Gemeente Amsterdam
---
|
College Amsterdam: staak aanvliegen op Kaagbaan en Schiphol Oostbaan
College Amsterdam: staak aanvliegen op Kaagbaan en Schiphol Oostbaan
Het college van B&W wil dat Schiphol en de Luchtverkeersleiding zich
aan gemaakte afspraken houden. Wethouder Mark van der Horst laat dit
in een sommatiebrief aan de NV Luchthaven Schiphol en de
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) weten. In de brief vraagt de
wethouder om het aanvliegen op de Kaagbaan en de Schiphol Oostbaan
door middel van rechte naderingen over Amsterdam-Noord, Centrum en
Zuid per direct te staken.
In 1994 sloot de gemeente Amsterdam een 'letter of intent' of
herenakkoord met de Luchthaven Schiphol en de LVNL over het aantal
rechte naderingen. Het aantal naderingen zou niet boven de 1% mogen
uitkomen. Het absolute maximum van 2% - normaal gebruik inclusief een
veiligheidsmarge - wordt ook ruim overschreden. In een gesprek vorig
jaar met ex-wethouder Luchthaven Dales sprak de directie van Schiphol
uit dat zij ernaar streeft de eerder gemaakte afspraken na te komen.
Door het frequente gebruik van de Kaagbaan en de Schiphol Oostbaan
bedroeg het percentage naderingen in de maanden november 2001-maart
2002 respectievelijk 2,4%, 2,2%, 8,0% en 6,7%. Hierdoor wordt de norm
van 1% voor het gebruiksjaar 2001-2002 opnieuw niet gehaald. Deze
overschrijding is niet uitsluitend het gevolg van incidentele redenen,
noch is er sprake van omvangrijke onderhoudswerkzaamheden die een
overschrijding van deze norm kunnen rechtvaardigen. De verwachte
overschrijding van het overeengekomen maximum aantal vluchten in dit
vliegseizoen staat niet op zichzelf. De schending van de 1% norm heeft
over de afgelopen jaren, helaas, een structureel karakter gekregen. De
gemeente heeft geconstateerd dat er gedurende het gehele jaar
naderingen op beide banen, ook wanneer daar geen meteorologische of
andere noodzaak voor valt aan te wijzen.
Ook zijn er nog steeds vluchten buiten de afgesproken tijden, van
07.00 tot 21.00 uur. Met name de late vluchten zorgen voor veel
(geluids-)overlast voor de bewoners van Amsterdam-Noord, Centrum en
Zuid. De gemeente vindt dat Schiphol en de LVNL niet afdoende hebben
aangetoond dat zij dergelijke niet-noodzakelijke late vluchten
trachten te voorkomen.
In tegenstelling tot de overeenkomst zijn er de afgelopen maanden,
onder normale omstandigheden, toch naderingen over de stad geweest met
'jumbojets'.
Aangezien herhaaldelijk overleg en het aanspreken op de afspraken de
afgelopen jaren niet tot resultaat hebben geleid, verzoekt de gemeente
Amsterdam de NV Luchthaven Schiphol en de Luchtverkeersleiding
Nederland de bepalingen van de overeenkomst per direct onverkort na te
(doen) leven, in het bijzonder door per direct de bedoelde
naderingsroutes te sluiten. Dit om hevig overlast in het komende
najaar te voorkomen.
Amsterdam, 8 mei 2002
Lisa Neves Gonçalves
^
-
© gemeente Amsterdam - 8-05-2002