Gemeente 's-Gravenzande
Voorlichtingspagina 8 mei 2002 Naar een vitaal winkelcentrum in 's-Gravenzande
Het gemeentebestuur van 's-Gravenzande en de 's-Gravenzandse Middenstandsvereniging willen een vitaal centrum. Daarom wordt binnenkort door onderzoeksbureau MKB-Reva onderzoek verricht naar de mogelijkheden tot verbetering van het winkelbestand.
Het gaat om twee onderzoeken:
* een verkennende studie naar het aanwezige winkelareaal per branche
en de ontwikkelingsmogelijkheden;
* een enquête onder de ondernemers om te bezien wat er leeft, zoals
plannen voor uitbreiding, verplaatsing, enz.
Op maandag 13 mei 2002 om 20.00 uur wordt in het stadhuis van
's-Gravenzande uitleg gegeven over de beide onderzoeken. Alle
ondernemers hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen, maar ook andere
belangstellenden zijn welkom.
Oud papier apart houden loont de moeite
Afvalscheiding in 's-Gravenzande vergeleken met richtlijnen
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de inzamelresultaten van afval in 's-Gravenzande vergeleken met landelijke richtlijnen. Gekeken is naar de resultaten over de jaren 1995 tot en met 2000. Voor gft-afval (groente, fruit en tuin), papier, glas en textiel is de landelijke richtlijn afgeleid van de doelstelling die is opgenomen in het Landelijk afvalbeheerplan.
Oud papier onder het gemiddelde
Uit het onderzoek blijkt dat 's-Gravenzande met het ingezamelde
gft-afval en textiel per inwoner zelfs iets boven de landelijke
richtlijn zit; met glas voldoen we precies aan de norm. Alleen met oud
papier zit 's-Gravenzande ver onder de richtlijn. Elke inwoner zou 90
kilo papier gescheiden kunnen aanleveren, in 's-Gravenzande ligt dat
aantal rond de 52 kilo.
Het gescheiden aanbieden van glas, papier, klein chemisch afval, wit-
en bruingoed en groente-, fruit- en tuinafval is voor veel mensen al
een normale, dagelijkse activiteit. Het biedt de mogelijkheid een
actieve bijdrage te leveren aan een schoner milieu. Afval dat nuttig
wordt toegepast hoeft immers niet te worden gestort of verbrand. En
het bespaart energie en grondstoffen. Wist u bijvoorbeeld dat oud
papier van één gezin drie bomen per jaar scheelt? Dat is bij elkaar al
snel een aardig bos.
Goed voor milieu en portemonnee
Lever daarom oud papier apart in zodat er minder papier hoeft te
worden verbrand. Het levert milieuwinst op én kostenbesparing. Iedere
ton afval die de gemeente minder aanlevert bij de afvalverbranding
bespaart immers kosten; dat werkt door in de afvalstoffenheffing die ú
moet betalen.
Levert u oud papier in bij scholen of verenigingen, dan helpt u deze
instellingen bovendien aan een extraatje waarmee ze leuke dingen
kunnen doen. Ook bij een lage papierprijs, want er geldt een door de
gemeente gegarandeerde minimumprijs.
U vindt de inzamelplaatsen elke week in de rubriek Afvalwijzer op deze
informatiepagina.
Volgende week leest u meer over de voordelen van gescheiden
inzameling.
Bijdrage in kosten leerlingenvervoer
Nu aanvragen voor schooljaar 2002/2003
Gaat uw kind naar één van de hieronder genoemde scholen buiten onze
gemeente, dan kunt u in bepaalde gevallen een gehele of gedeeltelijke
bekostiging krijgen van de vervoerskosten voor het schoolbezoek:
* een basisschool van een bepaalde godsdienstige of
levensbeschouwelijke richting;
* een speciale school voor basisonderwijs (LOM/ MLK/ IOBK);
* speciaal onderwijs;
* voortgezet speciaal onderwijs;
* een school of afdeling voor leerwegondersteunend- of
praktijkonderwijs (alleen indien u in het voorgaande schooljaar
een vergoeding van de vervoerskosten naar een school voor speciaal
voortgezet onderwijs, leerwegondersteunend- of praktijkonderwijs
kreeg).
Heeft u een gehandicapt kind in het regulier basisonderwijs of
voortgezet onderwijs, dan kunt u vanaf het schooljaar 2002/2003 een
bekostiging van de vervoerskosten voor het schoolbezoek bij de
gemeente aanvragen. Voorwaarde hierbij is dat uw kind niet of niet
zelfstandig van het openbaar vervoer gebruik kan maken.
Of u in aanmerking komt voor een bekostiging van de vervoerskosten
hangt onder andere af van de afstand tussen school en woning, de
reistijd en de hoogte van uw inkomen.
U kunt een aanvraagformulier voor een tegemoetkoming van de
vervoerskosten ophalen bij de afdeling Welzijn en Onderwijs (kamer 12)
in het stadhuis. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
mevrouw P.C. van Wijk, telefoonnummer 430255 (alleen s morgens).
U moet het aanvraagformuliervoor 1 juni 2002 bij de gemeente
inleveren.
Stadhuis op 9 en 10 mei gesloten
Geen huisvuil ophalen op 9 mei
Commissievergaderingen
Op dinsdag 14, donderdag 16 en dinsdag 21 mei zijn er openbare
commissievergaderingen in het stadhuis.
Door de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur is er
een duidelijke taakafbakening komen tussen college van burgemeester en
wethouders en de gemeenteraad. Als gevolg hiervan zullen onder andere
de raadscommissies niet meer worden voorgezeten door een wethouder,
maar door een raadslid.
Op het moment van ter perse gaan van deze krant waren de agenda's voor
de commissievergaderingen nog niet bekend. Deze agenda's worden
gepubliceerd in een advertentie in de Westlandsche Courant.
Dinsdag 14 mei, 19.30 uur: Commissie Wegen en Groen, Verkeer, Sport en
Milieu
Voorzitter: de heer mr. P.J.L.J. Duijsens.
Donderdag 16 mei, 18.00 uur: Commissie Cultuur, Welzijn en Onderwijs
Voorzitter: de heer M. Elema
Donderdag 16 mei: Commissie Financiën, Ruimtelijke Ordening,
Volkshuisvesting en Sociale Zaken
Voorzitter: mevrouw C.Y. de Bakker-van Staalduinen
Dinsdag 21 mei: Commissie Algemeen Bestuurlijke en Economische
aangelegenheden
Voorzitter: de heer J.A.M. van Heijningen
De agendastukken voor deze vergaderingen kunt u vanaf maandag 13 mei
inzien bij het informatiepunt in de hal van het stadhuis (tijdens
openingsuren) en in de bibliotheek aan het Zandeveltplein.
Kapvergunning
Burgemeester en wethouders hebben het voornemen een kapvergunning te
verlenen aan:
* afdeling Groen en Onderhoud (administratienr. 02.0774) van de
gemeente'
s-Gravenzande voor het kappen van 12 bomen, waaronder diverse
wilgen, essen en esdoorns bij de dierenweide gelegen achter het
verpleeghuis 'de Kreek' te
''s-Gravenzande. Deze bomen dienen te worden gekapt in
verband met de bouw van een nieuw dierenverblijf en Natuur- en Milieu
Educatief centrum (NME).
Over dit voornemen kan een ieder binnen vier weken na publicatie
schriftelijk of mondeling zijn/ haar zienswijze kenbaar maken. De
stukken liggen ter inzage in het stadhuis bij de balie van kamer 201
op de 2e etage.
Schriftelijke zienswijzen, onder vermelding van het registratienummer,
moeten worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders,
Postbus 207, 2690 AE 's-Gravenzande.
Bouwplannen
Aangemelde bouwplannen
A.M. Manders
Garage/berging
Zeestraat 9
J. van de Weide
Steltloper 2
J.L. Haaring
Verbouwen berging
Kievit 7
Aangevraagde bouwvergunningen
Mts Vedder
Bedrijfsruimte
Zanddijk 98
H. de Kan
Dakkapel
Lijsterbesstraat 7
J. van de Weide
Verbouwen woonhuis
Steltloper 2
E. van Velden
Dakkapel
Ahornplein 20
Aangevraagde sloopvergunningen
J. van Daalen
Kas
Maasdijk 56
Geaccepteerde bouwmeldingen
R.C. Bijl
Dakkapel
M. Gandhistraat 15
Verleende bouwvergunningen
C.W.L. van Koppen
Veranderen gevels bedrijfsgebouw + interieur
Poelkade 32a
J.W. van der Meer/M. Verbeek
Asbesthoudende pijp
Gr. Machteldplantsoen 15
J. Bel-Aalders
Asbesthoudend plaatmateriaal (2 m2)
Mr. Bruntstraat 23
HBG Vastgoed B.V.
Opslagloods m.b.v. mobiele breekinstallatie
Kon. Julianaweg
Geweigerde vergunningen
P.A.J. van der Kaaij
Bouwen schuur
Poelmolenweg 6
Wet milieubeheer
Melding
de volgende melding hebben ontvangen.
Besluit tuinbouwbedrijven met bedekte teelt milieubeheer
* Firma J. Maat, Maasdijk 198 (ID-1254)
Bovengenoemde inrichting is ontheven van de vergunningplicht als
bedoeld in de Wet milieubeheer en moet voldoen aan de algemene regels
van genoemd Besluit.
De melding ligt vanaf de datum van publicatie, woensdag 8 mei 2002,
gedurende 2 weken tijdens kantooruren op het stadhuis, afdeling Bouwen
en Milieu (kamer 112) ter inzage.
Ontwerp-beschikking
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij een
ontwerp-beschikking hebben opgesteld naar aanleiding van een aanvraag
om vergunning op grond van de Wet milieubeheer van:
* Horecavlees Westland B.V., revisievergunning voor het
horecatoeleveringsbedrijf
Marconistraat 4
te s-Gravenzande.
Zij zijn voornemens de gevraagde vergunning te verlenen en aan de
vergunning voorschriften te verbinden ter bescherming van het milieu.
Ter inzage
De aanvraag en ontwerp-beschikking liggen gedurende vier weken na de
dag van publicatie, van donderdag 9 mei tot en met woensdag 5 juni
2002, ter inzage in het stadhuis, afdeling Bouwen en Milieu, kamer
112, van 9.00 tot 16.00 uur. Na telefonische afspraak kunt u de
stukken ook inzien op maandagavond tot 19.00 uur. Desgewenst kan een
toelichting op de stukken worden gegeven.
Bedenkingen
Binnen vermelde termijn kan een ieder bedenkingen indienen tegen de
ontwerp-beschikking. Schriftelijke bedenkingen moeten worden gericht
aan Burgemeester en Wethouders van s-Gravenzande, Postbus 207, 2690 AE
s-Gravenzande. Als men hierom vraagt in de brief worden persoonlijke
gegevens niet bekend gemaakt.
Hoorzitting
Gedurende de termijn van ter inzageligging kunnen na een tijdig
verzoek hiertoe ook mondeling bedenkingen worden ingebracht. De
aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld hierbij aanwezig te zijn. U
kunt hiervoor een afspraak maken (een week voor het einde van de
termijn) met een medewerker van de afdeling Bouwen en Milieu, tel..
0174-430184.
Verdere procedure
Na de termijn van vier weken zal de definitieve beschikking worden
opgesteld. Deze beschikking wordt ook gepubliceerd en er zijn
eventueel nog beroepsmogelijkheden.
Afvalwijzer
Fultonstraat 3
Openingstijden: maandag van 13.00 tot 15.00 uur en iedere eerste
zaterdag van de maand van 8.30 tot 11.30 uur.
Informatie: 416286
Hoflaan 28
Openingstijden: donderdag van 19.00 tot 20.00 uur (alleen brengen,
geen verkoop), vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zaterdag van 10.00
tot 12.00 uur.
Informatie: 418105
of zaterdag (zie openingstijden).
Volgende week (13 tot en met 17 mei) worden de groene minicontainers
* Godfried Bomansschool, Spinel 2 van maandag 13 tot en met vrijdag
17 mei;
* De Zandhorst, gebouw Prins Bernhard, Boelhouwerstraat 1 van
maandag 13 tot en met vrijdag 17 mei;