Rijksuniversiteit Groningen

07 mei 2002

Nummer 69 7 mei 2002

Zuiderzee-zweefbaan heeft zonder Hanzelijn hoger rendement

Noot voor de pers

De Groningse economen dr. J.P. Elhorst en prof.dr. J. Oosterhaven pleiten er voor om naast de Zuiderzeelijn niet ook nog de Hanzelijn aan te leggen. Beide lijnen - een via Heerenveen en Drachten, de andere via Zwolle - bedienen namelijk in belangrijke mate dezelfde passagiers. De aanleg van beide lijnen is daarmee onnodig duur, stellen de onderzoekers in het blad van de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen deze week. Het niet aanleggen van de Hanzelijn levert alleen al voldoende middelen op om de door het Rijk voor de magneetzweefbaan gevraagde regionale bijdrage van 1,1 miljard euro te financieren.

Het maatschappelijk rendement van een zweefbaan van Schiphol naar Groningen wordt door de RUG-onderzoekers geschat op 2,5 procent bij een exploitatieduur van 25 jaar en op 5,6 procent bij een exploitatieduur van 45 jaar. Door de Hanzelijn niet aan te leggen stijgt dat rendement naar respectievelijk 4,5 en 6,1 procent.

Daarnaast stellen Elhorst en Oosterhaven vast dat het vanuit het oogpunt van kostenbeheersing en een goede verdeling van risico's veel beter was geweest als het Rijk aan het bedrijfsleven en de regionale overheden gezamenlijk had gevraagd om met één plan te komen. Nu is het bedrijfsleven namelijk afzonderlijk om een plan gevraagd en de regionale overheden afzonderlijk om 1,1 miljard euro.

Noot voor de pers

Meer informatie:

* prof.dr. J. Oosterhaven, tel (050) 363 37 28/37 40, e-mail oosterhaven@eco.rug.nl (werk)

* dr. P.J. Elhorst (050) 363 38 93/37 40, e-mail elhorst@eco.rug.nl
Informatie over de onderzoekers en over het onderzoek naar de ruimtelijke en economische aspecten van de zweefbaan kunt vinden op: www.REGroningen.nl

Het volledige artikel u hier downloaden (PDF)