Gemeente Leiden
Commerciële reïntegratiebedrijven bemiddelen werkzoekenden
Klant is koning
Dit jaar zetten vier commerciële reïntegratiebedrijven voet op Leidse
grond. Zij moeten 750 klanten van de dienst Sociale Zaken en
Arbeidsmarktbeleid helpen een plaatsje te vinden op de arbeidsmarkt.
SOZA - Commerciële reïntegratiebedrijven gaan voor de gemeente klanten
van Sociale Zaken terug op de arbeidsmarkt proberen te brengen. Uit de
aanbesteding voor dit werk, dat eerder alleen door bureau Kliq
(voorheen Arbeidsvoorziening) en de dienst zelf werd verricht, zijn
vier bedrijven geselecteerd. Zij wilden zichzelf graag op de lokale
reïntegratiemarkt te storten, maar moesten zich van de gemeente
daarvoor wel in de stad zelf gaan vestigen of reeds gevestigd zijn.
Vanuit een lokale vestiging kunnen de bedrijven werkzoekenden van de
stad beter aan een baan of zinvolle dagbesteding helpen. Dat kunnen
ook mensen zijn die geen uitkering ontvangen, maar graag aan het werk
willen.
Geen enkele garantie
Ondanks de verplichting om zich in Leiden te vestigen, krijgen de
bedrijven geen enkele garantie van de gemeente over het aantal klanten
dat ze kunnen verwachten. Alexandra Bartelds van de dienst Sociale
zaken en Arbeidsmarktbeleid bevestigt dat de reïntegratiebedrijven wel
iets riskeren. 'We hebben contracten afgesloten met bedrijven die zich
specialiseren op reïntegratie van mensen in de arbeidsmarkt. Het
resultaat kan voor iedereen verschillend zijn. Het kan om een
full-time baan gaan, maar voor de ander is een paar uur
vrijwilligerswerk het maximaal haalbare. Iedere klant moet een traject
op maat aangeboden kunnen krijgen. Hiervoor mogen de mensen, met
begeleiding vanuit onze dienst door een case-manager, zelf een
reïntegratiebureau selecteren. Dat is een bedrijf naar keuze, de
bedrijven krijgen dus helemaal geen vast aantal klanten.' Het bedrijf
TMP Worldwide heeft daarom al aangeven zelf te gaan werven. De andere
bedrijven, Serin, Bureau Maatwerk bv en Randstad Rentree, gaan nog
niet zover. Toch zullen ook zij zich goed moeten gaan profileren.
Meer keus
Bij een geslaagde 'reïntegratie', als een klant niet langer
afhankelijk is van de sociale dienst of andere bemiddeling, krijgen de
bedrijven de gemaakte kosten terug. Daarnaast ontvangen zij, net zoals
de klant zelf, een bonus. De hoogste bonus wordt uitgekeerd bij
uitstroom naar gewoon werk. Het behalen van een gesubsidieerde baan of
vrijwilligerswerk levert beide partijen minder geld op. Wanneer de
zoektocht naar een plek op de arbeidsmarkt niet wordt bekroond met een
functie, krijgt het reïntegratiebedrijf in kwestie ten hoogste zestig
procent van de kosten terug. Bartelds: 'Alleen werkelijk gemaakte
kosten die gepland waren, worden vergoed. De rest is voor rekening van
het bedrijf. De regeling zoals die er nu is geeft onze klanten vooral
veel meer keus. Vroeger konden we alleen doorsturen naar Kliq. Nu gaan
we met iedere klant op zoek naar het bureau dat het beste bij die
persoon past.'
Recht met verplichtingen
Van de toekomstige banenzoekers wordt vanuit de gemeente wel
een actieve medewerking verwacht. Wanneer iemand weigert mee te werken
kan dat gevolgen hebben voor de uitkering. 'We vinden het niet
onredelijk om medewerking te verwachten. Uitkering is een recht, maar
wel eentje die verplichtingen schept', voegt Alexandra Bartelds toe.
De contracten die de gemeente met de bedrijven afsloot gelden alleen
dit jaar. Gedurende het jaar evalueert de dienst Sociale Zaken en
Arbeidsmarktbeleid de gang van zaken. 'We verwachten dat we ook in
2003 zo'n 750 mensen via de reïntegratiebedrijven weer willen laten
deelnemen aan de arbeidsmarkt. Of we dat met dezelfde vier bedrijven
doen als nu, hangt van de samenwerking en de behaalde resultaten af.'
Wat vaststaat is dat de klant van Sociale Zaken in de toekomst op
individuele begeleiding kan blijven rekenen.
De Vier
TMP Worldwide, Serin, Maatwerk bv en Randstad Rentree gaan het komende
jaar mensen begeleiden die een plaats willen zoeken op de Leidse
arbeidsmarkt. Waarom kozen zij voor deze stad en wat onderscheidt hen
volgens zichzelf van de concurrentie? Een korte voorstelronde.
TMP Worldwide, Laurina Horst
In Leiden want: 'We hebben veel ervaring opgedaan in het land met
verschillende doelgroepen. Ook in Leiden willen we zowel mensen
bemiddelen met weinig afstand tot de arbeidsmarkt als mensen met veel
afstand daartoe, gedeeltelijk arbeidsgeschikten en mensen zonder
arbeidsplicht.'
Biedt: 'Een persoonlijke coach met begeleiding tot op de werkplek en
de klant kan via een "strippenkaart"-systeem samen met de coach het
eigen traject uitstippelen.'
Serin, Tineke de Bruijn
In Leiden want: 'We willen de filosofie waarmee we al zeventien jaar
werken ook hier bewijzen. We zetten ons in voor klanten met een grote
tot zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt. Middels zeer intensieve
persoonlijke begeleiding worden klanten geactiveerd en gemotiveerd om
weer aan het werk te gaan. '
Biedt: 'Intensieve persoonsgerichte aanpak. We gaan uit van het eigen
initiatief en de verantwoordelijkheid van de klant.'
Bureau maatwerk bv, Paul Dukers
In Leiden want: 'We zijn sinds oktober vorig jaar actief op de Leidse
markt. Dat werk willen we voortzetten.'
Biedt: 'Resultaat gerichte een-op-een aanpak die gericht is op een
reguliere baan. Begeleiding en intensieve nazorg tijdens de
inwerkperiode, zodat in die zes maanden de klant ook een succes maakt
van zijn of haar baan.'
Randstad Rentree, Sicco Brand
In Leiden want: 'We willen net als in andere steden zoals Utrecht,
Amsterdam en Rotterdam, hier lokaal graag samenwerken met de sociale
dienst. We gaan trajecten uitzetten voor mensen die wel enige afstand
hebben tot de markt, maar na niet te lange tijd weer een plek kunnen
vinden.'
Biedt: 'Een vaste adviseur en een kort, intensief traject. We
beschikken door het netwerk van Randstad over veel contacten in de
markt. Uitgangspunt is regulier werk. Hoewel we onder de Holding van
Randstad vallen, komt uitzendwerk alleen in hoogste uitzondering
voor.'
Begeleiding op de werkvloer. Commerciële
reïntegratiebedrijven gaan Leidse werkzoekenden aan een baan helpen.