Gemeente Maassluis

7-5-2002

Commissie Algemene en bestuurszaken vergadert op 13 mei

Op maandag 13 mei komt de raadscommissie voor algemene en bestuurszaken bijeen voor een openbare vergadering. De vergadering wordt gehouden in het stadhuis aan de Koningshoek en begint om 20.00 uur.

Op de agenda staan onder ondere de volgende onderwerpen:

Benoemingsprocedure nieuwe burgemeester De Commissaris der Koningin heeft de raad van de gemeente Maassluis verzocht om zich zo mogelijk voor 15 mei uit te spreken over de vraag of er in het kader van de benoemingsprocedure voor een nieuwe burgemeester een raadplegend referendum gehouden zal worden.

Verordening Tijdelijke referendumwet
Op grond van de Tijdelijke referendumwet bestaat de mogelijkheid om een aantal onderwerpen uit te sluiten van referendabiliteit. Het college stelt de gemeenteraad voor een verordening vast te stellen waardoor enkele expliciet in de verordening genoemde- raadsbesluiten niet aan een referendum kunnen worden onderworpen.

Herindeling van het Westland
Het college van GS heeft in het kader van de herindeling van het Westland geadviseerd om de (Maaslandse) Dijkpolder ten zuidwesten van de A20 toe te voegen aan het Maassluise grondgebied. Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor dit advies te steunen en dit schriftelijk aan GS mee te delen.

Preventiebeleidsplan Brandweer Waterweg Het college heeft ingestemd met de uitgangspunten zoals vermeld in het Handhavingsbeleid brandveiligheid RHRR en een en ander verder uit te werken in overleg met Brandweer Waterweg en de gemeenten Vlaardingen en Schiedam. Het Preventiebeleidsplan van Brandweer Waterweg zal bij deze uitwerking worden betrokken

Jaarplan 2002 District Waterweg van de Politieregio Nieuwe Waterweg Het districtsplan 2002 is vastgesteld door het Bestuurlijk Justitieel Overleg van het district Waterweg. In het plan zijn door het gemeentebestuur van Maassluis aangegeven aandachtspunten opgenomen. Het jaarplan wordt ter informatie aan de commissie aangeboden

Meldpunt bereikbaarheid en inzet politie De commissie wordt een korte notitie voorgelegd over de opzet om te komen tot een meldpunt waar burgers zowel positieve als negatieve signalen kunnen afgeven over de bereikbaarheid en de inzet van de politie. Voorgesteld wordt om het college opdracht te geven de opzet nader uit te werken en het meldpunt per 1 juni in te voeren.

Inzage, inspreken en vragenhalfuur
De bij de agenda van de commissievergadering behorende vergaderstukken zijn voor belangstellenden in te zien in de speciale publieksmap in het informatiecentrum in de hal van het stadhuis. Het informatiecentrum is voor het inzien van stukken geopend van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur. Op vrijdagavond en zaterdag ligt de publieksmap met commissiestukken ter inzage in de bibliotheek aan de Uiverlaan.
Wie wil inspreken op een agendapunt, moet bij het begin van de vergadering aanwezig zijn. Ook is het mogelijk gebruik te maken van het vragenhalfuur. In het vragenhalfuur, dat bij iedere reguliere commissievergadering op de agenda staat, kunnen belangstellenden onderwerpen aan de orde stellen die niet op de agenda van de vergadering staan, maar wel tot het werkterrein van die betreffende raadscommissie horen.