LOYALTY LAB VAN START IN AMSTERDAM
Amsterdam, 7 mei 2002 - Vandaag is in Amsterdam het startsein gegeven voor
de activiteiten van Loyalty Lab. Loyalty Lab (www.loyaltylab.nl) geeft
vernieuwend advies over relatiebeheer en klantbehoud en voert projecten uit
voor klanten. Loyaliteit is steeds meer een kritische succesfactor in een
snelle en competitieve economie waar het behouden van klanten aanmerkelijk
meer oplevert dan acquisitie. Loyalty Lab speelt in op de behoefte aan
programma's die het gedrag en de houding - en daarmee de loyaliteit - van
klanten, medewerkers en leveranciers positief beïnvloeden.
Een gemiddeld bedrijf kent een klantverloop van 50% in 5 jaar tijd. Elke dag
worden miljoenen Euros besteed aan het binnenhalen van nieuwe klanten. De
kosten voor het werven van een nieuwe klant zijn echter 6 tot 20 maal hoger
dan de kosten voor het behouden van een bestaande klant. De stap van klant
naar loyale klant kost veel minder inspanning en levert ook meer op dan het
werven van een nieuwe klant. Essentieel voor het opbouwen van een trouwe
klantengroep is dat bedrijven deze klanten kennen: zowel socio-demografisch
als op gebied van lifestyle en koophistorie. Het blijkt dat maar 5% van de
ondernemingen een beeld heeft van de klant terwijl 98% beweert dit
klantbeeld bijzonder belangrijk te vinden. Steeds meer bedrijven verleggen
hun marketingfocus dan ook naar opbouw van kennis over de klant en
klantbehoud, vaak met behulp van direct mail, internet en e-mail. Loyalty
Lab stelt hierbij communicatie met de klant centraal in de overtuiging dat
het rendabeler is te weten wie de klant is en wat de klant wil dan uit te
gaan van wat de aanbieder kan leveren.
"Het hele begrip loyalty is erg 'hot'. Door op een andere manier te kijken
naar loyaliteit, van afnemers, medewerkers en toeleveranciers, kunnen wij de
impact van marketinginspanningen ingrijpend verbeteren en aanzienlijke
kostenbesparingen realiseren voor onze klanten," aldus Jasper van IJssel,
oprichter en directeur van Loyalty Lab.
"Wij combineren segmentatie van het klantenbestand en kennis over de
consument met een slimme selectie van communicatiemiddelen. Gezamenlijk
hebben deze een substantieel effect op de bedrijfsprocessen en -resultaten.
Onze toegevoegde waarde is dat wij de techniek slechts als instrument zien:
loyalty is wat ons betreft totaal middelenonafhankelijk en moet vooral
binnen de cultuur van een onderneming worden gezien. CRM-implementaties
mislukken vaak faliekant door technische problemen en doordat klantgegevens
niet goed worden benut. Onze oplossingen brengen de effecten van
klantentrouw en loyalty management daadwerkelijk in een stroomversnelling".
Van IJssel komt van KLM waar hij sinds 1998 nauw betrokken was bij het
relatiebeheer van grote en belangrijke klanten.
Over Loyalty Lab:
Loyalty Lab adviseert over het opbouwen, verbeteren en onderhouden van een
profijtelijke band met klanten. Hiervoor bouwt, analyseert en beheert
Loyalty Lab klantenbestanden en ontwikkelt het bedrijf communicatieprogramma
's, ook via het internet. Ook brengt Loyalty Lab interessante joint
promotion partners bij elkaar met als doel een hogere klantentrouw en een
beter rendement. Loyalty Lab concentreert zich op de waarde van de
individuele klant en legt een lucratieve relatie tussen communicatie en ICT.