Provincie Limburg

N68 tussen Roermond en Elmpt wordt uitgebouwd

Voorkeursalternatief op basis van de Tracé/MER-studie

Gedeputeerde Staten vinden dat er een nieuwe tweebaans-autoweg moet worden aangelegd tussen Roermond en het Duitse Elmpt. De bestaande N68 wordt omgebouwd tot een parallelweg.
Gedeputeerde Staten komen tot deze keuze op basis van de eerste resultaten van een milieueffectrapportage (MER). Bij deze voorkeursbepaling hebben de natuuraspecten een doorslaggevende rol gespeeld. De Flora- en Faunawet, die op 1 april werd ingevoerd en de huidige Natuurbeschermingswet gaan ervan uit dat bij verschillende varianten de keuze voor de meest natuurvriendelijke variant gemaakt moet worden. Bij de N280-Oost doet deze situatie zich voor.

Als de keuze wordt bekrachtigd, moeten naar verwachting zeventien woningen worden gesloopt. Deze woningen liggen aan de noordzijde van de bestaande weg. Gisteravond zijn de bewoners, de langs de N68 gelegen bedrijven en vertegenwoordigers van bewonerscomités uit het plangebied door gedeputeerde Mat Vestjens in aanwezigheid wethouders Gerard IJff (Roermond) en Frans van Dael (Swalmen) geïnformeerd over het voorkeursalternatief. De bestuurders gaven tijdens de informatie-avond aan begrip te hebben voor de mogelijke impact die dit voorkeursalternatief voor de bewoners met zich meebrengt. Met de betrokken bewoners en de gemeenten Roermond en Swalmen wordt getracht de aanwezige mogelijkheden tot vervangende woningbouw in het plangebied te benutten.

Varianten
In de MER-studie werden zes varianten onderzocht. Het voorkeursalternatief, dat parallel loopt aan de huidige N280, blijkt voor de natuur de minst ingrijpende gevolgen met zich mee te brengen. Het door de bewoners aangedragen alternatief blijkt nadeliger voor de natuur. Ook op andere aspecten, waaronder de versnippering van het plangebied (woon-, werk- en leefomgeving), (grond-)water en bodem en landschap scoort het voorkeursalternatief beter dan de andere alternatieven.
Er komt geen aansluiting met Asenray. Dat heeft te maken met zaken als toenemend sluipverkeer, negatieve effecten voor de natuur en de aanlegkosten.

Voorkeursalternatief
Het voorkeursalternatief voor de N280-Oost (2x2 autoweg direct ten noorden van de huidige N68; bestaande weg ombouwen tot parallelweg) verdient de voorkeur boven de andere tracés omdat deze weg:
* tot de minste aantasting van waardevolle natuurgebieden en
-waarden leidt;

* het minste versnippering van het woon-, (agrarisch) werk- en leefmilieu met zich meebrengt;

* de geringste ingreep in (grond-)water en bodem vormt;
* het minst ingrijpt in het landschap (geen versnippering door nieuw vrijliggend wegtracé).

Deze voordelen, met name de geringere natuuraantasting, wegen bij de N280-Oost zwaar, omdat er veel kwetsbare en zwaar beschermde natuurwaarden in het gebied Roermond-Oost voorkomen: de veel grotere mate van aantasting en versnippering van deze waarden door de andere alternatieven is in het licht van de (Europese) natuurwetgeving niet verdedigbaar, mede gelet op de inpassing van andere infrastructurele ingrepen in de regio.

Via Limburg
De aanleg van de N280-Oost tussen Roermond en Elmpt (Duitsland) is onderdeel van Via Limburg. Hierin zijn vier projecten voor verbetering van de hoofdinfrastructuur in noord- en midden-Limburg ondergebracht: de Rijksweg 74, de Rijksweg 73-zuid, de N280-oost en de N293 (oost tangent Roermond). Het is de bedoeling dat deze wegen vóór 2008 worden aangelegd. De aanleg wordt geraamd op 27,2 miljoen (prijspeil 1998). In het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL) is afgesproken, dat via een POL-aanvulling de Provincie het exacte tracé vastlegt en uitwerking geeft aan de publiekrechtelijke borging van de Integrale Natuurvisie Roermond-Oost.
In verband hiermee is in het jaar 2000 de voorbereiding van een Tracénota/MER gestart, die nu in concept zover is afgerond dat de besluitvorming over het wegtracé kan starten.

Aansluiting Duitsland
Het is de bedoeling dat de N280-oost ter hoogte van de landsgrens (bij Hotel Cox) door de Duitse overheden wordt doorgetrokken naar de BAB-52 bij Elmpt. Over dit voorkeursalternatief heeft oriënterend overleg met de bestuurlijke partners in de regio plaatsgevonden.

Procedure
De Tracénota/MER-studie geeft alle benodigde informatie om een voorkeursalternatief te bepalen. Wel is er nog een aanzienlijke technische uitwerking nodig voor dat het exacte tracé vaststaat. Deze uitwerkingsstudie zal op korte termijn starten. Op grond van de huidige calculaties wordt verwacht, dat de N280-Oost uitgevoerd kan worden binnen het taakstellende budget.
Het is de bedoeling dat GS een ontwerp van de POL-aanvulling in juli 2002 vaststellen Daarin worden de hoofdlijnen van beleid van het voorkeursalternatief vastgelegd. Dit ontwerp komt samen met de MER-studie naar verwachting direct na het zomerreces in de inspraak. De planning is om in december 2002 deze hoofdlijnen van beleid om te zetten in een concrete beleidsbeslissing.

Die wordt ter vaststelling aan Provinciale Staten aangeboden (februari-maart 2003). De gemeenten Swalmen en Roermond zullen op basis van deze concrete beleidsbeslissing worden verzocht de geldende bestemmingsplannen aan te passen. Tegen beleidsbeslissingen kan men in beroep gaan bij de Raad van State.

Verder bestaat het voornemen om in de POL-aanvulling de natuurontwikkelingsgebieden uit de Integrale Natuurvisie Roermond-Oost integraal als zoekgebied voor natuurcompensatie aan te duiden. Binnen deze zoekgebieden zullen compensatiemaatregelen in verband met de RW 73-zuid en de N280-Oost, de N293 en een aantal stedenbouwkundige projecten een plaats vinden. Ook kunnen er in de toekomst ook andere compensatiemaatregelen en zelfstandige natuurontwikkelingsprojecten tot uitvoering worden gebracht.

BIJLAGE VOORKEURSALTERNATIEF N280-OOST

Planalternatieven
Er zijn zes alternatieven onderzocht in het Tracénota/MER, namelijk het nulplusalternatief, het Meest Milieuvriendelijk alternatief, de alternatieven 1A, 1B, 1C en het Bewonersalternatief (BA); bij elk alternatief zijn een tweetal (technische) varianten onderzocht voor de hoogteligging op de steilrand bij de Duitse grens. Tevens is voor de alternatieven 1B en 1C het nut en de noodzaak inclusief de effecten van een complete aansluiting op het regionale/locale wegennet tussen de grens en de dorpskern Maalbroek/Asenray onderzocht.

Omschrijving alternatieven:

* Nulplusalternatief: het niet aanleggen van de N280-Oost/ A52 geprojecteerd op de planhorizon 2020 inclusief de autonome ontwikkelingen. Dit alternatief is tevens het referentie-alternatief: de effecten van de andere alternatieven zijn gemeten ten opzichte van dit nulalternatief.
* MMA: het alternatief waarbij de toepassing van de best bestaande mogelijkheden voor milieubescherming en -verbetering als uitgangspunt geldt. Alternatief 1A kan worden aangemerkt als MMA voor het woon- en leefmilieu maar wordt het slechtst beoordeeld op het aspect Natuur. Alternatief 1B wordt aangemerkt als MMA voor de natuur maar scoort slecht op het aspect woon- en leefmilieu.

Het combineren van delen van alternatieven noch het optimaliseren van de tracé-alternatieven door aanvullende mitigerende maatregelen hebben geleid tot één Meest Milieuvriendelijk Alternatief. De scores van de alternatieven zijn op de thema's (levende en niet-levende) natuur en mens (woon- en leefmilieu) te zeer tegenovergesteld. In het onderstaande is daarom het MMA niet als afzonderlijk alternatief meer in beeld gebracht.

* Alternatief 1A: de aanleg van een 2x2 stroomweg ten zuiden van de bebouwing aan de oostkant van de aansluiting met Rijksweg 73 Zuid vervolgens ten noorden van het rijksmonument Zuidewijck Spick en blijft vervolgens ten noorden van het rijksmonument met een nieuwe doorsnijding van de steilrand;

* Alternatief 1B: het uitbouwen van de bestaande N68 in noordelijke richting tot een 2X2-autoweg; bestaande weg wordt parallel-ontsluitingsweg;

* Alternatief 1C: het uitbouwen van de bestaande N68 in noordelijke richting tot een 2X2-autoweg waarbij het tracé ter hoogte van Maalbroek een nieuw tracé volgt en ten noorden van Maalbroek gaat
* Bewonersalternatief (BA): de aanleg van een 2x2 stroomweg ten zuiden van de bebouwing aan de oostkant van de aansluiting met Rijksweg 73 Zuid vervolgens ten zuiden van het rijksmonument Zuidewijck Spick, rekening houdend met een viaduct van 35 m lang , buigt af nabij de vakwerkschuur in zuidelijke richting, kruist de huidige autosloperij, passeert de Beatrixhoeve aan de zuidkant en sluit aan op het huidige tracé.

Vergelijking alternatieven
De alternatieve zijn in het TN/MER op hun effecten onderzocht; dit rapport is in concept gereed en wordt thans ambtelijk gecontroleerd. Uit het TN/MER kan de volgende hoofdtabel worden afgeleid:

Thema 1A 1B 1C BA Referentiealternatief Verkeer en Infrastructuur ++ ++ ++ ++ 0 Economie + + + + 0
Mens - --- -- - 0
Planten en dieren --- - -- --- 0 Bodem --- -- --- --- 0
Water -- - -- -- 0
Klimaat en lucht --- -- -- --- 0 Landschap --- - -- --- 0 Cultuurhistorie en archeologie -- - - -- 0

3-5-2002 12:12