Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
De Voorzitter van de Vaste Commissie voor Landbouw, Natuurbeheer en
Visserij
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
IZ. 2002/892
datum
06-05-2002
onderwerp
Verslag van de Landbouwraad d.d. 22 april 2002 te Luxemburg
TRC 2002/4227
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Op maandag 22 april jongstleden vond in Luxemburg een vergadering plaats van de ministers van Landbouw van de Europese Unie. Het was een korte Raad, een achttal onderwerpen werd besproken. Het Voorzitterschap presenteerde twee memoranda, te weten: 'gelijke kansen op het platteland' en 'Veterinair fonds van de Europese Unie'. De heer Byrne gaf een toelichting over de stand van zaken aangaande BSE. Aansluitend presenteerde de Commissie een voorstel voor een verordening betreffende toevoegings-middelen in diervoeding. Er is van gedachten gewisseld over veterinairrechtelijke voor-schriften voor het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren. Op verzoek van Italië is stilgestaan bij de problematiek en vooruitzichten van jonge landbouwers; Griekenland vroeg aandacht voor haar exportproblemen voor perziken in blik. Ikzelf heb de handels-problemen aangekaart die nu spelen tussen China en Nederland inzake bepaalde dierlijke producten van Chinese origine die verboden stoffen bevatten.
datum
06-05-2002
kenmerk
IZ. 2002/892
bijlage
Gelijke kansen op het platteland
Zoals ik in de brief aan uw Kamer schreef, heeft het Voorzitterschap
hierover een memorandum opgesteld. Het document gaat in op de vitale
bijdrage van vrouwen aan plattelandsontwikkeling. Een tweetal aspecten
wordt hierbij benadrukt:
* het garanderen van gelijke mogelijkheden voor mannen en vrouwen op
het platteland;
* het benadrukken van de vitale rol van de vrouw in multifunctionele
landbouw en diversificatie.
Het Voorzitterschap wil met het memorandum een impuls geven aan het
proces naar een beter gebalanceerde participatie van vrouwen op het
platteland. In de afgelopen jaren is de positie van de vrouw in
positieve zin veranderd, verdere stappen zijn echter nodig. Om die
reden dient het 'gelijke kansen' beleid gekoppeld te worden aan
programma's voor het platteland. Hieraan dient een grondige analyse
vooraf te gaan, zo lichtte de Voorzitter toe. Het streven dient er ook
op gericht te zijn om een beter evenwicht te bereiken in
bestuurs-functies.
De Commissie prees het initiatief van het Spaanse Voorzitterschap. Dit
initiatief onderstreept het beleid dat mede onder de heer Prodi is
ingezet. Binnen het programma LEADER + zijn vrouwen een prioritaire
doelgroep en dat dient als zodanig in programma's naar voren te komen.
De heer Fischler riep de lidstaten op goed voorbereid deel te nemen
aan de conferentie over gelijke kansen voor vrouwen. Deze conferentie
vindt plaats op 14 en 15 juni te Santander.
De heer Arias Cañete streeft ernaar om tijdens de Raad van mei
Raadsconclusies vast te stellen over dit onderwerp.
Veterinair fonds van de Europese Unie
De Voorzitter, de heer Arias Cañete, gaf een korte toelichting over
het memorandum. In 2006 loopt de termijn van het huidige Veterinair
Fonds af. Met het gepresenteerde memorandum stelt het Voorzitterschap
de herziening van het Veterinair Fonds ter discussie. In het
memorandum wordt een discrepantie gesignaleerd tussen de beschikbare
en de benodigde middelen voor het veterinaire fonds. Dit wordt
veroorzaakt door 'nieuwe' (TSE's) en 'oude' (MKZ) dierziekten en
versterkte aandacht voor voedselveilig-heid. Spanje streeft ernaar het
huidige instrumentarium inzake de bestrijding van dierziekten en
calamiteiten uit te breiden. Reden hiervoor zijn de hoge kosten die
gepaard gaan met het bestrijden van calamiteiten en het waarborgen van
een hoog niveau van voedselveiligheid. De vraag wordt opgeworpen wie
die extra kosten zal betalen. In het memorandum introduceert het
Voorzitterschap tevens het element verzekeringen als
beleidsinstrument.
De heer Byrne verwelkomde het initiatief van het Voorzitterschap. In
de loop der jaren heeft voedselveiligheid een hogere prioriteit
gekregen in de dierhouderij. Het bestaande beleid dient aangepast te
worden aan de nieuwe eisen die door de maatschappij gesteld worden. De
Commissaris duidde op het Witboek voedselveiligheid dat tegemoet komt
aan een groot aantal van deze zorgen en problemen. Om verbeteringen te
bereiken is het noodzakelijk dat lidstaten Europese regelgeving ter
zake omzetten in nationale wetgeving. Controle hierop dient als
waarborg voor een hoger niveau van voedselveiligheid. Uiteraard is het
evident - zo vervolgde de Commissaris - dat al deze maatregelen
resulteren in een hogere prijs voor het voedselpakket. Voor wat
betreft de verzekeringssystemen deelde de Commissaris mee dat deze de
bestaande systematiek niet geheel kunnen vervangen. Dit thema zal in
de verdere discussie betrokken worden om te bezien op welke wijze
verzekeringen een aanvullende rol kunnen spelen bij de bestaande
financiële mechanismen.
Ik heb naar voren gebracht dat ik de gedachte van een Europees
Veterinair Fonds steun. Daarmee komt de publieke financiële
verantwoordelijkheid voor dierziektebestrijding op basis van
communautaire regelgeving tot uiting. In Nederland kennen we inmiddels
een Diergezondheidsfonds.
Een deel van de uitgaven daarvan voor dierziektebestrijding wordt
gedeclareerd bij het bedrijfsleven. De Nederlandse ervaringen hiermee
zijn uitermate positief. Aangaande de kosten van voedselveiligheid ben
ik van mening dat deze opgenomen dienen te worden in de kosten van de
productie van voedsel. Verder heb ik ingebracht er belang aan te
hechten dat de sturing van het veterinair fonds versterkt wordt. De
primaire verantwoordelijkheid voor de dierziektebestrijding ligt bij
de betreffende lidstaat en directe financiering daarvan is een
logische consequentie. De bijdrage van het veterinair fonds dient op
termijn in relatie te staan tot het risicoprofiel van de betreffende
bedrijven. In mijn ogen draagt dit bij aan de effectiviteit van het
fonds. Het verzekerbaar stellen van risico's voor dierziekten vind ik
een interessante gedachte. Ik heb aangegeven dat agrarische
verzekeringen geen algemeen alternatief zijn voor de huidige
financiering van veterinaire uitgaven maar wel een aanvullende rol
kunnen spelen.
BSE
De heer Byrne lichtte de laatste stand van zaken toe ten aanzien van
BSE. De grote meerderheid van de gevallen die nu vastgesteld worden
doet zich voor bij verdacht vee en bij vee bestemd voor noodslachting.
De Commissaris durfde hier echter nog geen conclusies aan te
verbinden. Het Scientific Steering Comitee (SSC) heeft besloten dat
bij kleine grazers de lijst met SRM's niet uitgebreid hoeft te worden.
Aansluitend liet de Commissaris zijn bezorgdheid blijken over de grote
voorraden vlees- en beendermeel in de lidstaten. Zolang deze voorraden
bestaan is dat een risicofactor. Lidstaten worden dan ook verzocht met
voorrang deze voorraden te vernietigen. Afsluitend ging de heer Byrne
in op het feit dat het Europees Parlement onder strenge voorwaarden
het gebruik van swill wil blijven toestaan. Het gebruik van swill
brengt risico's met zich mee voor de volksgezond-heid en risico's voor
de verspreiding van dierziekten. Een conciliatieprocedure zal nu
hoogstwaarschijnlijk volgen.
In de Raad heb ik mijn grote teleurstelling over het standpunt van het
EP inzake swill geuit. Ik vind het zorgwekkend dat we blijkbaar niet
in staat zijn lessen te trekken uit de recent achter ons liggende
dierziektecrises. Naar aanleiding van deze crises heeft de Raad
destijds een duidelijk standpunt ingenomen tegen het toestaan van
swill. Ik heb de hoop uitgesproken dat de Raad vast zal houden aan dit
standpunt, ook al betekent dit conciliatie.
Toevoegingsmiddelen voor diervoeding
In het Witboek Voedselveiligheid was reeds aangekondigd dat de
bestaande additieven-richtlijn vervangen zou worden. Met dit voorstel
komt de Commissie daaraan tegemoet. Belangrijk element uit het
voorstel is dat vier typen antibiotica na 2006 niet meer toege-staan
zijn als toevoegingsmiddelen. Coccidiostatica blijven voorlopig wel
toegestaan, hiervoor worden Maximum Residue Levels opgesteld. Er komt
één centraal door de European Food Safety Authority gecoördineerde
vergunningprocedure. Vergunningen hebben een geldigheid van maximaal
tien jaar. Door deze maatregelen wordt het gehele systeem
transparanter en efficiënter en het bevordert de traceerbaarheid en
verantwoorde-lijkheid.
Uit het korte debat viel op te maken dat verschillende lidstaten de
uitfaseringsperiode voor antibiotica tot 2006 te lang vinden.
De Commissaris liet weten dat deze periode bewust gekozen was na advies ingewonnen te hebben van het wetenschappelijk comité. Immers niet alle antibiotica worden gebruikt als groeibevorderaar; ze worden vaak ook toegediend uit gezondheidsoverwegingen.
Veterinairrechtelijke voorschriften voor het niet-commerciële verkeer
van gezelschapsdieren
Door dit voorstel worden de bestaande regelingen voor het
niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren geharmoniseerd. Verkeer
van gezelschapsdieren binnen de EU is mogelijk volgens een
vastgestelde procedure. Dieren dienen gevaccineerd en geïdentifi-ceerd
te zijn. Deze regelgeving is met name voor de bescherming van de
volks- en diergezondheid tegen rabiës in het leven geroepen. In
Nederland komt rabiës niet voor. Mede met het oog op de uitbreiding is
het een goed moment voor invoering van deze regelgeving omdat in
Oost-Europa rabiës nog wel in de meeste landen voorkomt. Voor Zweden,
Ierland en het Verenigd Koninkrijk is een overgangsperiode voor vijf
jaar in het voorstel opgenomen.
In de Raad heb ik mijn steun voor het voorstel uitgesproken. Ik ben
voorstander van voorstellen die harmonisatie op dit terrein op
EU-niveau nastreven.
Diversen
a. Jonge landbouwers: problematiek en vooruitzichten (verzoek Italië)
De Italiaanse minister van Landbouw, de heer Allemano, stelde voor
een conferentie over de toekomst van jonge boeren te organiseren.
Doel van de conferentie zal zijn om nieuwe strategieën te
bevorderen voor de vestiging en ontwikkeling van de nieuwe
generatie landbouwers. De heer Allemano gaf uitdrukking aan zijn
bezorgdheid voor de vergrijzing die plaatsvindt op het platteland.
Statistieken tonen aan dat steeds minder jonge ondernemers bereid
zijn boer te worden of om het ouderlijk bedrijf over te nemen
omdat zij hier onvoldoende perspectief in zien.
Het enigszins negatieve beeld dat de heer Allemano schetste werd
niet geheel door de heer Fischler gedeeld. Hij was van mening dat
het percentage jonge ondernemers al jaren rond de 21% schommelde.
Aanvullend wees de Commissaris op de mogelijkheden die binnen
Agenda 2000 gecreëerd zijn middels de nationale enveloppen.
Lidstaten dienen daar in hun beleid invulling aan te geven.
Daarnaast wees de heer Fischler op de mogelijkheden binnen de
Plattelandsontwikkelingsplannen van de lidstaten.
Ik heb het Italiaanse initiatief voor een conferentie ondersteund.
Hierbij heb ik aangegeven dat de nadruk zou moeten liggen op
stimuleren en faciliteren en niet op het financieel ondersteunen
van bedrijfsovername. Wel zie ik mogelijkheden om nieuwe
initiatieven te ondersteunen via de Kaderverordening
Plattelandsontwikkeling, zoals onlangs in Nederland is besloten.
De Voorzitter concludeerde dat er brede steun was voor het
initiatief van de Italianen. Hij wenste de heer Allemano alle
succes met de voorbereiding van de conferentie.
b. Handelsmaatregelen tegen Griekse perziken in blik (verzoek
Griekenland)
De Griekse minister Drys vroeg aandacht voor de problemen die zijn
land ondervindt bij de export van perziken in blik naar
Zuid-Amerika. Ondanks aanpassing van het EU-steunbeleid, waardoor
een meer 'level playing field' is ontstaan, treft met name
Argentinië strikte invoermaatregelen. De Griekse minister verzocht
de Commissie op gepaste wijze maatregelen te treffen.
De heer Fischler onderschreef het Griekse probleem. Ook Chili
heeft vergelijkbare problemen voor het geschillencomité van de WTO
gebracht. Tijdens de behandeling daarvan zal de EU zich aansluiten
en deze exportproblemen ook onder de aandacht van het
geschillencomité brengen.
c. Handelsconflict China
Tijdens routine-inspecties in Nederland werd in partijen garnalen,
vis en vlees geïmporteerd uit China het in de EU verboden
antibioticum chlooramfenicol aangetroffen. EU-wetgeving schrijft
in dergelijke gevallen vernietiging voor, daaraan heeft Nederland
zich ook gehouden. Door dit voorval is met China een
handelsconflict ontstaan waarbij China import van dierlijke
producten uit Nederland niet langer toestaat. Bijkomend aspect is
het verschillend handelen van sommige EU-lidstaten. In enkele
landen werden dergelijke partijen naar China teruggestuurd. Door
deze maatregel hoopt China waarschijnlijk dat ook Nederland deze
lijn gaat volgen.
En marge van de Raad heb ik deze problematiek vooraf met
Commissaris Byrne besproken.
In de Raad heb ik de unanieme steun van de Commissie en de andere
lidstaten gekregen en is toegezegd dat vanaf heden de
EU-regelgeving inzake chlooramfenicol strikt zal worden toegepast
in alle lidstaten.
EU-Commissaris Byrne onderschreef mijn inbreng in de Raad. Het
betreft hier een principezaak waarbij de EU als één dient op te
treden. Sinds september vorig jaar is regelgeving van kracht die
voorschrijft dat alle partijen voedingsmiddelen waarbij het
antibioticum chlooramfenicol wordt aangetroffen vernietigd dienen
te worden. Bij dit verboden middel hanteert de EU een
'zero-tolerantie'. Zulks is in lijn met de besluit-vorming in het
kader van de Codex Alimentarius. Ook in China zelf staat het
antibioticum op een 'zwarte lijst'. Reden te meer waarom de
desbetreffende partijen voedings-middelen niet kunnen worden
teruggezonden.
De heer Byrne beaamde dat de arbitraire wijze waarop China
Nederland discrimineert ongepast is. Hij zei toe deze zaak op te
nemen met zijn verantwoordelijke collega's zodat ook vanuit de
Commissie actie ondernomen kan worden.
De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
mr. L.J. Brinkhorst
---