OPTA
Uitnodiging rondetafelbespreking CPS + achtergrondinformatie
Het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) heeft het
genoegen u uit te nodigen voor een ronde tafel bijeenkomst in het kader van Carrier Pre Selectie
(hierna: CPS).
Het college wenst tijdens deze bijeenkomst in ieder geval de volgende onderwerpen te bespreken:
1. waarborgen tegen misbruik van het Operator Controlled Model (hierna: OCM);
2. vormen van Operator Controlled Aanmeldingssysteem (hierna: OCAS), in het bijzonder de One.Tel en
Versatel procedures.
Op 22 april jl. heeft een bespreking over CPS plaatsgevonden tussen een aantal marktpartijen met OPTA
als toehoorder. Hierbij is in het bijzonder gesproken over de voorwaarden waaraan voldaan moet
worden wanneer een partij gebruik wil maken van de operator controlled mogelijkheden die thans
bestaan voor aanmelding van een eindgebruiker voor de dienst CPS. Van de bespreking is een kort
verslag opgesteld met daarin onder andere de belangrijkste voorwaarden waaraan volgens de
aanwezigen minimaal moet worden voldaan.
Het college onderschrijft deze minimale vereisten ter voorkoming van problemen rondom misbruik van
een operator controlled aanmeldingsprocedure voor CPS. Het college is nu voornemens deze
voorwaarden tot zijn beleid te maken. Ten behoeve van deze beleidsontwikkeling legt het college dit
voornemen voor aan de gehele markt om te bespreken in een ronde tafel bijeenkomst.
In deze bijeenkomst verwacht het college van u een actieve bijdrage. Bijgevoegd bij deze uitnodiging treft u het verslag van de bovengenoemde bijeenkomst. Op deze wijze kunnen de aanwezigen zich voorbereiden om zo te komen tot een gemeenschappelijk resultaat voor de gehele markt.
De ronde tafel bijeenkomst zal plaatsvinden ter kantore van OPTA, Babyloncomplex toren B, Koningin
Julianaplein 30, te Den Haag. De bijeenkomst zal plaatsvinden op 13 mei in de zalen A,B en C, van
13.00h tot 16.00h.
Graag verneemt het college of uw bedrijf aanwezig wenst te zijn of niet. U kunt dit uiterlijk woensdag 8
mei aanstaande voor 15.00h telefonisch dan wel per e-mail doorgeven aan het secretariaat van de
afdeling Interconnectie en Bijzondere Toegang (070-315 35 87 of secribt@opta.nl). Ik verzoek u tevens
door te geven met hoeveel en welke personen u aanwezig zult zijn.
Hoogachtend,
HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,
namens het college,
plv. hoofd van de afdeling IBT
drs. D.I. Bos
Kort verslag van de bespreking over CPS "slamming"
Gehouden op 22 april 2002 ten kantore van BT Ignite te Amsterdam
Aanwezig: Edwin van Ierland (Vz., KPN), Monique Molendijk (KPN), Ben van Dorp (KPN), Remco van Zelst (BT Ignite), Olaf Olmer (BT Ignite), Josee van den Berg (Versatel), Kees Huisman (Onetel/Sarlet), Maartje Verberne (Onetel/Scarlet), Marion de Heer (Tele 2), Guy Rabinovich (Energis), Miriam van Deursen (Energis), Inge Bartels (Worldcom), Mark Pijning (OPTA) en Danyel Molenaar (verslag, OPTA)
Kader en doel bijeenkomst
De bespreking heeft tot doel te komen tot afspraken tussen de aanbieders onderling over de
voorwaarden waaraan voldaan zou moeten worden ter voorkoming van problemen rondom slamming om
over te gaan tot het hanteren van een operator controlled aanmeldingssysteem (OCAS) voor CPS.
Slamming wordt beschouwd als activatie of deactivatie voor CPS van een eindgebruiker tegen zijn wil.
Ongeacht de huidige omvang van het probleem wordt het algemeen van belang geacht te komen tot
overeenstemming over hoe het risico op slamming redelijkerwijs kan worden verkleind en hoe eventuele
problemen kunnen worden opgelost.
Er wordt geen onderscheid gemaakt als zodanig tussen de zakelijke en de particuliere markt, omdat deze
markten zeer geleidelijk in elkaar overlopen.
Bewijs van wilsuiting
Het is essentieel dat de wil van een eindgebruiker bewezen kan worden. (Het bewijs van) De wilsuiting
kan in Nederland op vele verschillende manieren worden geleverd. Te denken valt aan een schriftelijke
overeenkomst, een opgenomen telefoontje, een eigen VRS-achtig systeem van de ontvangende
aanbieder, een email en een fax.
Een schriftelijke overeenkomst is sowieso voldoende als waarborg tegen slamming. Zodra deze wordt
overgelegd is er geen andere waarborg nodig. De overige methoden zijn in beginsel minder krachtig als
bewijslevering. Daarom wordt afgesproken dat de wilsuiting van een eindgebruiker langs een andere
weg dan de schriftelijke overeenkomst wordt opgevolgd door een brief van de ontvangende aanbieder
aan de eindgebruikers ter verificatie. In deze brief wordt de wilsuiting bevestigd, alsook de nummers
waar het om gaat, en wordt een termijn geboden aan de eindgebruiker om zijn wilsuiting terug te
draaien (een zogenoemde "opt-out brief). Voor deze termijn wordt aangesloten bij de algemene regels
van Boek 7, afdeling 9a, (over overeenkomsten op afstand) van het Burgerlijk Wetboek. Deze regels
gelden weliswaar niet voor overeenkomsten voor telecommunicatiediensten, maar er is in dit geval geen
reden ervan af te wijken. Dat betekent dat de koper 7 werkdagen wordt gegund.
Pas na verloop van deze termijn wordt de eindgebruiker door de ontvangende aanbieder beschakeld.
KPN zal voortaan geen brieven meer versturen aan eindgebruikers (zakelijk of particulier) in verband met de beschakeling, tenzij zij zelf de aanbieder is waar de klant naartoe wil gaan.
Een additionele waarborg, zoals het aan het begin van ieder gesprek melden van de aanbieder waarmee wordt gebeld, wordt op dit moment als onnodig belastend gezien. De mogelijkheid om te bellen naar 0800-1273 om na te gaan welke aanbieder gepreselecteerd is, moet dan wel blijven bestaan.
Bij problemen
Een aanbieder is slechts gehouden aan een andere aanbieder de wilsovereenstemming te bewijzen
indien er sprake is van een individuele klacht van een eindgebruiker. In het geval zich zo'n problemen
voordoet hebben de partijen afgesproken dat de eindgebruiker in beginsel zijn klacht moet richten aan
de aanbieder waar hij bij wil blijven/waar hij naartoe wil. Deze aanbieder zal de kwestie dan uitzoeken
met de aanbieder die de klant heeft beschakeld. Het uitzoekwerk wordt dus niet aan de klant gelaten.
Het is daarbij wel van belang dat alle aanbieders van elkaar de contactpersonen weten voor die gevallen
dat klacht ten onrechte bij hen wordt ingediend. Ook zijn deze contactpersonen natuurlijk van belang
als er inhoudelijk over een klacht gesproken moet worden met de andere aanbieder. Aanbieders spreken
hierbij af elkaar actief over deze contactpersonen te informeren.
Tot slot
De thans gehanteerde methoden voor OCAS zijn in ieder geval geen bedreiging voor de
netwerkintegriteit volgens de ITU/ETSI normen. Hiermee kan een aanbieder dus aanvangen op het
moment dat hij aan de afspraken voldoet.
OPTA zal de gemaakte afspraken hanteren als kader voor zijn beleid ten aanzien van redelijke verzoeken
om (bijzondere) toegang voor CPS. Dit dient verder vorm gegeven te worden door de gehele markt erbij
te betrekken. OPTA zal hiertoe op een zo kort mogelijke termijn een ronde tafel bespreking beleggen.
Het verslag van deze bijeenkomst zal dienen als input voor die bespreking.