---
Ministerie van Defensie
---
foto: Uitkijk C-130 Hercules boven Afghanistan (KLu-voorlichting
Manas)
Hercules in Afghanistan: Missie naar Bagram
02-05-2002
Vanaf het vliegveld van Manas in Kirgizstan levert het C-130 Hercules
transportvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht een bijdrage aan
operatie "Enduring Freedom". De taak van het uit 38 personen bestaande
detachement is het algemeen luchttransport voor de
ISAF-veiligheidsmacht in Afghanistan. Daarmee is de Hercules ook de
levenslijn voor de Nederlandse ISAF-militairen van de landmacht. Het
verhaal van een van de belangrijke missies van het
Hercules-detachement.
Op het programma staat een missie naar Bagram, een militair vliegveld
bij Kaboel. In Bagram moeten militairen van de internationale coalitie
èn militaire goederen voor de troepen in Kirgizstan worden opgehaald.
Een vlucht van ongeveer 7 uur, waarbij in Bagram zo'n anderhalf uur
nodig zal zijn om de goederen in het vliegtuig te laden en de
passagiers aan boord te nemen. "Vliegen boven Afghanistan blijft iets
speciaals. We houden nog altijd rekening met een dreiging vanaf de
grond en nemen daarom allerlei voorzorgsmaatregelen: van
zelfbeschermingsmiddelen voor het vliegtuig (chaff en flares) tot
scherfvesten voor onszelf", aldus de gezagvoerder, majoor Van Zuidam.
"Zodra we boven Afghanistan vliegen, treffen we een aantal
voorzorgsmaatregelen: gesprekken met de verkeersleiding worden zo
gevoerd dat we onze precieze positie niet prijsgeven en we trekken ons
'combat vest' aan. In dit vest zitten allerlei uitrustingsstukken, die
je nodig hebt om te overleven. Ook worden de zelfbeschermingsmiddelen
van het vliegtuig geactiveerd. Voor we gaan dalen, zetten we onze
vliegerhelmen op: vanaf de grond wordt soms geschoten op landende en
stijgende vliegtuigen, dus we beschermen zo ons hoofd tegen scherven
en rondvliegend glas ingeval van een treffer. Ook de nadering van het
vliegveld Bagram vergt veel stuurmanskunst: het is aan alle kanten
omgeven door bergen en al cirkelend moet je bij aankomst dalen en bij
vertrek hoogte winnen. Er is niet veel ruimte, dus je moet goed weten
wat je doet, zeker als het bewolkt is als vandaag. Het vergt in ieder
geval de nodige stuurmanskunst."
De loadmaster is verantwoordelijk voor de belading van het vliegtuig.
"Het is belangrijk om de lading goed over het vliegtuig te verdelen.
En het moet natuurlijk goed vastgesjord worden. Als het gaat schuiven
als je in de lucht bent, raakt het vliegtuig in onbalans en dat wil je
niet. Dus ik maak voor de vlucht een beladingsschema", aldus de
loadmaster, sergeant-majoor Kerkhoff. Ook de leden van de technische
dienst vliegen mee van Manas naar Bagram. "Onder normale
omstandigheden vliegen wij alleen mee als er een meerdaagse trip wordt
gemaakt. Maar dit zijn geen normale omstandigheden. Er is momenteel
heel veel activiteit op de vliegvelden in Afghanistan. Binnen drie uur
moeten we weer weg zijn, dat noemen we in de luchtvaart een
'slottijd'. We vliegen dus mee om eventuele kleine technische
onvolkomenheden direct te verhelpen, zodat we niet met pech blijven
staan en een hindernis worden voor andere vliegtuigen", aldus
sergeant-majoor Frank-Jan Simons.
Na een voorspoedige vlucht via Oezbekistan landt de Hercules, die de
naam "Joop Mulder" draagt, op het vliegveld Bagram, 60 kilometer ten
noorden van de Afghaanse hoofdstad Kaboel. Daar worden de voor Manas
bestemde goederen geladen en stappen de passagiers aan boord. Een
plotselinge knal laat iedereen schrikken, maar gelukkig blijkt het om
een gecontroleerde explosie te gaan: mijnopruimers maken niet
ontplofte bommen en mijnen onschadelijk. Na een kleine anderhalf uur
kiest de Nederlandse Hercules weer het luchtruim. Na een voorspoedige
vlucht landt de "Joop Mulder" weer op de luchthaven van Manas, de
missie van vandaag zit er op. Morgen wacht een vlucht naar Kandahar in
Pakistan.
* Dossier: Afghanistan/Strijd tegen het terrorisme
foto: C-130 Hercules op Bagram, Afghanistan (KLu-voorlichting Manas)