Verbond van Verzekeraars
Verwachtingen Verbond voor een nieuw kabinet
Veiligheid, pensioenbeleid, een nieuw WAO-stelsel, knelpunten in de
zorg, aansprakelijkheid zomaar vijf belangrijke onderwerpen in de
aanloop naar de verkiezingen. De besluiten die een nieuw kabinet over
deze onderwerpen neemt, zullen ook voor verzekeraars belangrijke
gevolgen hebben. Welke ontwikkelingen vindt het Verbond eigenlijk
wenselijk?
* Veiligheid: het Verbond is van mening dat behalve de overheid ook
burgers en het bedrijfsleven een belangrijke bijdrage kunnen leveren
aan criminaliteitsbestrijding. Het Verbond streeft daarom naar een
effectieve publiek-private samenwerking. Klik hier voor meer
informatie.
* Pensioenen: het Verbond mist in het huidige stelsel efficiëntie en
flexibiliteit en vindt dat werkgevers de vrijheid moeten hebben om hun
eigen pensioenuitvoerder te kiezen. Klik hier voor meer informatie.
* Nieuw WAO-stelsel: het Verbond is het oneens met het
kabinetsstandpunt voor een nieuw WAO-stelsel en vindt dat de
loonaanvulling van gedeeltelijk arbeidsongeschikten door private
partijen moet worden verzekerd. Klik hier voor meer informatie.
* Herziening zorgstelsel: het Verbond vindt dat een nieuw kabinet
beter eerst de aandacht kan richten op het oplossen van knelpunten in
de zorg (waaronder de wachtlijstproblematiek) alvorens de oplossing
hiervoor te zoeken in een nieuw ziektekostenstelsel. Klik hier voor
meer informatie.
* Aansprakelijkheid: Voor wat betreft aansprakelijkheid pleit het
Verbond voor een directe verzekering voor beroepsziekten, die
werkgevers verplicht moeten afsluiten voor hun werknemers. Klik hier
voor meer informatie.
---
Veiligheid
Het Verbond wil graag meewerken aan initiatieven op het gebied van
publiek-private samenwerking, mits deze samenwerking niet vrijblijvend
is. Nu levert de beoogde samenwerking vaak onvoldoende resultaat op,
met name doordat de verantwoordelijkheden van betrokken partijen niet
duidelijk zijn vastgelegd. Het Verbond pleit daarom voor concrete
afspraken.
Een probleem waarvoor het Verbond daarnaast meer aandacht zou willen
zien, is de aanpak van drugscriminaliteit. Drugscriminaliteit
veroorzaakt veel schade en vormt een zware belasting voor politie en
Justitie.
Verder pleit het Verbond voor modernisering van de (privacy)wetgeving,
waarbij er een goed evenwicht moet komen tussen de privacybescherming
van de burger en een effectieve bestrijding van de misdaad. Nu is het
bijna onmogelijk om informatie tussen politie/justitie en verzekeraars
uit te wisselen, hetgeen een goede beheersing van
verzekeringscriminaliteit in de weg staat.
naar boven
Pensioenen
In het Nederlandse pensioenstelsel mist het Verbond flexibiliteit en
efficiency. Werknemers kunnen maar in beperkte mate hun pensioenopbouw
bepalen en werkgevers mogen niet hun eigen uitvoerder kiezen. Het
Verbond noemt de tijd meer dan rijp om deze verplichtstelling te
nuanceren. Werkgevers moeten de vrijheid hebben om hun eigen
pensioenuitvoerder te kiezen.
Daarnaast moet bij een nieuwe discussie over een verdere
belastingherziening, de fiscale ondersteuning van pensioenen buiten
schot blijven. Nog geen jaar na de invoering van de Wet IB 2001, staat
de basisaftrek lijfrente van 1.069 euro bijvoorbeeld opnieuw ter
discussie. Het Verbond vindt dat de politiek het niet kan maken om een
instrument koud twee jaar na de introductie weer af te schaffen.
Klanten kunnen hier nauwelijks een financiële planning op baseren.
Deze onzekerheid wordt vergroot door de dreigende afschaffing van de
spaarloonregeling, waarmee veel lijfrenten worden betaald.
De politiek lijkt echter van mening te zijn dat de basisaftrek geen
toegevoegde waarde meer heeft en ziet het instrument als een
luxevoorziening. Uit onderzoek blijkt echter dat nog steeds driekwart
van de bevolking een pensioengat heeft en het pensioengat bedraagt
jaarlijks ruim 8,1 miljard euro. Een fiscaal gefacilieerde
lijfrenteaftrek is dus broodnodig voor een adequate pensioenopbouw.
Lees meer over dit onderwerp:
- Nieuwe Pensioenwet in aantocht (Bondig Dossier, november 2001)
naar boven
Nieuw WAO-stelsel
Het Verbond onderschrijft de kern van het nieuwe stelsel, dat
werkgevers en werknemers gezamenlijk de financiële
verantwoordelijkheid dragen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid.
In het SER-advies komt dit uitgangspunt terug in de verlenging van de
loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever van één naar twee
jaar, waardoor meer tijd is voor het reïntegratieproces. Het kabinet
neemt het voorstel van de SER tot verlenging van de
loondoorbetalingsplicht in zijn plan over, maar zet deze lijn helaas
niet door bij de loonaanvulling van gedeeltelijk arbeidsongeschikten.
Het Verbond vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet dit advies niet
heeft overgenomen en denkt dat de prikkel voor werkgevers en
werknemers om tot reïntegratie te komen wordt beperkt als verzekeraars
de loonaanvulling van gedeeltelijk arbeidsongeschikten niet mogen
verzekeren. Niet de verzekeraar, maar de overheid financiert dan het
arbeidsongeschiktheidsrisico. De werkgever betaalt dan een doorsnee
premie op basis van experience rating en de uitvoeringsinstantie voelt
geen prikkel om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te
krijgen.
Lees meer over dit onderwerp:
- Aan het werk met de nieuwe WAO (Bondig Dossier april 2002)
naar boven
Herziening zorgstelsel
Voor wat betreft de knelpunten in de zorg, zoekt de politiek vooral
naar een oplossing in de vorm van een nieuw ziektekostenstelsel. Het
Verbond denkt echter dat de aandacht beter eerst kan worden gericht op
het oplossen van de knelpunten, zoals de wachtlijstproblematiek en de
tekortschietende capaciteit in de zorg. De problemen moeten primair
binnen de zorgsector zelf worden opgelost. Dat lukt het beste via een
verdere liberalisering, waarbij de marktwerking en vraagsturing als
essentiële hulpmiddelen kunnen dienen. De overheid blijft de publieke
kaders voor toegankelijkheid en kwaliteit bepalen, maar moet de
uitvoering over (durven) laten aan private partijen. Dat betekent ook
dat inkomenspolitieke correcties buiten het stelsel moeten
plaatsvinden. Alleen dan kunnen de problemen in de zorg waar het echt
om gaat, worden opgelost.
Lees meer over dit onderwerp:
- Ongewisse verkiezingen, artikel uit Welwezen (nr. 1, maart 2002)
- Visie Verbond op een nieuw zorgstelsel, artikel uit Bondig (nr. 3,
februari 2002)
naar boven
Aansprakelijkheid
Verzekeraars krijgen steeds meer te maken met nieuwe risicos op het
gebied van beroepsziekten en milieu. De grenzen van het
aansprakelijkheidsrecht komen vooral bij beroepsziekten in zicht. De
financiering van schade door beroepsziekten via het
aansprakelijkheidsrecht leidt niet alleen tot eindeloze juridische
procedures, maar ook tot een onbeheersbaar, oncalculeerbaar en daarmee
op termijn onverzekerbaar risico. Het Verbond pleit daarom voor een
directe verzekering voor beroepsziekten, die werkgevers verplicht
moeten afsluiten voor hun werknemers. Schade als gevolg van
beroepsziekten wordt daarmee buiten het aansprakelijkheidsrecht
geplaatst en wordt onderdeel van (het private deel van) het stelsel
van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
Lees meer over dit onderwerp:
- Een directe verzekering voor beroepsziekten (Bondig Dossier, oktober
2001)
Bondig, mei 2002