ST PRINS BERNHARD CULTUURFONDS

Cultuurfonds start campagne

Cultuurfonds start campagne

Amsterdam, 13 mei. Met de leus 'Prins Bernhard Cultuurfonds geeft cultuur de kans' start het Cultuurfonds vandaag een publiciteitscampagne op tv. In het reclamefilmpje staat een van de kleinere, regionale projecten van het fonds centraal. In het najaar volgt een tweede spot. Het doel van de campagne is de naamsbekendheid van het fonds te vergroten en nieuwe donateurs te werven. De reclameboodschap is zien bij de publieke en commerciële omroepen van 13 tot en met 24 mei en van 1 tot en met 9 juni.

Uit diverse enquêtes is gebleken dat het Prins Bernhard Cultuurfonds bij het grote publiek weinig naamsbekendheid geniet. Als men de naam van het fonds al kent, weet men in de meeste gevallen niet dat het een breed scala van culturele projecten steunt. De campagne is erop gericht de diversiteit van het werk van het Cultuurfonds onder de aandacht te brengen en daarmee mensen warm te maken het fonds financieel te steunen. In het spotje is een visserskoor te zien dat kleumend op de kade zijn lied ten gehore brengt. Een financiële bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds stelt de zangers in staat om bodywarmers kopen.

Tijdens de Anjeractie, dit jaar van 25 mei tot 1 juni, wordt op de Nederlandse zenders een speciaal Anjeractie-reclamefilmpje uitgezonden. Als hoofdpersonen figureren enkele van de duizenden collectanten die jaarlijks vanuit hun passie voor cultuur voor hun vereniging en voor het Cultuurfonds langs de deur gaan. De film sluit aan bij de folders en posters die inmiddels door het hele land zijn verspreid en waarop een collectant als blijk van dank buigt naar de gulle gever. In de film komt deze buiging terug en natuurlijk ook de leus 'Prins Bernhard Cultuurfonds geeft cultuur de kans'. Het filmpje wordt ondersteund door spotjes op de radio.

De publiciteitscampagne heeft als doel de naamsbekendheid van het Cultuurfonds de vergroten, de inkomsten te verhogen en nieuwe donateurs te werven. Met (veel) meer donateurs, het zijn er op dit moment 21.000, hoopt het fonds zijn maatschappelijk draagvlak te vergroten en daarmee zijn bestaansrecht te waarborgen.

Details
Medium: tv en radio
Opdrachtgever: Stichting Prins Bernhard Cultuurfonds Bureau: Publicis b.v.
Creatie: Erwin van Kralingen en Martijn van den Brakel Productiemaatschappij: Bonkers
Regie: Erik de Bruyn
Productie: Saskia Kok
Geluid: Rec Sound

Noot voor de redactie,