AutoRai

10-5-2002

GTS absolute top Opel Vectra programma

De als een coupé vormgegeven Vectra GTS het tweede model in de modellenreeks van de nieuwe Opel Vectra is klaar om in oktober de weg op te gaan.

GTS is bedoeld voor degenen die waarde hechten aan een sportief uiterlijk gecombineerd met dynamische rijeigenschappen. De top-of-the-range 3.2 V6 ECOTEC motor met 211 pk (155 kW), uitsluitend leverbaar in de Vectra GTS, maakt van deze elegante sportsedan met een topsnelheid van 248 km/u in een klap de snelste (volume) productieauto van Opel aller tijden.

Twee extra benzinemotoren en een direct ingespoten turbodiesel motor zullen het ECOTEC motorenprogramma completeren. De Opel ingenieurs hebben het IDS chassis (Interactive Driving System) volledig in lijn gebracht met het sportieve karakter van de auto. Een lager gelegde carrosserie en een extra reactieve stuurbekrachtiging geven de Vectra GTS de rijeigenschappen van een sportauto. Daarnaast biedt de Vectra GTS natuurlijk alle technologische innovaties, het comfort, het gebruiksgemak en de kwalitatief hoogwaardige afwerking die karakteristiek zijn voor de nieuwe Vectra.

De Vectra GTS is gericht op een jongere kopersgroep dan die van de Vectra sedan. Carl-Peter Forster, Opels Voorzitter van de Raad van Bestuur en Algemeen Directeur: De Vectra GTS voegt een nieuwe dimensie toe aan het middenklassesegment en zal nieuwe klanten aantrekken. Het is vooral een geslaagde belichaming van onze merkboodschap Opel. Fresh Thinking Better cars.' en ondersteunt onze claim om een leidende positie in dit segment in te nemen.

Dynamisch, zelfs bij stilstand
Zelfs bij stilstand ziet de Vectra GTS er vastberaden en dynamisch uit. Het ontwerp van de coupé-achtige sportsedan toont atletisch, zelfverzekerd en toch elegant. Van de zijkant bekeken, strekt de vloeiende coupé-achtige daklijn met chroom accenten zich als een boog uit over de grote glasoppervlakken. Aan de voorkant drukt de Vectra GTS zijn sportauto-aspiraties uit door donkere koplampen, een grote luchtinlaat in de bumper, honingraatvormige grille en ronde mistlampen. Het uiterlijk wordt aan de achterzijde afgerond door een spoiler op de grote achterklep, de ovale uitlaatpijp (een dubbele bij de 3.2 V6) in de gespierde achterbumper en donkere achterlichten.

Met zijn grote wielen en verlaagde carrosserie, drukt de GTS pure sportiviteit uit. Verder is veel aandacht aan details besteed getuige de speciale GTS ontwerpkenmerken, zoals de luchtinlaten aan de zijkanten van de voorbumpers, dorpels in kleur van de carrosserie en het driehoekige derde raam voor de elegant C-stijl.

Exclusieve 211 pk sterke 3.2 V6 ECOTEC motor
De nieuwe Opel Vectra GTS biedt keuze uit vier soepele, technologisch hoogwaardige ECOTEC motoren. De top van het programma wordt gevormd door een krachtige, maar verfijnde 155 kW (211 pk) sterke V6 motor. Met een maximum koppel van 300 Nm bij 4000 tpm geeft deze motor de GTS opmerkelijke prestaties. De Vectra GTS 3.2 V6 sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 7,5 seconden en heeft een topsnelheid van maar liefst 248 km/u. De andere ECOTEC benzinemotoren zijn de
1.8-liter (90 kW/122 pk) en de 2.2-liter (108 kW/147 pk). Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 4 emissie-eisen en vallen op door de combinatie van uitstekende prestaties en een laag brandstofverbruik.

De ECOTEC 2.2 DTI (92 kW/122 pk) biedt een zeer gunstig brandstofverbruik en indrukwekkende prestaties dankzij het maximum koppel van 280 Nm dat van 1500 tot 2750 tpm beschikbaar is. Twee tegen elkaar in draaiende balansassen bieden nog meer soepelheid aan deze direct ingespoten turbodieselmotor met vier kleppen per cylinder en variabele turbine geometrie. De Vectra GTS 2.2 DTI haalt 206 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 10.8 seconden. Ondanks deze indrukwekkende prestatie verbruikt hij slechts 6.5 liter diesel per 100 kilometer (MVEG gecombineerd verbruik). De nieuw ontwikkelde, adaptieve automatische vijfversnellingsbak met ActiveSelect, voor het eerst geïntroduceerd in de Vectra sedan, is beschikbaar op alle motoren met uitzondering van de 1.8.

Chassis: Vectras nieuwe Interactive Driving System (IDS) sportief afgestemd
Het IDS chassis (Interactive Driving System) van de nieuwe Vectra zet nieuwe standaards in rijcomfort en wegligging. Voor sportiever rijden, is de carrosserie van de GTS 20 millimeter verlaagd en beschikt hij over een speciaal sportonderstel met aangepaste demper- en veerkarakteristiek. De electro-hydraulische stuurbekrachtiging (EHPS) is eveneens aangepast. Evenals de sedan beschikt de Vectra GTS over McPherson voorwielophanging en een uitgekiende multi-link wielophanging achter beide met aluminium componenten.

Voorts beschikt de GTS over ABS met het zogenaamde Cornering Brake Control (CBC), voor gecontroleerd remmen in de bocht, Brake Assist en Electronic Brake Force Distribution (EBD) evenals TCPlus tractiecontrole. ESPPlus, de laatste generatie Electronic Stability Program, is optioneel. In kritieke situaties houdt het de auto op koers door selectief te remmen op één tot maximaal drie wielen.

De sportieve GTS profiteert ook van de hoge stijfheid van de carrosserie van de nieuwe Vectra met zijn uitstekende aerodynamica (cD = 0.28) en bijzonder lage geluidsniveau.

Interieur: sportieve styling, uitgebreide veiligheid en optimaal gebruiksgemak
Exclusieve bekledingsstoffen onderstrepen het dynamische karakter en de sportieve prestaties van de Vectra GTS. Deze ambiance wordt verder versterkt door de exclusieve sportstoelen (met speciale lederen/stoffen bekleding in de GTS Elegance), een driespaaks stuurwiel met geperforeerd leder, lichtmetalen accenten op het instrumentenpaneel, de deurpanelen en het stuurwiel, en mat verchroomde ringen om de instrumenten. Het Opel designteam creëerde zelfs een speciaal sportief lettertype voor het instrumentenpaneel.

GTS kopers zullen vooral de kwalitatief hoogwaardige afwerking waarderen, die we al eerder hebben gezien bij de Vectra sedan. Voor veeleisende klanten heeft Opel bovendien nog een uitgebreid pakket aan opties ter beschikking waarmee aan vrijwel elke wens voldaan kan worden. Opties zijn onder meer elektronische klimaatbeheersing met twee zones en een luchtkwaliteitssensor, hoogwaardige audiosystemen, een geïntegreerde GSM telefoon en de laatste generatie GPS navigatie. Xenon koplampen, een bandendrukmeetsyteem, een Park Pilot (voor en achter) en een regensensor zijn eveneens leverbaar.

Zoals bij alle Opels, hechtten de ingenieurs van het International Technical Development Center (ITDC) vooral veel waarde aan veiligheid bij het ontwikkelen van de Vectra. In aansluiting op het nieuwe Interactive Driving System (IDS), helpt een compleet netwerk van beschermende systemen het risico op letsel voor de inzittenden te minimaliseren in het geval van een ongeluk. Het standaard veiligheidspakket bestaat uit voor- en zij-airbags, full size hoofdairbags voor en achter, driepunts veiligheidsgordels voor alle vijf de stoelen (uitgerust met hoogteverstelling, spanners en spankrachtbegrenzers op de vier buitenste stoelen), Opels gepatenteerde Pedal Release System en verder verbeterde actieve hoofdsteunen op de voorstoelen, om het risico op whiplash-letsel te reduceren.

Het eenvoudig te repareren ontwerp, uitgebreide galvanisering van de carrosserie (met 12 jaar anticorrosie garantie), een servicebeurtinterval indicatiesysteem, verlengde onderhoudsintervallen (tot 24 maanden of 30.000 km voor benzinemotoren, 50.000 km voor dieselmotoren) en strenge kwaliteitscontroles garanderen dat kopers van de nieuwe Vectra GTS en de Vectra sedan profiteren van lage onderhoudskosten en hoge restwaardes.

De Vectra GTS reeks staat in oktober bij de dealer. Begin volgend jaar volgt de Vectra Signum, een half jaar later is de Vectra Stationwagon aan de beurt. De Signum en de SW maken gebruik van een verlengde Vectra bodemplaat. De Vectra sedan is er vanaf 22.995,--, prijzen van de GTS, Signum en Stationwagon worden in een later stadium bekend gemaakt.