Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Ruim 100 miljoen euro aan DVDs uitgegeven in 2001
Rotterdam, 2 mei 2002
Van alle Nederlandse huishoudens bezit 27% een DVD speler, hetzij een
losse speler hetzij ingebouwd in een computer. Deze huishoudens hebben
in 2001 102 miljoen euro uitgegeven aan DVDs, een verdrievoudiging ten
opzichte van 2000. Dit blijkt uit de onlangs afgeronde Monitor Markt &
Distributiekanalen DVD 2002-1 uitgevoerd door het Rotterdamse
onderzoeksbureau Blauw Research. Zowel het bezit van een DVD speler
als de DVD-omzet is sterk stijgende. De verwachting is dat beiden nog
verder zullen stijgen, omdat de DVD zich momenteel nog in de early
majority fase bevindt. Bovendien zal de introductie van de DVD-brander
het gebruik van de DVD ook een impuls geven.
De DVD wordt nog het meest gebruikt als kwalitatief betere versie van
de videospeler, want het grootste deel van de DVD-omzet wordt uit
films gehaald. De segmenten muziek, documentaire en kindertitel zijn
relatief (nog) klein.
De diversiteit onder de retailkanalen waar DVDs worden gekocht is
groot: van muziekzaak tot warenhuis en van postorderbedrijf tot
videotheek. De verwachting is dat het aantal aanbieders nog verder zal
stijgen, met name onder retailers die budgettitels aanbieden.
Bovenstaande gegevens komen uit het halfjaarlijkse onderzoek naar de home entertainment markt uitgevoerd door het Rotterdamse bureau Blauw Research. Onderdeel van dit onderzoek is de DVD markt. Aan het onderzoek hebben de belangrijkste Nederlandse home entertainment retailers meegewerkt. Daarnaast is een telefonisch onderzoek uitgevoerd onder consumenten. Door deze unieke vorm van analyse wordt de totale markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
In de rapportage staat gedetailleerde informatie over o.a. de
ontwikkelingen in de markt, de verschillende segmenten, prijzen en
omzet via retailkanalen van de DVD.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Pieter van Ginkel
pieterg@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002