Provincie Limburg
Langste landtunnel van Nederland
Bestemmingsplannen RW 73-Zuid goedgekeurd
Gedeputeerde Staten van Limburg hebben de bestemmingsplannen voor de
Rijksweg 73-Zuid van de gemeenten Venlo, Roermond en Ambt-Montfort op
enkele ondergeschikte onderdelen na goedgekeurd. In de plannen van
Roermond en Ambt-Montfort is de ondertunneling van het Roerdal
opgenomen. Deze tunnel wordt de langste landtunnel van Nederland. Hij
wordt aangelegd om het landschap van het Roerdal te sparen en is 2,3
kilometer lang. Voor de bouw van de tunnel is ruim 3,5 jaar nodig. Om
op tijd klaar te zijn voor de openstelling van de Rijksweg 73-Zuid per
31 december 2007 moet de aanleg van de tunnel in 2003 beginnen.
De tunnel begint ter hoogte van de wijk Kitskensberg en volgt globaal
het tracé van de huidige St. Wirosingel. Het tunneldak ligt ongeveer
op maaiveldhoogte. Ter hoogte van de wijk Kitskensberg krijgt het
tunneldak een groene parkachtige inrichting. Tussen de Keulsebaan en
de Karel Doormanstraat is het tunneldak van beide tunnelbuizen over
een afstand van 390 meter open. In deze opening worden
geluidsabsorberende lamellen aangebracht, een constructie die in Japan
al jaren wordt gebruikt. Na de Karel Doormanstraat sluit de tunnel
weer volledig en daalt, zodat de Roer op voldoende diepte kan worden
gepasseerd. Ter hoogte van Hoeve Jongenhof komt de tunnel in het
Leropperveld uit.
De tunnel zal straks aan alle veiligheidseisen voldoen en geschikt
zijn voor alle verkeer (inclusief gevaarlijke stoffen).
Door goedkeuring te geven aan de bestemmingsplannen is een belangrijke
stap gezet in de richting van de realisering van de Rijksweg 73 tussen
Venlo en Echt (Sint Joost). Verwacht wordt dat de staatssecretaris van
LNV binnenkort voor de drie bestemmingsplannen ontheffing zal verlenen
op grond van de Natuurbeschermingswet en de Flora- en Faunawet.
13-5-2002 09:51