OPTA
Maatregelen op wholesale niveau
Wholesale maatregelen door KPN te treffen in het kader van het beleidsvoornemen
van het college van OPTA betreffende de retail tariefregulering voor de periode 1
juli 2002 tot 1 juli 2006 1
OPTA, 8 mei 2002
0. Inleiding
Op 26 april 2002 heeft het college zijn nota van bevindingen inzake het integrale tarieftoezicht
gepubliceerd (kenmerk OPTA/EGM-IBT/2002/201084) waarin hij zijn beleidsvoornemen uitspreekt voor de
retail tariefregulering voor de periode 1 juli 2002 tot 1 juli 2006. Het college loopt met dit voornemen
vooruit op de implementatie van het nieuwe Europese ONP kader.
Op grond van het nieuwe ONP kader zullen in de toekomst alleen ex ante retail verplichtingen kunnen gelden indien er geen effectieve concurrentie op de relevante markt is én de verplichtingen uit hoofde van de wholesale regulering en die samenhangend met C(P)S niet hebben geleid of zullen leiden tot het bereiken van de doelstellingen van het nieuwe ONP kader.
Bij een analyse van effectieve concurrentie moet onder meer worden onderzocht of de markt in de
toekomst effectief concurrerend zal zijn en dus of een eventueel gebrek aan effectieve concurrentie
blijvend is. In lijn met de benadering van de Commissie verwacht het college dat met de inwerkingtreding
van het nieuwe ONP kader (naar verwachting op zijn laatst 1 juli 2004) de nadruk komt te liggen op het
verzekeren van toegang, waardoor er minder noodzaak is om op de relevante retail markten stringente ex
ante verplichtingen op te leggen. Immers, de gedachtegang is dat indien toegang verzekerd is,
concurrentie op retail markten in beginsel ook verzekerd is, waardoor retail regulering in beginsel
achterwege kan blijven.
In lijn met het nieuwe ONP kader heeft het college een inventarisatie gemaakt van de op dit moment
belangrijkste wholesale belemmeringen die naar de inzichten van het college thans resulteren in een
situatie waarin het niet aannemelijk is dat er op de retail markt binnen afzienbare tijd voldoende
concurrentiële prijsdruk zal ontstaan. In onderhavig document wordt een gedetailleerd overzicht gegeven
van de geformuleerde wholesale maatregelen ter oplossing van deze door het college onderkende
wholesale belemmeringen, waaraan KPN zich heeft verbonden. Het betreft de volgende onderwerpen:
1. Wholesale tariefregulering voor de periode 1 juli 2002 tot 1 juli 2003
2. Financiële rapportage
3. Proportionele toerekening van wholesale specifieke kosten
1 Voor een nadere toelichting op het onderhavige document zij verwezen naar de paragrafen 5.3 tot en met 5.5 van
de door het college op 26 april 2002 gepubliceerde nota van bevindingen inzake de integrale tariefregulering voor
eindgebruikers- en interconnectiediensten (OPTA/EGM-IBT/2002/201084).
1
4. Aangepaste toepassing van de prijssqueezetoets
5. Meerjarige tariefreguleringsystemen
6. Lokale interconnectie
7. Interconnecterende huurlijnen
8. Carrier Preselectie
1. Wholesale tariefregulering voor de periode 1 juli 2002 tot 1 juli 2003
1.1 Wholesale belemmering
Voor de periode 1 juli 2002 tot 1 juli 2003 wordt voor de tariefregulering van de door KPN aangeboden
interconnectie- en bijzondere toegangsdiensten het bestaande regulerend kader gehandhaafd2. Ten
aanzien van de door KPN aan te bieden originating access dienstverlening betekent dit dat de
kostengeoriënteerde tarieven worden bepaald op basis van de door KPN op 2 mei 2002 aan het college ter
goedkeuring voorgelegde EDC-V rapportage ("EDC-V"). Met betrekking tot de door KPN aangeboden
terminating dienstverlening wordt uitgegaan van de `bottom up' LRIC systematiek, op basis van het door
OPTA in samenwerking met KPN en andere marktpartijen ontwikkelde en te actualiseren
kostentoerekeningsmodel ("BULRIC-II").
Het ontbreken van commitment van KPN ten aanzien van EDC-V en BULRIC-II zou kunnen leiden tot een
situatie waarin de uitkomsten van beide processen niet op de beoogde wijze tot stand kunnen worden
gebracht noch op het beoogde moment bereikt zouden zijn. De met een dergelijke situatie
samenhangende onzekerheid voor marktpartijen laat zich karakteriseren als een onwenselijke wholesale
belemmering.
1.2 Wholesale maatregel
KPN committeert zich aan (actieve deelname aan) het EDC-V proces en het BULRIC-II proces, zoals die
eind juni 2002 moeten leiden tot de gedurende de periode 1 juli 2002 tot 1 juli 2003 voor de door KPN
aangeboden originating respectievelijk terminating access dienstverlening te gelden kostengeoriënteerde
tarieven.
In dit verband bevestigt KPN haar commitment aan de uitkomst van de in de aanloop naar de
richtsnoeren `Tariefregulering interconnectie- en bijzondere toegangsdiensten' tussen OPTA en KPN
gehouden besprekingen, welke onder andere hebben geresulteerd in de brief van het college d.d. 17
augustus 2000 inclusief bijlage (OPTA/IBT/2000/202316) en de brief van KPN d.d. 18 augustus 2000
(2000-U-00746-RvB). KPN committeert zich aan de richtsnoeren `Tariefregulering voor interconnectie en
bijzondere toegangsdiensten' in de zin dat de uitwerking van de richtsnoeren met als resultaat de
tariefregulering voor de periode 1 juli 2001 tot 1 juli 2002 voor KPN eveneens acceptabel is voor de
periode 1 juli 2002 tot 1 juli 2003. Dit commitment betekent derhalve niet een onvoorwaardelijke
acceptatie van alle in de richtsnoeren genoemde uitgangspunten, maar een acceptatie van het resultaat
van de toepassing daarvan, zoals deze voor de periode 1 juli 2001 tot 1 juli 2002 is ingevuld.
2 Dit regulerend kader is verwoord in de richtsnoeren `Tariefregulering interconnectie- en bijzondere
toegangsdiensten' van 13 april 2001 (OPTA/IBT/2001/200850).
2
2. Financiële rapportage
2.1 Wholesale belemmering
De huidige invulling van de jaarlijks door KPN aan het college te leveren financiële rapportage op het
gebied van interconnectie en bijzondere toegang, huurlijnen, vaste openbare telefonie en overig is naar
het oordeel van het college onvoldoende transparant en vormt een bron van problemen bij het
vergelijken van de onderliggende kosten van KPN's retail bedrijf met die zoals die voor met KPN
interconnecterende partijen gelden3. De hiermee samenhangende moeizame verhouding tot de voor KPN
krachtens artikel 6.5, onder b. Telecommunicatiewet (hierna: Tw) geldende plicht tot non-discriminatie
alsmede de samenhangende risico's van prijssqueeze maken dat het ontbreken van een voldoende
financiële rapportage resulteert in een wholesale belemmering.
Mede op basis van de reacties op de marktconsultatie heeft het college besloten om uitvoering te geven aan het in het consultatiedocument `Integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en interconnectiediensten' d.d. 26 november 2002 (OPTA/EGM-IBT/2001/203548, hierna: het consultatiedocument) verwoorde voornemen om KPN te verplichten over te gaan tot de door de Europese Commissie voorgestane boekhoudkundige scheiding en de financiële verantwoording, waarbij KPN's retail bedrijf tegen dezelfde voorwaarden en op basis van dezelfde kostenprincipes bij KPN's netwerk bedrijf inkoopt als de met KPN interconnecterende partijen4.
2.2 Wholesale maatregel
KPN committeert zich aan (actieve deelname aan) het door OPTA te starten proces waarin wordt gekomen
tot een aanpassing van de door KPN aan het college voor te leggen financiële rapportage en financiële
verantwoording conform de uitgangspunten van de Aanbeveling van de Europese Commissie.
KPN committeert zich daarbij aan de door het college voorgenomen invulling van de bedoelde aanpassing, conform het ten aanzien daarvan in het consultatiedocument gestelde, evenals aan de door het college binnen bedoeld proces te stellen tijdlijnen. Deze tijdlijnen behelzen in ieder geval dat het proces ertoe moet leiden dat KPN het college uiterlijk op 1 mei 2003 voorziet van de aangepaste financiële rapportage over het voorgaande boekjaar, conform de ten aanzien van de voor de aangepaste rapportage door het college nader te bepalen invulling.
3. Proportionele toerekening van wholesale specifieke kosten
3.1 Wholesale belemmering
Doordat de zogenaamde wholesale specifieke kosten door KPN wel worden toegerekend aan de door KPN
aangeboden wholesale diensten en niet aan KPN's retail diensten ontstaat een kostenasymmetrie tussen
enerzijds KPN's retail bedrijf en anderzijds de aanbieders die voor hun dienstverlening (deels) op het
netwerk van KPN zijn aangewezen. De wholesale specifieke kosten zijn aanzienlijk, en maken een fors
deel uit van KPN's wholesale tarieven. Omdat KPN niet zelf aan deze kosten bijdraagt, zou gesteld kunnen
3 Zie ook paragraaf 3.3 van het consultatiedocument `Integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en
interconnectiediensten' d.d. 26 november 2002 (OPTA/EGM-IBT/2001/203548).
4 Zie ook hoofdstuk 6 van nota van bevindingen inzake de integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en
interconnectiediensten d.d. 26 april 2002 (OPTA/EGM-IBT/2002/201084).
---
worden dat KPN een directe stimulans ontbeert om de betreffende kostenposten te minimaliseren.
Daarenboven worden in de door het college toegepaste prijssqueezetoets KPN's retailtarieven vergeleken
met de interconnectietarieven zoals concurrenten die bij KPN moeten inkopen (teneinde dezelfde retail
dienst te kunnen aanbieden). Dit betekent logischerwijs dat de kostenasymmetrie een belangrijke en
principiële veroorzaker is van prijssqueeze5. Om deze redenen moet worden gesteld dat de uit de
toerekening van de wholesale specifieke kosten resulterende kostenasymmetrie in de praktijk uitwerkt als
wholesale belemmering voor KPN's concurrenten.
Mede op basis van de reacties op de marktconsultatie heeft het college besloten om uitvoering te geven
aan het in het consultatiedocument verwoorde voornemen om KPN te verplichten tot een proportionele
toerekening aan haar eigen retail verkeer van de in haar EDC-model en haar EDC-rapportage onderkende
direct toewijsbare C(P)S kosten en gezamenlijke kosten (bestaande uit de kosten voor wholesale billing,
voor de Carrier Services organisatie en de `interest on receivables')6.
3.2 Wholesale maatregel
KPN verlaat de huidige toerekeningsystematiek van de wholesale specifieke kosten en verbindt zich aan
de door het college in de nota van bevindingen inzake integraal tarieftoezicht besloten proportionele
toerekening van de wholesale specifieke kosten. Onder de wholesale specifieke kosten worden daarbij in
ieder geval verstaan de in KPN's EDC systematiek onderscheiden `gezamenlijke kosten' (bestaande uit de
kosten voor wholesale billing en de Carrier Services organisatie, en de wholesale rente op (nog te
factureren) vorderingen; Annex 11 EDC-rapportage) en `direct toewijsbare kosten' (Annex 9 EDC-
rapportage).
Onder de proportionele toerekening van de gezamenlijke kosten verstaat KPN het volgende:
- In de voor de toerekening van de wholesale billing kosten en de Carrier Services kosten in plaats
zijnde vijfjaarvensters gaat KPN voor alle jaren uit van het totaal aantal minuten bestaande uit alle
minuten op KPN's netwerk (i.c. de wholesale minuten zoals tot op heden in de vijfjaarvensters
begrepen -, plus de overige minuten op KPN's netwerk, waaronder in ieder geval de minuten
samenhangend met biba, buba, internationaal, vast-mobiel, en 06760 internet inbelverkeer), een en
ander onder gelijkhouding van de voor wholesale billing en Carrier Services gedane en begrootte
kosten en uitgaven;
- Ten aanzien van de wholesale rente op (nog te factureren) vorderingen voorziet KPN in een
toerekening die recht doet aan de aard en het doel van de door het college besloten proportionele
toerekening, zoals blijkend uit het consultatiedocument `Integrale tariefregulering voor
eindgebruikers- en interconnectie diensten'. KPN gaat in haar invulling van de proportionele
toerekening uit van de conform de bestaande EDC-systematiek bepaalde kostprijs van de wholesale
rente op (nog te factureren) vorderingen.
Onder de proportionele toerekening van de direct toewijsbare kosten verstaat KPN het volgende:
- In het voor de toerekening van de direct toewijsbare C(P)S kosten in plaats zijnde vijfjaarvenster
gaat KPN voor alle jaren uit van een totaal aantal minuten bestaande uit de C(P)S minuten en alle
met KPN's retail bedrijf samenhangende minuten waaronder in ieder geval de minuten
5 Zie ook paragraaf 3.4 van het consultatiedocument `Integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en
interconnectiediensten' d.d. 26 november 2002 (OPTA/EGM-IBT/2001/203548).
6 Zie ook hoofdstuk 8 van nota van bevindingen inzake de integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en
interconnectiediensten d.d. 26 april 2002 (OPTA/EGM-IBT/2002/201084).
---
samenhangend met biba, buba, internationaal, vast-mobiel, en 06760 internet inbelverkeer -, een
en ander onder gelijkhouding van de voor de C(P)S dienstverlening gedane en begrootte direct
toewijsbare kosten.
KPN verbindt zich eraan om de bovenbedoelde proportionele toerekening als integraal onderdeel van de
door haar aan het college ter goedkeuring voor te leggen EDC rapportages op te nemen, met ingang van
de uiterlijk op 1 mei 2002 voor te leggen EDC-V rapportage.
4. Aangepaste toepassing van de prijssqueeze toets
4.1 Wholesale belemmering
Op dit moment bestaat voor concurrenten van KPN een onredelijke margedruk, samenhangend met de
zogenoemde biba-problematiek. Deze problematiek kan kort als volgt worden beschreven7. De
eindgebruikersdienst binnenbasis-verkeer (` biba'), waarbij KPN gesprekken afwikkelt die een bij haar
aangesloten eindgebruiker binnen zijn netnummergebied plus alle aangrenzende netnummergebieden
voert, bestaat in feite uit een bundeling van het netwerkbeslag behorend bij de lokale, de regionale én de
nationale interconnectiedienst. Hoewel de biba-dienst de KPN abonnee dus in feite voorziet van een
lokale telefoondienst, bestaat de biba-dienst uit een bundeling van lokale, regionale én nationale
interconnectie diensten.
Het lokale interconnectie tarief is echter momenteel `onbereikbaar' voor bijna alle partijen
(behalve KPN), aangezien de meeste partijen vooralsnog niet zijn uitgerold tot lokaal niveau.
Concurrenten van KPN zijn hierdoor niet in staat om op met KPN vergelijkbare voet KPN's biba-aanbod in
prijsstelling te `matchen': in hun aanbod voor lokaal verkeer zijn zij immers aangewezen op een gewogen
gemiddelde van KPN's regionale en nationale interconnectie tarieven. Dit gewogen
interconnectie tarief is daardoor altijd hoger dan KPN's eigen kosten. Hierdoor geldt voor concurrenten
van KPN een onredelijke margedruk, welke is aan te merken als wholesale belemmering.
Mede op basis van de reacties op de marktconsultatie inzake integraal tarieftoezicht heeft het college besloten om toepassing te geven aan een maatregel welke op korte termijn voorziet in de opheffing van de voor concurrenten van KPN nadelige effecten van bovenbedoelde margedruk. Deze maatregel betreft een aangepaste toepassing van de prijssqueeze toets voor KPN's biba tariefvoorstellen8.
4.2 Wholesale maatregel
Met betrekking tot haar biba dienstverlening verbindt KPN zich er voor de periode 1 juli 2002 tot 1 juli
2003 aan om in haar retail tariefvoorstellen aan het college uit te gaan van een prijssqueezetoets waarin
het lokale netwerkbeslag wordt toegerekend aan het regionale netwerkbeslag9.
7 Zie ook hoofdstuk 4 van het consultatiedocument `Integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en
interconnectiediensten' d.d. 26 november 2002 (OPTA/EGM-IBT/2001/203548).
8 Zie ook hoofdstuk 9 van nota van bevindingen inzake de integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en
interconnectiediensten d.d. 26 april 2002 (OPTA/EGM-IBT/2002/201084).
9 Een en ander betekent overigens niet dat KPN instemt met de door OPTA gehanteerde methodiek voor de
vaststelling van prijssqueeze.
---
Voor zover de onderhavige aangepaste toepassing van de prijssqueeze toets onverhoopt tot een situatie
van prijssqueeze op de biba dienstverlening mocht leiden, dan committeert KPN zich aan het proces
waarin ten aanzien van die prijssqueeze door het college een oplossing zal worden gezocht.
5. Meerjarige tariefreguleringsystemen
5.1 Wholesale belemmering
Het college heeft onderkend dat de verschillen in de voor de door KPN gehanteerde retail en wholesale
tarieven toepasselijke reguleringsmodellen mede een oorzaak kunnen zijn van prijssqueeze. Wat betreft
de tariefregulering voor de door KPN aangeboden interconnectie en bijzondere toegangsdiensten heeft
het college overwogen dat de huidige reguleringsperiode van één jaar niet voorziet in de meest
wenselijke mate van ex ante kenbaarheid van de voor deze diensten in de toekomst te gelden tarieven10.
Onder andere om deze redenen acht het college het ontbreken van een meer consistent tariefreguleringskader, alsmede van een voldoende ex ante kenbaarheid van de toekomstige wholesale tariefontwikkeling, te karakteriseren als een wholesale belemmering.
Mede op basis van de reacties op de marktconsultatie heeft het college besloten om uitvoering te geven aan het in het consultatiedocument verwoorde voornemen om voor de regulering van de door KPN aan te bieden terminating en originating dienstverlening een meerjarig tariefsysteem te introduceren11.
5.2 Wholesale maatregel
KPN verbindt zich aan (actieve deelname aan) het per medio 2002 door OPTA te starten proces waarin
wordt gekomen tot meerjarige tariefsystemen voor de op kostenoriëntatie gereguleerde door KPN
aangeboden retail, interconnectie en bijzondere toegangsdiensten.
KPN committeert zich daarbij aan de door het college binnen bedoeld proces te stellen tijdlijnen. Deze
tijdlijnen behelzen in ieder geval dat het proces ertoe moet leiden dat de meerjarige tariefsystemen per 1
juli 2003 in werking kunnen treden.
6. Lokale interconnectie
6.1 Wholesale belemmering
Teneinde een vanuit bedrijfseconomisch oogpunt efficiënte en doelmatige keuze te kunnen maken ten
aanzien van de vraag of een (verdere) uitrol naar het lokale niveau in KPN's netwerk wenselijk is, dient
aan concurrenten van KPN een transparant, redelijk en kostengeoriënteerd aanbod voor interconnectie
met KPN's netwerk op nummercentrale niveau (`local access') ter beschikking te staan. Vooralsnog
ontbreekt een dergelijk aanbod.
10 Zie ook paragraaf 3.2 van het consultatiedocument `Integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en
interconnectiediensten' d.d. 26 november 2002 (OPTA/EGM-IBT/2001/203548).
11 Zie ook hoofdstuk 7 van nota van bevindingen inzake de integrale tariefregulering voor eindgebruikers- en
interconnectiediensten d.d. 26 april 2002 (OPTA/EGM-IBT/2002/201084).
---
6.2 Wholesale maatregel
KPN voorziet in het referentie interconnectie aanbod (RIA) in een aanbod voor `Interconnectie op het
niveau van nummercentrales'. Dit aanbod is gebaseerd op het aanbod zoals reeds opgenomen in de
Reference Offer, versie 2001.2.0 d.d. 31 juli 2001, inclusief de navolgende uitgangspunten. KPN legt dit
aangepaste aanbod uiterlijk op 1 juni 2002 ter goedkeuring aan het college voor.
6.2.1 Risico afdekking
In een situatie waarin KPN ter implementatie van een met lokale interconnectie samenhangende
voorziening, waartoe zij wettelijk verplicht is, nieuwe investeringen moet plegen, en deze investeringen
niet redelijkerwijs kunnen worden terugverdiend, legt KPN aan de betrokken partijen een voorstel voor
ter verdeling van de investeringen tussen de betrokken partijen inclusief KPN, dan wel een voorstel voor
een voor de betreffende voorziening gelijkwaardig alternatief. KPN voorziet het college van een afschrift
van beide bedoelde voorstellen.
6.2.2 Informatieverstrekking
Ten aanzien van de onderstaande punten (i) tot en met (vi) geldt dat KPN de betreffende informatie op
elektronische wijze via haar wholesale website aanbiedt, zonder dat daartoe door een Telco een verzoek
behoeft te worden gedaan. In haar aanbod vermeldt KPN dat deze informatie beschikbaar is en dat de
informatie elektronisch via de wholesale website van KPN kan worden verkregen. KPN voorziet daarbij in
de mogelijkheid dat Telco's via e-mail van de beschikbaarstelling van nieuwe of gewijzigde informatie op
de hoogte worden gesteld.
Ten aanzien van het onderstaande punt (i) geldt dat KPN de betreffende informatie actualiseert zodra
sprake is van een mutatie. Ten aanzien van de juistheid van deze informatie geeft KPN een
garantiepercentage van 100%. In haar aanbod voorziet KPN terzake van dit garantiepercentage in een
boetebeding.
Ten aanzien van de onderstaande punten (ii) tot en met (vi) geldt dat KPN de betreffende informatie
maandelijks actualiseert. Ten aanzien van de juistheid van de informatie op het moment van publicatie
geeft KPN een garantiepercentage van 100%. In haar aanbod voorziet KPN terzake van dit
garantiepercentage in een boetebeding.
Ten aanzien van de onderstaande punten (ii) tot en met (vi) voorziet KPN in haar aanbod in de
mogelijkheid dat een Telco op enig moment aan KPN kan verzoeken om een actualisering van de
betreffende informatie. De bedoelde informatie wordt door KPN binnen één werkdag na ontvangst van het
verzoek van de Telco op elektronische wijze aan de betreffende Telco ter beschikking gesteld. Ten aanzien
van de juistheid van deze geactualiseerde informatie op het moment van beschikbaarstelling geeft KPN
een garantiepercentage van 100%. In haar aanbod voorziet KPN terzake van dit garantiepercentage in
een boetebeding.
(i) KPN biedt Telco's informatie over de centrales ten aanzien waarvan door een Telco om local
access kan worden verzocht, inclusief:
- adresgegevens,
- type centrale (inclusief PRX centrales),
- centralenaam;
---
(ii) KPN biedt Telco's informatie over het aantal aansluitingen per centrale ten aanzien waarvan door
een Telco om local access kan worden verzocht;
(iii) KPN biedt Telco's informatie over de in gebruik zijnde nummers per centrale ten aanzien waarvan
door een Telco om local access kan worden verzocht;
(iv) KPN biedt Telco's informatie over de gereserveerde nummers (informatie over de toegewezen
nummerblokken per centrale minus de in gebruik zijnde nummers per centrale) per centrale ten
aanzien waarvan door een Telco om local access kan worden verzocht;
(v) KPN biedt Telco's informatie over voorgenomen migraties als gevolg van nummerportabiliteit per
centrale ten aanzien waarvan door een Telco om local access kan worden verzocht;
(vi) KPN biedt Telco's informatie over de voorgenomen rehoming van nummers, onder vermelding van
de condities waarop dit geschiedt. Dit per centrale ten aanzien waarvan door een Telco om local
access kan worden verzocht. KPN geeft hierbij aan of een centrale binnen een periode van drie
jaar gerehomed gaat worden. KPN geeft hiervoor een garantie af met een bijbehorend
boetebeding. Deze garantiebepaling is verbonden aan de gehele periode van drie jaar, waarbij
voor het eerste jaar een garantieverplichting geldt van 95% en voor de resterende twee jaar een
nog door KPN nader te bepalen en door OPTA te beoordelen redelijk percentage.
6.2.3 Introductieregeling
KPN voorziet in haar aanbod in een transparante en non-discriminatoire concrete introductieregeling ten
behoeve van Telco's die voor de eerste maal local access wensen af te nemen.
6.2.4. Meervoudige aansluitingen
KPN voorziet in haar aanbod in de mogelijkheid van meervoudige aansluitingen waarbij het mogelijk is
om één Point of Presence, zonder geografische beperkingen, te verbinden met meerdere Local Access
Points en/of Regional Access Points.
6.2.5 Gedeeld gebruik van carrier systemen
KPN voorziet het college vóór 9 mei 2002 van een aangepast tekstvoorstel dat erop neerkomt dat aan de
huidige dienstbeschrijving voor de KPN Telecom 2048 kbit/s End of Span Network Interconnection
Service, zoals opgenomen in het aanbod van KPN (o.a. Service Descriptions 2001.1.0), de volgende zin
wordt toegevoegd: "KPN staat aan Telco toe dat de carrier systemen van KPN en Telco's worden gedeeld
door Telco met derden, met als doel dat de beschikbare capaciteit zo optimaal mogelijk wordt benut". In
dit verband wijst OPTA tevens op haar brieven d.d. 5 november 2001 (kenmerk: OPTA/IBT/2001/203336)
en d.d. 15 november 2001 (kenmerk: OPTA/IBT/2001/203428) onder dictumpunt 18 `Delen carrier
systemen'.
6.2.6 In Span dienst
KPN geeft invulling aan een aanbieding met betrekking tot de In Span Network Interconnection Service
indien het door KPN geboden alternatief (i.c. de End of Span NIS in samenhang met collocatie) of in de
toekomst geboden alternatieven qua condities, voorwaarden en tarieven geen redelijke alternatieven
vormen.
---
6.2.7 Diensten op LAP niveau
KPN voorziet in haar aanbod voor local access tegen transparante, non-discriminatoire en
kostengeoriënteerde voorwaarden in de diensten KPN Terminating, C(P)S en 06760 Originating (MIACO en
FRIACO). Ten aanzien van de overige wholesale diensten die op RAP niveau (of andere verkeerscentrale
niveau's) door KPN worden aangeboden, ontwikkelt KPN een aanbod op LAP niveau zodra daar door een
Telco een verzoek toe wordt gedaan. Ten aanzien van een dergelijke dienstontwikkeling voorziet KPN in
haar aanbod voor local access in een transparante en non-discriminatoire procedure.
6.2.8 Kostengeoriënteerde tarieven
KPN hanteert kostengeoriënteerde en redelijke tarieven voor de door haar aangeboden dienstverlening
die onlosmakelijk verbonden is met interconnectie op het niveau van de nummercentrale. Het betreft in
ieder geval de volgende dienstverlening c.q. de volgende tariefelementen (zowel de eenmalige als de
terugkerende tarieven):
(i) De KPN Telecom 2048 kbit/s Network Interconnection Service ("End of Span" en "In Span");
(ii) De KPN Telecom Collocation Service for Interconnection;
(iii) De KPN Telecom 2048 kbit/s Switch Port Service. KPN betrekt in de tarifering van deze dienst in
het vervolg uitsluitend de kosten welke samenhangen met de fysieke poort;
(iv) De dienstverlening en/of tariefelementen samenhangend met de implementatie van
meervoudige aansluitingen (zie paragraaf 6.2.4);
(v) De dienstverlening en/of tariefelementen samenhangend met de implementatie van het
gedeeld gebruik van carrier systemen (zie paragraaf 6.2.5);
(vi) De dienstverlening samenhangend met de voor interconnectie op het niveau van
nummercentrales benodigde testprocedures;
(vii) De dienstverlening samenhangend met de voor interconnectie op het niveau van
nummercentrales benodigde aankiesbaarheidsstelling;
(viii) De dienstverlening samenhangend met de voor interconnectie op het niveau van
nummercentrales door Telco's benodigde informatie;
(ix) De dienstverlening en/of tariefelementen samenhangend met de voor interconnectie op het
niveau van nummercentrales mogelijkerwijs noodzakelijke aanpassingen aan centrales;
(x) De door KPN in het kader van haar dienstverlening samenhangend met de voor interconnectie
op het niveau van nummercentrales toegepaste boetes.
KPN biedt het college uiterlijk op 1 juni 2002 volledige transparantie in de kosten(toerekening) en tariefopbouw voor in ieder geval de bovengenoemde dienstverlening c.q. tariefelementen en legt deze daarbij ter goedkeuring aan het college voor. KPN baseert zich hierbij op de EDC methodiek.
7. Interconnecterende huurlijnen
7.1 Wholesale belemmering
Interconnecterende huurlijnen (hierna ook: ILL's12) zijn onder andere een belangrijke bouwsteen voor
een concurrerend aanbod van vaste openbare telefonie. Zo kunnen concurrenten van KPN
12 "ILL" staat voor interconnecting leased line.
9
interconnecterende huurlijnen bijvoorbeeld gebruiken om hun zakelijke klanten aan te sluiten op het
eigen telefoonnetwerk. Tot op heden ontbreekt in KPN's wholesale portfolio een voldoende aanbod voor
interconnecterende huurlijnen.
7.2 Wholesale maatregel
KPN voorziet in een aanbod voor interconnecterende huurlijnen. Dit aanbod is gebaseerd op het aanbod
ILL-RO versie 0.4 d.d. 23 november 2001, aangepast conform het oordeel van het college d.d. 26 april
2002 (OPTA/IBT/2002/200705) en in lijn gebracht met de navolgende uitgangspunten13. KPN legt dit
aanbod conform bedoeld oordeel uiterlijk op 24 mei 2002 ter goedkeuring aan het college voor. De dienst
interconnecterende huurlijnen wordt door KPN uiterlijk op 1 juli 2002 daadwerkelijk aan Telco's
aangeboden.
7.2.1 Gebruiksrestricties
KPN levert de dienst interconnecterende huurlijnen zonder gebruiksrestricties aan een kring van
gerechtigden welke bestaat uit bij OPTA geregistreerde aanbieders14.
7.2.2 Type interconnecterende huurlijnen
KPN neemt - naast de in het ILL-RO versie 0.4 opgenomen soorten interconnecterende huurlijnen - in
haar aanbod op (i) interconnecterende huurlijnen van n*64 kbit/s op RAP-niveau, en (ii)
interconnecterende huurlijnen van het type >2Mb welke van RAP- naar LAP-niveau lopen en (iii) niet-
gestructureerde interconnecterende huurlijnen van het type 2Mb welke van RAP- naar LAP-niveau lopen.
7.2.3 Interconnectie locaties: PoC
KPN voorziet, naast een aanbod voor interconnecterende huurlijnen op KPN locaties, tevens in een
kostengeoriënteerd aanbod voor interconnecterende huurlijnen op Telco-locaties (waarbij de B-eind
eindigt op de Telco locatie). Dit met dien verstande dat (i) KPN zich in dergelijke gevallen niet verplicht
acht tot het afnemen van collocatie op de betreffende Telco locatie, en dat (ii) KPN voor het deel van de
verbinding van het clusterpunt (hierna: CP) tot en met de Telco-locatie een op EDC gebaseerd
kostengeoriënteerd tarief aan de Telco in rekening brengt.
7.2.4 Interconnectie locaties: collocatie verplichting
In haar aanbod voor interconnecterende huurlijnen verwijdert KPN de verplichting tot het afnemen van
de collocatiedienst voor ILL indien en voor zover er sprake is van `Telco sited' interconnectie. Indien ILL
wordt afgenomen op de KPN locatie, staat het KPN in beginsel vrij om collocatie afname verplicht te
stellen. Hierbij kan echter maximaal gebruik worden gemaakt van beschikbare ruimte in het kader van
reeds bestaande afname van collocatiediensten van KPN. KPN staat voorts aan Telco's toe dat carrier
systemen van KPN of Telco's worden gedeeld met derden in het kader van de levering van ILL. Dit bekent
bijvoorbeeld dat Telco X die ILL's van KPN afneemt en die niet is gecolloceerd op een KPN locatie, gebruik
kan maken van de transmissiecapaciteit van Telco Y die wel is gecolloceerd op een KPN locatie, teneinde
de netwerken van KPN en Telco X te koppelen.
13 Voorzover de in onderhavig document geformuleerde uitgangspunten afwijken van het in het oordeel gestelde,
prevaleren de in dit document geformuleerde uitgangspunten.
14 KPN heeft aangegeven gerede twijfels te hebben of beperking van de levering aan deze kring van gerechtigden
houdbaar is onder de huidige wetgeving. KPN wenst met OPTA te overleggen over de wijze waarop hierover een
rechterlijk oordeel kan worden verkregen.
10
7.2.5 Interconnectie locaties: CP en EVKC's
KPN neemt in het ILL-RO een optie op voor de levering van ILL's op een EVKC locatie. Voor het traject
tussen CP en EVKC wordt door KPN in haar aanbod op basis van de EDC methodiek een kostengeoriënteerd
tarief voorgesteld.
7.2.6 Interfaces capaciteit van de koppeling
KPN neemt in het ILL-RO een optie op om de netwerken van KPN en Telco te koppelen op 4xSTM-1 en
16xSTM-1 niveau, conform de huidige retail leveringen CPA4 en CPA16.
7.2.7 Interfaces koppeling van gestructureerde 2Mb KPN voert een impactanalyse uit teneinde te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om gestructureerde 2Mb ILL's op glasniveau te koppelen. Deze impactanalyse is uiterlijk 1 juni 2002 gereed. OPTA beoordeelt deze impactanalyse. Indien uit de impactanalyse blijkt dat op glasniveau voldoende effectief en kostenefficiënt kan worden gekoppeld met behoud van netwerkintegriteit, dan biedt KPN deze koppelwijze op de kortst mogelijke termijn aan en voorziet zij hiervoor in haar aanbod. Indien uit de impactanalyse het tegendeel blijkt, worden de bevindingen van de impactanalyse door KPN openbaar gemaakt zodat Telco's hiervan kennis kunnen nemen.
7.2.8 Kwaliteitsgaranties - beschikbaarheid
KPN hanteert in het ILL-RO een technische beschikbaarheid van niet-gestructureerde 2Mb ILL's van 99,2%
en zal per kwartaal aan het college en afnemers rapporteren over de gerealiseerde beschikbaarheid.15
Overigens wordt opgemerkt dat over de periode 1999 tot en met 2001 de gerealiseerde beschikbaarheid
voor niet-gestructureerde 2Mb's dezelfde is als voor gestructureerde 2Mb's. Tevens zal KPN in het ILL-RO
voor niet-gestructureerde 2Mb ILL's een servicenorm met boetclausule hanteren gelijk aan de
servicenormen en boeteclausules bij de Mobile Transmission Network (MTN) 16 dienstverlening. Na 1 jaar
zal het college een evaluatie uitvoeren ten aanzien van de technische en gerealiseerde beschikbaarheid.
7.2.9 Kwaliteitsgaranties boeteclausule
KPN neemt in het ILL-RO een boeteclausule op conform die voor retail-huurlijnen. Slechts indien en voor
zover het zo is dat voor ILL's andere voorzieningen dienen te worden getroffen dan voor retail-
huurlijnen, én deze voorzieningen redelijkerwijs van invloed moeten worden geacht op de relatieve
beschikbaarheid van ILL's ten opzichte van retail-huurlijnen, wordt door KPN hiervoor in ILL specifieke
voorwaarden voorzien. Als voorbeeld in dit verband kan worden genoemd dat een ILL door middel van
een tie cable kan worden verbonden; dit betreft een vorm van access met mogelijkerwijs een eigen
specifieke invloed op de beschikbaarheid van de betreffende ILL. Een ander voorbeeld is dat een ILL altijd
half zo lang is als een retail-huurlijn; dit betreft een gegeven dat een positieve invloed heeft op de
beschikbaarheid van een ILL (ten opzichte van een retail-huurlijn).
7.2.10 Forecasting
KPN verwijdert de verplichte forecasting-procedure uit het ILL-RO. Indien KPN in haar aanbod in een
incentive-regeling voorziet, zal deze niet alsnog als een de facto verplichting worden opgezet.
15 In aanvulling op het ILL-oordeel pagina 57 tabel 14 zal separaat over de beschikbaarheid van niet-
gestructureerde 2Mb's worden gerapporteerd.
16 MTN is een huurlijnendienst gericht op mobiele netwerk operators.
11
7.2.11 Bestel- en leverprocedure
KPN neemt een nieuwe bestel- en leverprocedure in het ILL-RO op (conform hoofdstuk 8 van ILL-oordeel).
7.2.12 Rapportageplicht
KPN voert een impactanalyse uit naar de consequenties van de door OPTA in hoofdstuk 9 van het ILL-
oordeel gespecificeerde rapportageplicht. De impactanalyse is uiterlijk 1 juni 2002 gereed. Indien de
impactanalyse uitwijst dat deze rapportage mogelijk is tegen redelijke kosten, dan wordt deze rapportage
op zo kort mogelijke termijn ingevoerd en opgenomen in het ILL-RO. Indien uit de impactanalyse het
tegendeel blijkt, worden de bevindingen van de impactanalyse door KPN openbaar gemaakt zodat Telco's
hiervan kennis kunnen nemen.
7.2.13 Leverplicht
De in het voorstel ILL-RO opgenomen beperking van de leverplicht wordt in het aangepaste ILL-RO
verwijderd.17
7.2.14 Tarieven
De EDC-V tarieven voldoen in ieder geval aan de aanbeveling van de Europese Commissie uit 1999
(C(1999)3863, 24 november 1999) en de nadere uitwerking daarvan. De EU-tariefplafonds zijn:
64kb=*80, 2Mb=*330 en 34Mb=*2.600.
Nadere uitwerking
De tariefplafonds van de Europese Commissie zijn alleen gesteld voor ILL's op LAP-niveau.
Voor ILL's op RAP-niveau geldt dat de tarieven onder het niveau dienen te liggen van het EU-
tariefplafond +50%. Voor nx64kbit/s ILL's geldt: ILL(nx64kb/64kb) = retail(nx64kb/64kb). Met andere
woorden: de tariefverhoudingen zijn hier gelijk aan de retail-tariefverhoudingen.
7.2.15 Migratietarieven
KPN neemt een kostengeoriënteerd migratie-18 en mutatietarief op in het ILL-RO, gebaseerd op EDC.
7.2.16 Migratietarieven beëindigen retail-contracten Bij het binnen de minimumcontractduur beëindigen van retail-contracten om over te gaan naar ILL's, worden geen boetes door KPN in rekening gebracht.19
7.2.17 Tariefstructuur ontbrekende tarieven
KPN neemt in het ILL-RO de in tabel 9 van het ILL-RO genoemde tarieven op. De traject onafhankelijke
kosten zullen aan OPTA in het kader van de EDC-V rapportage kenbaar worden gemaakt. Indien
openbaarmaking van deze kosten - dan wel de kostenopbouw daarvan noodzakelijk is om de squeeze
toets transparant te maken voor derden dan zal openbaarmaking plaatsvinden binnen de geldende kaders
17 Een en ander met inachtneming van het in punt 7.2.18 van dit document gestelde.
18 Een migratie is een order waarbij een bestaande retail huurlijn overgaat naar een ILL, waarbij de capaciteit, het
koppelvlak, het IS/RA-punt en de contractant gelijk blijven. Veder geldt hetgeen hierover is gesteld in paragraaf
7.2.1 voetnoot 16.
19 Het binnen de bestaande contractduur met KPN overgaan van retail huurlijnen naar ILL zal plaatsvinden binnen
de daarvoor geldende kaders van de Tw, waarbij ook het non-discriminatie beginsel van toepassing is.
12
van bedrijfsvertrouwelijkheid. Eventuele bedrijfsvertrouwelijkheid van gegevens zal alsdan door OPTA
worden getoetst.
7.2.18 Eenmalige versus periodieke tarieven
Alleen de kosten gerelateerd aan een individuele ILL of een individuele ILL-dragerdienst die na het
leveren van een individuele ILL of individuele ILL-dragerdienst ondubbelzinnig zijn aan te merken als
verzonken kosten (sunk costs), mogen worden toegerekend aan eenmalige tarieven. De overige kosten
dienen te worden toegerekend aan periodieke tarieven. Graaf- en glasvezelkabelaanlegkosten ten bate
van het aansluiten van een klantlocatie zijn ondubbelzinnig aan te merken als verzonken kosten.
8. Carrier Preselectie
8.1 Wholesale belemmering
Sinds 1 januari 2000 heeft KPN de wettelijke verplichting om de bijzondere toegangsdienst carrier
preselectie (hierna: CPS) aan te bieden. Deze door KPN aangeboden bijzondere toegangsdienst biedt een
belangrijke mogelijkheid voor concurrenten van KPN om rechtstreeks met KPN's vaste openbare
telefoniedienst te kunnen concurreren. Door middel van CPS ontstaat daardoor een directe en effectieve
concurrentiële prijsdruk op deze door KPN aangeboden eindgebruikersdiensten. Met het oog hierop is het
zaak dat concurrenten van KPN hun op de dienst CPS gebaseerde aanbod zo goed mogelijk aan
eindgebruikers kunnen aanbieden. Voor zover de voorwaarden en tarieven samenhangend met de
bijzondere toegangsdienst CPS hieraan in de weg staan, kan worden gesproken van een wholesale
belemmering. Deze hangt op dit moment met name samen met de wijze waarop eindgebruikers van CPS
aanbieder (inclusief KPN) kunnen wisselen, de tarieven die daarvoor tussen marktpartijen gelden, en de
introductie van CPS lokaal per 1 augustus 2002.
8.2 Wholesale maatregel
8.2.1 Operator controlled aanmeldingssysteem
De "VersaTel procedure"
KPN biedt alle 16xy aanbieders per direct de mogelijkheid om gebruik te gaan maken van het operator
controlled aanmeldingssysteem zoals dat op dit moment door VersaTel in gebruik is. Tot 1 juli 2002 wordt
deze mogelijkheid geboden in de vorm van een `pilot'.
Voor het gebruik van dit aanmeldingssysteem mag KPN van 16xy aanbieders waarborgen tegen misbruik
van de procedures verlangen. Deze waarborgen zijn maximaal gelijk aan de waarborgen zoals deze door
VersaTel worden geboden óf gelijk aan de waarborgen zoals deze op 22 april 2002 tussen een aantal
aanbieders en OPTA zijn besproken en welke op 15 mei in een ronde tafel bespreking aan de overige
aanbieders zullen worden voorgelegd.
Na 1 juli 2002 wordt betreffend aanmeldingssysteem in geformaliseerde vorm door KPN aangeboden. KPN
voorziet het college uiterlijk op 15 juni van haar voorstel voor de voorwaarden en de kostengeoriënteerde
tarieven samenhangend met dit geformaliseerde systeem.
Reeds ten behoeve van de pilot voorziet KPN in een transparante en non-discriminatoire procedure op basis waarvan per operator (die heeft aangegeven van dit systeem gebruik te willen maken) wordt
13
gekomen tot de operationalisering van het systeem. Deze operationalisering neemt maximaal tien
werkdagen in beslag. Indien KPN een verzoek niet kan operationaliseren, doet zij daarvan per direct aan
het college verslag.
In week 19 informeert KPN alle 16xy aanbieders over het voorgaande.
De "One.Tel/Scarlet procedure"
KPN biedt alle 16xy aanbieders per heden de mogelijkheid om op dezelfde wijze toegang te verkrijgen tot
het Voice Response Systeem (hierna: VRS) als One.Tel/Scarlet, zodat alle 16xy aanbieders op een met de
One.Tel/Scarlet vergelijkbare wijze eindgebruikers kunnen aanmelden voor de dienst CPS. Aanbieders die
gebruik wensen te maken van deze aanmeldingsmethode, dienen voldoende waarborgen te hebben
ingebouwd om misbruik van deze operator controlled aanmeldingswijze te voorkomen.
In week 20 informeert KPN alle 16xy aanbieders hierover.
Invoering van structurele operator controlled aanmeldingsprocedure KPN biedt uiterlijk 1 september 2002 aan alle 16xy aanbieders een structurele en kostenefficiënte (geautomatiseerde) oplossing voor een operator controlled aanmeldingsprocedure.
KPN legt het college uiterlijk 15 mei 2002 een uitgewerkt voorstel voor deze oplossing voor. Dit voorstel
bevat de technische details, een overzicht van de kosten en te hanteren tarieven en een overzicht van de
implementatietermijn.
Overige systemen
Indien door KPN in het kader van CPS naast de bovenbedoelde systemen wordt gekomen tot nog een
ander aanmeldingssysteem, dan wordt ook dit systeem door KPN non-discriminatoir aan alle 16xy
aanbieders (inclusief KPN's retail bedrijf) aangeboden.
KPN legt het college in voorkomende gevallen tijdig een uitgewerkt voorstel voor een dergelijk aanmeldingssysteem voor. Dit voorstel bevat de technische details, een overzicht van de kosten en te hanteren tarieven en een overzicht van de implementatietermijn.
8.2.2. Non-discriminatie
Verhuizing, IDSN, xDSL en "Voicemail Terugbeltoets"
KPN draagt ervoor zorg dat uiterlijk 1 augustus 2002 de CPS instellingen van eindgebruikers bij een
aanvraag voor een verhuizing of een aanvraag voor IDSN of xDSL niet meer vervallen.
Tevens zorgt KPN ervoor dat de zogenaamde 'terugbelgesprekken' - op basis van de door KPN geboden dienst "Voicemail Terugbeltoets" - van eindgebruikers die hun desbetreffende gesprekken via een 16xy aanbieder laten afhandelen, door deze 16xy aanbieder afgehandeld worden. In dit verband voorziet KPN het college uiterlijk op 1 juli 2002 van een hiertoe strekkend voorstel.
Voice Respons Systeem
KPN zorgt er uiterlijk op 1 augustus 2002 voor dat KPN's retail bedrijf in het VRS op dezelfde wijze wordt
behandeld als andere 16xy aanbieders. Dit houdt in dat er geen aparte verwijzing naar KPN wordt
gemaakt.
14
Tevens draagt KPN uiterlijk op 1 augustus 2002 op redelijke en kostenefficiënte wijze zorg voor een
Engelstalige versie van het VRS. KPN legt een overzicht van de kosten voor een Engelstalige versie van
het VRS uiterlijk op 8 mei 2002 voor aan het college.
Toekomstige issues
KPN verbindt zich eraan om eventuele toekomstige discriminatoire issues direct weg te nemen.
8.2.3. (Mutatie)tarieven
KPN heeft in het kader van de op 2 mei 2002 aan het college ter goedkeuring voorgelegde EDC-V
rapportage een voorstel voor kostengeoriënteerde tarieven voor CPS-mutaties gedaan. Dit mutatietarief
heeft betrekking op alle mutaties welke middels het VRS bij KPN worden aangemeld. Daarnaast dient KPN
uiterlijk op 15 mei 2002 volledige transparantie te bieden in de kosten(toerekening) en de opbouw van
het tarief voor mutaties via de operator controlled aanmeldingsprocedures en dient deze ter goedkeuring
aan het college voor te leggen. Het betreft in het bijzonder de kosten(toerekening) en de tariefopbouw
van mutaties via de `VersaTel' aanmeldingsprocedure en via de structurele operator controlled
aanmeldingsprocedure.
Ten aanzien van de hoogte van deze mutatietarieven heeft KPN zich eraan verbonden dat het uiteindelijke
totale CPS-mutatietarief niet hoger zal uitvallen dan het huidige tarief.
De aanmeldings- en mutatiekosten worden door KPN proportioneel toegerekend aan de eigen (KPN retail) dienstverlening. Deze proportionele toerekening is een integraal onderdeel van de door KPN aan het college ter goedkeuring voorgelegde EDC-V rapportage.
8.2.4. Implementatie CPS-Lokaal
KPN committeert zich aan de uitvoering van de gemaakte afspraken ten aanzien van de implementatie
van CPS-lokaal (CPS 2002) per 1 augustus 2002, zoals door 16xy aanbieders verzocht, met automatische
migratie van eindgebruikers.
a) Automatische migratie houdt in dit verband in dat het lokale verkeer vanaf 1 augustus automatisch
bij de CPS-aanbieder terecht komt, tenzij de eindgebruiker aangeeft dat hij zijn lokale verkeer via
KPN wil laten lopen. Indien KPN een aanmeldingsprocedure implementeert voor KPN's retail bedrijf,
dan dient deze procedure non-discriminatoir aan alle 16xy aanbieders te worden aangeboden. Het
college verwijst in dit verband naar hetgeen hij hierover onder 8.2.1. heeft opgemerkt.
b) KPN heeft 16xy aanbieders op 26 april inzicht verschaft in de orde van grootte van extra verkeer dat
zij kunnen verwachten als gevolg van de toevoeging van het lokale verkeer aan het CPS-verkeer per 1
augustus 2002. KPN heeft hierbij aangegeven dat aanbieders na het moment waarop zij inzicht
verkrijgen in de orde van grootte van het te verwachten extra verkeer, drie weken hebben tot het
moment waarop zij hun extra capaciteit bij KPN dienen te bestellen. KPN zegt toe aanbieders die dit
wensen, inzicht te verschaffen in de orde van grootte van het lokale verkeer ten opzichte van het
nationale verkeer over een langere periode dan de in de brief van 26 april genoemde periode van een
dag (maandag 8 april). KPN communiceert dit uiterlijk 8 mei 2002 aan alle 16xy aanbieders welke
genoegzaam bij KPN bekend zijn. KPN stuurt het college uiterlijk 8 mei 2002 een afschrift van de lijst
van aanbieders aan wie de brief van 26 april 2002 is verzonden.
*** 15