Ingezonden persbericht
Friday, May 03, 2002 6:22 PM
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
3-5-2002; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Spanje, circuit Jerez
AOKI (14E) EN JANSSEN (24E) OP JACHT NAAR 100% AFSTELLING
De openingsdag voor de eerste Grand Prix in Europese vaste land, op het qua opstallen en asfalt vernieuwde circuit van Jerez de la Frontera, bood een vervolg van de eerste twee GP s van dit seizoen in Japan en Zuid Afrika. Immers direct nadat de kratten uit het vliegtuig uit Johannesburg binnenkwamen, werden de motoren in de vrachtwagens gehesen voor de 2.500 km lange reis naar het Zuid Spaanse Jerez. We hebben in de werkplaats in Castricum niets of nauwelijks iets aan de motoren kunnen doen , verklaarde chef technicus Hans Spaan, die met zijn crew in Jerez aangekomen pas de benodigde aanpassingen voor het korte bochtige circuit aan de motoren kon doorvoeren. Haruchika Aoki verbeterde zich sterk na de eerste vrije training, door 1,7 seconden van zijn tijd af te snoepen en van de 19e naar de voorlopige 14e plaats op te klimmen. Jarno Janssen reed 0,8 seconde van zijn tijd af. In de vrije training stond hij 22e en na de eerste tijdtrainingen ietwat gedesillusioneerd 24e.
Mijn progressie stokte in de tijdtraining. Ik had er zeker een seconde méér af moeten rijden, maar ben nu samen met Hans Spaan alles aan het uitpluizen waar ik zaterdag tijd kan winnen , opent Jarno Janssen in de pitbox, met een priemende blik op de computerschermen. We moeten de verbetering op alle fronten zoeken. Zowel qua rijwielgedeelte, versnellingsbak afstelling als ook de banden. Het nieuwe asfalt hier biedt niet echt veel grip. Met de 2 voor handen zijnde compounds heb ik nu nog niet genoeg grip. Iedere training wordt dat beter qua grip, maar vandaag had ik nog te weinig grip. Maar morgen gaat het gebeuren. Ik reed hier 2 jaar geleden al sneller, maar dat heeft bijna iedereen. Ik weet dat er meer in zit, dat moet er morgen uit komen , besluit Janssen resoluut.
Haruchika Aoki verbeterde zich met 1,7 seconden méér, en won 5 posities op de voorlopige startgrid. Het nieuwe asfalt wordt steeds beter, hoewel er nog wel heel wat steenslag los komt en kneiterhard op je helm of handschoenen afketst. Na de ochtendtraining hebben we de veringafstelling aangepast en ook een hardere Dunlop bandencompound gebruikt, zowel voor als achter. Dat de baan minder hobbelig is door het vernieuwde asfalt, maakt het afstellen van het rijwielgedeelte minder moeilijk, maar zaterdag gaan we evengoed op jacht naar een 100% afstelling van de vering en het rijwielgedeelte. Het is overigens jammer dat ik in die laatste minuten van de kwalificatietraining een klein technisch probleem had, waardoor ik 4 minuten extra stil stond. En dat in de slotminuten. Evengoed draaide ik in de laatste ronde van die training mijn snelste tijd, maar er had dus wat méér ingezeten , aldus Aoki, die voor de racedag een startplaats op de 3e rij voor ogen heeft.
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
1. Marco Melandri, I, Aprilia 1.45,710; 2. Emilio Alzamora, E, Honda 1.45,915; 3. Randy De Puniet, F, Aprilia 1.46,004; 4. Franco Battaini, I, Aprilia 1.46,072; 5. Roberto Locatelli, I, Aprilia 1.46,253; 6. Fonsi Nieto, E, Aprilia 1.46,297; 7. Casey Stoner, Aus, Aprilia 1.46,383; 8. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 1.46,490; 9. Roberto Rolfo, I, Honda 1.46,554; 10. Toni Elias, E, Aprilia 1.46,955; 14. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda 1.47,831; 24. Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda 1.49,816.
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:
1. Valentino Rossi, I, Honda 4t 1.42,736; 2. Daijiro Katoh, J, Honda 2t 1.43,075; 3. Tohru Ukawa, J, Honda 4t 1.43,075; 4. Alex Barros, Bra, Honda 2t 1.43,843; 5. Loris Capirossi, I, Honda 2t 1.44,216; 6. Kenny Roberts, USA, Suzuki 4t 1.44,295; 7. Olivier Jacque, F, Yamaha 2t 1.44,391; 17. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda 2t 1.46,111.
125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:
1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.49,665; 2. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.49,748; 3. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.49,799; 4. Gino Borsoi, I, Aprilia 1.50,170.
Aanvangstijden zondag 5 mei:
125cc race - 11.15 uur 23 ronden
250cc race - 12.30 uur 26 ronden
MotoGP race - 14.00 uur 27 ronden
Circuitdata:
Circuit: Jerez; Lengte: 4,423 m.; Breedte: 11 m.; Gebouwd: 1986; Laatste aanpassingen: 1994; Rechter bochten: 8; Linker bochten: 5; Langste rechte eind: 600 m.; Pole Position: Links
Trainings en race- snelste rondes GP Jerez 2001
500cc / MotoGP:
Fastest Lap Valentino ROSSI (ITA) Honda 1'42.421 155.464 Km/h 2001
Circuit Record - Valentino ROSSI (ITA) Honda 1'43.779 = 153.429 Km/h 2001
Best Pole - Valentino ROSSI (ITA) Honda 1'42.739 = 154.983 Km/h 2001
Top Speed Alex CRIVILLE (SPA) Honda 271.205 Km/h 2000
250cc:
Fastest Lap Daijiro KATOH (JPN) Honda 1'43.959 153.164 Km/h 2001
Circuit Record - Daijiro KATOH (JPN) Honda 1'44.444 = 152.452 Km/h 2001
Best Pole - Daijiro KATOH (JPN) Honda 1'43.959 = 153.164 Km/h 2001
Top Speed Stefano PERUGINI (ITA) Honda 250.580 Km/h 1999
125cc:
Fastest Lap Youichi UI (JPN) Derbi 1'48.002 147.430 Km/h 2001
Circuit Record - Masao AZUMA (JPN) Honda 1'48.385 = 146.909 Km/h 2001
Best Pole - Youichi UI (JPN) Derbi 1'48.002 = 147.430 Km/h 2001
Top Speed Arnaud VINCENT (FRA) Aprilia 215.568 Km/h 1999