Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Ruim 100 miljoen euro aan DVDs uitgegeven in 2001

Rotterdam, 2 mei 2002

Van alle Nederlandse huishoudens bezit 27% een DVD speler, hetzij een losse speler hetzij ingebouwd in een computer. Deze huishoudens hebben in 2001 102 miljoen euro uitgegeven aan DVDs, een verdrievoudiging ten opzichte van 2000. Dit blijkt uit de onlangs afgeronde Monitor Markt & Distributiekanalen DVD 2002-1 uitgevoerd door het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research. Zowel het bezit van een DVD speler als de DVD-omzet is sterk stijgende. De verwachting is dat beiden nog verder zullen stijgen, omdat de DVD zich momenteel nog in de early majority fase bevindt. Bovendien zal de introductie van de DVD-brander het gebruik van de DVD ook een impuls geven.

De DVD wordt nog het meest gebruikt als kwalitatief betere versie van de videospeler, want het grootste deel van de DVD-omzet wordt uit films gehaald. De segmenten muziek, documentaire en kindertitel zijn relatief (nog) klein.

De diversiteit onder de retailkanalen waar DVDs worden gekocht is groot: van muziekzaak tot warenhuis en van postorderbedrijf tot videotheek. De verwachting is dat het aantal aanbieders nog verder zal stijgen, met name onder retailers die budgettitels aanbieden.

Bovenstaande gegevens komen uit het halfjaarlijkse onderzoek naar de home entertainment markt uitgevoerd door het Rotterdamse bureau Blauw Research. Onderdeel van dit onderzoek is de DVD markt. Aan het onderzoek hebben de belangrijkste Nederlandse home entertainment retailers meegewerkt. Daarnaast is een telefonisch onderzoek uitgevoerd onder consumenten. Door deze unieke vorm van analyse wordt de totale markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

In de rapportage staat gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende segmenten, prijzen en omzet via retailkanalen van de DVD.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Pieter van Ginkel
pieterg@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002