AutoRai

2-5-2002

Volkswagen Touareg: de eerste feiten

Na de Passat W8 en de Phaeton presenteert Volkswagen nu de exclusieve terreinwagen Touareg.

Kenmerken: voortreffelijke on- en off-road-eigenschappen; permanente, elektronisch geregelde vierwielaandrijving; wielophanging met dubbele dwarsarmen vóór en achter, al naar gelang de motorisering standaard luchtvering rondom, met elektronisch geregelde schokdempers; koppelsterke vijf-, zes-, acht- en tiencilindermotoren; uitstekend rij- en reiscomfort; elegant en progressief design van carrosserie en interieur.

De Volkswagen Touareg zal eind van het jaar 2002 op de Nederlandse markt komen. Het model draagt de naam van een in de Sahara rondtrekkend woestijnvolk met een rijke traditie. Ze worden ook wel de ridders van de woestijn genoemd en staan bekend om hun intelligentie, trots en waarden. De Touaregs passen zich optimaal aan de verschillende landschappen en levensomstandigheden in de Sahara aan. Deze naam symboliseert de aanpassing van de toekomstige Volkswagen off-road-limousine aan de meest uiteenlopende rijomstandigheden.

Met een lengte van 4,75 m, een breedte van 1,93 m, een hoogte van 1,72 m en een wielbasis van 2,86 m behoort de Touareg tot de topklasse onder de terreinwagens. De constructie van deze allround-specialist is afgestemd op een topsnelheid van meer dan dan 250 km/h. Dat de nieuwe Volkswagen Touareg niet alleen aan een SUV of terreinwagen doet denken, maar eveneens aan een sportieve stationwagen uit de topklasse, is het gevolg van het gerealiseerde Crossover-concept. Want zowel technisch als optisch combineert de Touareg het beste van drie werelden.

Ten eerste: de Touareg is een echte terreinauto. Het motorvermogen wordt via een tussenbak met hoge en lage gearing en via drie blokkeerbare differentiëlen aan de vier aangedreven wielen overgebracht. De standaard lamellenkoppeling van het centrale sperdifferentieel wordt automatisch door de onderstelelektronica aangestuurd. Al naar gelang de omstandigheden kan het volledige (100 %) aandrijfvermogen naar de voor- of achteras worden gestuurd. Met een draaischakelaar in de cockpit kan dit sperdifferentieel ook handmatig worden geactiveerd. Het standaard 4-wiel-EDS zorgt voor een nauwkeurige verdeling van de aandrijfkracht over de wielen. Voor het rijden in zwaar terrein is de Touareg uitgerust met een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras met lamellenkoppeling. Als onderdeel van een off-road-pakket zijn ook een sperdifferentieel op de vooras en regelbare stabilisatoren mogelijk. Korte carrosserie-overhangen vóór en achter, een bodemvrijheid van maximaal 300 millimeter en een doorwaaddiepte van 585 millimeter zijn de technische voorwaarden voor een goede terreinvaardigheid. Een klimcapaciteit van 100 % (45°) en een dwarshoek van maximaal 45° maken ook extreem off-road-gebruik mogelijk.

Ten tweede: de Touareg is een wendbare en veilige reisauto. De wielophanging met dubbele dwarsarmen aan de voor- en achteras, met akoestisch geïsoleerd subframe, garanderen enerzijds het geluids- en comfortniveau van een topklasse-limousine en anderzijds, door een exacte wielgeleiding, het precieze rijgedrag van een sportieve personenauto. Luchtvering en elektronisch continu geregelde schokdempers zorgen voor een tot nu toe bij terreinautos ongekend niveau van veercomfort op de weg en in het terrein. Daarnaast kan de bestuurder via een schakelaar in de cockpit het onderstel sportiever of juist comfortabeler afstemmen.

De volledig verzinkte, zelfdragende vierdeurs-carrosserie onderscheidt zich door zijn extreem grote stijfheid. Deze stijfheid is niet alleen berekend op extreme off-road-toepassingen, maar vormt tegelijkertijd de basis voor het hoge comfort- en kwaliteitsniveau van de Touareg. Het interieurdesign in de stijl van de Phaeton accentueert met een breed spectrum van hoogwaardige materialen en details de positionering als topklassemodel. Royale en uitgebreid verstelbare stoelen, veelvuldig verstelbaar stuurwiel en aparte airconditioning voor de achterpassagiers (2-zone Climatronic standaard) scheppen de voorwaarden voor bijzonder comfortabel en hoogwaardig reizen.

De botseigenschappen en de veiligheidsuitrusting voldoen uiteraard aan de zwaarste eisen. De bewuste beslissing om niet voor een agressief off-road-design te kiezen, maakte een ontwerp mogelijk dat beter kon worden afgestemd op schade- en letselreductie bij zwakkere verkeersdeelnemers. Kunststof spatborden en een zachte aluminium motorkap maken duidelijk dat Volkswagen ook bij de nieuwe terreinauto deze verantwoordelijkheid niet uit de weg gaat. De standaarduitrusting van de Touareg met front-, zij- en gordijn-airbags, botsactieve hoofdsteunen vóór en driepuntsgordels voor alle zitplaatsen onderstrepen het hoge passieve veiligheidsniveau.

ABS, ASR (tractieregeling), ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma), MSR (motorsleepmomentregeling) en HBA (hydraulische remassistent) zijn standaard en zorgen voor een actieve veiligheid van optimaal personenautoniveau. Het remsysteem met vaste remklauwen en geventileerde remschijven garandeert ook bij volle belading en benutting van het hoge aanhangergewicht goede vertragingswaarden. Een ander veiligheidsvoordeel: bij luchtvering zakt de auto boven de 125 km/h automatisch 25 mm.

Ten derde: de Touareg is een multivariabele zaken- en vrijetijdsauto. De bagageruimte met grote achterklep en apart openende achterruit biedt een variabele laadruimte van 555 tot 1.570 liter. Het maximum trekgewicht van 3,5 ton maakt de Touareg tot ideale trekauto. Koppelsterke motoren, permanente vierwielaandrijving met volautomatische aandrijfregeling (sper-management) en de standaard tussenbak met lage (terrein) gearing, maken hem ook zeer geschikt voor extreme toepassingen.

Bij de Nederlandse introductie wordt de Touareg direct met een 3,2-liter V6 benzinemotor en een 5,0-liter V10 TDI-motor aangeboden. De V6-motor levert een vermogen van 162 kW/220 pk en ontwikkelt een maximum koppel van 305 Nm. Als s werelds sterkste personenauto-dieselmotor levert de V10 TDI met directe pompverstuiver-inspuiting en twee turbos een maximum vermogen van 230 kW/313 pk. Het koppel van 750 Nm bij slechts 1.800 tpm is al even indrukwekkend. Op een later tijdstip volgen nog twee andere motorvarianten: een nieuwe vijfcilinder TDI met een cilinderinhoud van 2,5 liter en een V8 benzinemotor met een cilinderinhoud van 4,2 liter. Afhankelijk van de motorisering is een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 6-traps automatische transmissie standaard. Bij de automaat kan de bestuurder via DSP (dynamisch schakelprogramma) of via de Tiptronic-keuzehendel en met peddels aan het stuurwiel (al naar gelang de uitvoering) zelf schakelen.

Conclusie: de Volkswagen Touareg biedt met zijn zeer torsiestijve carrosserie, een onderstel en een aandrijving die zijn opgewassen tegen alle (extreme) omstandigheden de optimale voorwaarden voor maximale prestaties zowel on- als off-road. Op de weg is de Touareg een sportieve topklasse-limousine en off-road is hij de ultieme terreinauto.