Provincie Limburg
N68 tussen Roermond en Elmpt wordt uitgebouwd
Voorkeursalternatief op basis van de Tracé/MER-studie
Gedeputeerde Staten vinden dat er een nieuwe tweebaans-autoweg moet
worden aangelegd tussen Roermond en het Duitse Elmpt. De bestaande N68
wordt omgebouwd tot een parallelweg.
Gedeputeerde Staten komen tot deze keuze op basis van de eerste
resultaten van een milieueffectrapportage (MER). Bij deze
voorkeursbepaling hebben de natuuraspecten een doorslaggevende rol
gespeeld. De Flora- en Faunawet, die op 1 april werd ingevoerd en de
huidige Natuurbeschermingswet gaan ervan uit dat bij verschillende
varianten de keuze voor de meest natuurvriendelijke variant gemaakt
moet worden. Bij de N280-Oost doet deze situatie zich voor.
Als de keuze wordt bekrachtigd, moeten naar verwachting zeventien
woningen worden gesloopt. Deze woningen liggen aan de noordzijde van
de bestaande weg. Gisteravond zijn de bewoners, de langs de N68
gelegen bedrijven en vertegenwoordigers van bewonerscomités uit het
plangebied door gedeputeerde Mat Vestjens in aanwezigheid wethouders
Gerard IJff (Roermond) en Frans van Dael (Swalmen) geïnformeerd over
het voorkeursalternatief. De bestuurders gaven tijdens de
informatie-avond aan begrip te hebben voor de mogelijke impact die dit
voorkeursalternatief voor de bewoners met zich meebrengt. Met de
betrokken bewoners en de gemeenten Roermond en Swalmen wordt getracht
de aanwezige mogelijkheden tot vervangende woningbouw in het
plangebied te benutten.
Varianten
In de MER-studie werden zes varianten onderzocht. Het
voorkeursalternatief, dat parallel loopt aan de huidige N280, blijkt
voor de natuur de minst ingrijpende gevolgen met zich mee te brengen.
Het door de bewoners aangedragen alternatief blijkt nadeliger voor de
natuur. Ook op andere aspecten, waaronder de versnippering van het
plangebied (woon-, werk- en leefomgeving), (grond-)water en bodem en
landschap scoort het voorkeursalternatief beter dan de andere
alternatieven.
Er komt geen aansluiting met Asenray. Dat heeft te maken met zaken als
toenemend sluipverkeer, negatieve effecten voor de natuur en de
aanlegkosten.
Voorkeursalternatief
Het voorkeursalternatief voor de N280-Oost (2x2 autoweg direct ten
noorden van de huidige N68; bestaande weg ombouwen tot parallelweg)
verdient de voorkeur boven de andere tracés omdat deze weg:
* tot de minste aantasting van waardevolle natuurgebieden en
-waarden leidt;
* het minste versnippering van het woon-, (agrarisch) werk- en
leefmilieu met zich meebrengt;
* de geringste ingreep in (grond-)water en bodem vormt;
* het minst ingrijpt in het landschap (geen versnippering door nieuw
vrijliggend wegtracé).
Deze voordelen, met name de geringere natuuraantasting, wegen bij de
N280-Oost zwaar, omdat er veel kwetsbare en zwaar beschermde
natuurwaarden in het gebied Roermond-Oost voorkomen: de veel grotere
mate van aantasting en versnippering van deze waarden door de andere
alternatieven is in het licht van de (Europese) natuurwetgeving niet
verdedigbaar, mede gelet op de inpassing van andere infrastructurele
ingrepen in de regio.
Via Limburg
De aanleg van de N280-Oost tussen Roermond en Elmpt (Duitsland) is
onderdeel van Via Limburg. Hierin zijn vier projecten voor verbetering
van de hoofdinfrastructuur in noord- en midden-Limburg ondergebracht:
de Rijksweg 74, de Rijksweg 73-zuid, de N280-oost en de N293 (oost
tangent Roermond). Het is de bedoeling dat deze wegen vóór 2008 worden
aangelegd. De aanleg wordt geraamd op 27,2 miljoen (prijspeil 1998).
In het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL) is afgesproken, dat via
een POL-aanvulling de Provincie het exacte tracé vastlegt en
uitwerking geeft aan de publiekrechtelijke borging van de Integrale
Natuurvisie Roermond-Oost.
In verband hiermee is in het jaar 2000 de voorbereiding van een
Tracénota/MER gestart, die nu in concept zover is afgerond dat de
besluitvorming over het wegtracé kan starten.
Aansluiting Duitsland
Het is de bedoeling dat de N280-oost ter hoogte van de landsgrens (bij
Hotel Cox) door de Duitse overheden wordt doorgetrokken naar de BAB-52
bij Elmpt. Over dit voorkeursalternatief heeft oriënterend overleg met
de bestuurlijke partners in de regio plaatsgevonden.
Procedure
De Tracénota/MER-studie geeft alle benodigde informatie om een
voorkeursalternatief te bepalen. Wel is er nog een aanzienlijke
technische uitwerking nodig voor dat het exacte tracé vaststaat. Deze
uitwerkingsstudie zal op korte termijn starten. Op grond van de
huidige calculaties wordt verwacht, dat de N280-Oost uitgevoerd kan
worden binnen het taakstellende budget.
Het is de bedoeling dat GS een ontwerp van de POL-aanvulling in juli
2002 vaststellen Daarin worden de hoofdlijnen van beleid van het
voorkeursalternatief vastgelegd. Dit ontwerp komt samen met de
MER-studie naar verwachting direct na het zomerreces in de inspraak.
De planning is om in december 2002 deze hoofdlijnen van beleid om te
zetten in een concrete beleidsbeslissing.
Die wordt ter vaststelling aan Provinciale Staten aangeboden
(februari-maart 2003). De gemeenten Swalmen en Roermond zullen op
basis van deze concrete beleidsbeslissing worden verzocht de geldende
bestemmingsplannen aan te passen. Tegen beleidsbeslissingen kan men in
beroep gaan bij de Raad van State.
Verder bestaat het voornemen om in de POL-aanvulling de
natuurontwikkelingsgebieden uit de Integrale Natuurvisie Roermond-Oost
integraal als zoekgebied voor natuurcompensatie aan te duiden. Binnen
deze zoekgebieden zullen compensatiemaatregelen in verband met de RW
73-zuid en de N280-Oost, de N293 en een aantal stedenbouwkundige
projecten een plaats vinden. Ook kunnen er in de toekomst ook andere
compensatiemaatregelen en zelfstandige natuurontwikkelingsprojecten
tot uitvoering worden gebracht.
BIJLAGE VOORKEURSALTERNATIEF N280-OOST
Planalternatieven
Er zijn zes alternatieven onderzocht in het Tracénota/MER, namelijk
het nulplusalternatief, het Meest Milieuvriendelijk alternatief, de
alternatieven 1A, 1B, 1C en het Bewonersalternatief (BA); bij elk
alternatief zijn een tweetal (technische) varianten onderzocht voor de
hoogteligging op de steilrand bij de Duitse grens. Tevens is voor de
alternatieven 1B en 1C het nut en de noodzaak inclusief de effecten
van een complete aansluiting op het regionale/locale wegennet tussen
de grens en de dorpskern Maalbroek/Asenray onderzocht.
Omschrijving alternatieven:
* Nulplusalternatief: het niet aanleggen van de N280-Oost/ A52
geprojecteerd op de planhorizon 2020 inclusief de autonome
ontwikkelingen. Dit alternatief is tevens het
referentie-alternatief: de effecten van de andere alternatieven
zijn gemeten ten opzichte van dit nulalternatief.
* MMA: het alternatief waarbij de toepassing van de best bestaande
mogelijkheden voor milieubescherming en -verbetering als
uitgangspunt geldt. Alternatief 1A kan worden aangemerkt als MMA
voor het woon- en leefmilieu maar wordt het slechtst beoordeeld op
het aspect Natuur. Alternatief 1B wordt aangemerkt als MMA voor de
natuur maar scoort slecht op het aspect woon- en leefmilieu.
Het combineren van delen van alternatieven noch het optimaliseren van
de tracé-alternatieven door aanvullende mitigerende maatregelen hebben
geleid tot één Meest Milieuvriendelijk Alternatief. De scores van de
alternatieven zijn op de thema's (levende en niet-levende) natuur en
mens (woon- en leefmilieu) te zeer tegenovergesteld. In het
onderstaande is daarom het MMA niet als afzonderlijk alternatief meer
in beeld gebracht.
* Alternatief 1A: de aanleg van een 2x2 stroomweg ten zuiden van de
bebouwing aan de oostkant van de aansluiting met Rijksweg 73 Zuid
vervolgens ten noorden van het rijksmonument Zuidewijck Spick en
blijft vervolgens ten noorden van het rijksmonument met een nieuwe
doorsnijding van de steilrand;
* Alternatief 1B: het uitbouwen van de bestaande N68 in noordelijke
richting tot een 2X2-autoweg; bestaande weg wordt
parallel-ontsluitingsweg;
* Alternatief 1C: het uitbouwen van de bestaande N68 in noordelijke
richting tot een 2X2-autoweg waarbij het tracé ter hoogte van
Maalbroek een nieuw tracé volgt en ten noorden van Maalbroek gaat
* Bewonersalternatief (BA): de aanleg van een 2x2 stroomweg ten
zuiden van de bebouwing aan de oostkant van de aansluiting met
Rijksweg 73 Zuid vervolgens ten zuiden van het rijksmonument
Zuidewijck Spick, rekening houdend met een viaduct van 35 m lang ,
buigt af nabij de vakwerkschuur in zuidelijke richting, kruist de
huidige autosloperij, passeert de Beatrixhoeve aan de zuidkant en
sluit aan op het huidige tracé.
Vergelijking alternatieven
De alternatieve zijn in het TN/MER op hun effecten onderzocht; dit
rapport is in concept gereed en wordt thans ambtelijk gecontroleerd.
Uit het TN/MER kan de volgende hoofdtabel worden afgeleid:
Thema 1A 1B 1C BA Referentiealternatief
Verkeer en Infrastructuur ++ ++ ++ ++ 0
Economie + + + + 0
Mens - --- -- - 0
Planten en dieren --- - -- --- 0
Bodem --- -- --- --- 0
Water -- - -- -- 0
Klimaat en lucht --- -- -- --- 0
Landschap --- - -- --- 0
Cultuurhistorie en archeologie -- - - -- 0
3-5-2002 12:12