BOVAG
Vrachtwagens mogelijk niet op tijd uitgerust met dodehoek
zichtsysteem
De Truck Dealer Associatie (TDA), een afdeling van BOVAG, voorziet
problemen bij het tijdig, dus voor 1 januari 2003, monteren van een
dodehoek zichtsysteem op alle vrachtwagens. Nog altijd rijden ruim
75.000 (50%) vrachtwagenchauffeurs in Nederland rond zonder een
dodehoekspiegel of -camera. Als de vervoerders niet snel afspraken
maken met hun truckdealer voor het monteren ervan, kunnen de
truckdealers vanwege capaciteitsproblemen niet garanderen dat alle
vrachtwagens er op tijd mee zijn uitgerust. Daarom gaan de bij TDA
aangesloten truckdealers de komende tijd de vervoerders via opvallende
posters oproepen om uiterlijk 1 juli 2002 de zichtsystemen bij hun
truckdealer te bestellen en een afspraak te maken voor het bevestigen
ervan. Gemiddeld komt een vrachtwagen eens per half jaar in de
werkplaats voor onderhoud. Het spaart tijd, moeite en geld om dan
tegelijkertijd de per 1 januari 2003 verplichte spiegel of camera te
laten monteren. Dan kan iedere vrachtwagen er voor begin volgend jaar
mee zijn voorzien. De dodehoek moet zo snel mogelijk tot de verleden
tijd behoren. Ook lopen de vervoerders zo niet onnodig de subsidie op
het monteren van een zichtsysteem mis. Deze subsidie wordt na 1
januari 2003 namelijk niet meer gegeven.
De Ministerraad heeft besloten dat alle vrachtwagens in Nederland
vanaf 1 januari 2003 verplicht moeten zijn uitgerust met een dodehoek
zichtsysteem. Als chauffeurs en vervoerders echter massaal wachten tot
het einde van het jaar met het monteren van een spiegel is de kans
groot dat de uitvoering van dit voorstel van minister Netelenbos niet
(tijdig) slaagt. TDA heeft namelijk berekent dat alle 4000
bedrijfswagenmonteurs die bij de truckdealers in Nederland werken
minstens 6 dagen per persoon nodig hebben om de 75.000 trucks voor 1
januari te voorzien van een dodehoek zichtsysteem. En dat terwijl in
principe alle monteurs al bijna 100% bezet zijn. Dit extra werk komt
er dus bij. Een zorgvuldige planning is dus noodzakelijk.
TDA vertegenwoordigt 350 truckdealers (100% van de markt) in Nederland
en is groot voorstander van verkeersveiligheid en pleitte als een van
de eersten voor het (standaard) uitrusten van iedere truck met
zichtveldverbeterende systemen.
EINDE BERICHT