Daihatsu Holland B.V.

Sensatie met Daihatsu Young RV Turbo
13 Mei 2002

Daihatsu introduceert de Young RV Turbo. Een snelle, ruime en veilige auto met een innovatief karakter. De nieuwe 1.3 16V DVVT Twincam Turbo motor levert zeer hoge prestaties (95 kW/129 pk) wat uniek is in het midi-MPV segment. Een perfecte combinatie van ruimte en sportiviteit. Met de Young RV Turbo laat Daihatsu zien wat zij als compacte autospecialist in één auto kan verenigen.

Exterieur

Het belangrijkste aspect is wel het double wedge design en de aero delen, welke het sportieve uiterlijk in balans brengt. De luchthapper op de motorkap zorgt voor de aanvoer van koele lucht naar de intercooler. Daarnaast geeft het de Young RV een stoer uiterlijk. De achterkant van de Young RV Turbo is uitgerust met clear lens type achterlampunits, een achterklepspoiler en de auto heeft standaard 15 inch lichtmetalen velgen meegekregen.

Interieur

In de Young RV is aandacht geschonken aan de stoelen. De tribune opstelling geeft de achterpassagiers de mogelijkheid om over de voorin geplaatste sportstoelen te kijken. Daarnaast kan de achterbank 150 mm naar achter en naar voren geschoven worden. De zittingen kunnen er zelfs helemaal uitgehaald worden, zodat er een nog grotere ruimte ontstaat. Hierdoor is de auto voor vele doelen te gebruiken.

Techniek

De nieuw ontwikkelde 1.3 16V Turbo creëert slimme synergie tussen de Turbo en de DVVT (Dynamic Variable Valve Timing). De low-pressure turbo werkt reeds bij lage toerentallen en het DVVT systeem zorgt constant voor het ideale moment waarop de inlaatkleppen worden geopend. Het resultaat is in iedere situatie een ideale cilindervulling. Dit zorgt voor een hoog vermogen bij hoge toerentallen en ook een hoog koppel in het lage toerengebied. Gevolg is te allen tijde een aangenaam grote trekkracht welke merkbaar groter wordt met het toenemen van het toerental. De motor levert een maximum vermogen van 95 kW/129 pk bij 6.400 tpm en een maximum koppel van 170 Nm bij 2.800 tpm. De 100 Nm grens wordt bij 1250 tpm al gehaald.

Turbo

Uitlaatgassen drijven een turbine aan die op zijn beurt middels een schoepenwiel de inlaatlucht comprimeert. De aangezogen lucht wordt hierdoor erg heet, reden waarom deze eerste via een intercooler wordt geleid voordat deze in de cilinders terechtkomt. De cilinders worden uiteindelijk gevuld met gekoelde, gecomprimeerde lucht, waardoor er ook meer brandstof kan worden ingespoten. Dit heeft als resultaat dat een Turbo motor veel hogere prestaties levert dan een atmosferische motor.

Transmissie

Sportiviteit, effectiviteit en gemak. Met de alles-in-één stuurtiptronic bepaalt de berijder van de Young RV Turbo zelf het schakelmoment van de elektronisch gestuurde automatische transmissie. Terwijl de handen veilig en comfortabel aan het stuur blijven kan met de bedieningstoetsen op het stuurwiel op- en teruggeschakeld worden. Met stuurtiptronic is verkeerd schakelen uitgesloten. Indien gewenst kan de auto ook gereden worden met volledige automatische transmissie met ESAT (Economic & Smooth Automatic transmission) technologie. Het resultaat is een supervlak accelererende auto vanaf staande start met nagenoeg geen voelbare schakelmomenten.

Veiligheid

De Young RV biedt ongekend hoge prestaties in combinatie met ruimte. Dat geldt nog meer voor de Young RV Turbo. De auto is snel, ruim en veilig. De Turbo is uitgerust met state of the art veiligheidsitems zoals een computer berekende kooiconstructie, zes airbags (twee airbags voor, twee zij airbags, twee gordijnairbags) en ABS. Dit tweede generatie Anti Blokkeer Systeem, is uitgebreid met Electronic Brakeforce Distribution, kortweg EBD. Dit is een ingenieuze aanvulling op de gewone ABS-software, die precies bepaalt hoeveel remkracht elk wiel nodig heeft aan de hand van sensoren in het ABS-systeem. Deze sensoren meten het doorslippen van de wielen en aan de hand van die gegevens stelt de EBD meteen de benodigde remkracht vast voor de vóór- en achterwielen afzonderlijk. Het resultaat: de remweg wordt nóg korter en u houdt de auto beter onder controle.

Ook de Turbo is voorzien van het Safety Package. Dit houdt in dat in geval van een aanrijding de brandstoftoevoer wordt afgesloten, de knipperlichten en interieurverlichting wordt geactiveerd en de deuren automatisch worden ontgrendeld. Er zijn zelfs energie absorberende delen gebruikt ter voorkoming van letsel in geval van een botsing met een voetganger.

Uitrustingsniveau

De Young RV Turbo is zeer compleet uitgerust. De auto is onder andere uitgevoerd met ABS, Safety Package, in kleur van de carrosserie gespoten elektrisch bedienbare buitenspiegels, 15 inch lichtmetalen velgen, achterlichtunits clear lens type, achterklepspoiler met derde remlicht, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, achterbank in lengterichting verstelbaar, elektrische bedienbare ramen, twee airbags voorin, gordijn airbags, zij airbags, sideskirts, luchthapper in motorkap, mistlampen vóór, sportief stuurwiel met leermotief, sportstoelen, stuurtiptronic, uitlaateindstuk, bestuurdersstoel met verstelbare hellingshoek van zitting, chromen versnellingspook, en vier speakers.

Technische gegevens

Algemeen

Motor: 1.3 16V DVVT twincam turbo intercooler
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1298 cc
Boring x slag: 72,0 mm x 79,7 mm
Aantal kleppen: 4 kleppen per cilinder
Max. vermogen: 95 kW/129 pk bij 6.400 tpm
Max. koppel: 170 Nm / 2.800 tpm
Compressieverhouding: 8,5:1
Turbodruk: 0,35 tot 0,61 Bar bij 4.200 tpm
Benzinesysteem: EFI (Electronic Fuel Injection)

Aandrijving

Transmissie: Automatische electronisch gestuurde 4-traps transmissie met lock-up en stuurtiptronic met ESAT (Economic & Smooth Automatic Transmission).
Aandrijving: Voorwielen
Overbrengingsverhouding

1e: 2.731, 2e 1.526, 3e 1.000, 4e 0,696
Eindoverbrenging: 3.749

Onderstel

Ophanging vóór: MacPherson veerpoten met schroefveren Ophanging achter: Star met langsgeleiders en geprogrammeerde torsie-as Besturing: Tandheugel
Remmen voor: Schijfremmen (met ABS en EBD)
achter: Trommelremmen (met ABS en EBD)
handrem Mechanisch op de achterwielen

Maten en gewichten

Lengte (cm): 367,5
Breedte (cm): 162,0
Hoogte (cm): 155,0
Wielbasis (cm): 237,0
Spoorbreedte voor (cm): 138,0
Spoorbreedte achter (cm): 137,5
Min. Bodemvrijheid (cm): 13,0

Massa leeg (kg)

- automaat: 902
Aanhangwagengewicht (kg)

- geremd: 1.000

- ongeremd: 350
Draaicirkel (banden): 8,8 m
Aantal zitplaatsen: 5
Bandenmaat: 175/55R15
Inhoud brandstoftank (l.): 40
Inhoud bagageruimte (l.):170 - 240*

- neergeklapte achterbank(l.): 1500

Brandstofverbruik (richtlijn-1999/100/EG)


- stad: 9,4 liter/100 km (1:10,6)

- buitenweg: 5,6 liter/100 km (1:17,9)

- gecombineerd: 7,0 liter/100 km (1:14,3)

- CO2 uitstoot: 165 gr/km
Acceleratie 0-100 (km/u): 8.4 sec.
Maximum snelheid: 195 km/uur

Prijs

Young RV 1.3 16V Turbo - 17.999,=

Opties:

- mica-/metalliclak - 375,=

- panoramadak - 995,=

- airconditioning - 995,=

Terug
Top