BOVAG

Vrachtwagens mogelijk niet op tijd uitgerust met dodehoek zichtsysteem

De Truck Dealer Associatie (TDA), een afdeling van BOVAG, voorziet problemen bij het tijdig, dus voor 1 januari 2003, monteren van een dodehoek zichtsysteem op alle vrachtwagens. Nog altijd rijden ruim 75.000 (50%) vrachtwagenchauffeurs in Nederland rond zonder een dodehoekspiegel of -camera. Als de vervoerders niet snel afspraken maken met hun truckdealer voor het monteren ervan, kunnen de truckdealers vanwege capaciteitsproblemen niet garanderen dat alle vrachtwagens er op tijd mee zijn uitgerust. Daarom gaan de bij TDA aangesloten truckdealers de komende tijd de vervoerders via opvallende posters oproepen om uiterlijk 1 juli 2002 de zichtsystemen bij hun truckdealer te bestellen en een afspraak te maken voor het bevestigen ervan. Gemiddeld komt een vrachtwagen eens per half jaar in de werkplaats voor onderhoud. Het spaart tijd, moeite en geld om dan tegelijkertijd de per 1 januari 2003 verplichte spiegel of camera te laten monteren. Dan kan iedere vrachtwagen er voor begin volgend jaar mee zijn voorzien. De dodehoek moet zo snel mogelijk tot de verleden tijd behoren. Ook lopen de vervoerders zo niet onnodig de subsidie op het monteren van een zichtsysteem mis. Deze subsidie wordt na 1 januari 2003 namelijk niet meer gegeven.

De Ministerraad heeft besloten dat alle vrachtwagens in Nederland vanaf 1 januari 2003 verplicht moeten zijn uitgerust met een dodehoek zichtsysteem. Als chauffeurs en vervoerders echter massaal wachten tot het einde van het jaar met het monteren van een spiegel is de kans groot dat de uitvoering van dit voorstel van minister Netelenbos niet (tijdig) slaagt. TDA heeft namelijk berekent dat alle 4000 bedrijfswagenmonteurs die bij de truckdealers in Nederland werken minstens 6 dagen per persoon nodig hebben om de 75.000 trucks voor 1 januari te voorzien van een dodehoek zichtsysteem. En dat terwijl in principe alle monteurs al bijna 100% bezet zijn. Dit extra werk komt er dus bij. Een zorgvuldige planning is dus noodzakelijk.

TDA vertegenwoordigt 350 truckdealers (100% van de markt) in Nederland en is groot voorstander van verkeersveiligheid en pleitte als een van de eersten voor het (standaard) uitrusten van iedere truck met zichtveldverbeterende systemen.

EINDE BERICHT