Ingezonden persbericht

Persbericht van EPN - Platform voor de informatiesamenleving.

Niet toepassen ict laat zorgcapaciteit onbenut

Den Haag, 2 mei 2002 - Teleconsultatie leidt tot tijdsbesparing, meer capaciteit bij medisch specialisten en beter op de patiënt afgestemde zorg. Omdat de gebruikte ict eenvoudig en goedkoop is, ligt het break-even punt vaak veel lager dan gedacht. De tevredenheid over het gebruik van teleconsultatie is groot bij zowel artsen als patiënten. Het succesvol toepassen van ict in de gezondheidszorg is geen kwestie van techniek, maar van duidelijke afspraken en protocollen.

Dit zijn de belangrijkste resultaten van een kwalitatief onderzoek van EPN (het Platform voor de Informatiesamenleving) naar de ervaringen met teleconsultatie onder medisch specialisten die allen betrokken zijn bij de ontwikkeling, implementatie en gebruik van teleconsultatie. De grootste winst van teleconsultatie is de tijdsbesparing voor alle betrokkenen: huisarts, specialist en patiënt.

De huisarts bespaart tijd omdat hij eenvoudig een specialist kan raadplegen in plaats van zelf op zoek te gaan naar benodigde informatie. De tijdwinst voor de medisch specialist wordt gerealiseerd door een beduidend lager herhalingsbezoek. Uit onderzoek blijkt dat na traditionele consulten er 2,5 keer zo veel herhalingsconsulten zijn dan na teleconsulten. De voordelen voor de patiënt zijn dat hij sneller uitsluitsel heeft over zijn aandoening, reistijd bespaart en geen tijd in de wachtkamer hoeft te verdoen. Een van de effecten is minder arbeidsverzuim, waardoor aanzienlijke kostenbesparingen voor de patiënt en zijn werkgever worden bereikt.

Bij teleconsultatie wordt met behulp van ict een arts of specialist op afstand geraadpleegd voor het stellen van een diagnose of het verkrijgen van advies over de behandeling. Teleconsultatie wordt nu in Nederland vooral gebruikt door specialisten onderling voor een second opinion, en door artsen uit de eerste lijn die een specialist om advies vragen. Communicatie ten behoeve van advies of diagnose tussen patiënt en specialist wordt nog niet structureel toegepast. Door eenvoudige ict middelen niet toe te passen in de zorgpraktijk, blijft uitbreiding van de capaciteit achterwege.

Zowel projecten die gebruik maken van eenvoudige middelen als e- mail, als projecten waar geavanceerde breedbandtoepassingen worden ingezet, boeken grote successen ten opzichte van de traditionele consultatievormen. Voor geavanceerde toepassingen als videoconferencing is breedband nodig. Uit het EPN onderzoek blijkt dat de zorg al veel baat heeft bij eenvoudige communicatiemiddelen en dat deze bestaande middelen onvoldoende worden benut. U kunt het onderzoek opvragen via info@epn.net.

Over EPN - Platform voor de informatiesamenleving

EPN is een onafhankelijke stichting met als doel de evenwichtige maatschappelijke inbedding van informatie- en
communicatietechnologie. In het platform zijn de wetenschap, het bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld, de overheid en de politiek vertegenwoordigd. EPN voert onderzoek uit, publiceert en organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en samenleving.

Noot voor de redactie,