Provincie Limburg

Langste landtunnel van Nederland

Bestemmingsplannen RW 73-Zuid goedgekeurd

Gedeputeerde Staten van Limburg hebben de bestemmingsplannen voor de Rijksweg 73-Zuid van de gemeenten Venlo, Roermond en Ambt-Montfort op enkele ondergeschikte onderdelen na goedgekeurd. In de plannen van Roermond en Ambt-Montfort is de ondertunneling van het Roerdal opgenomen. Deze tunnel wordt de langste landtunnel van Nederland. Hij wordt aangelegd om het landschap van het Roerdal te sparen en is 2,3 kilometer lang. Voor de bouw van de tunnel is ruim 3,5 jaar nodig. Om op tijd klaar te zijn voor de openstelling van de Rijksweg 73-Zuid per 31 december 2007 moet de aanleg van de tunnel in 2003 beginnen.

De tunnel begint ter hoogte van de wijk Kitskensberg en volgt globaal het tracé van de huidige St. Wirosingel. Het tunneldak ligt ongeveer op maaiveldhoogte. Ter hoogte van de wijk Kitskensberg krijgt het tunneldak een groene parkachtige inrichting. Tussen de Keulsebaan en de Karel Doormanstraat is het tunneldak van beide tunnelbuizen over een afstand van 390 meter open. In deze opening worden geluidsabsorberende lamellen aangebracht, een constructie die in Japan al jaren wordt gebruikt. Na de Karel Doormanstraat sluit de tunnel weer volledig en daalt, zodat de Roer op voldoende diepte kan worden gepasseerd. Ter hoogte van Hoeve Jongenhof komt de tunnel in het Leropperveld uit.
De tunnel zal straks aan alle veiligheidseisen voldoen en geschikt zijn voor alle verkeer (inclusief gevaarlijke stoffen). Door goedkeuring te geven aan de bestemmingsplannen is een belangrijke stap gezet in de richting van de realisering van de Rijksweg 73 tussen Venlo en Echt (Sint Joost). Verwacht wordt dat de staatssecretaris van LNV binnenkort voor de drie bestemmingsplannen ontheffing zal verlenen op grond van de Natuurbeschermingswet en de Flora- en Faunawet. 13-5-2002 09:51