OSB
Persbericht, maandag 13 mei 2002
Record aantal jubilarissen tijdens OSB-Speldjesregen 2002
Voor de traditionele Speldjesregen, die de Ondernemersorganisatie
Schoonmaak en Bedrijfsdiensten (OSB) om de twee jaar organiseert, zijn
maar liefst 2092 jubilarissen aangemeld. Dit jaar zullen er vijf
jubilarissen een gouden OSB-speld ontvangen, omdat zij 40 jaar actief
zijn in de schoonmaakbranche. Daarnaast worden er dit jaar 232
zilveren jubilarissen (25 jaar actief in de branche) en 1855 bronzen
jubilarissen (12½ jaar werkzaam in de branche) gehuldigd. OSB is
bijzonder verheugd over dit grote aantal. De vele lange
dienstverbanden geven aan, dat de jubilarissen een hechte binding met
het schoonmaakvak voelen en dat het vak op zichzelf vele uitdagingen
biedt om elke dag weer gemotiveerd te werk te gaan. OSB wil die
motivatie en binding graag in de vorm van het OSB-speldje van harte
onderscheiden en waarderen. De Speldjesregen vindt plaats op vrijdag
17 mei aanstaande in het Auditorium van het RAI-complex in Amsterdam,
waar een groot deel van de aangemelde jubilarissen het OSB-speldje
persoonlijk in ontvangst komt nemen. De uitreiking van de speldjes
vindt plaats in aanwezigheid van tal van collegae en familieleden van
de jubilarissen. De Speldjesregen valt samen met de internationale
schoonmaakvakbeurs ISSA/Interclean, die van 14 tot en met 17 mei
aanstaande in de RAI wordt gehouden.
In de schoonmaakbranche zijn dagelijks 200.000 medewerkers actief om
onze woon-, werk- en leefomgeving schoon te houden. Het gaat dan in
hoofdzaak om schoonmakers van huizen, kantoren, scholen en
ziekenhuizen. Bij die groep medewerkers in de schoonmaakbranche horen
ook de glazenwassers, gevelreinigers, brand- en roetreinigers en
schoonmakers in de levensmiddelen-industrie thuis. Dat er sprake is
van zoveel lange dienstverbanden geeft aan, dat het werken in de
branche positief beleefd wordt. Uit een recent onderzoek onder
schoonmakers is gebleken, dat het werken in de branche aantrekkelijk
wordt gevonden vanwege het salaris, de sociale contacten, de
zelfstandigheid in het werk, de inhoud van het werk, plezier in het
werk en de flexibele werktijden. Daarnaast wordt ook zinvol, dankbaar,
verantwoording en voldoening als kernwoorden in de motivatie genoemd.
Van de ondervraagden geeft 85% aan, dat zij over drie jaar nog steeds
in het vak actief zullen zijn. Deze score zegt veel over de
tevredenheid van de medewerkers in de branche.
imago
Ondanks de positieve beleving van de medewerkers in de branche,
behoeft het imago van de schoonmaakbranche een verbetering. Schoonmaak
moet meer zichtbaar worden gemaakt. Daartoe start de branche
binnenkort een brede en langjarige imagocampagne, die bedoeld is om
het schoonmaakvak extra voor het voetlicht te brengen. De bedoeling is
om tegen de zomer bescheiden te starten met een billboard-actie,
waarna in september de campagne officieel van start gaat. Voor deze
campagne hebben werkgevers- en werknemersorganisaties in de
schoonmaakbranche gezamenlijk het initiatief genomen.
Het programma van de Speldjesregen op 17 mei aanstaande start om 10.30 uur in het Auditorium van het RAI-complex. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd om de uitreiking van de OSB-speldjes bij te wonen.
---