procent beoordeelt de afstemming tussen lokaal-landelijke
personeelsafdelingen en die van het hoofdkantoor negatief. Ook
verwacht 35 procent de huidige werkgever binnen vijf jaar te
verlaten.
Deze bevindingen staan haaks op de investeringen van bedrijven in hun
buitenlandse werknemers, die gemiddeld ruim 1 miljoen dollar bedragen
voor een doorsneefunctie. ' Werkgevers moeten beseffen dat
gezondheids- en welzijnskwesties een cruciale rol spelen in het
resultaat van een internationale functie en het uiteindelijke
rendement voor het bedrijf', aldus Hollis. Anne C. Ruddy, CPCU,
directeur belast met het dagelijks bestuur van WorldatWork merkt op
dat het onderzoek er sterk op wijst dat het gezin een belangrijke rol
kan spelen in de voldoening en het succes van een expatriate. 'Uit de
gegevens blijkt dat ondersteuning van het gezin een essentieel
onderdeel is van het succesquotiënt voor een expatriate', aldus Ruddy.
'Maar het is ook zo dat wanneer meer dan één op de twee expat's met
een dubbele baan aangeeft dat hun partner de eigen carrière deels
moest opofferen om de buitenlandse functie mogelijk te maken, dit
aangeeft hoe zwaar dit kan zijn voor het gezin.'
Volgens Bill Sheridan, senior director van de National Foreign Trade
Council, vormen expatriates een aanzienlijk internationaal
personeelsbestand van naar schatting drie tot vijf miljoen
zakenmensen. 'Bedrijven investeren gemiddeld 1,3 miljoen dollar voor
iedere expatriate in de loop van een meestal driejarige functie',
aldus Sheridan. 'Om die investering te beschermen, moeten managers de
beste procedures hanteren om mensen aan te trekken, hen op het werk te
ondersteunen en hen te repatriëren.'
Wijze lessen: Vijf beste procedures
In het onderzoek werd respondenten gevraagd suggesties te geven voor
de beste procedures die bedrijven moeten toepassen om het welzijn van
expatriategezinnen, de gemeenschap en problemen op het werk beter aan
te pakken.
Suggesties voor beste procedures die bedrijven met internationale
werknemers moeten toepassen zijn:
- Bied interculturele scholing en taalonderwijs aan
- Verstrek continu informatie over gezondheids- en veiligheidskwesties
voor de meeste gastlanden
- Zorg voor royale voorzieningenregelingen voor expatriates,
toegesneden op de unieke behoeften van buitenlandse werknemers
- Draag bij aan de culturele aanpassing van gezinnen van kaderleden
met een internationale functie
- Help kaderleden met het vinden van een balans tussen persoonlijke en
beroepsmatige wensen tijdens het vervullen van hun functie
Deelnemers en onderzoeksmethode:
In totaal hebben dit jaar 709 expatriates, die buiten hun eigen land
een functie vervullen, deelgenomen aan de studie via een
diepteonderzoek op internet in vijf talen. De respondenten werden
gekozen uit 1.725 hits op de site met de vraag: 'Woont en werkt u
momenteel buiten uw vaderland?' Ze vertegenwoordigen meer dan 200
multinationals met bedrijfsactiviteiten in vooral de Verenigde Staten,
Canada, Groot-Brittannië, Duitsland, België, Nederland, Zwitserland,
Italië en Spanje.
Over de sponsors:
CIGNA International Expatriate Benefits maakt deel uit van CIGNA
International. Met bedrijfsactiviteiten in Europa, Latijns-Amerika en
Azië/Pacific, levert CIGNA International, de wereldwijde
bedrijfsdivisie CIGNA Corporation (NYSE: CI), producten op het gebied
van gezondheidszorg, managementdiensten voor medische zorg en
pensioenregelingen op basis van bijdragen aan arbeids- en
consumentenmarkten, en levens-, ongevallen- en zorgverzekeringen aan
individuen.
De NFTC werd in 1914 opgericht om namens aangesloten Amerikaanse
bedrijven (nu meer dan 550) de export te vergroten, Amerikaanse
investeringen in het buitenland te beschermen, het
concurrentievermogen en de winstgevendheid van de Amerikaanse
industrie te versterken en een eerlijk en rechtvaardig handelssysteem
in stand te houden. NFTC-leden vertegenwoordigen 70 procent van alle
Amerikaanse niet-agrarische export en 70 procent van de Amerikaanse
particuliere buitenlandse investeringen.
WorldatWork, voorheen de American Compensation Association en de
Canadian Compensation Association, is 's werelds grootste non-profit
beroepsorganisatie die zich vooral bezig houdt met kennis op het
gebied van honoreringen, uitkeringen en totale beloningssystemen.
WorldatWork werd in 1955 opgericht en richt zich op disciplines die
samenhangen met het aantrekken, vasthouden en motiveren van
werknemers. Naast beroepsmatige aansluiting biedt WorldatWork hoog
aangeschreven certificering (CCP(R), CBP(TM) en P(R)),
onderwijsprogramma's, het maandelijkse workspan(R) magazine, online
informatiebronnen, onderzoeken, publicaties, congressen, onderzoeks-
en netwerkmogelijkheden. KADERARTIKEL
Nader bekeken: Succes op het werk
Het doel van de Global Expatriate Study 2000 was tweeledig. Ten
eerste, de primaire interesses en aangelegenheden vaststellen onder
een ruime dwarsdoorsnede van expatriates die momenteel een functie
vervullen. Ten tweede, deze ervaringen van werkende expatriates
gebruiken om een lijst samen te stellen met de beste procedures die
werkgevers kunnen helpen werknemers die buiten hun vaderland werken te
selecteren, vast te houden en te motiveren.
De impact van huidige wereldgebeurtenissen
Expatriates lijken hun functie te willen voortzetten of een nieuwe
functie te aanvaarden, ondanks de onzekere gebeurtenissen in de
wereld.
- 77 procent ziet geen verandering in de kans dat ze hun functie
voortijdig zullen neerleggen als gevolg van onzekere gebeurtenissen in
de wereld.
- 74 procent ziet geen verandering in de kans een andere
internationale functie te accepteren.
- 25 procent zegt dat de huidige gebeurtenissen in de wereld de kans
vergroten dat ze hun gezin bijeenhouden tijdens een functie als
expatriate.
- Tegelijkertijd beweert 22 procent van degenen bij wie het gezin niet
zal meegaan tijdens de functie, dat de kans dat het gezin wel meegaat
nu nog kleiner is in het licht van de huidige wereldgebeurtenissen.
- Nog geen 25 procent meldt dat het bedrijf functies heeft opgeheven
in verband met politieke kwesties of veiligheidszaken.
Voorbereiding en ondersteuning
Wat betreft de verwachtingen die expatriates koesteren over
voorbereiding en ondersteuning schieten werkgevers vóór, tijdens en na
de functie tekort.
- Slechts één op de vijf expatriates beoordeelde de voorbereiding van
het bedrijf op de functie als goed.
- Expatriates die de voorbereiding gunstig beoordeelden, hadden drie
keer zoveel kans interculturele scholing te hebben gevolgd.
- 63 procent van de expatriates wier gezin interculturele scholing had
gevolgd, beoordeelde de ervaring als gunstig.
- 58 procent van de expatriategezinnen (en 40 procent van de
expatriates zelf) had geen taalonderwijs ontvangen.
- Van de expatriates en hun gezinnen die taalonderwijs hadden
ontvangen, vond 75 procent dit zeer nuttig.
Een kwestie van eerlijkheid
Expatriates hebben een positievere ervaring als ze vinden dat hun
arbeidsvoorwaarden voldoende royaal zijn en bijkomende vergoedingen
omvatten die vergelijkbaar zijn met die in het eigen land.
- 50 procent vond het totale honorerings- en vergoedingenpakket
gunstig.
- 40 procent van de expatriates beoordeelde ziekteverlof, zorg-,
levens- en arbeidsongeschiktheidverzekering, en pensioenuitkeringen
niet gunstig.
- Lidmaatschap van lokale verenigingen en internetgemeenschappen,
toeslagen voor tweeverdieners en thuisverlof, werden vaker dan andere
gebieden genoemd die niet voorzien in de wensen van expatriates.
Koorddansen
Expatriates zouden meer hulp van hun werknemer op prijs stellen bij
het vinden van een balans tussen werk en leven tijdens het vervullen
van de functie.
- Tweederde van de expatriates is het ermee eens dat internationale
functies lastig zijn in gezinnen met tweeverdieners.
- 59 procent van de partners was vóór de aanstelling voltijds
werkzaam, hoewel 53 procent niet werkte tijdens het vervullen van de
functie. Slechts 7 procent zocht werk.
- Er bestond een sterke correlatie tussen de tevredenheid over de
expatriate-ervaring en de integratie van het gezin in de lokale
cultuur.
- De meest tevreden groep is zeer sociaal binnen en buiten de
gemeenschap van expatriates.
- Expatriates die een functie louter om beroepsredenen hadden
aanvaard, waren iets minder tevreden dan degenen met zowel
persoonlijke als beroepsmatige redenen (85 procent tegen 93
procent).
- 50 procent zegt te verwachten binnen vijf jaar een andere
internationale functie te vervullen. Meer dan dertig procent denkt
voor hetzelfde bedrijf te zullen werken.
Gezichtspunten van vrouwen ten opzichte van mannen In sommige gevallen
hebben vrouwen en mannen andere opvattingen over de kwaliteit van de
ondersteuning tijdens een functie in het buitenland.
- Alleenstaande mannen blijken de voorzieningen sneller ontoereikend
te vinden dan alleenstaande vrouwen, met uitzondering van
thuisverlof.
- Getrouwde vrouwen vinden thuisverlof, mobiliteitsvergoeding en
hulpprogramma's voor werknemers eerder ontoereikend dan getrouwde
mannen.
Achtergrond van deelnemers aan het onderzoek
Nog wat informatie over de deelnemende expatriates
- 709 expatriates namen deel via een diepteonderzoek op internet in
vijf talen.
- Werklocaties
- 39 procent was werkzaam in de Europese Unie.
- 17 procent werkte in de landen rond de Grote Oceaan.
- 9 procent in Groot-Brittannië.
- 6 procent in Mexico, Midden- en Zuid-Amerika.
- 6 procent werkte in de Verenigde Staten.
- 3 procent in Canada.
- 19 procent was werkzaam in een ander land.
- Land van herkomst
- 62 procent van de expatriatebedrijven heeft het hoofdkantoor in de
Verenigde Staten.
- 19 procent heeft het hoofdkantoor in de Europese Unie.
- 10 procent heeft het hoofdkantoor in Groot-Brittannië.
- 9 procent heeft het hoofdkantoor in een ander land.
- Nog enkele feiten
- 76 procent van de expatriates was man.
- 73 procent was 44 jaar of jonger.
- 45 procent was tussen de 35 en 44 jaar.
- 54 procent gaf aan dat dit de eerste internationale functie was.
- 51 procent gaf aan dat de duur van de functie drie jaar of korter
was.
- 66 procent rekende zichzelf tot het middenkader.
Website: http://www.cigna.com
Wayne Adams van CIGNA, +1-215-761-4755, wayne.adams@cigna.com, of
Brooke
Worden, +1-952-346-6126, bworden@webershandwick.com, voor CIGNA
15 mei 02 08:59