European Commission
IP/02/661
Brussel, 7 mei 2002
De Commissie stelt een geïntegreerd beheer van de buitengrenzen van de
EU voor, dat een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid
moet garanderen
De Europese Commissie heeft vandaag een voorstel gedaan inzake een
gemeenschappelijk, geïntegreerd beheer van de grenzen van de Europese
Unie, dat meer omvat dan alleen een reeks van naast elkaar bestaande
nationale systemen en op termijn tot een Europese grenswacht moet
leiden. Met de goedgekeurde richtsnoeren wordt beoogd praktische
oplossingen te vinden om de controle aan de buitengrenzen te
verbeteren en, gezien de huidige immigratieproblematiek, duidelijk te
maken dat vrij verkeer binnen de Europese Unie niet noodzakelijk
synoniem is met minder veiligheid voor de burgers.
"De buitengrenzen van de Europese Unie worden soms, terecht of ten
onrechte, nog beschouwd als een zwakke schakel in het systeem dat de
binnenlandse veiligheid van de lidstaten, in het bijzonder in een
ruimte zonder binnengrenzen, moet waarborgen. Voorts blijkt uit alle
opiniepeilingen die met het oog op de uitbreiding hebben plaatsgehad,
dat de burgers het noodzakelijk achten dat het niveau van de interne
veiligheid in de EU wordt gehandhaafd en zelfs verhoogd. Volgens mij
is het ogenblik gekomen om in nauwe samenwerking met de toekomstige
lidstaten een gemeenschappelijke, coherente aanpak goed te keuren",
verklaarde Commissielid António Vitorino, die bevoegd is voor justitie
en binnenlandse zaken. Hij onderstreept dat bij dit debat gebruik zal
kunnen worden gemaakt van de resultaten van een uitvoerbaarheidsstudie
over de oprichting van een grenswacht, die op 30 mei door Italië zal
worden ingediend, en voegt daaraan toe: "hoewel het om uiterst
delicate aangelegenheden gaat, omdat zij rechtstreeks te maken hebben
met de nationale soevereniteit, blijf ik optimistisch, omdat ik weet
dat alle lidstaten zich ervan bewust zijn dat voor deze transnationale
aangelegenheden alleen oplossingen op Europees niveau mogelijk zijn.
Het ontbreken van een duidelijke gemeenschappelijke visie en van een
duidelijk omschreven gemeenschappelijk beleid met betrekking tot de
buitengrenzen zou belangrijke politieke en strategische risico's met
zich brengen, die op termijn de bevestiging van een duurzaam beleid
van de Europese Unie op het gebied van justitie en binnenlandse zaken
in het gedrang zouden kunnen brengen".
Volgens de Commissie moeten in dit verband vier belangrijke
doelstellingen worden nagestreefd:
* het wederzijds vertrouwen tussen de lidstaten die de personen- en
goederencontroles aan hun binnengrenzen hebben afgeschaft, moet
worden bevorderd om aldus het personenverkeer te vergemakkelijken;
* er moet worden gezorgd voor de middelen om elke vorm van interne
of externe bedreiging te bestrijden die het terrorisme op de
lidstaten en de veiligheid van personen doet wegen (en bestrijding
van de georganiseerde criminaliteit en drugs samenhangende handel
van welke aard);
* de doeltreffendheid van de bestrijding van de illegale immigratie,
met inachtneming van de beginselen van het asielrecht, en van de
bestrijding van de mensenhandel ook moet worden vergroot;
* na de uitbreiding, in het bijzonder nadat de nieuwe lidstaten de
toestemming hebben gekregen het acquis van Schengen toe te passen,
hetgeen in een vaak moeilijke regionale situatie zal leiden tot
een aanzienlijke uitbreiding van de externe landgrenzen, moet een
hoog niveau van veiligheid binnen de EU worden gewaarborgd.
De Commissie wijst erop dat een grotere doeltreffendheid van de controleprocedures aan de buitengrenzen niet alleen tot een verhoging van de interne veiligheid zal leiden, maar ook zal bijdragen tot een sneller verloop van het personen- en goederenverkeer tussen de EU en derde landen. Zij zal binnenkort een mededeling indienen, die meer specifiek betrekking heeft op de goederencontrole.
Teneinde te garanderen dat op samenhangende wijze wordt tegemoet
gekomen aan de behoeften met betrekking tot de oprichting van een
Europese grenswacht waarop bij verschillende gelegenheden door de
lidstaten is gewezen, beveelt de Commissie aan het gemeenschappelijk
beleid voor het geïntegreerde beheer van de buitengrenzen op vijf
zwaartepunten toe te spitsen:
Een geheel van gemeenschappelijke wetgevingsinstrumenten:
* herziening van het gemeenschappelijk handboek inzake de
buitengrenzen;
* opneming in het gemeenschappelijk handboek van bepaalde "goede
praktijken", waardoor deze verplicht zouden worden;
* opstelling van een praktische handleiding die door de
grensbewakers zou kunnen worden gebruikt en ook in elektronische
vorm beschikbaar zou zijn;
* vastlegging van beginselen en goedkeuring van gemeenschappelijke
maatregelen inzake het "kleine grensverkeer";
* totstandbrenging van een rechtskader voor het verrichten van reële
inspectietaken aan de buitengrenzen;
* zorgen voor de financiering, ter aanvulling van de nationale
bijdragen, van dit gemeenschappelijk beleid.
Een gemeenschappelijk mechanisme voor overleg en samenwerking in de
praktijk, dat op twee instrumenten is gebaseerd:
* Een gemeenschappelijke instantie van deskundigen op het gebied van
de buitengrenzen, belast met de gemeenschappelijke, geïntegreerde
risicoanalyse; het coördineren van en richting geven aan
praktische projecten op het terrein, in het bijzonder in
crisissituaties; het aanmoedigen van een grotere convergentie
tussen de nationale beleidsmaatregelen inzake personeel en
outillage.
* De permanente uitwisseling en verwerking van gegevens en
inlichtingen, niet in het kader van een gegevensbank, een
computernetwerk of een administratieve structuur, maar van een
procedure of gedragscode die, naar gelang van de aard van de
informatie en de vastgestelde risico's, ten doel zou hebben
rechtstreekse banden en een systeem voor het rechtstreeks
uitwisselen van gegevens tussen de bij de veiligheid aan de
buitengrenzen betrokken autoriteiten tot stand te brengen.
Een gemeenschappelijke en geïntegreerde risicoanalyse. De
gemeenschappelijke instantie van deskundigen inzake de buitengrenzen
zou ermee moeten worden belast de werkzaamheden te organiseren en
onmiddellijke operationele behoeften vast te stellen. Het
multidisciplinaire karakter van de gemeenschappelijke instantie zou
het haar met name mogelijk moeten maken alle nodige synergieën met
Europol en de instanties voor politiële samenwerking tot stand te
brengen.
In de "Europese dimensie" en interoperationele outillage opgeleid
personeel. Er is voorzien in een gemeenschappelijk basisprogramma voor
de opleiding van grensbewakers en van het middenkader alsmede in de
geregelde organisatie van bijscholingsstages. Er moet tevens worden
gezorgd voor een opleiding van de grensbewakers inzake de rechten en
de bescherming van asielzoekers. Er moet ook worden gestreefd naar een
convergentie van de nationale beleidsmaatregelen met betrekking tot de
outillage van de grensbewakingsdiensten, de vaste infrastructuur, de
mobiele apparatuur en de telecommunicatiesystemen. Het systeem Galileo
is een voorbeeld van een Europees hightechinstrument, dat een nieuwe
dimensie kan geven aan een gemeenschappelijk beleid op het gebied van
de bewaking van en de controle aan de buitengrenzen.
Van de verdeling van de financiële lasten tussen de lidstaten en de EU
naar een Europese grenswacht. Deze verdeling van de financiële lasten
zou op termijn moeten worden aangevuld met een gedeelde
verantwoordelijkheid voor de operationele krachten dankzij de
oprichting van een Europese grenswacht zodra de constitutionele
moeilijkheden in de lidstaten zijn overwonnen. Aanvankelijk zouden
reële taken inzake bewaking van de buitengrenzen kunnen worden
uitgevoerd door gemengde, uit personen van verschillende nationaliteit
bestaande teams.