Daihatsu Holland B.V.
Sensatie met Daihatsu Young RV Turbo
13 Mei 2002
Daihatsu introduceert de Young RV Turbo. Een snelle, ruime en veilige
auto met een innovatief karakter. De nieuwe 1.3 16V DVVT Twincam Turbo
motor levert zeer hoge prestaties (95 kW/129 pk) wat uniek is in het
midi-MPV segment. Een perfecte combinatie van ruimte en sportiviteit.
Met de Young RV Turbo laat Daihatsu zien wat zij als compacte
autospecialist in één auto kan verenigen.
Exterieur
Het belangrijkste aspect is wel het double wedge design en de aero
delen, welke het sportieve uiterlijk in balans brengt. De luchthapper
op de motorkap zorgt voor de aanvoer van koele lucht naar de
intercooler. Daarnaast geeft het de Young RV een stoer uiterlijk. De
achterkant van de Young RV Turbo is uitgerust met clear lens type
achterlampunits, een achterklepspoiler en de auto heeft standaard 15
inch lichtmetalen velgen meegekregen.
Interieur
In de Young RV is aandacht geschonken aan de stoelen. De tribune
opstelling geeft de achterpassagiers de mogelijkheid om over de voorin
geplaatste sportstoelen te kijken. Daarnaast kan de achterbank 150 mm
naar achter en naar voren geschoven worden. De zittingen kunnen er
zelfs helemaal uitgehaald worden, zodat er een nog grotere ruimte
ontstaat. Hierdoor is de auto voor vele doelen te gebruiken.
Techniek
De nieuw ontwikkelde 1.3 16V Turbo creëert slimme synergie tussen de
Turbo en de DVVT (Dynamic Variable Valve Timing). De low-pressure
turbo werkt reeds bij lage toerentallen en het DVVT systeem zorgt
constant voor het ideale moment waarop de inlaatkleppen worden
geopend. Het resultaat is in iedere situatie een ideale
cilindervulling. Dit zorgt voor een hoog vermogen bij hoge
toerentallen en ook een hoog koppel in het lage toerengebied. Gevolg
is te allen tijde een aangenaam grote trekkracht welke merkbaar groter
wordt met het toenemen van het toerental. De motor levert een maximum
vermogen van 95 kW/129 pk bij 6.400 tpm en een maximum koppel van 170
Nm bij 2.800 tpm. De 100 Nm grens wordt bij 1250 tpm al gehaald.
Turbo
Uitlaatgassen drijven een turbine aan die op zijn beurt middels een
schoepenwiel de inlaatlucht comprimeert. De aangezogen lucht wordt
hierdoor erg heet, reden waarom deze eerste via een intercooler wordt
geleid voordat deze in de cilinders terechtkomt. De cilinders worden
uiteindelijk gevuld met gekoelde, gecomprimeerde lucht, waardoor er
ook meer brandstof kan worden ingespoten. Dit heeft als resultaat dat
een Turbo motor veel hogere prestaties levert dan een atmosferische
motor.
Transmissie
Sportiviteit, effectiviteit en gemak. Met de alles-in-één
stuurtiptronic bepaalt de berijder van de Young RV Turbo zelf het
schakelmoment van de elektronisch gestuurde automatische transmissie.
Terwijl de handen veilig en comfortabel aan het stuur blijven kan met
de bedieningstoetsen op het stuurwiel op- en teruggeschakeld worden.
Met stuurtiptronic is verkeerd schakelen uitgesloten. Indien gewenst
kan de auto ook gereden worden met volledige automatische transmissie
met ESAT (Economic & Smooth Automatic transmission) technologie. Het
resultaat is een supervlak accelererende auto vanaf staande start met
nagenoeg geen voelbare schakelmomenten.
Veiligheid
De Young RV biedt ongekend hoge prestaties in combinatie met ruimte.
Dat geldt nog meer voor de Young RV Turbo. De auto is snel, ruim en
veilig. De Turbo is uitgerust met state of the art veiligheidsitems
zoals een computer berekende kooiconstructie, zes airbags (twee
airbags voor, twee zij airbags, twee gordijnairbags) en ABS. Dit
tweede generatie Anti Blokkeer Systeem, is uitgebreid met Electronic
Brakeforce Distribution, kortweg EBD. Dit is een ingenieuze aanvulling
op de gewone ABS-software, die precies bepaalt hoeveel remkracht elk
wiel nodig heeft aan de hand van sensoren in het ABS-systeem. Deze
sensoren meten het doorslippen van de wielen en aan de hand van die
gegevens stelt de EBD meteen de benodigde remkracht vast voor de vóór-
en achterwielen afzonderlijk. Het resultaat: de remweg wordt nóg
korter en u houdt de auto beter onder controle.
Ook de Turbo is voorzien van het Safety Package. Dit houdt in dat in
geval van een aanrijding de brandstoftoevoer wordt afgesloten, de
knipperlichten en interieurverlichting wordt geactiveerd en de deuren
automatisch worden ontgrendeld. Er zijn zelfs energie absorberende
delen gebruikt ter voorkoming van letsel in geval van een botsing met
een voetganger.
Uitrustingsniveau
De Young RV Turbo is zeer compleet uitgerust. De auto is onder andere
uitgevoerd met ABS, Safety Package, in kleur van de carrosserie
gespoten elektrisch bedienbare buitenspiegels, 15 inch lichtmetalen
velgen, achterlichtunits clear lens type, achterklepspoiler met derde
remlicht, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, achterbank
in lengterichting verstelbaar, elektrische bedienbare ramen, twee
airbags voorin, gordijn airbags, zij airbags, sideskirts, luchthapper
in motorkap, mistlampen vóór, sportief stuurwiel met leermotief,
sportstoelen, stuurtiptronic, uitlaateindstuk, bestuurdersstoel met
verstelbare hellingshoek van zitting, chromen versnellingspook, en
vier speakers.
Technische gegevens
Algemeen
Motor: 1.3 16V DVVT twincam turbo intercooler
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1298 cc
Boring x slag: 72,0 mm x 79,7 mm
Aantal kleppen: 4 kleppen per cilinder
Max. vermogen: 95 kW/129 pk bij 6.400 tpm
Max. koppel: 170 Nm / 2.800 tpm
Compressieverhouding: 8,5:1
Turbodruk: 0,35 tot 0,61 Bar bij 4.200 tpm
Benzinesysteem: EFI (Electronic Fuel Injection)
Aandrijving
Transmissie: Automatische electronisch gestuurde 4-traps transmissie
met lock-up en stuurtiptronic met ESAT (Economic & Smooth Automatic
Transmission).
Aandrijving: Voorwielen
Overbrengingsverhouding
1e: 2.731, 2e 1.526, 3e 1.000, 4e 0,696
Eindoverbrenging: 3.749
Onderstel
Ophanging vóór: MacPherson veerpoten met schroefveren Ophanging
achter: Star met langsgeleiders en geprogrammeerde torsie-as
Besturing: Tandheugel
Remmen voor: Schijfremmen (met ABS en EBD)
achter: Trommelremmen (met ABS en EBD)
handrem Mechanisch op de achterwielen
Maten en gewichten
Lengte (cm): 367,5
Breedte (cm): 162,0
Hoogte (cm): 155,0
Wielbasis (cm): 237,0
Spoorbreedte voor (cm): 138,0
Spoorbreedte achter (cm): 137,5
Min. Bodemvrijheid (cm): 13,0
Massa leeg (kg)
- automaat: 902
Aanhangwagengewicht (kg)
- geremd: 1.000
- ongeremd: 350
Draaicirkel (banden): 8,8 m
Aantal zitplaatsen: 5
Bandenmaat: 175/55R15
Inhoud brandstoftank (l.): 40
Inhoud bagageruimte (l.):170 - 240*
- neergeklapte achterbank(l.): 1500
Brandstofverbruik (richtlijn-1999/100/EG)
- stad: 9,4 liter/100 km (1:10,6)
- buitenweg: 5,6 liter/100 km (1:17,9)
- gecombineerd: 7,0 liter/100 km (1:14,3)
- CO2 uitstoot: 165 gr/km
Acceleratie 0-100 (km/u): 8.4 sec.
Maximum snelheid: 195 km/uur
Prijs
Young RV 1.3 16V Turbo - 17.999,=
Opties:
- mica-/metalliclak - 375,=
- panoramadak - 995,=
- airconditioning - 995,=
Terug
Top