Verbond van Verzekeraars

Verwachtingen Verbond voor een nieuw kabinet

Veiligheid, pensioenbeleid, een nieuw WAO-stelsel, knelpunten in de zorg, aansprakelijkheid zomaar vijf belangrijke onderwerpen in de aanloop naar de verkiezingen. De besluiten die een nieuw kabinet over deze onderwerpen neemt, zullen ook voor verzekeraars belangrijke gevolgen hebben. Welke ontwikkelingen vindt het Verbond eigenlijk wenselijk?


* Veiligheid: het Verbond is van mening dat behalve de overheid ook burgers en het bedrijfsleven een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan criminaliteitsbestrijding. Het Verbond streeft daarom naar een effectieve publiek-private samenwerking. Klik hier voor meer informatie.


* Pensioenen: het Verbond mist in het huidige stelsel efficiëntie en flexibiliteit en vindt dat werkgevers de vrijheid moeten hebben om hun eigen pensioenuitvoerder te kiezen. Klik hier voor meer informatie.


* Nieuw WAO-stelsel: het Verbond is het oneens met het kabinetsstandpunt voor een nieuw WAO-stelsel en vindt dat de loonaanvulling van gedeeltelijk arbeidsongeschikten door private partijen moet worden verzekerd. Klik hier voor meer informatie.


* Herziening zorgstelsel: het Verbond vindt dat een nieuw kabinet beter eerst de aandacht kan richten op het oplossen van knelpunten in de zorg (waaronder de wachtlijstproblematiek) alvorens de oplossing hiervoor te zoeken in een nieuw ziektekostenstelsel. Klik hier voor meer informatie.


* Aansprakelijkheid: Voor wat betreft aansprakelijkheid pleit het Verbond voor een directe verzekering voor beroepsziekten, die werkgevers verplicht moeten afsluiten voor hun werknemers. Klik hier voor meer informatie.


---

Veiligheid
Het Verbond wil graag meewerken aan initiatieven op het gebied van publiek-private samenwerking, mits deze samenwerking niet vrijblijvend is. Nu levert de beoogde samenwerking vaak onvoldoende resultaat op, met name doordat de verantwoordelijkheden van betrokken partijen niet duidelijk zijn vastgelegd. Het Verbond pleit daarom voor concrete afspraken.

Een probleem waarvoor het Verbond daarnaast meer aandacht zou willen zien, is de aanpak van drugscriminaliteit. Drugscriminaliteit veroorzaakt veel schade en vormt een zware belasting voor politie en Justitie.
Verder pleit het Verbond voor modernisering van de (privacy)wetgeving, waarbij er een goed evenwicht moet komen tussen de privacybescherming van de burger en een effectieve bestrijding van de misdaad. Nu is het bijna onmogelijk om informatie tussen politie/justitie en verzekeraars uit te wisselen, hetgeen een goede beheersing van verzekeringscriminaliteit in de weg staat.

naar boven

Pensioenen
In het Nederlandse pensioenstelsel mist het Verbond flexibiliteit en efficiency. Werknemers kunnen maar in beperkte mate hun pensioenopbouw bepalen en werkgevers mogen niet hun eigen uitvoerder kiezen. Het Verbond noemt de tijd meer dan rijp om deze verplichtstelling te nuanceren. Werkgevers moeten de vrijheid hebben om hun eigen pensioenuitvoerder te kiezen.

Daarnaast moet bij een nieuwe discussie over een verdere belastingherziening, de fiscale ondersteuning van pensioenen buiten schot blijven. Nog geen jaar na de invoering van de Wet IB 2001, staat de basisaftrek lijfrente van 1.069 euro bijvoorbeeld opnieuw ter discussie. Het Verbond vindt dat de politiek het niet kan maken om een instrument koud twee jaar na de introductie weer af te schaffen. Klanten kunnen hier nauwelijks een financiële planning op baseren. Deze onzekerheid wordt vergroot door de dreigende afschaffing van de spaarloonregeling, waarmee veel lijfrenten worden betaald. De politiek lijkt echter van mening te zijn dat de basisaftrek geen toegevoegde waarde meer heeft en ziet het instrument als een luxevoorziening. Uit onderzoek blijkt echter dat nog steeds driekwart van de bevolking een pensioengat heeft en het pensioengat bedraagt jaarlijks ruim 8,1 miljard euro. Een fiscaal gefacilieerde lijfrenteaftrek is dus broodnodig voor een adequate pensioenopbouw.

Lees meer over dit onderwerp:

- Nieuwe Pensioenwet in aantocht (Bondig Dossier, november 2001)
naar boven

Nieuw WAO-stelsel
Het Verbond onderschrijft de kern van het nieuwe stelsel, dat werkgevers en werknemers gezamenlijk de financiële verantwoordelijkheid dragen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid. In het SER-advies komt dit uitgangspunt terug in de verlenging van de loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever van één naar twee jaar, waardoor meer tijd is voor het reïntegratieproces. Het kabinet neemt het voorstel van de SER tot verlenging van de loondoorbetalingsplicht in zijn plan over, maar zet deze lijn helaas niet door bij de loonaanvulling van gedeeltelijk arbeidsongeschikten.

Het Verbond vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet dit advies niet heeft overgenomen en denkt dat de prikkel voor werkgevers en werknemers om tot reïntegratie te komen wordt beperkt als verzekeraars de loonaanvulling van gedeeltelijk arbeidsongeschikten niet mogen verzekeren. Niet de verzekeraar, maar de overheid financiert dan het arbeidsongeschiktheidsrisico. De werkgever betaalt dan een doorsnee premie op basis van experience rating en de uitvoeringsinstantie voelt geen prikkel om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen.

Lees meer over dit onderwerp:

- Aan het werk met de nieuwe WAO (Bondig Dossier april 2002)
naar boven

Herziening zorgstelsel
Voor wat betreft de knelpunten in de zorg, zoekt de politiek vooral naar een oplossing in de vorm van een nieuw ziektekostenstelsel. Het Verbond denkt echter dat de aandacht beter eerst kan worden gericht op het oplossen van de knelpunten, zoals de wachtlijstproblematiek en de tekortschietende capaciteit in de zorg. De problemen moeten primair binnen de zorgsector zelf worden opgelost. Dat lukt het beste via een verdere liberalisering, waarbij de marktwerking en vraagsturing als essentiële hulpmiddelen kunnen dienen. De overheid blijft de publieke kaders voor toegankelijkheid en kwaliteit bepalen, maar moet de uitvoering over (durven) laten aan private partijen. Dat betekent ook dat inkomenspolitieke correcties buiten het stelsel moeten plaatsvinden. Alleen dan kunnen de problemen in de zorg waar het echt om gaat, worden opgelost.

Lees meer over dit onderwerp:

- Ongewisse verkiezingen, artikel uit Welwezen (nr. 1, maart 2002)
- Visie Verbond op een nieuw zorgstelsel, artikel uit Bondig (nr. 3, februari 2002)

naar boven

Aansprakelijkheid
Verzekeraars krijgen steeds meer te maken met nieuwe risicos op het gebied van beroepsziekten en milieu. De grenzen van het aansprakelijkheidsrecht komen vooral bij beroepsziekten in zicht. De financiering van schade door beroepsziekten via het aansprakelijkheidsrecht leidt niet alleen tot eindeloze juridische procedures, maar ook tot een onbeheersbaar, oncalculeerbaar en daarmee op termijn onverzekerbaar risico. Het Verbond pleit daarom voor een directe verzekering voor beroepsziekten, die werkgevers verplicht moeten afsluiten voor hun werknemers. Schade als gevolg van beroepsziekten wordt daarmee buiten het aansprakelijkheidsrecht geplaatst en wordt onderdeel van (het private deel van) het stelsel van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.

Lees meer over dit onderwerp:

- Een directe verzekering voor beroepsziekten (Bondig Dossier, oktober 2001)

Bondig, mei 2002