Belgacom
3 mei 2002
e-Business bij Belgacom in volle evolutie
In het kader van het BeST-programma (Belgacom e-Business Strategic
Transformation) heeft Belgacom diverse initiatieven genomen op het
vlak van e-business. Met het BeST-project wil Belgacom haar contacten
met klanten, leveranciers en medewerkers in toenemende mate via het
web laten verlopen. Na twee jaar e-business-activiteiten stelt
Belgacom vast dat er een sterke toename is op dit vlak. Op het gebied
van 3bTrade, de horizontale BtoB marktplaats, moet echter een andere
richting worden gekozen.
* BtoE of Business to Employee: meer dan 50% van de administratieve
verrichtingen met Belgacoms medewerkers verlopen momenteel via het
intranet van het bedrijf.
* BtoC of Business to Consumer: steeds meer contacten met klanten
gebeuren via www.belgacom.be.
* BtoS of Business to Supplier: ongeveer 50% van de aankopen bij
Belgacoms leveranciers gebeurt momenteel elektronisch. De waarde
en het volume nemen toe, de doelstelling voor eind dit jaar is
60%.
* 3bTrade, de "horizontale marktplaats", evolueert van public
marketplace naar private marketplace tussen Belgacom en haar
leveranciers. Het oorspronkelijke project wordt stopgezet, en de
opzet bijgestuurd.
BtoE of Business to Employee: een pioniersrol
Belgacom beschikt sinds begin dit jaar over een vernieuwde interne
website. Dankzij deze site kunnen werknemers een belangrijk gedeelte
van hun intern functioneren regelen via het intranet. Zo hebben zij
toegang tot hun eigen, persoonlijke informatie (evaluatie, bepaling
van de objectieven, salaris en vakantiedagen). Ook geeft het interne
netwerk toegang tot bedrijfsinformatie en biedt het bijvoorbeeld de
mogelijkheid om diensten te reserveren of bestellen. Op dit moment
verloopt meer dan 50% van de administratieve verrichtingen tussen het
bedrijf en werknemers elektronisch, via het intranet. Het gaat hier
over verrichtingen waarvoor geen persoonlijk contact is vereist tussen
de medewerker en het HR-personeel, zodat het HR-personeel zich
volledig kan concentreren op betrekkingen waar dit wel nodig is. Over
2 jaar zal ongeveer 70% van de interne verrichtingen geautomatiseerd
gebeuren.
BtoC of Business to Consumer: contacten met al onze klanten via
www.belgacom.be
Sinds 1996 biedt Belgacom producten, diensten en informatie aan via
haar website. Dit gamma is stelselmatig aangegroeid: alle
Belgacomklanten, van particulieren tot multinationals, kunnen via de
Belgacom website bestellingen plaatsen. Zo deden de particuliere
klanten vorig jaar alleen al meer dan 50.000 bestellingen via
belgacom.be. In het eerste kwartaal van 2002 werd vier keer zoveel via
het web verkocht dan tijdens dezelfde periode in 2001. Ook voerde
Belgacom met succes online diensten in. Zo kunnen klanten gratis hun
factuur inkijken, telegrammen laten versturen, zich inschrijven voor
nieuwsbrieven, en gebruiksaanwijzingen en prijslijsten downloaden.
Tijdens het laatste kwartaal van 2001 lanceerde Belgacom haar eerste
e-only product, namelijk `Surf and Call', een dienst waardoor
internetgebruikers die via een klassieke inbelverbinding surfen,
telefoontjes kunnen ontvangen en behandelen terwijl ze op het internet
zitten. Dit product, dat alleen via www.belgacom.be beschikbaar is,
heeft nu al verschillende duizenden gebruikers. Ook het aantal vragen
dat klanten sturen via het contactpunt op de belgacom.be website
verdrievoudigde tijdens het eerste kwartaal.
BtoS of Business to Supplier: toenemende volumes en waarde
Bijna 50% van de aankopen die Belgacom bij haar leveranciers doet,
verloopt momenteel via een besloten elektronische markt. Het gaat hier
om een netwerk van ongeveer 20 leveranciers waar via een one-to-one
betrekking met Belgacom producten en diensten worden besteld. In de
loop van dit jaar zouden ook de facturering en sourcing (het zoeken en
selecteren van leveranciers via Internet) elektronisch moeten gaan
verlopen.
Bovendien zal een portaalsite worden ingericht voor de leveranciers.
Enerzijds vinden zij er algemene informatie over Belgacoms supply
chain, anderzijds zal een gedeelte worden gebruikt voor contacten
tussen Belgacom en leveranciers op het vlak van bijvoorbeeld
contractonderhandelingen, kwaliteitszorg en leveringsvoorwaarden.
3bTrade: van public marketplace naar private marketplace
Twee jaar geleden zette Belgacom een elektronische
business-to-business markt op. Het doel was om bedrijven via dat
platform voor hun aankopen een aantal voordelen te bieden die op
andere, traditionele markten niet aanwezig zijn: grote efficiëntie,
concurrentieel voordeel door de aanzienlijke besparingen en continu
geactualiseerde catalogi.
Na twee jaar blijkt dat de elektronische business-to-business markt
zich eerder verticaal dan horizontaal ontwikkelt. De kenmerken die
inherent zijn aan een verticale marktplaats (gemeenschappelijke
behoeften binnen één zelfde sector, grotere volumes) zijn niet van
toepassing op het principe van de horizontale markt waar leveranciers
en kopers uit verschillende sectoren samenkomen. Dit fenomeen bleef
overigens niet beperkt tot Belgacom; wereldwijd hebben horizontale
marktplaatsen moeite om zich overeind te houden (Forrester, maart
2002).
Op 3bTrade bleef het aantal aangesloten bedrijven beperkt, het aantal
transacties tussen die bedrijven eveneens. Bovendien was de bereidheid
van de betrokken partijen om te investeren niet groot genoeg om het
platform draaiende te houden. Daarom wordt de bestemming van 3bTrade
geheroriënteerd. Alle betrokken partijen zijn ingelicht en worden
begeleid bij de afronding.
Een andere richting
Belgacom zal haar BtoB activiteiten verder ontwikkelen. Het principe
van de elektronische markt blijft van toepassing: de elektronische
catalogi blijven bestaan, het merendeel zal in gebruik blijven via het
zogenaamde BtoS platform dat Belgacom gebruikt voor direct contact met
deze leveranciers. Een evolutie dus van een public marketplace (waar
verschillende leveranciers onder elkaar, en met Belgacom, goederen en
diensten kunnen aankopen en verkopen) naar een private marketplace
(enkel directe verrichtingen tussen Belgacom en leveranciers). Nu al
gebeurt ongeveer 50% van de aankopen door Belgacom bij haar
leveranciers elektronisch.
Het merendeel van de investeringen die de verschillende externe
deelnemers en Belgacom gedaan hebben, gaan dan ook niet verloren.