AutoRai
6-5-2002
Motor Maybach meesterwerk van moderne motortechniek
Indrukwekkende kracht, een gecultiveerde draaikarakteristiek en
duurzame betrouwbaarheid waren de kwaliteiten van de legendarische
Maybach-motor uit 1929. Deze kenmerken heeft ook de nieuwe Type 12
krachtbron.
DaimlerChrysler heeft een naam hoog te houden als grootste producent
van V12-motoren voor personenautos; met de Maybach Type 12 is een
meesterwerk van moderne motortechniek geschapen: 5,5 liter
cilinderinhoud, twee turbocompressoren, 405 kW/550 pk vermogen bij
5250/min en 900 Nm trekkracht vanaf 2300/min.
Lichtgewichtconstructie
De voorbeeldige draaikarakteristiek dankt deze nieuwe topmotor mede
aan de blokhoek van 60º: ook zonder toepassing van balansassen zijn
storende massakrachten en vibraties uitgesloten.
Het gegoten, aluminium carter is uitgerust met een zogeheten
bedplate-constructie van aluminium, met geïntegreerde, gietijzeren
steunen op de krukaslagers voor extra vormvastheid. Hierdoor worden
vibraties in het motorblok effectief onderdrukt. De beide
kleppendeksels zijn van spuitgiet-magnesium en de cilinderbussen van
een evenzo lichte, wrijvingsarme aluminium-siliciumlegering.
Laatstgenoemd materiaal alleen al levert een gewichtsbesparing op van
circa 500 g per cilinder. Mede dankzij soortgelijke, geavanceerde
lichtgewichttoepassingen legt de Maybach Type 12 motor nauwelijks 270
kg in de schaal en is zijn specifiek gewicht bijzonder gunstig: 0,66
kg/kW.
EU4-emissietechniek
De V12 maakt gebruik van 3-kleppentechniek met lage-frictie
roltuimelaars; de enkele uitlaatklep per cilinder is natriumgekoeld.
Door de 3-kleppen-layout zijn de thermische verliezen aan de
uitlaatzijde gering en zijn de twee dicht bij de krachtbron geplaatste
keramische katalysatoren ook bij een koude start direct doelmatig. De
nieuwe Maybach-motor voldoet dan ook aan de strenge EU4-emissienorm.
Een van de vele opvallende motordetails is de geavanceerde dubbele
wisselstroomontsteking, waarbij continu de vonksterkte van de bougies
wordt gemeten. Zodoende wordt de geringste vorm van onregelmatig
draaien herkend en kunnen de katalysatoren hiertegen worden beschermd.
Als de vonksterkte een voorgeprogrammeerde onderwaarde bereikt, wordt
automatisch de brandstofinjectie naar de desbetreffende cilinder
onderbroken. Een trillingsanalyse van de krukas is aan de
vonksterktemeting gekoppeld. Door beide signalen te combineren hebben
de ingenieurs een voor een twaalfcilinder ongekend nauwkeurige
antipingelregeling getroffen onder iedere motorbelasting en over het
gehele toerenbereik.
Uniek koppelverloop
De moderne biturbocompressor geeft de V12 een dermate efficiënte
ademhaling dat een ingewikkeld nokkenasverstellingssysteem, zoals dat
in andere motoren wordt toegepast om koppel te genereren bij lage
toerentallen, achterwege kon blijven. De aanspreekduur van de biturbo,
die is voorzien van elektropneumatisch bediende wastegates, is
minimaal, waardoor tussen 2300 en 3000/min de maximale trekkracht van
900 Nm beschikbaar is; 622 Nm openbaart zich al bij 1500/min en 800 Nm
bij 1800/min.
De turbines van het systeem zijn plaatsbesparend geïntegreerd in de
uitlaatspruitstukken, voor het hoogste rendement. De gecomprimeerde
lucht stroomt door twee aan de motor geplaatste water-intercoolers en
bereikt zo de voor het perfecte verbrandingsproces optimale
temperatuur en dichtheid.
Het biturbosysteem draagt door zijn vloeiende aanspreekgedrag bij aan
de uitzonderlijke gecultiveerde draai-eigenschappen van de Maybach
Type 12, die de nieuwe maatstaf is voor perfect driveability.