Programmabureau CIC


Reacties op 'Multimedia: het gezicht van de toekomst' (3)

Frank Alsema, creative director IJsfontein Interactieve Media: 'Een document naar mijn hart'.

'Een document naar mijn hart'
Toepassingen in de huiskamer
Nieuwe businessmodellen
Standaardisatie is van levensbelang
Brokerage event

Een document naar mijn hart"
'Het Next Generation Scenario Multimedia is een document naar mijn hart. Dat zegt Frank Alsema, creative director van het bedrijf IJsfontein dat zich bezighoudt met nieuwe interactieve media - zoals iTV, games en educatieve software. Vooral de ondertitel van het scenario, Op weg naar een perfecte synergie tussen mens en computer, spreekt Alsema erg aan. Multimedia bevindt zich nog in het stenen tijdperk, want je hebt voor de interface nog een muis en een toetsenbord nodig. Maar er zullen interfaces ontstaan die de gebruiker niet eens voelt, die als een jas om zijn lichaam heen zitten de computer zal een onderdeel van ons lichaam worden. Er komen prachtige dingen aan.

Toepassingen in de huiskamer
De kracht van het scenario Multimedia is volgens Alsema dat het met beide benen op de grond blijft staan. Je probeert in de toekomst te kijken, maar dat kan nooit al te ver. Vooral het hoofdstuk low brow toepassingen, voor de consument, spreekt Alsema in dat opzicht erg aan. Er staan over niet al te lange tijd in de Nederlandse huiskamers drie verschillende media. Zo is er internet, voor spelen, communiceren en leren, wat heel interactief gebruikt wordt. Daarnaast is er de digitale televisie, waarbij de gebruiker half actief is: hij kan bij de programmas wat extra informatie opvragen of zelf al dan niet in een netwerk met vrienden - meespelen met een quiz. En tenslotte is er de home cinema, waarbij de kijker passief anderhalf uur op de bank ligt om te genieten van een voetbalwedstrijd, film of documentaire. Dat beeld dat wordt dan geprojecteerd op een groot scherm, zoals de kamermuur. Met een liter verf van de bouwmarkt heeft iedereen straks zijn eigen bioscoop in huis.

Nieuwe businessmodellen
Nieuwe toepassingen voor in de huiskamer, zoals video on demand, openen ook de weg naar nieuwe businessmodellen en mogelijkheden voor kwaliteitstelevisie. Als een consument bijvoorbeeld straks een opera kan opvragen in zijn huiskamer wordt het zakelijk interessant om die aan te bieden. Op dit moment is dat laatste nog vaak niet het geval, omdat die opera maar één keer wordt uitgezonden op bijvoorbeeld - maandagavond om tien over acht. Dan kijken er maar 50.000 mensen naar. Maar als je die opera een maand lang op elk gewenst tijdstip in je huiskamer kunt opvragen, stijgt de kijkdichtheid misschien met tien procent.

'Standaardisatie is van levensbelang'
Een randvoorwaarde voor de ontwikkeling van dit soort nieuwe diensten is echter wel standaardisering van de technologie. Het belang van standaardisatie kan ik als producent niet genoeg benadrukken. Neem de settop-box, waarmee je analoge televisie digitaal maakt en waarmee je extra diensten kunt aanbieden: in dit kleine rotlandje zijn er al drie verschillende kabelaars die daar een eigen softwareversie van hebben. Daar zou je van bovenaf, vanuit de regering, een strakke lijn in moeten aanbrengen. Zoals in Finland, waar ze één standaard verplicht hebben gesteld.

Brokerage event
Alsema verwacht veel van de brokerage Business on Broadway die binnenkort plaatsvindt. Het is heel belangrijk dat daar veel bedrijven met verschillende achtergronden aan meedoen. Want er wordt nog vaak te rigide gedacht, bijvoorbeeld dat je als vliegtuigmaatschappij niets te zoeken zou hebben bij een producent van interactieve spelen. Maar als je het laden van een vliegtuig nu eens als spel benadert, zoals wij voor de KLM hebben gedaan, komen daar soms heel verfrissende oplossingen uit voort.