Ingezonden persbericht
PERSINFORMATIE
WINNAARS PITCH VOOR STICHTING AAP BEKEND
Getty Images sponsor trip naar Cannes voor Jonge Honden
Getty Images, 's werelds grootste bron van beeldmateriaal, heeft de winnaars van de Jonge Honden pitch voor Stichting Aap bekend gemaakt. Het is de tweede keer dat Getty Images in samenwerking met stichting Jonge Honden een pitch heeft georganiseerd. De winnaars, twee teams van Ogilvy, hebben een plaats in de bus naar het reclamefestival in Cannes verdiend. De "Letterlijke printcampagne - fax" en de campagne "Geef ze een tweede leven" werden door de jury unaniem verkozen tot de beste inzendingen.
De opdracht bestond uit het bedenken van een printcampagne voor Stichting
Aap. In de campagne moest beeldmateriaal van Getty Images worden toegepast.
Het stond de deelnemers vrij de beelden te bewerken, of slechts een detail
van een beeld te gebruiken. Voor de hoofdboodschap van de campagne hadden de
deelnemers keuze uit twee mogelijkheden:
1. Spaar Air Miles voor Stichting Aap
2. Verzamel cartridges voor Stichting Aap
De jury heeft dit jaar twee inzendingen beloond met een gedeelde eerste
plaats, waarbij een duidelijk onderscheid is gemaakt naar creatieve winnaars
en beste print advertentie. De winnaars zijn:
1e plaats (creatieve winnnaars)
Geert Ploeger en Ingo Mettens (Ogilvy): "Letterlijke printcampagne - fax"
Het idee achter deze inzending vond de jury heel goed bedacht; acht zwarte
bladzijden met (minimale) witte tekst, waardoor de inktcartridges van de
ontvangers sneller dan normaal leeg raken. Een dergelijke actie lijkt echter
moeilijk toepasbaar vanwege mogelijk irritatie die kan ontstaan bij de
ontvangers. Als PR stunt vond de jury deze inzending wel sympathiek. Het
team had duidelijk de briefing heel letterlijk geĂŻnterpreteerd.
1e plaats (beste printcampagne)
Theo Korf en Lionell Schuring: "Geef ze een tweede leven"
Volgens de jury was dit concept goed uitgewerkt, een combinatie van mooi
beeld en sterke copy. Het idee was een vervagend beeld van een aap, hetgeen
de illusie wekte van een (bijna) lege cartridge. De boodschap kwam in deze
campagne helder over, met name door de tekst: "Geef ze een tweede leven",
die niet alleen verwijst naar de aap maar ook naar de inktcartridges.
De derde plaats is gegaan naar Juri Teuling en Peter ten Brinke (Willem de
Kooning Academie) voor hun campagne "Vliegreis concept". Volgens de jury was
het beeldgebruik goed en origineel, maar de copy onvolledig, waardoor de
boodschap minder duidelijk was.
Jury
De juryleden dit jaar waren:
- Michael Jansen (Result DDB)
- Bast Korsten (Result DDB)
- Sanne Bredt (Stichting Aap)
- Rutger Middendorp (Jonge Honden)
- Sander Gaarenstroom (Jonge Honden)
- Marco Oonk (Getty Images)
Getty Images, Inc.
Getty Images, Inc. (www.getty-images.com
Einde persinformatie. Amsterdam, 13 mei 2002.
Voor meer informatie of beeldmateriaal van de winnaars kunt u contact
opnemen met (