METRIXLAB B.V.

Mercedes, Ford en Citroën beste sites automerken

Rotterdam, 3 mei 2002 Van de 35 Nederlandse websites van automerken presteren die van Mercedes, Ford en Citroën het beste. Deze sites zorgen voor de meeste terugkerende bezoekers.

Dat blijkt uit onderzoek door MetrixLab onder 1.500 internet gebruikers. De sites die het meest worden bezocht zijn uiteraard die van de grote merken, met name Volkswagen en Opel. Daarnaast wordt de BMW site veelvuldig opgezocht.

Deze drie laatstgenoemde sites worden vooral ook veel bezocht door mensen die op zoek zijn naar een occasion; het zijn de meest bezochte sites voor in totaal 30% van degenen die een occasion zoeken. Voor nieuwe modellen wordt het meest gekeken bij Citroën, Ford en ook weer Opel. Autoliefhebbers surfen vooral regelmatig naar de BMW site.

Van de bezoekers die het afgelopen jaar wel eens een autosite hebben bezocht heeft slechts 28% maar één site bezocht, alle anderen bezochten meer dan één merksite. Dit geeft aan, wat voor belangrijk wapen de site tegenwoordig is in de slag om de koper. Eén op de drie bezoekers is van plan binnen een jaar een (andere) auto aan te schaffen, waarvan 39% een nieuwe. Binnen die groep is 91% van plan dat bij een merkdealer te doen. Meer dan de helft van de bezoekers een auto heeft al van het betreffende merk, dus ook merkbezitters vormen een belangrijke doelgroep voor de merksites.

Bezoekersaantallen zijn echter niet de beste maat voor het succes van een website. Een veel betere indicatie hiervoor geven de aantallen herhaalde bezoeken. Die zeggen iets over mate waarin bezoekers het de moeite waard vinden om de site nog eens op te zoeken. Het onderzoek wijst uit dat Mercedes, Citroën en Ford in dit opzicht het beste presteren. Van degenen die in het afgelopen half jaar de Mercedes site bezochten, kwam 48% daar 5 keer of vaker. Voor Ford bedroeg dit 47% en voor Citroën 45%. Kennelijk slagen deze sites er het beste in om aan de behoeften van hun doelgroep te voldoen.

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat er bij de bezoekers van sites van automerken 5 verschillende bezoekredenen zijn te onderscheiden:
o op zoek naar een occasion
o op zoek naar een nieuwe auto
o oriënteren
o op zoek naar informatie over de eigen auto o uit liefhebberij.
Deze bezoekredenen komen alle vijf ongeveer even vaak voor. De site van Ford is één van de weinige die deze verschillende redenen ook expliciet hanteren als leidraad voor de bezoeker.

Website XSment
Een Website XSment test een website in detail op verschillende gebruiksscenario's. Een zorgvuldig gekozen grote groep respondenten wordt gevraagd om een aantal opdrachten op een website uit te voeren. Tijdens deze opdrachten wordt het gedrag (de klikpaden) gedetailleerd geregistreerd en worden de respondenten geïnterviewd over hun beleving. Dit gebeurt online, met behulp van speciaal ontwikkelde software. Het onderzoek laat exact zien hoe bezoekers een website voor verschillende doeleneinden (zoals aankoop of offerteaanvraag) gebruiken en hoe ze de gebruikte onderdelen beoordelen.

MetrixLab
Onderzoeksbureau MetrixLab helpt bedrijven bij het verbeteren van de gebruikersbeleving en effectiviteit van hun website. Hiervoor heeft MetrixLab het Website XSment product ontwikkeld dat is gebaseerd op kwantitatief gebruikersonderzoek en een unieke onderzoekstechnologie. Het biedt concreet advies over verbeteringen van websites op basis van beleving van bezoekers. Onder de klanten van MetrixLab bevinden zich onder andere: MSN.nl, Shell Polis, Air Miles, Koninklijke Landmacht, Unilever, Adidas, Centraal Beheer, Interpolis, Kennisnet, Postbank en Philips.