AutoRai
13-5-2002
Compleet nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan
Saab staat met de 9-3 Sport Sedan aan het begin van een belangrijke
periode. Dit model bijt het spits af van een nieuwe generatie autos,
die stuk voor stuk tegemoet komen aan de specifieke eisen van een
exclusief marktsegment.
- Eerste Saab gepositioneerd in het premium compacte Sport Sedan
segment.
- Goede wegligging en ruimtelijk interieur dankzij lange wielbasis en
grote spoorbreedte
- Compleet nieuwe aandrijflijn inclusief nieuwe lichtgewicht,
aluminium benzine turbomotoren
- Nieuwe vijftraps automatische transmissie en handgeschakelde
zesversnellingsbak
- Verfijnde krachtoverbrenging dankzij exclusieve Saab-elektronica
- Van glasvezel voorziene elektronica voor geavanceerde multimediale
toepassingen
- Extreem sterke en stijve carrosserie voor de beste
rij-karakteristieken en de hoogste graad van veiligheid
- Tweede generatie Saab Actieve Hoofdsteunen (SAHR)
- Veiligheidsgordels met gordelspanners, tweetraps airbag in stuur
voor bestuurder en voorpassagier, hoofdairbags en zij-airbags
- Persoonlijke voorkeurinstellingen en keuze uit diverse uitvoeringen
Als Saabs eerste deelnemer in het segment van de premium, sportieve
sedans, zorgt de nieuwe 9-3 voor een unieke vorm van rijplezier.
Het coupé-achtige silhouet, de vlak gepositioneerde voor- en
achterruit en de korte overhang aan de voor- en achterzijde geven de
9-3 een krachtig, sportief en dynamisch uiterlijk. De vorm van de
ruiten, het wigvormige profiel in combinatie met de geïntegreerde
koplampen en de grille vormen de onmiskenbare karakteriseren van zijn
Saab-uiterlijk.
De geoptimaliseerde aërodynamica met onder andere zeer gunstige
cW-waarde van 0,28 zorgt voor een zo groot mogelijke neerwaartse druk
op de achteras, waardoor de auto ook bij hoge snelheden stabiel
blijft. Ook remmen verloopt dankzij de gecreëerde neerwaartse druk nog
beter. De goed gestuurde luchtstroom voorkomt zelfs dat de achterruit
en lichten worden bedekt onder straatvuil.
Tegelijk met het nieuwe model introduceert Saab drie nieuwe,
2,0-liter, aluminium benzine turbomotoren voor in de 9-3 Sport Sedan.
Het vermogen van de motoren varieert van 150 (110 kW) tot 210 pk (147
kW) en 125 pk (92 kW) voor de 2,2-liter turbodiesel.
De keuze voor transmissies bestaat uit een handgeschakelde vijf- of
zesversnellingsbak of een vijftraps automatische transmissie met de
mogelijkheid tot handmatig schakelen via de selectiepook of optioneel
met bediening via het stuur (Sensotronic). Voor de 9-3 Sport Sedan
zijn vier uitvoeringsniveaus beschikbaar: Linear, Arc en Vector, plus
de supersportieve Aero-variant. De verkoop in Nederland begint in
september 2002. Prijzen zijn nog niet definitief, maar de verwachting
is dat de vanafprijs rond de 30.000 euro ligt.
Vergeleken met zijn voorganger biedt de nieuwe 9-3 meer
interieurruimte, met name de achterpassagiers profiteren hiervan. De
totale lengte van de auto is gelijk gebleven. In de breedte is hij
echter met 55 millimeter toegenomen. De wielbasis telt 71 millimeter
meer.
Het design van de 9-3 Sport Sedan is afgestemd op de persoon achter
het stuur. De sportieve rij-eigenschappen van de nieuwe 9-3 komen op
vier belangrijke vlakken tot uiting: interactie, prestaties, behoeften
van de bestuurder en de centrale rol van de bestuurder.
Interactie
De nieuwe 9-3 is het resultaat van intensieve research door de
ingenieurs van Saab naar de gedragingen van het onderstel. Het
weggedrag van de auto, de directe respons op commandos van de
bestuurder en de gevoelige besturing maken van de 9-3 een belevenis om
in te rijden. Een ware uitdaging, die geldt als een nieuwe standaard
in zijn klasse.
- Koerscorrigerende eigenschappen van de achterwielen bij het sturen.
De achterwielophanging is zo afgesteld dat de wielen zorgen voor een
optimale stabiliteit.
- Achterwielophanging met vier onafhankelijke reactiestangen. Hoge
zijdelingse stijfheid voor meer stabiliteit en grip en minder lengte
stijfheid om juist het comfort te verhogen.
- Laag geplaatste stuurophanging voor meer gevoel, precisie en snelle
respons. De stuurbekrachtiging is er een van de laatste generatie.
- Voorste wielophanging heeft MacPherson veerpoten waarvan de onderste
A-armen bevestigd zijn aan een met rubber geïsoleerd subframe. Ook
hier zorgt de wielophanging met een hoge zijdelingse stijfheid voor
meer stabiliteit en grip. In de lengterichting is de wielophanging
juist wat meer vergevingsgezind, dit om het comfort te verhogen.
- Geavanceerde elektronische systemen. De 9-3 kan worden uitgerust met
gebruiksvriendelijke ESP (Electronic Stability Program). Mechanische
remassistent, EBD (Elektronic Brake force Distribution), CBC
(Cornering Brake Control) en TCS (Traction Control System).
- Geoptimaliseerde remkracht. De voorste en achterste remschijven zijn
in verschillende formaten leverbaar, afhankelijk van de uitvoering van
de auto.
- Minimaal onafgeveerd gewicht voor betere rijkwaliteit.
- Speciale montagebussen bovenop de bevestigingspunten van de
achterste schokbreker zorgen voor prettigere rij-eigenschappen en
minder trillingen.
Prestaties
Saab is het onbetwiste kenniscentrum binnen General Motors wat betreft
de ontwikkeling van benzinemotoren die voorzien zijn van een turbo. De
nieuwe aandrijflijn maakt het rijden met de sterke Saab-motoren met
hun traditioneel hoge koppel een stuk geraffineerder. De door de turbo
opgewekte krachten worden door de aandrijflijn in de juiste banen
geleid. Om de best mogelijke prestaties te leveren zijn de
karakteristieken van het onderstel volledig in synergie met het
vermogen van de auto. Alle elementen vormen tenslotte een geheel. De
belangrijkste kenmerken zijn:
- Nieuwe, geheel uit aluminium vervaardigde 2,0-liter turbomotoren. De
door Saab ontwikkelde en afgestelde motoren leveren een vermogen van
150 pk (110 kW, 1.8t), 175 pk (129 kW, 2.0t) en 210 pk (147 kW, 2.0T).
Bij alle motoren zorgt een hoog koppel voor veel trekkracht. Alle
interne onderdelen zijn unieke Saab-onderdelen. Balansassen en een
aangepast vliegwiel laten de motor extra soepel draaien.
- Verfijnde krachtoverbrenging voor hoge prestaties. Bijzonder
gevoelige en accurate gasklep bediening, de nieuwste generatie van het
Trionic 8 motormanagement -systeem reguleert het koppelverloop en het
motorvermogen op de meest optimale manier.
- Meer keuze voor transmissies. Vernieuwde handgeschakelde
vijfversnellingsbak en een volledig nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak. Vijftraps, adaptieve automatische transmissie met
Saabs Sensotronic handmatige transmissiekeuze. Optioneel kan de
Sensotronic aan het stuur bediend worden.
- Motorgeluid en trillingen sterk gereduceerd dankzij extra stijve
bevestigingsarmen onderaan de motor.
Behoeften van de bestuurder
De 9-3 is niet uitsluitend gericht op het leveren van technische
topprestaties, ook aan de behoeften van de bestuurder wordt op alle
vlakken tegemoet gekomen. De belangrijkste kenmerken zijn:
- Individuele voorkeur. Een groot aantal functies in de auto kunnen
ingesteld worden naar de specifieke voorkeuren van de bestuurder. Denk
hierbij aan: het alarm, de parkeersensoren, de gevoeligheid van de
regensensoren en de automatische klimaatregeling.
- Hoogwaardige elektronica. Dankzij het veelvuldig gebruik van
glasvezel ligt de verwerking van elektrische signalen vijftig maal
hoger dan de bij het gebruik van conventionele elektriciteitsdraden.
De toepassing van een zeer uitgebreid infotainment-systeem is hierdoor
in de nieuwe 9-3 mogelijk. - Airconditioning met twee klimaatzones. De
automatische klimaatregeling houdt de temperatuur in de auto te allen
tijde constant. Verschillende sensoren registreren wanneer de auto of
een gedeelte daarvan in de zon of schaduw komt, een uniek tweeweg
luchtsysteem houdt de diverse klimaatzones in de auto op temperatuur.
- Satelliet navigatie. Ontworpen door Saab en voorzien van op maat
gemaakte software. Het navigatiesysteem omvat gesproken instructies,
een locatie en route opslag en actieve routebegeleiding zoals het
omzeilen van files.
- Primeur: eerste auto met geïntegreerde Bleutooth voorzieningen. De
techniek van Bleutooth maakt draadloze informatieoverdracht tussen
apparaten als mobiele telefoons, PDAs (Personal Digital Assistance) en
laptops mogelijk. De nieuwe 9-3 biedt de mogelijkheid voor een met de
stem gestuurde mobiele telefoon met een Bleutooth headset en een
draadloze internetverbinding voor een laptop of PDA.
- Veelzijdige laadruimte. De achterbank is standaard in twee delen
(60/40) neer te klappen en een skiluik biedt uitkomst tijdens
wintersport.
- Lagere gebruikskosten. Door grotere service intervallen en verkorte
werkplaatstijden zijn de onderhoudskosten met dertig procent gedaald
ten opzichte van het vorige model. Een intelligente boordcomputer
berekent het ideale moment om de olie te verversen.
- Comforverhogende voorzieningen. Om het dagelijks gebruik van de 9-3
zo aangenaam mogelijk te maken is de auto voorzien van een aantal
comfortverhogende eigenschappen, zoals zijspiegels die automatisch
repositioneren nadat ze teruggeklapt zijn, verlichting die in- en
uitstappen in het donker aangenamer maakt en het automatisch sluiten
van ramen en schuifdak als de auto wordt afgesloten (optioneel).
De bestuurder staat centraal
Zoals gebruikelijk voor Saab is de auto ontworpen om de bestuurder
heen. Dit betekent dat de vormgeving van het dashboard, het
instrumentarium, de bedieningsorganen zijn ontworpen met de bestuurder
als uitgangspunt. De veiligheidsvoorzieningen zijn vanzelfsprekend
gericht op alle inzittenden. De belangrijkste kenmerken zijn:
- De cockpit. Het instrumentarium is met een flauwe bocht gevormd om
de bestuurder heen. Het stuurwiel is zowel in diepte als in hoogte
verstelbaar. Groene dashboardverlichting en Night Panel zorgen ook s
avonds voor een ontspannende ambiance in de auto.
- Hoog gepositioneerd informatiedisplay. Het Saab Information Display
(SID) is, binnen het natuurlijke blikveld van de bestuurder,
gemonteerd bovenop het dashboard, bij het begin van de voorruit. Het
display vertoont informatie over de satelliet navigatie, informatie
over radio-instellingen en verschillende waarschuwingssignalen.
- IJzersterke structuur. Met een torsiestijfheid van 22.000 Nm/graad
aan doorbuiging, is de carrosserie van de nieuwe 9-3 tweemaal zo stijf
als die van zijn voorganger. Deze stijfheid draagt voor een groot deel
bij aan de rij-kwaliteit en aan het hoge veiligheidsniveau.
- Ontworpen voor de dagelijkse veiligheid. Gedurende de ontwikkeling
van de 9-3 hebben 75 botsingen plaatsgevonden en is een database van
Saab met gegevens over 6000 botsingen veelvuldig geraadpleegd. In de
tests werden verschillende botsingen nagebootst: frontale botsingen
bij een hoge snelheid, botsingen met vrachtwagens en botsingen met
namaak elanden.
- Tweede generatie actieve Saab hoofdsteunen (SAHR). Deze uitvinding
van Saab voorkomt nekletsel bij de twee voorste inzittenden in geval
van een aanrijding aan de achterzijde. De tweede generatie SAHR
reageren nog sneller op een impact.
- Actieve veiligheidssystemen. Veiligheidsgordels met gordelspanners,
tweetraps airbag in stuur voor bestuurder en voorpassagier,
hoofdairbags en zij-airbags.
- Vier uitvoeringsniveaus. De Linear-uitvoering heeft stoffen
bekleding en antraciete elementen in het interieur. De Arc-uitvoering
heeft 16-inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding en houten
elementen in het interieur. De Vector-uitvoering heeft 17-inch
lichtmetalen velgen, sportieve bekleding met stoffen en lederen
vlakken en aluminium elementen in het interieur. De Aero-uitvoering is
wat prestaties betreft het absolute vlaggenschip. Deze auto is
speciaal getuned en verlaagd en heeft een vermogen van 210 pk.
Peter Augustsson, Saab Automobiles President en CEO, over de Saab 9-3
sport sedan: Deze auto biedt de bestuurder een nieuwe dimensie van
autorijden. De betrokkenheid van de bestuurder en de respons van de
auto zijn van een nieuw niveau. De combinatie van een uitstekend
reagerend onderstel en de nieuwe aandrijflijn verzekeren de bestuurder
van een hoog fun-to-drive-gehalte.
De nieuwe 9-3 richt zich op jonge premium autokopers, die hun
individualiteit en onafhankelijkheid willen onderstrepen met een
uniek, onderscheidend product.