Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
4-5-2002; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Spanje circuit Jerez
HARU AOKI (15e): PROBLEMEN AAN VOORZIJDE ! (- 1,2 sec.)
JARNO JANSSEN (20e) WINT TWEE SECONDEN EN EEN VOLLE STARTRIJ
Met de beste trainingsprestatie (20e) van het nog prille Grand Prix-seizoen kan DeGraaf-Honda coureur Jarno Janssen tevreden terugzien op de beslissende kwalificatietraining tijdens de Gran Premio de Jerez. Tijdens de 2e tijdtraining verliep alles volgens plan. De technische aanpassingen die het team doorvoerde pakten perfect uit, hetgeen resulteerde in een progressie van 2 seconden ten opzichte van mijn tijden van gisteren. Daarmee klom ik een volle startrij, van de 24e naar de 20e startplaats , meldde de 26-jarige Janssen tevreden. Teammaat Haruchika Aoki reed weliswaar 1,2 seconden van zijn tijd af, maar moest met problemen aan de voorkant van de machine, een plaats inleveren ten opzichte van de vrijdagtraining.
Onder een stralende zon kon Jarno Janssen ook een stralend gezicht tonen. Maar ik ben redelijk tevreden. De tijdwinst was goed, maar ik ben niet weer teruggekeerd in de GP s om tevreden te zijn met 20e startplaats. Maar na de eerste twee GP s was er voor chef monteur Hans Spaan geen tijd om de motoren op de proefbank te testen. Die moesten direct naar Jerez. Dat in ogenschouw nemend en het feit dat ik nu maar 1,4 seconden achter Haru sta en dichter bij de kop sta dan in de eerste 2 GP s, ben ik wel tevreden. Vanmorgen pakte ik een seconde en ook vanmiddag weer. De veranderde naloop van de voorvork pakte beter uit, maar her en der op het circuit heb ik nog wat problemen met een stuiterende voorvork. Daarbij moet ik in de laatste twee snelle linkerbochten achter het paddock moet ik ook nog wat tijd zien te winnen , weet Janssen, die zondagmorgen in de warm-up nog wat motor- en rij-technische veranderingen van Hans Spaan zal uittesten.
Haruchika Aoki reed zich zaterdagmorgen in de 2e vrije training naar een hele goede 10e plaats, maar kon de vooruitgang in de tijdtraining niet omzetten in voldoende tijdwinst. Het grootste probleem zit m ook in de voorkant van de machine. Daarbij werd ik in de laatste ronde gedwarsboomd door een in de slotfase nar het publiek wuivende en in de weg rijdende wildcard rijder. En dat juist terwijl ik en ieder ander in die slotrondes zijn snelste tijd wil zetten. Een amateur&! , brieste Aoki, die zondag vanaf de 15e startplaats vertrekt. Ook wij gaan met de on-board computer gegevens nog op zoek naar de juiste afstelling van de voorvering. Motorisch gezien loopt de Honda als een zonnetje, en er zit veel meer in, dat bleek vanmorgen al. Eigenlijk had ik gehoopt nog verder naar voren te kunnen komen.
MotoGP
Jurgen van den Goorbergh verbeterde zich met bijna 2 volle seconden, maar prijkt desondanks nog steeds op de 17e plaats. Valentino Rossi domineerde wederom de MotoGP-klasse en pakte zijn 3e pole position van dit seizoen, dit keer niet gevolgd door zijn Honda 4-takt teammaat Tohru Ukawa, maar de 5009cc 2-takt Honda s van Barros, Capirossi en Katoh.
Crivillé stopt definitief
Tijdens de 2e trainingsdag maakte de Spaanse ex-500cc wereldkampioen (1999) Alex Crivillé tot tranen toe bewogen bekend definitief een punt achter zijn race-loopbaan te moeten zetten. Eerder dit seizoen stapte 15-voudig GP-winnaar Crivillé over naar de 500cc Yamaha renstal van Luis d Antin, maar laste in februari een tijdelijke race-pauze in omdat hij concentratieproblemen kreeg door de bij hem opgekomen epilepsie. Verbeteringen bleven uit, hetgeen Crivillé deed besluiten bij zijn thuis Grand Prix in Jerez afscheid te nemen van de actieve GP-sport.
250cc Trainingstijden na de 2e dag:
1. Franco Battaini, I, Aprilia 1.44,803; 2. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.45,268; 3. Marco Melandri, I, Aprilia 1.45,323; 4. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 1.45,499; 5. Roberto Rolfo, I, Honda 1.45,580; 6. Randy De Puniet, F, Aprilia 1.45,596; 7. Casey Stoner, Aus, Aprilia 1.45,648; 8. Alex Debon, E, Aprilia 1.45,694; 9. Emilio Alzamora, E, Honda 1.45,915; 10. Toni Elias, E, Aprilia 1.46,170; 15. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda 1.46,630; 20. Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda 1.48,022.
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:
1. Valentino Rossi, I, Honda 4-takt 1.42,193; 2. Alex Barros, Bra, Honda 2t 1.42,504; 3. Loris Capirossi, I, Honda 2t 1.42,558; 4. Daijiro Katoh, J, Honda 2t 1.42,691; 5. Carlos Checa, E, Yamaha 4t 1.42,889; 6. Tohru Ukawa, J, Honda 4t 1.42,921; 7. Max Biaggi, I, Yamaha 4t 1.42,955; 8. Olivier Jacque, F, Yamaha 2t 1.43,047; 9. Kenny Roberts jr, USA, Suzuki 4t 1.43,077; 10. Norick Abe, J, Yamaha 2t 1.43,385; 17. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda 2t 1.44,142.
125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:
1. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.49,018; 2. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.49,186; 3. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.49,227; 4. Angelo de Angelis, E, Aprilia 1.49,248; 5. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.49,287; 6. Lucio Checcinello, I, Aprilia 1.49,494.
Aanvangstijden zondag 5 mei:
125cc race - 11.15 uur 23 ronden
250cc race - 12.30 uur 26 ronden
MotoGP race - 14.00 uur 27 ronden
Circuitdata:
Circuit: Jerez; Lengte: 4,423 m.; Breedte: 11 m.; Gebouwd: 1986; Laatste aanpassingen: 1994; Rechter bochten: 8; Linker bochten: 5; Langste rechte eind: 600 m.; Pole Position: Links
Trainings en race- snelste rondes GP Jerez 2001
500cc / MotoGP:
Fastest Lap Valentino ROSSI (ITA) Honda 1'42.421 155.464 Km/h 2001
Circuit Record - Valentino ROSSI (ITA) Honda 1'43.779 = 153.429 Km/h 2001
Best Pole - Valentino ROSSI (ITA) Honda 1'42.739 = 154.983 Km/h 2001
Top Speed Alex CRIVILLE (SPA) Honda 271.205 Km/h 2000
250cc:
Fastest Lap Daijiro KATOH (JPN) Honda 1'43.959 153.164 Km/h 2001
Circuit Record - Daijiro KATOH (JPN) Honda 1'44.444 = 152.452 Km/h 2001
Best Pole - Daijiro KATOH (JPN) Honda 1'43.959 = 153.164 Km/h 2001
Top Speed Stefano PERUGINI (ITA) Honda 250.580 Km/h 1999
125cc:
Fastest Lap Youichi UI (JPN) Derbi 1'48.002 147.430 Km/h 2001
Circuit Record - Masao AZUMA (JPN) Honda 1'48.385 = 146.909 Km/h 2001
Best Pole - Youichi UI (JPN) Derbi 1'48.002 = 147.430 Km/h 2001
Top Speed Arnaud VINCENT (FRA) Aprilia 215.568 Km/h 1999