NMBS

Datum: 08/05/02

Hoffelijkheidsactie treinbegeleiders

Op maandag 13 mei worden in het station van Brussel-Zuid tussen 6h30 en 10h30 koffie en croissants uitgedeeld aan de reizigers. Deze actie is het begin van een campagne die moet bijdragen tot een goede verstandhouding tussen de treinbegeleiders en -begeleidsters en de klanten.

De verwachtingen van een klant stroken niet altijd met wat de NMBS als dienst aanbiedt. De treinbegeleider, die het meest met de reiziger in contact staat, ondergaat dan kritiek of verwijten en moet soms beslissingen nemen op grond van overwegingen die voor de reiziger niet altijd zichtbaar zijn. Daarom willen de treinbegeleiders ook eens op een "andere" manier met de klanten converseren.

Het is de bedoeling van deze `Hoffelijkheidscampagne' om de klanten beter te laten begrijpen waarom treinbegeleiders zich op een bepaalde manier opstellen. Ze zijn immers niet alleen verantwoordelijk voor de controle van de vervoerbewijzen. Een zeker zo belangrijke taak is er voor zorgen dat de reis veilig verloopt. Daarom moeten soms beslissingen genomen worden die niet iedereen bevallen, maar toch noodzakelijk zijn. Treinbegeleiders kunnen helaas ook niet altijd op elke vraag van de klant ingaan. En jammer genoeg krijgen ze ook te maken met het agressie-fenomeen, dat het werk is van een minderheid. Bij een croissant en een kop koffie kunnen treinbegeleiders spreken over hun job, terwijl ook de klanten hun kijk op de situatie kunnen geven.

De campagne zal een hele maand duren. Zo zullen in nog 10 andere stations over het hele land (Brugge, Gent-Sint-Pieters, Kortrijk, Antwerpen-Centraal, Hasselt, Charleroi-Sud, Mons, Luik-Guillemins, Namen en Aarlen) koffie en croissants aan de klanten worden uitgedeeld. In de stations en de treinen wordt de klant door affiches, folders, stickers en kleine infoborden op deze campagne attent gemaakt. De treinbegeleiders ondersteunen de actie ook door het dragen van een pin op het uniform.

De NMBS doet op geregelde tijdstippen ook onderzoek bij de klanten om te peilen naar de sterke en de minder geapprecieerde kanten van het treinreizen, de `Kwaliteitsbarometer'. De resultaten tonen steeds opnieuw aan dat de inspanningen van de treinbegeleiders erg gewaardeerd worden. Om de relatie reiziger - treinbegeleider nog te verbeteren, worden voortdurend nieuwe initiatieven genomen. Zo is er nu de `Hoffelijkheidscampagne', onder het motto "Hoffelijk zijn, ook in de trein!".

© 2002 NMBS