KUNSTHANDEL BAROQUE
Kunsthandel BAROQUE toont Sovjetkunst op expositie in Bergen
Van sociaal realisme naar Russisch impressionisme
Kunst uit de Sovjet Unie was lange tijd onzichtbaar voor het Westen. Maar sinds de val van de muur zijn de culturele schatkamers van Rusland op een kier gezet. De artistieke juweeltjes die tevoorschijn zijn gekomen, lijken het begin van een hausse van Russisch impressionisme en sociaal realisme. Beide stromingen zijn te zien op de verkoopexpositie van de Texelse kunsthandel Baroque, die van Hemelvaartsdag 9 mei tot en met Tweede Pinksterdag 20 mei dagelijks wordt gehouden in 't Oude Raethuys in Bergen (NH).
Het Russisch impressionisme is afgeleid van het Frans impressionisme,
dat ontstond aan het eind van de negentiende eeuw. Realisme en
populisme raakten uit de mode, nieuwe ideeën werden geboren. Waar
Franse impressionisten als Renoir en Monet een verfijnde techniek
toepasten, hanteerden Russische kunstschilders een ruwere en minder
burgerlijke stijl, expressief en met felle kleuren. Er kwam een
voorlopig einde aan deze stroming toen Lenin in 1917 aan de macht kwam
en er alleen nog ten dienste van de staat mocht worden geschilderd.
Het sociaal realisme ontwikkelde zich en werd vooral onder Stalin voor
propaganda doeleinden ingezet. Kunst moest bijdragen aan de bloei van
de communistische samenleving, zonder plaats voor kritiek.
Schilderijen uit die periode tonen een geïdealiseerde beeld van zware
industrie, collectieve landbouw, onverschrokken soldatenhelden en
vergoddelijkte Sovjetleiders. Gedegen schilderijen, maar geforceerd
optimistische van aard en gemaakt zonder artistieke vrijheid.
Toen de culturele onderdrukking na de dood van Stalin in de vijftiger
jaren minder werd, maakte de politieke boodschap in de kunst plaats
voor gevoelswarmte en grepen de kunstenaars terug naar hun oude stijl.
Het Russisch impressionisme beleefde een frisse opleving. Geen
academische accenten, maar een losse aanpak van schilderen. De
penseelstreken zijn snel, stevig en strefzeker neergezet, zonder oog
voor detail. De lichte tinten geven een vormkleur die door zonlicht en
schaduwwerking voortdurend verandert. Alsof er geel- of blauwfilters
voor het beeld zijn geplaatst.
Een belangrijk vertegenwoordiger van het Russisch impressionisme is
Konstantin Lomykin (1924-1993). Hij was prominent lid van de Odessa
Groep uit de Oekraïne, een 'collectief' in de toenmalige Sovjet-Unie.
Hij was een toegewijde kunstenaar, die direct naar de natuur
schilderde. Hij had een scherp oog voor schoonheid en kwaliteit. Hij
werkte zowel academisch als impressionistisch en beheerste de kunst om
moeiteloos over te stappen van de ene naar de andere stijl. Een
schilder met een imposant oeuvre, die vele malen buiten Rusland
exposeerde. Een aantal van zijn werken is te zien op de expositie in
Bergen, evenals dat van andere Russische kunstenaars uit de periode
1920-1970 zoals Bokov, Lopatkin, Khorenko, Peredni, Bogdanov, Shubko,
Zemskov, Kachalski, Radimov, Elthyshev, Likhatchev, Nozdrachev,
Doilnev, Kryzhevsky, Sosnovsky, Gorpenko e.v.a. De tentoonstelling in
't Oude Raethuys (Raadhuisstraat 2-4) is dagelijks geopend van 11.00
tot 17.00 uur.
In de zomer zal deze verkoopexpositie tevens in het Belgische Aalst te
zien zijn, terwijl van 8 november t/m 18 november op Texel zelf de
schilderijen geexposeerd zullen worden.
Informatie: Kunsthandel Baroque, Ed van Bommel, tel 0222-316448, email
baroque@quicknet.nl
collectie: www.baroque-art.nl
verkoopexpositie:
't Oude Raethuys,Raadhuisstraat 2-4, Bergen (NH), 9 tot en met 20 mei,
dagelijks van 11.00-17.00 uur
----