Rijksuniversiteit Groningen
Afname gedragsproblemen bij leerlingen Vensterschool onderzocht
Het idee voor de Vensterschool, waarbij onderwijs- en
jeugdinstellingen onder één dak zijn gebracht, is in Groningen in
1995 ontstaan. Vensterscholen werken samen met
(jeugd)gezondheidszorg, (jeugd)welzijnswerk, peuterspeelzalen en
recreatieve instellingen zoals bijvoorbeeld sportverenigingen en
bibliotheken. De brede doelstelling van een Vensterschool is om
ouders en kinderen meer kansen te bieden en de maatschappelijke
participatie van ouders en kinderen te bevorderen. Onderwijskundige
drs. Joke Kruiter onderzocht of dergelijke scholen werkelijk
invloed hebben op het gedrag van de leerlingen en op de opvoeding
thuis. Ze promoveert op 13 mei 2002 aan de Rijkuniversiteit
Groningen.
Het verbeteren van gedrag en opvoeding behoort tot de belangrijke
deeldoelstellingen van de Vensterschool. De georganiseerde
activiteiten zijn onder te verdelen in recreatieve, opvoedings- en
ouderactiviteiten. De promovendus constateert dat na twee jaar een
aantal gedragsproblemen bij de leerlingen is afgenomen en dat de
opvoeding thuis over het algemeen is verbeterd. Maar een duidelijke
relatie met deelname aan Vensterschoolactiviteiten kon zij niet
aantonen.
Vooral ouderactiviteiten
Voor haar onderzoek interviewde Kruiter 74 ouders in vier Groningse
Vensterschoolwijken: Oosterpark, Vinkhuizen, Hoogkerk en
Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk. Zij kregen vragen over deelname aan
activiteiten van de school, het gedrag van hun kind en hun manier
van opvoeden. Daarnaast vulden de leerkrachten jaarlijks een
vragenlijst in over het sociaal en emotioneel gedrag van alle
leerlingen van de eerste drie groepen in het basisonderwijs. Het
blijkt dat ongeveer zeventig procent van de gezinnen deelneemt aan
activiteiten, hoewel dit zich in de meeste gevallen beperkt tot één
of twee keer per jaar. De meeste gezinnen namen deel aan tenminste
één activiteit, waarbij vooral veel belangstelling was voor
ouderactiviteiten, zoals bijvoorbeeld computercursussen.
Minder delinquent gedrag
De meeste kinderen uit het onderzoek vertoonden niet veel
gedragsproblemen. Maar in de loop van hun schooltijd verminderden
met name problemen op het gebied van delinquent gedrag, agressief
gedrag en veilig gedrag. Wat betreft de manier van opvoeden
constateerde de promovendus in de loop van haar onderzoek dat het
aantal gezinnen met ernstige opvoedingsproblemen licht afnam.
Kruiters resultaten zijn positief, hoewel niet met zekerheid te
zeggen is dat de progressie te danken is aan
Vensterschoolactiviteiten. Zij beveelt concluderend aan dat
Vensterscholen die een duidelijke invloed willen hebben op de
opvoeding en het gedrag, meer activiteiten op dat gebied moeten
ontplooien en voor een grotere deelname van ouders en kinderen
moeten zorgen. /ImK
Joke Kruiter (Grootegast, 1974) studeerde onderwijskunde in
Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het GION
(Gronings Instituut voor onderzoek van Onderwijs, Opvoeding &
Ontwikkeling) van de RUG. Het onderzoek is medegefinancierd door de
Gemeente Groningen. Momenteel werkt Kruiter als onderzoeker bij de
Stichting Oberon te Utrecht.
Voor meer informatie zie hieronder
Onderzoek
Promotie
Afname gedragsproblemen bij leerlingen Vensterschool onderzocht
Zie voorpagina
Datum en tijd
maandag 13 mei 2002, 16.00 uur
Promovendus
mw. J.H. Kruiter, tel. (030)230 60 90, e-mail: jkruiter@oberon-o-a.nl
(werk)
Proefschrift
Groningen community schools. Influence on child behaviour problems and
education at home
Promotor
prof.dr. B.P.M. Creemers
Faculteit
psychologische, pedagogische en sociologische wetenschappen
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Promotie