Gemeente Oud-Beijerland
Bezorging Schakel
De Schakel wordt elke week huis-aan-huis bezorgd in de gemeente
Oud-Beijerland. Helaas komt het regelmatig voor dat niet iedereen de
Schakel ontvangt. Hierover kunt u contact opnemen met de Schakel via
tel. 0900-2020299. Zij zullen uw klacht noteren en ervoor proberen te
zorgen dat de Schakel de volgende keer wel wordt bezorgd.
Tevens bestaat er sinds kort ook een andere mogelijkheid om de Schakel
en de informatierubriek van de gemeente, toch nog te bemachtigen. Op
diverse locaties in de gemeente zijn namelijk krantenbakken geplaatst
met daarin de laatste editie van de Schakel. De krantenbakken zijn te
vinden in de centrale hal van het gemeentehuis, de VVV, de Lindenhoeve
en het Vrijetijdscentrum de Boogerd.
Commissievergaderingen
Voorafgaand aan de raadsvergadering van maandag 27 mei, vinden een
aantal commissievergaderingen plaats. De vergaderingen beginnen om
20.00 uur in het gemeenthuis van Oud-Beijerland (W. van Vlietstraat
6). U ben van harte welkom om één of meerdere vergaderingen bij te
wonen.
Op maandag 13 mei vergadert de commissie Ruimtelijke en Economische
Zaken onder voorzitterschap van de heer P. Tieleman. De agenda ziet er
als volgt uit:
1. Opening;
2. Vaststelling verslagen commissievergaderingen d.d. 4 februari 2002
(deels gecombineerd met Cie OW/VHV) en 8 april 2002 (ontbrekende
notulen worden zo spoedig mogelijk nagezonden);
3. Mededelingen;
4. Stukken ter advisering aan de raad:
Voorjaarsmarap 2002.
Stukken ter informatie (vermeld op bijgevoegde bijlage):
RIHW;
PEK-lijsten;
Uitleg begrip "normtekort ISV";
(Ver-)huur gebouw voormalig Kantongerecht in de Steenenstraat;
Onderzoek Goederenspoorlijn Rotterdam-België;
Selectie Architectenbureaus grondgebied HBG-Havenkwartier;
Bestemmingsplan N 217 Busbaan Stougjesdijk.
5. Gedachtewisseling met portefeuillehouder;
6. Rondvraag en sluiting.
Op dinsdag 14 mei 2002 vergadert de commissie Openbare Werken onder
voorzitterschap van de heer J.W.J. van Sintmaartensdijk. De agenda
luidt als volgt:
1. Opening
2. Vaststelling verslagen
Verslag openbare commissievergadering OW d.d. 9 april 2002
(bijgevoegd, incl. brief D66 fractie m.b.t. Stougjesdijk)
Verslag openbare gecombineerde commissievergadering OW/REZ d.d. 4
februari 2002.
3. Mededelingen:
Mededelingen voorzitter:
Mededelingen portefeuillehouder:
4. Stukken ter advisering aan de raad:
Voorjaarsmarap 2002 (is reeds afzonderlijk toegezonden per memo
van de afd. fin. d.d. 25 april 2002.)
5. Stukken ter informatie:
Dode Hoek Spiegels;
Gebiedsprofiel Hoeksche Waard;
Stand van zaken Duurzaam Veilig fase I (brief VNG d.d. 27-3-02);
Beslissing Ministerie van VROM inzake megabeschikking
wegverkeerslawaai;
Informatiebulletin Afval Informatief, maart 2002;
Inwerkingtreding wet verbetering handhavingsbevoegdheden;
Informatiebrief ophogen parkeerplaatsen;
Inventarisatie kca-inzameling in de provincie Zuid-Holland;
Convenant verpakkingen;
Nieuwsbrief volkshuisvesting, nr 4;
Huurprijsbeleid;
Aansprakelijkstelling geluidhinder Stougjesdijk N217;
Vergaderstukken Verenigde Vergadering waterschap De Groote Waard;
Flora en Fauna onderzoek;
Ontwerp-verdeelbesluit 2002 en voorstel tot wijziging verordening;
Verslag bijeenkomst leden cie. Ow en REZ d.d. 3-4-02 inzake
bodemsanering Havenkwartier;
Verzonden brief aan gedeputeerde, mevr. L.M. Huizer d.d. 12-4-02
met de vragen over bodemsanering Havenkwartier (een kopie is reeds
aan alle raadsleden toegezonden op 12 april in
verzamelenveloppe-);
Beleid m.b.t. plaatsing windturbines;
Activiteitenoverzicht Union 2002 (wordt conform afspraken in cie.
OW vergadering d.d. 9 april 2002 nog nader toegelicht in een
volgende vergadering);
Geactualiseerde PEK-lijst.
6. Gedachtewisseling met portefeuillehouder:
Voorgesteld wordt, overeenkomstig het verzoek van de heer P.K.
Schipper in de vorige vergadering, te bespreken: Evaluatie Centrum
en evaluatie Even Buiten. De heer Schipper wordt gevraagd deze
onderwerpen in te leiden.
7. Rondvraag en sluiting
Tot slot vergadert op donderdag 16 mei de commissie Algemene Zaken
onder voorzitterschap van de heer R. Toes. De agenda luidt als volgt.
1. Opening;
2. Vaststelling verslag commissievergadering d.d. 10 april 2002;
3. Mededelingen:
Mededelingen voorzitter:
Aanwijzing agendacommissie;
Beantwoording brief de heer Scheurwater.
Mededelingen portefeuillehouder:
450-jarig bestaan Oud-Beijerland in 2009.
4. Stukken ter advisering aan de raad:
Commissieverordening 2002;
Reglement van Orde 2002;
Voorjaarsmarap 2002;
Concept-raadsprogramma 2002-2006;
Vervulling van vacatures in besturen van samenwerkingsverbanden
5. Stukken ter informatie
Overzicht 10 jaar jumelage Oud-Beijerland en Lidzbark Warminski;
Verslag evaluatie Nieuwjaarsfeest 2001-2002;
Convenant Huiselijk geweld;
Aanpassing bedragen woon-werkverkeer en verblijfskosten;
Wijziging Ziekenfondswet;
Tweede conceptrapportage Workshop Positiebepaling en
Medewerkerstevredenheidsonderzoek;
Jaarplan 2002 Politie Zuid-Holland Zuid;
Subsidieaanvraag Jeugd Preventie Team 2002;
Aankoop elektriciteit;
Panta Rhei, uitgave van de Provincie Zuid-Holland;
Projectplan 1-loketvorming;
Het eindrapport invoering euro;
Herberekening aandelenverhouding Eneco Holding N.V;
Actiepunten dualisering gemeentebestuur;
PEK-lijsten;
Voorlopig eindresultaat rekening 2001 en analyse op hoofdlijnen;
Planning en uitgangspunten begroting 2003-2006;
Jaarverslag Ondernemingsraad 2001
6. Verspreiding Gemeentegids 2002.Gedachtewisseling met
portefeuillehouder
7. Rondvraag en sluiting
Fietsomleiding
Het waterschap heeft een brug gelegd over een dijksloot bij
industrieterrein De Bosschen in Oud-Beijerland. De brug ligt in het
verlengde van de Simon Stevinstraat en is bedoeld voor fietsers die
gebruik maken van het Zalmpad tussen Heinenoord en Oud-Beijerland. Tot
oktober krijgen zij te maken met een omleiding vanwege de
werkzaamheden, die het Waterschap in en rond gemaal De Bosschen
uitvoert. De fietsbrug zorgt ervoor dat fietsers niet zo ver hoeven om
te rijden. Tegelijkertijd blijven de aanlegplaats van het veer naar
Rhoon en het bezoekerscentrum Klein Profijt goed bereikbaar. Onderweg
kunnen fietsers de omleiding herkennen aan de gele borden.
Gemeentehuis gesloten
Het gemeentehuis is op donderdag 9 mei (Hemelvaartdag) en op vrijdag
10 mei gesloten. Maandagochtend 13 mei zijn wij u vanaf 08:30 uur
graag van dienst.
Het nieuwe gemeentebestuur
Nog niet zo lang geleden zijn de gemeenteraadsverkiezingen geweest. Alhoewel het gemeentebestuur al enige tijd is geïnstalleerd, stellen wij hen graag nog aan u voor. Hieronder ziet u de namen (fotos b&w, foto's raadsleden) van het gemeentebestuur. Bij Burgemeester en Wethouders is de portefeuilleverdeling weergegeven en tevens staat bij de raadsleden vermeld wie de fractievoorzitter is en wie voorzitter is van een adviescommissie.
Burgemeester
Burgemeester B.B.M. van der Hart
bestuurs- en beleidscoördinatie, algemene zaken, interne- en externe
communicatie, veiligheid, facilitaire zaken en personeel en
organisatie.
Wethouders
Wethouder A.M.C. van Hemert (BINT)
Financiën, onderwijs, sport, volwasseneducatie, toerisme en recreatie
en kinderopvang.
Wethouder A. Admiraal (SGP)
openbare werken, milieu, verkeer en vervoer, volkshuisvesting en
handhaving.
Wethouder G. de Man (CDA)
ruimtelijke ordening, economische zaken, middenstandszaken en
regionale zaken.
Wethouder J.H. Stuurman (D66)
Welzijn, sociale zaken, werkgelegenheid, jeugd- en jongeren,
Volksgezondheid, ouderen en leefbaarheid en integrale veiligheid
Raadsleden
BINT
De heer G.W.D. Jeelof, fractievoorzitter BINT.
De Jonge De heer W. de Jonge.
Mevrouw M.A.M. Schippers-Koster.
De heer R.J.M. Veelenturf, voorzitter commissie Welzijn.
De heer A.F. van Ruiven.
Mevrouw G. Visser Van Hartingsveldt.
SGP
De heer P.J. van Leenen, fractievoorzitter SGP.
De heer R. Toes, voorzitter commissie Algemene Zaken.
De heer P. Meijer.
VVD
Mevrouw L. Göbel den Hoed, fractievoorzitter VVD en voorzitter
commissie Onderwijs, Sport, Recreatie en Toerisme.
De heer S.P.L. Gijben
De heer J. Streefkerk
CDA
De heer J.W.J. van Sintmaartensdijk, fractievoorzitter CDA en
voorzitter commissie Openbare Werken, Volkshuisvesting en Milieu.
De heer C.C. Fransooijs
PvdA
De heer G. Mos, fractievoorzitter.
De heer P. Tieleman, voorzitter commissie Ruimtelijke en Economische
Zaken.
D66
De heer T.A. Scheurwater, fractievoorzitter D66.
GroenLinks
De heer A. Kruit, fractievoorzitter GroenLinks.
ChristenUnie
De heer P.K. Schipper, fractievoorzitter ChristenUnie.
Oud papier
Oud papier inzamelaars gezocht voor Poortwijk en Even Buiten
Per april jl. is de muziekvereniging de Harmonie gestopt met inzamelen
van oud papier in Poortwijk en Even Buiten. Dit vanwege onvoldoende
menskracht.
De RAD HW zoekt nu met spoed een of twee verenigingen of instellingen
die de wijk van de Harmonie willen overnemen.
Het systeem werkt in hoofdlijnen als volgt. De RAD HW zorgt voor een
inzamelvoertuig met chauffeur en geeft een subsidie, die afhankelijk
is van de ingezamelde hoeveelheid oud papier. De vereniging/instelling
dient te zorgen voor vrijwilligers om het oud papier in de wagen te
laden.
Het inzamelen van oud-papier is een goede mogelijkheid om extra
inkomsten voor de verenigingen / instellingen te krijgen.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer M.A. Brouwer, directeur van de RAD HW, tel. 572586, e-mail m.brouwer@radhoekschewaard.nl
Spreekrecht
Maandag 27 mei vergadert de gemeenteraad van Oud-Beijerland in het
Gemeentehuis. Ter voorbereiding op deze raadsvergadering vinden een
aantal vergaderingen plaats van de vaste adviescommissies. Deze
vergaderingen zijn openbaar.
Tijdens de commissievergaderingen kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Zowel het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad als de verordening, regelende de samenstelling en bevoegdheden van de vaste commissies van advies kennen u deze mogelijkheid toe. De tekst luidt als volgt: "Ingezetenen en belanghebbenden hebben aan het begin van openbare raads- en commissievergaderingen de mogelijkheid gebruik te maken van het spreekrecht". Dit spreekrecht kunt u tot uiterlijk 16.00 uur op de dag van de vergadering telefonisch of schriftelijk aanvragen, telefoon 646566. Bij de receptie van het Gemeentehuis ligt hiervoor een formulier gereed.
Wanneer u spreekrecht hebt aangevraagd, gaat de procedure als volgt.
Na de opening van de vergadering schorst de voorzitter de vergadering
en geeft u de gelegenheid het woord te voeren over het onderwerp
waarvoor u spreekrecht hebt aangevraagd. De voorzitter en raads- c.q.
commissieleden hebben vervolgens de gelegenheid vragen te stellen of
opmerkingen te maken, waarna u het laatste woord krijgt. Hierna
heropent de voorzitter de vergadering en gaat over tot behandeling van
de overige agendapunten. Voor het spreekrecht wordt in totaal een half
uur uitgetrokken.
Tevens kan in commissievergaderingen ook per agendapunt worden
ingesproken. Dit spreekrecht kent dezelfde procedure als het algemene
spreekrecht aan het begin van de commissievergadering. Ook dit
spreekrecht dient uiterlijk 16.00 uur op de dag van de vergadering
telefonisch of schriftelijk te zijn aangevraagd. Zodra de voorzitter
bij de afhandeling van de agenda is aangekomen bij een agendapunt
waarvoor spreekrecht is aangevraagd, schorst deze de vergadering en
geeft de inspreker de gelegenheid het woord te voeren. Vervolgens
hebben ook hier de voorzitter en de commissieleden de gelegenheid
vragen te stellen of opmerkingen te maken, waarna de inspreker het
laatste woord krijgt. Hierna heropent de voorzitter de vergadering en
gaat over tot behandeling van het volgende agendapunt.
Werkzaamheden toren Dorpskerk
Karel Doormanstraat afgesloten op maandag 13 mei
Op maandag 13 mei worden onderhoudswerkzaamheden verricht aan de toren
van de Dorpskerk te Oud-Beijerland. Voor deze werkzaamheden wordt een
hoge mobiele kraan in de Karel Doormanstraat opgesteld. Hierdoor zal
de Karel Doormanstraat tussen de Kerkstraat en de Oost-Voorstraat de
gehele dag worden afgesloten voor doorgaand verkeer. Mochten de
werkzaamheden vanwege weersomstandigheden geen doorgang kunnen vinden,
wordt uitgeweken naar een andere datum, waarover u dan nader
geïnformeerd wordt.
Omleiding
Het doorgaande verkeer zal omgeleid worden via de route
Oost-Voorstraat -Admiraal de Ruyterstraat - Van Ghentstraat/Abel
Tasmanstraat.
Openbaar vervoer
De halte Karel Doormanstraat komt op maandag 13 mei te vervallen.
Vervangende noodhaltes worden geplaatst in de Admiraal de
Ruyterstraat.
Voor vragen over de omleiding kunt u contact opnemen met de gemeente
Oud-Beijerland, de heer Y. Eland 0186-646 697. Voor vragen over
openbaar vervoer kunt u terecht bij het algemene reisinformatienummer
van het openbaar vervoer 0900-9292 ( 0,50).
Bekendmakingen
Burgemeester en Wethouders van Oud-Beijerland geven kennis van het
feit dat het college van burgemeester en wethouders van plan is om met
toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan en
bouwvergunning te verlenen voor het vergroten van een woning aan de
Ben Goerionpad 4.
De desbetreffende stukken liggen met ingang van 13 mei 2002 gedurende
vier weken voor een ieder ter inzage op de afdeling Ruimtelijke
Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het gemeentehuis, W. van
Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en volgens
afspraak).
Een ieder kan gedurende de termijn van terinzageligging schriftelijk
zijn zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen
bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland,
Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
* * * * *
Burgemeester en Wethouders van Oud-Beijerland geven kennis van het
feit dat het college van burgemeester en wethouders van plan is om met
toepassing van een in het geldende bestemmingsplan opgenomen
vrijstellingsmogelijkheid vrijstelling te verlenen van het
bestemmingsplan en bouwvergunning te verlenen voor het plaatsen van
een veranda aan de Dokter Kroesenring 80.
De desbetreffende stukken liggen met ingang van 13 mei 2002 gedurende
vier weken voor belanghebbenden ter inzage op de afdeling Ruimtelijke
Ontwikkeling van de dienst Ruimte in het gemeentehuis, W. van
Vlietstraat 6 (geopend op werkdagen van 09.00 - 12.30 uur en volgens
afspraak).
Belanghebbenden kunnen gedurende de termijn van terinzageligging
schriftelijk hun zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar
voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van
Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
Bekendmakingen AWB en Woningwet
AWB
Bekendmakingen
Datum publicatie : 9 mei 2002
Het gemeentebestuur van Oud-Beijerland maakt de volgende besluiten
bekend :
Verzending d.d.
Zakelijke inhoud
Naam en adres
direct-belanghebbende
Dienst
Bouwvergunning verleend voor:
24-04-02
het oprichten van een aardgaslocatie op het perceel kadastraal bekend
gemeente Oud-Beijerland, sectie F, nummer 50 en plaatselijk bekend
Langeweg, nabij huisnr 33:
Nederlandse Aardolie Maatschappij B.V. Postbus 33 3300 AA Schiedam
2
Kapvergunning verleend voor:
26-04-02
het kappen van 1 den op het perceel Burgemeester Hammerbaan 5;
mevrouw E. Visser Burgemeester Hammerbaan 5 3261 EA Oud-Beijerland
2
Bouwvergunning van rechtswege verleend voor:
Positieve reactie op melding bouwvoornemen voor:
Sloopvergunning verleend voor:
Overige vergunningen/vrijstelling/ontheffing verleend voor:
22-04-02
het innemen van een standplaats ten behoeve van een campagne voor de
verkiezingen op de Molendijk op zaterdag 11 mei a.s. van 09.00 tot
16.00 uur;
PvdA de heer C.W. Put Grutto 17 3263 AC Oud-Beijerland
2
23-04-02
het plaatsen van een partytent tegen de zijgevel van de WereldWinkel
op zaterdag 27 april a.s. van 09.00 17.00 uur;
WereldWinkel mevrouw E. Oldenmenger Schoneveld Vierwiekenplein 1 3262
AN Oud-Beijerland
2
25-04-02
het innemen van een standplaats ten behoeve van een campagne voor de
verkiezingen op de Oostdijk op zaterdag 11 mei a.s. van 09.00 tot
16.00 uur;
CDA mevrouw L. Solleveld- van Oeffelt van Wassenaarstraat 66 3262 ET
Oud-Beijerland
2
26-04-02
het organiseren van een buitenoptreden van een band op 6 juli a.s.
(Spuidag). Van 20.00 uur tot 23.00 uur;
Cafe Havenzicht de heer J. Both Havendam 16 3262 AE Oud-Beijerland
3
26-04-02
het organiseren van de 51e Wielerronde van Oud-Beijerland op vrijdag
12 juli 2002;
Wielerronde Oud-Beijerland de heer N. Bravenboer Oostdijk 80 3261 KJ
Oud-Beijerland
3
26-04-02
het organiseren van het feestprogramma voor de Koninginnedag en de
Nationale feestdag en het gebruik van het Vierwiekenplein van 26 april
tot en met 4 mei 2002 voor het organiseren van een kermis;
Oranjevereniging Prinses Juliana de heer A.W. de Groot W. Vrijlandtstraat 75 3262 GN Oud-Beijerland
3
BEZWAREN
In veel gevallen kan een belanghebbende tegen een besluit bezwaren
indienen. De bezwaren moeten schriftelijk en gemotiveerd binnen zes
weken volgende op de dag van verzending van het besluit (zie
bovenstaand schema) worden ingediend bij het gemeentebestuur, Postbus
2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
Na de indiening kan de belanghebbende, die de behandeling van het
bezwaarschrift niet kan afwachten, aan de President van de Rechtbank
te Dordrecht een voorlopige voorziening vragen (waarover griffierecht
verschuldigd is).
Nadere informatie m.b.t. de besluiten is verkrijgbaar bij :
1. Dienst Samenleving, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 67 77
2. Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39
3. Stafafdeling Bestuurs- en Managementondersteuning, W. van
Vlietstraat 6, tel. 64 65 41
WONINGWET
Openbare bekendmaking ingevolge artikel 41 van de Woningwet.
Lijst van bij de gemeente binnengekomen aanvragen tot het verstrekken van een bouw- of sloopvergunning :
aanvraag
ingediend d.d.
zakelijke inhoud
naam en adres aanvrager
Bouwvergunningsverzoek tot het :
29-04-02
plaatsen van een dakkapel op het perceel
Hoefsmid 14
De heer M. van Diest
Hoefsmid 14
3263 CC Oud-Beijerland
12-04-02
plaatsen van een dakkapel op het perceel Couperusstraat 8
De heer P.G. Vervooren
Couperusstraat 8
3261 PS Oud-Beijerland
22-04-02
vergroten van een berging op het perceel Admiraal de Ruyterstraat 59
De heer G. van der Kruit
Admiraal de Ruyterstraat 59
3262 XB Oud-Beijerland
23-04-02
oprichten van 27 woningen op het perceel
Poortwijk II, Bachlaan 45 t/m 87 oneven
Bouwbedrijf Roosdom Tijhuis West B.V.
Postbus 8281
23-04-02
vergroten van een woning op het perceel
Zinkweg 170
De heer R. Schut
Zinkweg 170
3262 BG Oud-Beijerland
19-04-02
plaatsen van een serre op het perceel Croonenburgh 34 A
De heer R. Stout
Croonenburgh 34 A
3261 RG Oud-Beijerland
22-04-02
plaatsen van een dakkapel op het perceel
Griegstraat 1
De heer A.J. Hobbel
Multatulipad 14
3261 SM Oud-Beijerland
15-03-02
vergroten van een woning op het perceel Poortlaan 63
De heer W. Reuvers
Poortlaan 63
3261 PA Oud-Beijerland
09-04-02
gewijzigd plaatsen van 6 woningen op het perceel Poortwijk II
Bouwbedrijf Boender en Maasdam
Postbus 3520
3264 ZG Nieuw-Beijerland
25-04-02
vergroten van een schoolgebouw op het perceel W. van Vlietstraat 2
Gemeentebestuur van Oud-Beijerland namens hen
Postbus 2003
3260 EA Oud-Beijerland
15-04-02
plaatsen van een dakkapel op het perceel A.W.
Lipsstraat 9
De heer H. Kruithof
A.W. Lipsstraat 9
3262 GA Oud-Beijerland
30-04-02
plaatsen van een tuinhuisje op het perceel Dokter van Dongenkade 2
De heer E.M. van Dijk
Dokter van Dongenkade 2
3261 CK Oud-Beijerland
24-04-02
vergroten van een woning op het perceel Beetwortelweg 52
De heer E.P. Bijl
Beetwortelweg 52
3263 EA Oud-Beijerland
26-04-02
vergroten van een berging op het perceel
Zoomwijcklaan 224
De heer A. de Visser
Zoomwijcklaan 224
3263 RH Oud-Beijerland
26-04-02
plaatsen van twee dakkapellen op het perceel
Zoomwijcklaan 224
De heer A. de Visser
Zoomwijcklaan 224
3263 RH Oud-Beijerland
Sloopvergunningsverzoek tot het:
25-04-02
verwijderen boeiboord- en dakconstructies
op het perceel Randweg 2
C.S.G. Willem van Oranje
Randweg 2
3263 RA Oud-Beijerland
23-04-02
verwijderen van asbest golfplaten op het
perceel Oud-Beijerlandsedijk 32
De heer P.C. Heerschap
Oud-Beijerlandsedijk 32
3261 KT Oud-Beijerland
N.B.: Nadere informatie daarover is verkrijgbaar bij de Dienst Ruimte,
W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39