Programmabureau CIC
Reacties op 'Multimedia: het gezicht van de toekomst' (3)
Frank Alsema, creative director IJsfontein Interactieve Media: 'Een
document naar mijn hart'.
'Een document naar mijn hart'
Toepassingen in de huiskamer
Nieuwe businessmodellen
Standaardisatie is van levensbelang
Brokerage event
Een document naar mijn hart"
'Het Next Generation Scenario Multimedia is een document naar mijn
hart. Dat zegt Frank Alsema, creative director van het bedrijf
IJsfontein dat zich bezighoudt met nieuwe interactieve media - zoals
iTV, games en educatieve software. Vooral de ondertitel van het
scenario, Op weg naar een perfecte synergie tussen mens en computer,
spreekt Alsema erg aan. Multimedia bevindt zich nog in het stenen
tijdperk, want je hebt voor de interface nog een muis en een
toetsenbord nodig. Maar er zullen interfaces ontstaan die de gebruiker
niet eens voelt, die als een jas om zijn lichaam heen zitten de
computer zal een onderdeel van ons lichaam worden. Er komen prachtige
dingen aan.
Toepassingen in de huiskamer
De kracht van het scenario Multimedia is volgens Alsema dat het met
beide benen op de grond blijft staan. Je probeert in de toekomst te
kijken, maar dat kan nooit al te ver. Vooral het hoofdstuk low brow
toepassingen, voor de consument, spreekt Alsema in dat opzicht erg
aan. Er staan over niet al te lange tijd in de Nederlandse huiskamers
drie verschillende media. Zo is er internet, voor spelen, communiceren
en leren, wat heel interactief gebruikt wordt. Daarnaast is er de
digitale televisie, waarbij de gebruiker half actief is: hij kan bij
de programmas wat extra informatie opvragen of zelf al dan niet in een
netwerk met vrienden - meespelen met een quiz. En tenslotte is er de
home cinema, waarbij de kijker passief anderhalf uur op de bank ligt
om te genieten van een voetbalwedstrijd, film of documentaire. Dat
beeld dat wordt dan geprojecteerd op een groot scherm, zoals de
kamermuur. Met een liter verf van de bouwmarkt heeft iedereen straks
zijn eigen bioscoop in huis.
Nieuwe businessmodellen
Nieuwe toepassingen voor in de huiskamer, zoals video on demand,
openen ook de weg naar nieuwe businessmodellen en mogelijkheden voor
kwaliteitstelevisie. Als een consument bijvoorbeeld straks een opera
kan opvragen in zijn huiskamer wordt het zakelijk interessant om die
aan te bieden. Op dit moment is dat laatste nog vaak niet het geval,
omdat die opera maar één keer wordt uitgezonden op bijvoorbeeld -
maandagavond om tien over acht. Dan kijken er maar 50.000 mensen naar.
Maar als je die opera een maand lang op elk gewenst tijdstip in je
huiskamer kunt opvragen, stijgt de kijkdichtheid misschien met tien
procent.
'Standaardisatie is van levensbelang'
Een randvoorwaarde voor de ontwikkeling van dit soort nieuwe diensten
is echter wel standaardisering van de technologie. Het belang van
standaardisatie kan ik als producent niet genoeg benadrukken. Neem de
settop-box, waarmee je analoge televisie digitaal maakt en waarmee je
extra diensten kunt aanbieden: in dit kleine rotlandje zijn er al drie
verschillende kabelaars die daar een eigen softwareversie van hebben.
Daar zou je van bovenaf, vanuit de regering, een strakke lijn in
moeten aanbrengen. Zoals in Finland, waar ze één standaard verplicht
hebben gesteld.
Brokerage event
Alsema verwacht veel van de brokerage Business on Broadway die
binnenkort plaatsvindt. Het is heel belangrijk dat daar veel bedrijven
met verschillende achtergronden aan meedoen. Want er wordt nog vaak te
rigide gedacht, bijvoorbeeld dat je als vliegtuigmaatschappij niets te
zoeken zou hebben bij een producent van interactieve spelen. Maar als
je het laden van een vliegtuig nu eens als spel benadert, zoals wij
voor de KLM hebben gedaan, komen daar soms heel verfrissende
oplossingen uit voort.