CTDB
Nederlanders positief over Curaçao als vakantiebestemming
Willemstad/Rotterdam, 6 mei 2002
Nederlanders noemen Curaçao als eerste niet-Europese bestemming als
hen wordt gevraagd naar een zonnig vakantieland. Zeven procent van de
Nederlanders noemen Curaçao bij drie zonbestemmingen. Dat is vaker dan
andere verre vakantiebestemmingen zoals bijvoorbeeld Aruba, Egypte,
Mexico en Thailand (alle 5%).
Dit blijkt uit een onderzoek van Research International dat is
uitgevoerd in opdracht van de Curaçao Tourism & Development Board
(CTDB). De CTDB heeft deze gegevens aan de reisindustrie op Curaçao
gepresenteerd, vlak voor het bezoek van prins Willem-Alexander en
prinses Maxima aan het eiland.
Slechts een kwart van de ondervraagde Nederlanders wijst Curaçao af
als vakantiebestemming, hetgeen relatief laag is in vergelijking met
veel andere landen. Alleen populaire Europese vakantiebestemming zoals
Spanje, Frankrijk, Italië en Griekenland worden minder 'afgewezen'.
De CTDB heeft het onderzoek laten uitvoeren om richting te kunnen aan
reclame- en pr-campagnes. De gegevens werden verzameld in de periode
november tot en met januari, een periode dat veel aandacht werd
besteed aan de onder meer de 'bolletjesproblematiek'. De frequente
publiciteit heeft weinig invloed gehad op het imago van Curaçao als
vakantiebestemming. Redenen om niet naar Curaçao te gaan zijn de
afstand en de prijs. Maar deze argumenten gelden feitelijk voor alle
verre bestemmingen en zijn niet specifiek aan Curaçao voorbehouden.
Criminaliteit wordt slechts door vier procent van de mensen genoemd
die op het eiland zijn geweest en door twee procent van de mensen die
er nooit zijn geweest.
Tien procent van de ondervraagden, die Curaçao niet afwijzen als
vakantiebestemming (= driekwart) is wel eens in Curaçao geweest.
Opvallend is dat 39% van hen het eiland vaker heeft bezocht. Van de
mensen die het eiland wel eens hebben bezocht, is 78% uitsluitend voor
privébezoek geweest (vakantie, familie- of vriendenbezoek) en de
overige voor zakelijke redenen of een combinatie van privé en
zakelijk.
De stranden, de zee en het klimaat wordt door het merendeel van de
mensen genoemd als reden voor eilandbezoek. De natuur en cultuur door
bijna twintig procent van de toeristen. Als activiteit springt duiken
en snorkelen eruit.
Er zijn -naast het punt van de criminaliteit- meer verschillen tussen
mensen die Curaçao wel en (nog) niet hebben bezocht. Mensen die er
geweest zijn, zijn het vaker eens met uitspraken zoals 'Vriendelijke
bevolking', 'Heeft goede hotels en restaurants' en 'Curaçao is een
authentieke en geen kunstmatige vakantiebestemming'.
In zijn algemeenheid zijn het iets meer jongere mensen -tot 40 jaar-
die interesse hebben in Curaçao.
Op basis van het onderzoek zal Curaçao zich in de toekomst blijven
positioneren als vakantiebestemming voor zonnige strandvakanties met
ideale duikmogelijkheden. Het Nederlandse culturele erfgoed zal worden
uitgedragen en door middel van verbetering van de
informatievoorzieningen -met name ook op het eiland- zal aan bezoekers
worden duidelijk gemaakt dat er op het eiland ook veel andere dingen
te doen zijn.
Toerisme vanuit Nederland is voor Curaçao van vitaal belang. Vorig
jaar bezochten 56.500 Nederlanders het eiland voor vakantie of
zakelijk bezoek. Zij verbleven daar
730.000 nachten, bijna de helft van alle toeristische en zakelijke
verblijven op Curaçao in totaal. Nederlanders besteedden vorig jaar
circa 80 miljoen euro.
Noot voor de redactie (