AutoRai
2-5-2002
Volkswagen Touareg: de eerste feiten
Na de Passat W8 en de Phaeton presenteert Volkswagen nu de exclusieve
terreinwagen Touareg.
Kenmerken: voortreffelijke on- en off-road-eigenschappen; permanente,
elektronisch geregelde vierwielaandrijving; wielophanging met dubbele
dwarsarmen vóór en achter, al naar gelang de motorisering standaard
luchtvering rondom, met elektronisch geregelde schokdempers;
koppelsterke vijf-, zes-, acht- en tiencilindermotoren; uitstekend
rij- en reiscomfort; elegant en progressief design van carrosserie en
interieur.
De Volkswagen Touareg zal eind van het jaar 2002 op de Nederlandse
markt komen. Het model draagt de naam van een in de Sahara
rondtrekkend woestijnvolk met een rijke traditie. Ze worden ook wel de
ridders van de woestijn genoemd en staan bekend om hun intelligentie,
trots en waarden. De Touaregs passen zich optimaal aan de
verschillende landschappen en levensomstandigheden in de Sahara aan.
Deze naam symboliseert de aanpassing van de toekomstige Volkswagen
off-road-limousine aan de meest uiteenlopende rijomstandigheden.
Met een lengte van 4,75 m, een breedte van 1,93 m, een hoogte van 1,72
m en een wielbasis van 2,86 m behoort de Touareg tot de topklasse
onder de terreinwagens. De constructie van deze allround-specialist is
afgestemd op een topsnelheid van meer dan dan 250 km/h. Dat de nieuwe
Volkswagen Touareg niet alleen aan een SUV of terreinwagen doet
denken, maar eveneens aan een sportieve stationwagen uit de topklasse,
is het gevolg van het gerealiseerde Crossover-concept. Want zowel
technisch als optisch combineert de Touareg het beste van drie
werelden.
Ten eerste: de Touareg is een echte terreinauto. Het motorvermogen
wordt via een tussenbak met hoge en lage gearing en via drie
blokkeerbare differentiëlen aan de vier aangedreven wielen
overgebracht. De standaard lamellenkoppeling van het centrale
sperdifferentieel wordt automatisch door de onderstelelektronica
aangestuurd. Al naar gelang de omstandigheden kan het volledige (100
%) aandrijfvermogen naar de voor- of achteras worden gestuurd. Met een
draaischakelaar in de cockpit kan dit sperdifferentieel ook handmatig
worden geactiveerd. Het standaard 4-wiel-EDS zorgt voor een
nauwkeurige verdeling van de aandrijfkracht over de wielen. Voor het
rijden in zwaar terrein is de Touareg uitgerust met een elektronisch
geregeld sperdifferentieel op de achteras met lamellenkoppeling. Als
onderdeel van een off-road-pakket zijn ook een sperdifferentieel op de
vooras en regelbare stabilisatoren mogelijk. Korte
carrosserie-overhangen vóór en achter, een bodemvrijheid van maximaal
300 millimeter en een doorwaaddiepte van 585 millimeter zijn de
technische voorwaarden voor een goede terreinvaardigheid. Een
klimcapaciteit van 100 % (45°) en een dwarshoek van maximaal 45° maken
ook extreem off-road-gebruik mogelijk.
Ten tweede: de Touareg is een wendbare en veilige reisauto. De
wielophanging met dubbele dwarsarmen aan de voor- en achteras, met
akoestisch geïsoleerd subframe, garanderen enerzijds het geluids- en
comfortniveau van een topklasse-limousine en anderzijds, door een
exacte wielgeleiding, het precieze rijgedrag van een sportieve
personenauto. Luchtvering en elektronisch continu geregelde
schokdempers zorgen voor een tot nu toe bij terreinautos ongekend
niveau van veercomfort op de weg en in het terrein. Daarnaast kan de
bestuurder via een schakelaar in de cockpit het onderstel sportiever
of juist comfortabeler afstemmen.
De volledig verzinkte, zelfdragende vierdeurs-carrosserie onderscheidt
zich door zijn extreem grote stijfheid. Deze stijfheid is niet alleen
berekend op extreme off-road-toepassingen, maar vormt tegelijkertijd
de basis voor het hoge comfort- en kwaliteitsniveau van de Touareg.
Het interieurdesign in de stijl van de Phaeton accentueert met een
breed spectrum van hoogwaardige materialen en details de positionering
als topklassemodel. Royale en uitgebreid verstelbare stoelen,
veelvuldig verstelbaar stuurwiel en aparte airconditioning voor de
achterpassagiers (2-zone Climatronic standaard) scheppen de
voorwaarden voor bijzonder comfortabel en hoogwaardig reizen.
De botseigenschappen en de veiligheidsuitrusting voldoen uiteraard aan de zwaarste eisen. De bewuste beslissing om niet voor een agressief off-road-design te kiezen, maakte een ontwerp mogelijk dat beter kon worden afgestemd op schade- en letselreductie bij zwakkere verkeersdeelnemers. Kunststof spatborden en een zachte aluminium motorkap maken duidelijk dat Volkswagen ook bij de nieuwe terreinauto deze verantwoordelijkheid niet uit de weg gaat. De standaarduitrusting van de Touareg met front-, zij- en gordijn-airbags, botsactieve hoofdsteunen vóór en driepuntsgordels voor alle zitplaatsen onderstrepen het hoge passieve veiligheidsniveau.
ABS, ASR (tractieregeling), ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma),
MSR (motorsleepmomentregeling) en HBA (hydraulische remassistent) zijn
standaard en zorgen voor een actieve veiligheid van optimaal
personenautoniveau. Het remsysteem met vaste remklauwen en
geventileerde remschijven garandeert ook bij volle belading en
benutting van het hoge aanhangergewicht goede vertragingswaarden. Een
ander veiligheidsvoordeel: bij luchtvering zakt de auto boven de 125
km/h automatisch 25 mm.
Ten derde: de Touareg is een multivariabele zaken- en vrijetijdsauto.
De bagageruimte met grote achterklep en apart openende achterruit
biedt een variabele laadruimte van 555 tot 1.570 liter. Het maximum
trekgewicht van 3,5 ton maakt de Touareg tot ideale trekauto.
Koppelsterke motoren, permanente vierwielaandrijving met
volautomatische aandrijfregeling (sper-management) en de standaard
tussenbak met lage (terrein) gearing, maken hem ook zeer geschikt voor
extreme toepassingen.
Bij de Nederlandse introductie wordt de Touareg direct met een
3,2-liter V6 benzinemotor en een 5,0-liter V10 TDI-motor aangeboden.
De V6-motor levert een vermogen van 162 kW/220 pk en ontwikkelt een
maximum koppel van 305 Nm. Als s werelds sterkste
personenauto-dieselmotor levert de V10 TDI met directe
pompverstuiver-inspuiting en twee turbos een maximum vermogen van 230
kW/313 pk. Het koppel van 750 Nm bij slechts 1.800 tpm is al even
indrukwekkend. Op een later tijdstip volgen nog twee andere
motorvarianten: een nieuwe vijfcilinder TDI met een cilinderinhoud van
2,5 liter en een V8 benzinemotor met een cilinderinhoud van 4,2 liter.
Afhankelijk van de motorisering is een handgeschakelde
6-versnellingsbak of een 6-traps automatische transmissie standaard.
Bij de automaat kan de bestuurder via DSP (dynamisch schakelprogramma)
of via de Tiptronic-keuzehendel en met peddels aan het stuurwiel (al
naar gelang de uitvoering) zelf schakelen.
Conclusie: de Volkswagen Touareg biedt met zijn zeer torsiestijve
carrosserie, een onderstel en een aandrijving die zijn opgewassen
tegen alle (extreme) omstandigheden de optimale voorwaarden voor
maximale prestaties zowel on- als off-road. Op de weg is de Touareg
een sportieve topklasse-limousine en off-road is hij de ultieme
terreinauto.