Ingezonden persbericht

PERSINFORMATIE

WINNAARS PITCH VOOR STICHTING AAP BEKEND

Getty Images sponsor trip naar Cannes voor Jonge Honden

Getty Images, 's werelds grootste bron van beeldmateriaal, heeft de winnaars van de Jonge Honden pitch voor Stichting Aap bekend gemaakt. Het is de tweede keer dat Getty Images in samenwerking met stichting Jonge Honden een pitch heeft georganiseerd. De winnaars, twee teams van Ogilvy, hebben een plaats in de bus naar het reclamefestival in Cannes verdiend. De "Letterlijke printcampagne - fax" en de campagne "Geef ze een tweede leven" werden door de jury unaniem verkozen tot de beste inzendingen.

De opdracht bestond uit het bedenken van een printcampagne voor Stichting Aap. In de campagne moest beeldmateriaal van Getty Images worden toegepast. Het stond de deelnemers vrij de beelden te bewerken, of slechts een detail van een beeld te gebruiken. Voor de hoofdboodschap van de campagne hadden de deelnemers keuze uit twee mogelijkheden:


1. Spaar Air Miles voor Stichting Aap

2. Verzamel cartridges voor Stichting Aap

De jury heeft dit jaar twee inzendingen beloond met een gedeelde eerste plaats, waarbij een duidelijk onderscheid is gemaakt naar creatieve winnaars en beste print advertentie. De winnaars zijn:


1e plaats (creatieve winnnaars)
Geert Ploeger en Ingo Mettens (Ogilvy): "Letterlijke printcampagne - fax" Het idee achter deze inzending vond de jury heel goed bedacht; acht zwarte bladzijden met (minimale) witte tekst, waardoor de inktcartridges van de ontvangers sneller dan normaal leeg raken. Een dergelijke actie lijkt echter moeilijk toepasbaar vanwege mogelijk irritatie die kan ontstaan bij de ontvangers. Als PR stunt vond de jury deze inzending wel sympathiek. Het team had duidelijk de briefing heel letterlijk geĂŻnterpreteerd.


1e plaats (beste printcampagne)
Theo Korf en Lionell Schuring: "Geef ze een tweede leven" Volgens de jury was dit concept goed uitgewerkt, een combinatie van mooi beeld en sterke copy. Het idee was een vervagend beeld van een aap, hetgeen de illusie wekte van een (bijna) lege cartridge. De boodschap kwam in deze campagne helder over, met name door de tekst: "Geef ze een tweede leven", die niet alleen verwijst naar de aap maar ook naar de inktcartridges.

De derde plaats is gegaan naar Juri Teuling en Peter ten Brinke (Willem de Kooning Academie) voor hun campagne "Vliegreis concept". Volgens de jury was het beeldgebruik goed en origineel, maar de copy onvolledig, waardoor de boodschap minder duidelijk was.

Jury
De juryleden dit jaar waren:

- Michael Jansen (Result DDB)

- Bast Korsten (Result DDB)

- Sanne Bredt (Stichting Aap)

- Rutger Middendorp (Jonge Honden)

- Sander Gaarenstroom (Jonge Honden)

- Marco Oonk (Getty Images)

Getty Images, Inc.
Getty Images, Inc. (www.getty-images.com ) is een toonaangevende onderneming die gestalte geeft aan visuele communicatievormen door de innovatieve creatie, levering en distributie van beelden, bewegende beelden, lettertypes en het verlenen van aanverwante diensten aan communicatiebedrijven overal ter wereld. Getty Images kan putten uit een bekroonde collectie van meer dan 70 miljoen beelden en 30.000 uren film en biedt de meest frappante stilstaande en bewegende beelden aan ontwerpers, redacteurs en zakelijke gebruikers. Elke dag worden producten van Getty Images gebruikt om wereldwijd duizenden fascinerende communicatieproducten te scheppen. Getty Images is een pionier in de migratie van het beheer en de distributie van visuele informatie naar het Internet en zet deze traditie voort door communicatieproducten in de hele wereld een nieuwe vorm te geven en te verbeteren.

Einde persinformatie. Amsterdam, 13 mei 2002.

Voor meer informatie of beeldmateriaal van de winnaars kunt u contact opnemen met (