OPTA

Uitnodiging rondetafelbespreking CPS + achtergrondinformatie

Het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) heeft het genoegen u uit te nodigen voor een ronde tafel bijeenkomst in het kader van Carrier Pre Selectie (hierna: CPS).

Het college wenst tijdens deze bijeenkomst in ieder geval de volgende onderwerpen te bespreken:
1. waarborgen tegen misbruik van het Operator Controlled Model (hierna: OCM);
2. vormen van Operator Controlled Aanmeldingssysteem (hierna: OCAS), in het bijzonder de One.Tel en Versatel procedures.

Op 22 april jl. heeft een bespreking over CPS plaatsgevonden tussen een aantal marktpartijen met OPTA als toehoorder. Hierbij is in het bijzonder gesproken over de voorwaarden waaraan voldaan moet worden wanneer een partij gebruik wil maken van de operator controlled mogelijkheden die thans bestaan voor aanmelding van een eindgebruiker voor de dienst CPS. Van de bespreking is een kort verslag opgesteld met daarin onder andere de belangrijkste voorwaarden waaraan volgens de aanwezigen minimaal moet worden voldaan.

Het college onderschrijft deze minimale vereisten ter voorkoming van problemen rondom misbruik van een operator controlled aanmeldingsprocedure voor CPS. Het college is nu voornemens deze voorwaarden tot zijn beleid te maken. Ten behoeve van deze beleidsontwikkeling legt het college dit voornemen voor aan de gehele markt om te bespreken in een ronde tafel bijeenkomst.

In deze bijeenkomst verwacht het college van u een actieve bijdrage. Bijgevoegd bij deze uitnodiging treft u het verslag van de bovengenoemde bijeenkomst. Op deze wijze kunnen de aanwezigen zich voorbereiden om zo te komen tot een gemeenschappelijk resultaat voor de gehele markt.

De ronde tafel bijeenkomst zal plaatsvinden ter kantore van OPTA, Babyloncomplex toren B, Koningin Julianaplein 30, te Den Haag. De bijeenkomst zal plaatsvinden op 13 mei in de zalen A,B en C, van 13.00h tot 16.00h.

Graag verneemt het college of uw bedrijf aanwezig wenst te zijn of niet. U kunt dit uiterlijk woensdag 8 mei aanstaande voor 15.00h telefonisch dan wel per e-mail doorgeven aan het secretariaat van de afdeling Interconnectie en Bijzondere Toegang (070-315 35 87 of secribt@opta.nl). Ik verzoek u tevens door te geven met hoeveel en welke personen u aanwezig zult zijn.

Hoogachtend,

HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT, namens het college,
plv. hoofd van de afdeling IBT

drs. D.I. Bos



Kort verslag van de bespreking over CPS "slamming"

Gehouden op 22 april 2002 ten kantore van BT Ignite te Amsterdam

Aanwezig: Edwin van Ierland (Vz., KPN), Monique Molendijk (KPN), Ben van Dorp (KPN), Remco van Zelst (BT Ignite), Olaf Olmer (BT Ignite), Josee van den Berg (Versatel), Kees Huisman (Onetel/Sarlet), Maartje Verberne (Onetel/Scarlet), Marion de Heer (Tele 2), Guy Rabinovich (Energis), Miriam van Deursen (Energis), Inge Bartels (Worldcom), Mark Pijning (OPTA) en Danyel Molenaar (verslag, OPTA)

Kader en doel bijeenkomst
De bespreking heeft tot doel te komen tot afspraken tussen de aanbieders onderling over de voorwaarden waaraan voldaan zou moeten worden ter voorkoming van problemen rondom slamming om over te gaan tot het hanteren van een operator controlled aanmeldingssysteem (OCAS) voor CPS.

Slamming wordt beschouwd als activatie of deactivatie voor CPS van een eindgebruiker tegen zijn wil.

Ongeacht de huidige omvang van het probleem wordt het algemeen van belang geacht te komen tot overeenstemming over hoe het risico op slamming redelijkerwijs kan worden verkleind en hoe eventuele problemen kunnen worden opgelost.

Er wordt geen onderscheid gemaakt als zodanig tussen de zakelijke en de particuliere markt, omdat deze markten zeer geleidelijk in elkaar overlopen.

Bewijs van wilsuiting
Het is essentieel dat de wil van een eindgebruiker bewezen kan worden. (Het bewijs van) De wilsuiting kan in Nederland op vele verschillende manieren worden geleverd. Te denken valt aan een schriftelijke overeenkomst, een opgenomen telefoontje, een eigen VRS-achtig systeem van de ontvangende aanbieder, een email en een fax.

Een schriftelijke overeenkomst is sowieso voldoende als waarborg tegen slamming. Zodra deze wordt overgelegd is er geen andere waarborg nodig. De overige methoden zijn in beginsel minder krachtig als bewijslevering. Daarom wordt afgesproken dat de wilsuiting van een eindgebruiker langs een andere weg dan de schriftelijke overeenkomst wordt opgevolgd door een brief van de ontvangende aanbieder aan de eindgebruikers ter verificatie. In deze brief wordt de wilsuiting bevestigd, alsook de nummers waar het om gaat, en wordt een termijn geboden aan de eindgebruiker om zijn wilsuiting terug te draaien (een zogenoemde "opt-out brief). Voor deze termijn wordt aangesloten bij de algemene regels van Boek 7, afdeling 9a, (over overeenkomsten op afstand) van het Burgerlijk Wetboek. Deze regels gelden weliswaar niet voor overeenkomsten voor telecommunicatiediensten, maar er is in dit geval geen reden ervan af te wijken. Dat betekent dat de koper 7 werkdagen wordt gegund. Pas na verloop van deze termijn wordt de eindgebruiker door de ontvangende aanbieder beschakeld.

KPN zal voortaan geen brieven meer versturen aan eindgebruikers (zakelijk of particulier) in verband met de beschakeling, tenzij zij zelf de aanbieder is waar de klant naartoe wil gaan.

Een additionele waarborg, zoals het aan het begin van ieder gesprek melden van de aanbieder waarmee wordt gebeld, wordt op dit moment als onnodig belastend gezien. De mogelijkheid om te bellen naar 0800-1273 om na te gaan welke aanbieder gepreselecteerd is, moet dan wel blijven bestaan.



Bij problemen
Een aanbieder is slechts gehouden aan een andere aanbieder de wilsovereenstemming te bewijzen indien er sprake is van een individuele klacht van een eindgebruiker. In het geval zich zo'n problemen voordoet hebben de partijen afgesproken dat de eindgebruiker in beginsel zijn klacht moet richten aan de aanbieder waar hij bij wil blijven/waar hij naartoe wil. Deze aanbieder zal de kwestie dan uitzoeken met de aanbieder die de klant heeft beschakeld. Het uitzoekwerk wordt dus niet aan de klant gelaten. Het is daarbij wel van belang dat alle aanbieders van elkaar de contactpersonen weten voor die gevallen dat klacht ten onrechte bij hen wordt ingediend. Ook zijn deze contactpersonen natuurlijk van belang als er inhoudelijk over een klacht gesproken moet worden met de andere aanbieder. Aanbieders spreken hierbij af elkaar actief over deze contactpersonen te informeren.

Tot slot
De thans gehanteerde methoden voor OCAS zijn in ieder geval geen bedreiging voor de netwerkintegriteit volgens de ITU/ETSI normen. Hiermee kan een aanbieder dus aanvangen op het moment dat hij aan de afspraken voldoet.
OPTA zal de gemaakte afspraken hanteren als kader voor zijn beleid ten aanzien van redelijke verzoeken om (bijzondere) toegang voor CPS. Dit dient verder vorm gegeven te worden door de gehele markt erbij te betrekken. OPTA zal hiertoe op een zo kort mogelijke termijn een ronde tafel bespreking beleggen. Het verslag van deze bijeenkomst zal dienen als input voor die bespreking.