Partij van de Arbeid

100 dagen, 10 punten, 1 land:
contract met Nederland

Einde aan de wachtlijsten

Na de Tweede-Kamerverkiezingen van 15 mei verdient Nederland een vliegende start. Als het aan de Partij van de Arbeid ligt, regelt het nieuwe kabinet binnen 100 dagen na zijn aantreden:

Einde aan de wachtlijsten
Het kabinet presenteert een plan waarmee het probleem van de wachtlijsten uiterlijk in 2006 is weggewerkt. Om dat te bereiken doet de PvdA de volgende voorstellen:

1.
Ruimte bieden aan de zorgsector om wachtlijsten echt terug te dringen
* De overheid geeft de zorgsector veel meer ruimte om alles te doen wat nodig is om meer zorg te kunnen leveren. Dat betekent minder regels, minder bureaucratie. En als er meer gepresteerd wordt, meer geld. Er wordt door de overheid afgerekend op resultaat: het geld volgt de zorg.

2.
Gerichte aanpak van wachtlijsten in de regio

* In de thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuiszorg en gehandicaptenzorg is de afgelopen tijd geïnvesteerd in het in beeld brengen van de wachtlijsten: we weten precies wie waar en waarop wacht. Dat biedt de mogelijkheid voor een gerichte aanpak in de regio.


* De aanpak van de wachtlijsten heeft zijn vruchten afgeworpen: 80.000 ouderen extra geholpen en 20.000 gehandicapten. De wachtlijsten zijn gedaald. Op die manier moeten we doorwerken.


* Met verzekeraars, zorginstellingen en gemeenten worden daarom bindende afspraken gemaakt over een krachtige aanpak van wachtlijsten in de regio.

3.
Landelijk bouwprogramma

* Er komt een landelijk bouwprogramma met een overzicht van de lopende en benodigde bouwinitiatieven, ook uitgesplitst naar regionaal niveau.


* Zorgaanbieders worden aangespoord tot het nemen van bouwinitiatieven, met name in de regio's met lange wachtlijsten.


* Er zitten veel plannen voor de uitbreiding van verpleeg- en verzorgingshuiscapaciteit in de pijplijn. Die plannen moeten uitgevoerd worden. Bureaucratische belemmeringen worden actief opgespoord en weggenomen.


* Vergroting van de capaciteit door bij de sanering van grond en gebouwen die voor zorg worden gebruikt, voorrang te geven aan alternatieve zorgbestemmingen.


* Gemeenten kunnen, indien verzekeraars en zorgaanbieders in de regio te weinig ondernemen om voldoende zorg te leveren, het initiatief nemen tot het oprichten van bijvoorbeeld een Gemeentelijke Stichting Verpleging & Verzorging, om zo zelf de zorg te organiseren. Gemeenten kunnen daartoe samenwerken met woningbouwcorporaties.

4.
Langer zelfstandig wonen

* Gemeenten dragen de zorg voor het welzijn van hun inwoners: van groot belang als ouderen steeds langer zelfstandig willen wonen. Een goed niveau van woon- en welzijnsvoorzieningen, kan opname in een verzorgings- of verpleeghuis voorkomen en draagt daarmee bij aan de aanpak van de wachtlijsten.


* Het maatschappelijk vermogen van woningbouwcorporaties wordt aangewend voor stadsvernieuwing, het bouwen van woonzorgcomplexen en "zorgvriendelijk" bouwen. Dat betekent dat bij de bouw of renovatie van huizen veel nadrukkelijker dan nu rekening wordt gehouden met aanpassingen die het voor ouderen mogelijk maakt zolang als dat mogelijk is zelfstandig te wonen.

5.
Meer handen aan het bed: 58.000 banen erbij

* Dankzij het PvdA-programma gaan er in de periode tot en met 2006 tenminste 58.000 mensen extra in de zorg aan de slag.

6.
Verbetering arbeidsvoorwaarden

* De salarissen in de zorg worden verder verbeterd.

* De nieuwe Wet basisvoorziening kinderopvang faciliteert de totstandkoming van 24-uurs kinderopvang in de buurt van zorginstellingen

7.
Vraagsturing: het geld volgt de cliënt

* Invoering van persoonsvolgende financiering in de ouderen- en gehandicaptenzorg


* De hoogte van het budget voor de zorg sluit aan bij de behoefte van de cliënt (in plaats van een gemiddelde prijs per "bed"). Door deze vorm van financiering krijgen instellingen met veel zware cliënten meer geld om zorg van goede kwaliteit te kunnen leveren.


* Mensen die zelf zorg willen inkopen kunnen - als ze over een indicatie beschikken - een persoonsgebonden budget (PGB) krijgen. De uitvoering wordt sterk vereenvoudigd doordat mensen het geld rechtstreeks op hun rekening krijgen. Daardoor zullen meer mensen in de gelegenheid worden gesteld om via een PGB zelf hun zorg te regelen.

8.
De beperkte toelating tot de artsenopleiding (numerus fixus) wordt afgeschaft

9.
Medisch specialisten beloond naar prestatie

* Om ziekenhuizen te kunnen afrekenen op prestaties, is inzicht nodig in de aard van de productie en de kosten die daarmee samenhangen. Op dit moment wordt gewerkt aan die transparantie via de invoering van de Diagnose Behandel Combinaties (DBC's). Invoering is een complexe operatie en zal nog wel even tijd kosten.


* Daarop vooruitlopend kunnen medisch specialisten nu al gestimuleerd worden meer zorg te leveren, door in de honorering prikkels in te bouwen die leiden tot extra productie. Voorwaarde is een transparante totstandkoming (en periodieke herijking) van de kostprijzen van de verrichtingen.

10.
Doelmatige, op patiënt gerichte organisatie ziekenhuizen
* Dat een doelmatige, op de patiënt gerichte zorg mogelijk is blijkt uit goede voorbeelden: bijvoorbeeld de mammapoli van het Reinier de Graaf ziekenhuis in Voorburg, waarin vrouwen aansluitend alle noodzakelijke testen ondergaan en meteen de uitslag krijgen.


* Er komt een incentive om ziekenhuizen te stimuleren tot een doelmatige, op de patiënt gerichte organisatie van de zorg.