Rijksuniversiteit Groningen

Afname gedragsproblemen bij leerlingen Vensterschool onderzocht

Het idee voor de Vensterschool, waarbij onderwijs- en jeugdinstellingen onder één dak zijn gebracht, is in Groningen in 1995 ontstaan. Vensterscholen werken samen met (jeugd)gezondheidszorg, (jeugd)welzijnswerk, peuterspeelzalen en recreatieve instellingen zoals bijvoorbeeld sportverenigingen en bibliotheken. De brede doelstelling van een Vensterschool is om ouders en kinderen meer kansen te bieden en de maatschappelijke participatie van ouders en kinderen te bevorderen. Onderwijskundige drs. Joke Kruiter onderzocht of dergelijke scholen werkelijk invloed hebben op het gedrag van de leerlingen en op de opvoeding thuis. Ze promoveert op 13 mei 2002 aan de Rijkuniversiteit Groningen.

Het verbeteren van gedrag en opvoeding behoort tot de belangrijke deeldoelstellingen van de Vensterschool. De georganiseerde activiteiten zijn onder te verdelen in recreatieve, opvoedings- en ouderactiviteiten. De promovendus constateert dat na twee jaar een aantal gedragsproblemen bij de leerlingen is afgenomen en dat de opvoeding thuis over het algemeen is verbeterd. Maar een duidelijke relatie met deelname aan Vensterschoolactiviteiten kon zij niet aantonen.

Vooral ouderactiviteiten

Voor haar onderzoek interviewde Kruiter 74 ouders in vier Groningse Vensterschoolwijken: Oosterpark, Vinkhuizen, Hoogkerk en Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk. Zij kregen vragen over deelname aan activiteiten van de school, het gedrag van hun kind en hun manier van opvoeden. Daarnaast vulden de leerkrachten jaarlijks een vragenlijst in over het sociaal en emotioneel gedrag van alle leerlingen van de eerste drie groepen in het basisonderwijs. Het blijkt dat ongeveer zeventig procent van de gezinnen deelneemt aan activiteiten, hoewel dit zich in de meeste gevallen beperkt tot één of twee keer per jaar. De meeste gezinnen namen deel aan tenminste één activiteit, waarbij vooral veel belangstelling was voor ouderactiviteiten, zoals bijvoorbeeld computercursussen.

Minder delinquent gedrag

De meeste kinderen uit het onderzoek vertoonden niet veel gedragsproblemen. Maar in de loop van hun schooltijd verminderden met name problemen op het gebied van delinquent gedrag, agressief gedrag en veilig gedrag. Wat betreft de manier van opvoeden constateerde de promovendus in de loop van haar onderzoek dat het aantal gezinnen met ernstige opvoedingsproblemen licht afnam. Kruiters resultaten zijn positief, hoewel niet met zekerheid te zeggen is dat de progressie te danken is aan
Vensterschoolactiviteiten. Zij beveelt concluderend aan dat Vensterscholen die een duidelijke invloed willen hebben op de opvoeding en het gedrag, meer activiteiten op dat gebied moeten ontplooien en voor een grotere deelname van ouders en kinderen moeten zorgen. /ImK

Joke Kruiter (Grootegast, 1974) studeerde onderwijskunde in Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het GION (Gronings Instituut voor onderzoek van Onderwijs, Opvoeding & Ontwikkeling) van de RUG. Het onderzoek is medegefinancierd door de Gemeente Groningen. Momenteel werkt Kruiter als onderzoeker bij de Stichting Oberon te Utrecht.

Voor meer informatie zie hieronder

Onderzoek

Promotie

Afname gedragsproblemen bij leerlingen Vensterschool onderzocht

Zie voorpagina

Datum en tijd

maandag 13 mei 2002, 16.00 uur

Promovendus

mw. J.H. Kruiter, tel. (030)230 60 90, e-mail: jkruiter@oberon-o-a.nl (werk)

Proefschrift

Groningen community schools. Influence on child behaviour problems and education at home

Promotor

prof.dr. B.P.M. Creemers

Faculteit

psychologische, pedagogische en sociologische wetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie