Rijksuniversiteit Groningen
07 mei 2002
Nummer 69 7 mei 2002
Zuiderzee-zweefbaan heeft zonder Hanzelijn hoger rendement
Noot voor de pers
De Groningse economen dr. J.P. Elhorst en prof.dr. J. Oosterhaven pleiten er
voor om naast de Zuiderzeelijn niet ook nog de Hanzelijn aan te leggen.
Beide lijnen - een via Heerenveen en Drachten, de andere via Zwolle -
bedienen namelijk in belangrijke mate dezelfde passagiers. De aanleg van
beide lijnen is daarmee onnodig duur, stellen de onderzoekers in het blad
van de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit
Groningen deze week. Het niet aanleggen van de Hanzelijn levert alleen al
voldoende middelen op om de door het Rijk voor de magneetzweefbaan gevraagde
regionale bijdrage van 1,1 miljard euro te financieren.
Het maatschappelijk rendement van een zweefbaan van Schiphol naar Groningen wordt door de RUG-onderzoekers geschat op 2,5 procent bij een exploitatieduur van 25 jaar en op 5,6 procent bij een exploitatieduur van 45 jaar. Door de Hanzelijn niet aan te leggen stijgt dat rendement naar respectievelijk 4,5 en 6,1 procent.
Daarnaast stellen Elhorst en Oosterhaven vast dat het vanuit het
oogpunt van kostenbeheersing en een goede verdeling van risico's
veel beter was geweest als het Rijk aan het bedrijfsleven en de
regionale overheden gezamenlijk had gevraagd om met één plan te
komen. Nu is het bedrijfsleven namelijk afzonderlijk om een plan
gevraagd en de regionale overheden afzonderlijk om 1,1 miljard
euro.
Noot voor de pers
Meer informatie:
* prof.dr. J. Oosterhaven, tel (050) 363 37 28/37 40, e-mail
oosterhaven@eco.rug.nl (werk)
* dr. P.J. Elhorst (050) 363 38 93/37 40, e-mail elhorst@eco.rug.nl
Informatie over de onderzoekers en over het onderzoek naar de
ruimtelijke en economische aspecten van de zweefbaan kunt vinden
op: www.REGroningen.nl
Het volledige artikel u hier downloaden (PDF)