---

Ministerie van Defensie



---

foto: Uitkijk C-130 Hercules boven Afghanistan (KLu-voorlichting Manas)

Hercules in Afghanistan: Missie naar Bagram

02-05-2002

Vanaf het vliegveld van Manas in Kirgizstan levert het C-130 Hercules transportvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht een bijdrage aan operatie "Enduring Freedom". De taak van het uit 38 personen bestaande detachement is het algemeen luchttransport voor de ISAF-veiligheidsmacht in Afghanistan. Daarmee is de Hercules ook de levenslijn voor de Nederlandse ISAF-militairen van de landmacht. Het verhaal van een van de belangrijke missies van het Hercules-detachement.

Op het programma staat een missie naar Bagram, een militair vliegveld bij Kaboel. In Bagram moeten militairen van de internationale coalitie èn militaire goederen voor de troepen in Kirgizstan worden opgehaald. Een vlucht van ongeveer 7 uur, waarbij in Bagram zo'n anderhalf uur nodig zal zijn om de goederen in het vliegtuig te laden en de passagiers aan boord te nemen. "Vliegen boven Afghanistan blijft iets speciaals. We houden nog altijd rekening met een dreiging vanaf de grond en nemen daarom allerlei voorzorgsmaatregelen: van zelfbeschermingsmiddelen voor het vliegtuig (chaff en flares) tot scherfvesten voor onszelf", aldus de gezagvoerder, majoor Van Zuidam. "Zodra we boven Afghanistan vliegen, treffen we een aantal voorzorgsmaatregelen: gesprekken met de verkeersleiding worden zo gevoerd dat we onze precieze positie niet prijsgeven en we trekken ons 'combat vest' aan. In dit vest zitten allerlei uitrustingsstukken, die je nodig hebt om te overleven. Ook worden de zelfbeschermingsmiddelen van het vliegtuig geactiveerd. Voor we gaan dalen, zetten we onze vliegerhelmen op: vanaf de grond wordt soms geschoten op landende en stijgende vliegtuigen, dus we beschermen zo ons hoofd tegen scherven en rondvliegend glas ingeval van een treffer. Ook de nadering van het vliegveld Bagram vergt veel stuurmanskunst: het is aan alle kanten omgeven door bergen en al cirkelend moet je bij aankomst dalen en bij vertrek hoogte winnen. Er is niet veel ruimte, dus je moet goed weten wat je doet, zeker als het bewolkt is als vandaag. Het vergt in ieder geval de nodige stuurmanskunst."

De loadmaster is verantwoordelijk voor de belading van het vliegtuig. "Het is belangrijk om de lading goed over het vliegtuig te verdelen. En het moet natuurlijk goed vastgesjord worden. Als het gaat schuiven als je in de lucht bent, raakt het vliegtuig in onbalans en dat wil je niet. Dus ik maak voor de vlucht een beladingsschema", aldus de loadmaster, sergeant-majoor Kerkhoff. Ook de leden van de technische dienst vliegen mee van Manas naar Bagram. "Onder normale omstandigheden vliegen wij alleen mee als er een meerdaagse trip wordt gemaakt. Maar dit zijn geen normale omstandigheden. Er is momenteel heel veel activiteit op de vliegvelden in Afghanistan. Binnen drie uur moeten we weer weg zijn, dat noemen we in de luchtvaart een 'slottijd'. We vliegen dus mee om eventuele kleine technische onvolkomenheden direct te verhelpen, zodat we niet met pech blijven staan en een hindernis worden voor andere vliegtuigen", aldus sergeant-majoor Frank-Jan Simons.

Na een voorspoedige vlucht via Oezbekistan landt de Hercules, die de naam "Joop Mulder" draagt, op het vliegveld Bagram, 60 kilometer ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kaboel. Daar worden de voor Manas bestemde goederen geladen en stappen de passagiers aan boord. Een plotselinge knal laat iedereen schrikken, maar gelukkig blijkt het om een gecontroleerde explosie te gaan: mijnopruimers maken niet ontplofte bommen en mijnen onschadelijk. Na een kleine anderhalf uur kiest de Nederlandse Hercules weer het luchtruim. Na een voorspoedige vlucht landt de "Joop Mulder" weer op de luchthaven van Manas, de missie van vandaag zit er op. Morgen wacht een vlucht naar Kandahar in Pakistan.

* Dossier: Afghanistan/Strijd tegen het terrorisme
foto: C-130 Hercules op Bagram, Afghanistan (KLu-voorlichting Manas)