Ingezonden persbericht
Persbericht van EPN - Platform voor de informatiesamenleving.
Niet toepassen ict laat zorgcapaciteit onbenut
Den Haag, 2 mei 2002 - Teleconsultatie leidt tot tijdsbesparing,
meer capaciteit bij medisch specialisten en beter op de patiënt
afgestemde zorg. Omdat de gebruikte ict eenvoudig en goedkoop is,
ligt het break-even punt vaak veel lager dan gedacht. De
tevredenheid over het gebruik van teleconsultatie is groot bij zowel
artsen als patiënten. Het succesvol toepassen van ict in de
gezondheidszorg is geen kwestie van techniek, maar van duidelijke
afspraken en protocollen.
Dit zijn de belangrijkste resultaten van een kwalitatief onderzoek van
EPN (het Platform voor de Informatiesamenleving) naar de
ervaringen met teleconsultatie onder medisch specialisten die allen
betrokken zijn bij de ontwikkeling, implementatie en gebruik van
teleconsultatie. De grootste winst van teleconsultatie is de
tijdsbesparing voor alle betrokkenen: huisarts, specialist en patiënt.
De huisarts bespaart tijd omdat hij eenvoudig een specialist kan
raadplegen in plaats van zelf op zoek te gaan naar benodigde
informatie. De tijdwinst voor de medisch specialist wordt
gerealiseerd door een beduidend lager herhalingsbezoek. Uit
onderzoek blijkt dat na traditionele consulten er 2,5 keer zo veel
herhalingsconsulten zijn dan na teleconsulten. De voordelen voor de
patiënt zijn dat hij sneller uitsluitsel heeft over zijn aandoening,
reistijd bespaart en geen tijd in de wachtkamer hoeft te verdoen.
Een van de effecten is minder arbeidsverzuim, waardoor
aanzienlijke kostenbesparingen voor de patiënt en zijn werkgever
worden bereikt.
Bij teleconsultatie wordt met behulp van ict een arts of specialist op
afstand geraadpleegd voor het stellen van een diagnose of het
verkrijgen van advies over de behandeling. Teleconsultatie wordt nu
in Nederland vooral gebruikt door specialisten onderling voor een
second opinion, en door artsen uit de eerste lijn die een specialist
om advies vragen. Communicatie ten behoeve van advies of
diagnose tussen patiënt en specialist wordt nog niet structureel
toegepast. Door eenvoudige ict middelen niet toe te passen in de
zorgpraktijk, blijft uitbreiding van de capaciteit achterwege.
Zowel projecten die gebruik maken van eenvoudige middelen als e-
mail, als projecten waar geavanceerde breedbandtoepassingen
worden ingezet, boeken grote successen ten opzichte van de
traditionele consultatievormen. Voor geavanceerde toepassingen
als videoconferencing is breedband nodig. Uit het EPN onderzoek
blijkt dat de zorg al veel baat heeft bij eenvoudige
communicatiemiddelen en dat deze bestaande middelen
onvoldoende worden benut. U kunt het onderzoek opvragen via
info@epn.net.
Over EPN - Platform voor de informatiesamenleving
EPN is een onafhankelijke stichting met als doel de evenwichtige
maatschappelijke inbedding van informatie- en
communicatietechnologie. In het platform zijn de wetenschap, het
bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld, de overheid en de
politiek vertegenwoordigd. EPN voert onderzoek uit, publiceert en
organiseert bijeenkomsten over thema's rond ict en samenleving.
Noot voor de redactie,