Partij van de Arbeid
100 dagen, 10 punten, 1 land:
contract met Nederland
Einde aan de wachtlijsten
Na de Tweede-Kamerverkiezingen van 15 mei verdient Nederland een vliegende
start. Als het aan de Partij van de Arbeid ligt, regelt het nieuwe kabinet
binnen 100 dagen na zijn aantreden:
Einde aan de wachtlijsten
Het kabinet presenteert een plan waarmee het probleem van de wachtlijsten
uiterlijk in 2006 is weggewerkt. Om dat te bereiken doet de PvdA de volgende
voorstellen:
1.
Ruimte bieden aan de zorgsector om wachtlijsten echt terug te dringen
* De overheid geeft de zorgsector veel meer ruimte om alles te doen wat
nodig is om meer zorg te kunnen leveren. Dat betekent minder regels, minder
bureaucratie. En als er meer gepresteerd wordt, meer geld. Er wordt door de
overheid afgerekend op resultaat: het geld volgt de zorg.
2.
Gerichte aanpak van wachtlijsten in de regio
* In de thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuiszorg en gehandicaptenzorg is
de afgelopen tijd geïnvesteerd in het in beeld brengen van de wachtlijsten:
we weten precies wie waar en waarop wacht. Dat biedt de mogelijkheid voor
een gerichte aanpak in de regio.
* De aanpak van de wachtlijsten heeft zijn vruchten afgeworpen: 80.000
ouderen extra geholpen en 20.000 gehandicapten. De wachtlijsten zijn
gedaald. Op die manier moeten we doorwerken.
* Met verzekeraars, zorginstellingen en gemeenten worden daarom bindende
afspraken gemaakt over een krachtige aanpak van wachtlijsten in de regio.
3.
Landelijk bouwprogramma
* Er komt een landelijk bouwprogramma met een overzicht van de lopende en
benodigde bouwinitiatieven, ook uitgesplitst naar regionaal niveau.
* Zorgaanbieders worden aangespoord tot het nemen van bouwinitiatieven, met
name in de regio's met lange wachtlijsten.
* Er zitten veel plannen voor de uitbreiding van verpleeg- en
verzorgingshuiscapaciteit in de pijplijn. Die plannen moeten uitgevoerd
worden. Bureaucratische belemmeringen worden actief opgespoord en
weggenomen.
* Vergroting van de capaciteit door bij de sanering van grond en gebouwen
die voor zorg worden gebruikt, voorrang te geven aan alternatieve
zorgbestemmingen.
* Gemeenten kunnen, indien verzekeraars en zorgaanbieders in de regio te
weinig ondernemen om voldoende zorg te leveren, het initiatief nemen tot het
oprichten van bijvoorbeeld een Gemeentelijke Stichting Verpleging &
Verzorging, om zo zelf de zorg te organiseren. Gemeenten kunnen daartoe
samenwerken met woningbouwcorporaties.
4.
Langer zelfstandig wonen
* Gemeenten dragen de zorg voor het welzijn van hun inwoners: van groot
belang als ouderen steeds langer zelfstandig willen wonen. Een goed niveau
van woon- en welzijnsvoorzieningen, kan opname in een verzorgings- of
verpleeghuis voorkomen en draagt daarmee bij aan de aanpak van de
wachtlijsten.
* Het maatschappelijk vermogen van woningbouwcorporaties wordt aangewend
voor stadsvernieuwing, het bouwen van woonzorgcomplexen en "zorgvriendelijk"
bouwen. Dat betekent dat bij de bouw of renovatie van huizen veel
nadrukkelijker dan nu rekening wordt gehouden met aanpassingen die het voor
ouderen mogelijk maakt zolang als dat mogelijk is zelfstandig te wonen.
5.
Meer handen aan het bed: 58.000 banen erbij
* Dankzij het PvdA-programma gaan er in de periode tot en met 2006 tenminste
58.000 mensen extra in de zorg aan de slag.
6.
Verbetering arbeidsvoorwaarden
* De salarissen in de zorg worden verder verbeterd.
* De nieuwe Wet basisvoorziening kinderopvang faciliteert de totstandkoming
van 24-uurs kinderopvang in de buurt van zorginstellingen
7.
Vraagsturing: het geld volgt de cliënt
* Invoering van persoonsvolgende financiering in de ouderen- en
gehandicaptenzorg
* De hoogte van het budget voor de zorg sluit aan bij de behoefte van de
cliënt (in plaats van een gemiddelde prijs per "bed"). Door deze vorm van
financiering krijgen instellingen met veel zware cliënten meer geld om zorg
van goede kwaliteit te kunnen leveren.
* Mensen die zelf zorg willen inkopen kunnen - als ze over een indicatie
beschikken - een persoonsgebonden budget (PGB) krijgen. De uitvoering wordt
sterk vereenvoudigd doordat mensen het geld rechtstreeks op hun rekening
krijgen. Daardoor zullen meer mensen in de gelegenheid worden gesteld om via
een PGB zelf hun zorg te regelen.
8.
De beperkte toelating tot de artsenopleiding (numerus fixus) wordt
afgeschaft
9.
Medisch specialisten beloond naar prestatie
* Om ziekenhuizen te kunnen afrekenen op prestaties, is inzicht nodig in de
aard van de productie en de kosten die daarmee samenhangen. Op dit moment
wordt gewerkt aan die transparantie via de invoering van de Diagnose
Behandel Combinaties (DBC's). Invoering is een complexe operatie en zal nog
wel even tijd kosten.
* Daarop vooruitlopend kunnen medisch specialisten nu al gestimuleerd worden
meer zorg te leveren, door in de honorering prikkels in te bouwen die leiden
tot extra productie. Voorwaarde is een transparante totstandkoming (en
periodieke herijking) van de kostprijzen van de verrichtingen.
10.
Doelmatige, op patiënt gerichte organisatie ziekenhuizen
* Dat een doelmatige, op de patiënt gerichte zorg mogelijk is blijkt uit
goede voorbeelden: bijvoorbeeld de mammapoli van het Reinier de Graaf
ziekenhuis in Voorburg, waarin vrouwen aansluitend alle noodzakelijke testen
ondergaan en meteen de uitslag krijgen.
* Er komt een incentive om ziekenhuizen te stimuleren tot een doelmatige, op
de patiënt gerichte organisatie van de zorg.