ST PRINS BERNHARD CULTUURFONDS
Cultuurfonds start campagne
Cultuurfonds start campagne
Amsterdam, 13 mei. Met de leus 'Prins Bernhard Cultuurfonds geeft
cultuur de kans' start het Cultuurfonds vandaag een
publiciteitscampagne op tv. In het reclamefilmpje staat een van de
kleinere, regionale projecten van het fonds centraal. In het najaar
volgt een tweede spot. Het doel van de campagne is de naamsbekendheid
van het fonds te vergroten en nieuwe donateurs te werven. De
reclameboodschap is zien bij de publieke en commerciële omroepen van
13 tot en met 24 mei en van 1 tot en met 9 juni.
Uit diverse enquêtes is gebleken dat het Prins Bernhard Cultuurfonds
bij het grote publiek weinig naamsbekendheid geniet. Als men de naam
van het fonds al kent, weet men in de meeste gevallen niet dat het een
breed scala van culturele projecten steunt. De campagne is erop
gericht de diversiteit van het werk van het Cultuurfonds onder de
aandacht te brengen en daarmee mensen warm te maken het fonds
financieel te steunen. In het spotje is een visserskoor te zien dat
kleumend op de kade zijn lied ten gehore brengt. Een financiële
bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds stelt de zangers in staat
om bodywarmers kopen.
Tijdens de Anjeractie, dit jaar van 25 mei tot 1 juni, wordt op de
Nederlandse zenders een speciaal Anjeractie-reclamefilmpje
uitgezonden. Als hoofdpersonen figureren enkele van de duizenden
collectanten die jaarlijks vanuit hun passie voor cultuur voor hun
vereniging en voor het Cultuurfonds langs de deur gaan. De film sluit
aan bij de folders en posters die inmiddels door het hele land zijn
verspreid en waarop een collectant als blijk van dank buigt naar de
gulle gever. In de film komt deze buiging terug en natuurlijk ook de
leus 'Prins Bernhard Cultuurfonds geeft cultuur de kans'. Het filmpje
wordt ondersteund door spotjes op de radio.
De publiciteitscampagne heeft als doel de naamsbekendheid van het
Cultuurfonds de vergroten, de inkomsten te verhogen en nieuwe
donateurs te werven. Met (veel) meer donateurs, het zijn er op dit
moment 21.000, hoopt het fonds zijn maatschappelijk draagvlak te
vergroten en daarmee zijn bestaansrecht te waarborgen.
Details
Medium: tv en radio
Opdrachtgever: Stichting Prins Bernhard Cultuurfonds
Bureau: Publicis b.v.
Creatie: Erwin van Kralingen en Martijn van den Brakel
Productiemaatschappij: Bonkers
Regie: Erik de Bruyn
Productie: Saskia Kok
Geluid: Rec Sound
Noot voor de redactie,