Partij van de Arbeid

100 dagen, 10 punten, 1 land:
contract met Nederland

Een sociaal land is een veilig land

Na de Tweede-Kamerverkiezingen van 15 mei verdient Nederland een vliegende start. Als het aan de Partij van de Arbeid ligt, regelt het nieuwe kabinet binnen 100 dagen na zijn aantreden: Een sociaal land is een veilig land
· Het kabinet lanceert een offensief tegen overlast en criminaliteit in de buurten op basis van het rapport van de hoofdcommissarissen (Misdaad laat zich tegenhouden). De hele keten van criminaliteitsbeheersing wordt versterkt van preventie tot en met berechting.

1.
6000 agenten erbij, op straat, ook 's avonds
· In de volgende regeerperiode zal een krachtig vervolg moeten worden gegeven aan de uitbreiding van het aantal agenten. De afgelopen vier jaar zijn er bijna 5.000 agenten bijgekomen, de komende vier jaar komen er 6.000 agenten bij. · Het gaat niet alleen om meer politie maar om een effectieve inzet van politie en eisen aan de resultaten die de politie haalt. Dat betekent ook werken op andere tijden, waar extra inzet gewenst is. · Op basis van duidelijk vastgestelde criteria wordt een oordeel gegeven over prestaties van de politie. Het oplossingspercentage is één van de belangrijkste criteria en moet fors omhoog. De beste voorbeelden worden als norm gesteld voor de politiekorpsen.

2.
Preventie: voorkomen is beter dan genezen
· Er komt een vroegtijdige signalering van ontsporen van de jeugd.aanwezig zijn. Als eerste worden daartoe de ouders als eerstverantwoordelijken aangesproken. Het kabinet zorgt voor voldoende opvoedingsondersteuning. · Jongeren die dreigen te ontsporen worden tijdig begeleid om te voorkomen dat ze echt crimineel gedrag gaan vertonen. De rol van scholen en buurten wordt versterkt. Het programma Communities that Care, bestaande uit programma's die zorgen voor een betere binding van jongeren met gezin en school, wordt daarom uitgebreid;

3.
Permanent erboven op zitten
· Vanaf het eerste politiecontact wordt een jongere niet meer losgelaten. Dat vereist dat alle betrokken instanties (politie, OM, rechterlijke macht, Raad voor de Kinderbescherming, jeugdreclassering) goed samenwerken en centraal registreren. Daartoe worden landelijke afspraken gemaakt, o.a. over het aspect preventie en privacyregels. · Iedere jongere die met justitie in aanraking komt krijgt een coach die de jongere ook begeleidt na afloop van de straf.

4.
Grotere pakkans en hogere straffen voor veelplegers · Een relatief kleine groep zorgt voor veel overlast. Het kabinet zorgt dat deze veelplegers consequenter worden aanpakt en sneller van straat worden gehaald. Daartoe worden twee maatregelen genomen: · Voorlopige hechtenis wordt sneller toegepast bij jongeren met een groot risico de fout in te gaan. Na het plegen van een delict wordt de jongere direct vastgezet en wordt hij snel voor de rechter geleid. · Mogelijkheden van individuele begeleiding worden uitgebreid voor jongeren die nog geen zware delicten hebben gepleegd, maar wel voor veel overlast zorgen. · Daders krijgen bij hun straf opgelegd dat ze een bepaalde periode niet meer in de buurt van hun slachtoffer, de winkel die ze beroofd of bestolen hebben of in het openbaar vervoer mogen komen.

5.
Ontspoorde jongeren een kans geven: overdag naar school, 's avonds vast · Landelijke invoering van nachtdetentie overdag naar school en 's avonds vast. · Verdere uitbreiding van de Glen Millsschool zodat dit landelijk kan worden toegepast. Op deze scholen wordt jongeren op intensieve wijze bijgebracht wat mag en niet mag.

6.
Buurten schoonhouden, ook buiten kantooruren
· Straten en buurten moeten ook buiten de reguliere kantooruren worden schoongehouden. De aanpak in Rotterdam, waarbij de veegdiensten in 2-ploegendiensten werken moet worden gestimuleerd. · Door samenwerking tussen gemeenten, maatschappelijke organisaties, burgers en bedrijfsleven (publiek private samenwerking) worden initiatieven ontwikkeld om overlast te voorkomen (preventie) en te bestrijden.

7.
Standaard anti-diefstal-chip in auto's en fietsen. · Afspraken met fabrikanten van auto's en fietsen en andere kostbare goederen dat hun producten standaard voorzien worden van een anti-diefstal-chip. · Met verzekeringsmaatschappijen afspreken dat zij korting geven op premies wanneer aangetoond kan worden dat auto of fiets is voorzien van standaard anti-diefstal-chip.

8.
Rampenbestrijding
· Versterking van de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen. · Diensten en het bestuur moeten vaker oefenen in rampenbestrijding. · Meer technologie beschikbaar om rampen beter te kunnen bestrijden. · Meer preventieve controle. Resultaten worden openbaar gemaakt.

9.
Solidariteitsfonds voor slachtoffers
· Slachtoffers van misdrijven krijgen geld uit een solidariteitsfonds dat schadevergoedingen aan slachtoffers tot een bepaald maximum voorschiet. Kosten worden verhaald op de dader. · Personen of groepen die zelf slachtoffer zijn geweest van geweld of hun naasten die zich bezighouden met hun strijd tegen geweld krijgen de titel 'ambassadeur tegen geweld' en krijgen financiële steun van de overheid om hun werk te verrichten.

10.
Misdaadkaarten
· Misdaad inzichtelijk maken door per buurt de misdaad in kaart te brengen. Zo wordt sneller duidelijk waar het fout gaat en kan gericht worden ingegrepen. Openbaar zodat we samen de schouders eronder kunnen zetten. Het werkt in het buitenland, het werk ook reeds in een groot aantal steden in Nederland.

11.
Veilig openbaar vervoer
· In 2005 alle tramlijnen zijn voorzien van een vaste conducteur. · Extra toezichthouders in de metro en op de risicovolle NS-stations. · Ov-bedrijven die investeren in veiligheid en de baten daarvan meestal niet terugzien in de exploitatie van het volgend jaar moeten gestimuleerd worden investeringen te doen. Daarom worden de subsidies voor het openbaar vervoer aangepast, zodat deze gaan voldoen aan extra veiligheidseisen · Uitbreiding cameratoezicht op stations en in de bussen, trams en metro's en met spoed op stations zoals Bijlmer, Lelylaan en Sloterdijk. Vliegende brigades op de onveiligste stations. · Versnelling van de invoering van de ov-chipkaart en tourniquets op perrons maakt het mogelijk om 'hufters' uit het openbaar vervoer te weren. · Openbaar vervoerspolitie, die de rol van de bestaande spoorwegpolitie versterkt.