Provincie Limburg
Agenda's Vaste Commissies
Profielschets vacature burgemeester Mook en Middelaar VASTGESTELDE PROFIELSCHETS BURGEMEESTER VAN MOOK EN MIDDELAAR
Het omgevingsprofiel
Mook en Middelaar is gelegen in Noord-Limburg en maatschappelijk
verweven met Zuid-Gelderland. Deze twee pijlers vormen de basis voor
eigenheid en zelfstandigheid.
Mook en Middelaar is een woon- en recreatiegemeente in een omgeving
die zich kenmerkt door een fraai landschap met belangrijke
natuurwaarden en ligging aan de Maas. De kwaliteit moet behouden en
verhoogd worden voor zowel de eigen inwoners als de bezoekers. De
leefbaarheid van de dorpen en kernen is gebaseerd op een eigentijds
voorzieningsniveau. De woonfunctie is gericht op het opvangen van de
natuurlijke groei van de bevolking en draagt bij aan de vitaliteit van
de lokale samenleving, aan het sociaal draagvlak en een evenwichtige
demografische samenstelling.
Een belangrijke economische drager wordt gevormd door toerisme,
recreatie en cultuurhistorie. De agrarische sector heeft geen ruimte
voor groei en zal afnemen. Voor overige bedrijven is beperkt ruimte
beschikbaar om de eigen groei op te vangen van plaatselijk gebonden
ondernemers.
Bovendien is Mook en Middelaar vanwege haar ligging sterk georiënteerd
op het Knooppunt Arnhem Nijmegen (KAN). In 1993 heeft de gemeente zich
uitgesproken voor deelname hierin. Als Limburgse gemeente neemt zij
een bijzondere positie in. Dit vraagt extra aandacht en inspanning.
Vooral in KAN verband wordt bestuurlijk en ambtelijk samengewerkt.
Daarnaast kent Mook en Middelaar tactische opgaven in verband met
gemeentelijke samenwerking, zoals verwoord in het Provinciaal
Omgevingsplan Limburg, gebaseerd op de nota Wonen en werken in het
groen.
Het gemeentebestuur wil voor de burgers een slagvaardige en
kwaliteitsgerichte organisatie zijn en de doelmatigheid en
doeltreffendheid vormgeven die de inwoners ten goede komt. Een kleine
organisatie met als kenmerken: laagdrempelig en toegankelijk. Het
gemeentebestuur werkt lokaal en regionaal samen als dat nodig of
gewenst is. Het wil midden in de samenleving staan en de
betrokkenheid, impulsen en initiatieven ondersteunen die bijdragen aan
het welbevinden, de wensen en de verbondenheid van en met (groepen
uit) de plaatselijke bevolking, tijdelijke inwoners of gasten.
Taken en rol van de nieuwe burgemeester
Naast de wettelijke taken van openbare orde en veiligheid zal de te
benoemen burgemeester een eigen portefeuille krijgen met als
voornaamste taken:
- Financiën
- Bestuurlijke samenwerking
- Representatie, personeel en organisatie, I.C.T.
- Kunst en cultuur
- Communicatie
De raad spreekt de wens uit dat de burgemeester voor de aanvaarding
van eventuele nevenfuncties dit vooraf bespreekt.
Competentieprofiel
Uitgangspunt is dat de kandidaat voldoet aan de volgende
basiscondities te weten:
- Identificatie
De burgemeester neemt in iedere situatie die zich voordoet een
passende positie in en identificeert zich met de mensen met wie
hij/zij op dat moment van doen heeft. Bij een incident dat inwoners
van de gemeente aangrijpt, legt hij/zij voldoende empathie aan de dag.
- Bindend vermogen
De burgemeester is het verbindende element tussen mensen en belangen
en kan als dat nodig is bijdragen aan het tot stand komen van een
gemeenschappelijke visie. Hij is een bruggenbouwer en goed in staat
samenwerkingsverbanden te smeden en te onderhouden.
- Integriteit
De burgemeester geeft het goede voorbeeld, handelt transparant,
eenduidig, volgens geaccepteerde normen en waarden, draagt deze uit en
spreekt anderen erop aan.
- Onafhankelijkheid
De burgemeester staat boven de partijen en heeft voldoende natuurlijk
gezag.
- Stressbestendigheid
De burgemeester onderneemt acties en treedt op in situaties die daarom
vragen. In crisis-situaties straalt de burgemeester vertrouwen uit.
De raad geeft er prioriteit aan dat de burgemeester op een diplomatieke, sociale, en verantwoordelijk wijze, zelfstandig en op het juiste moment als netwerker gaat functioneren. Daarnaast zal de burgemeester als coördinator zijn functies op een creatieve, ordelijke en betrouwbare wijze moeten uitvoeren. Wij gaan ervan uit dat de kandidaat ook beschikt over de volgende vaardigheden:
- Mondeling communiceren
Ideeën en feiten in begrijpelijke taal voor anderen duidelijk maken.
Laten zien ook anderen te verstaan.
- Daadkracht
Kansen signaleren en ernaar handelen. Liever uit zichzelf beginnen dan
passief afwachten. Acties ondernemen om doelen te bereiken.
- Signaal gevoelig
Oppikken van signalen, herkennen van belangrijke informatie, verbanden
leggen tussen gegevens. Opsporen van mogelijke oorzaken van problemen,
zoeken naar terzake doende informatie.
- Besluitvaardig
Beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties, of zich
vastleggen door het uitspreken van meningen.
- Visie uitdragend
De richting waarin de gemeente zal gaan en de doelen die moeten worden
nagestreefd op een aansprekende wijze overbrengen en er een draagvlak
voor creëren.
- Organisatie vermogen
Op effectieve wijze doelen, prioriteiten en benodigde acties aangeven.
Tijd en middelen benoemen om deze doelen te kunnen bereiken.
De raad is voornemens jaarlijks een functioneringsgesprek te houden
met de burgemeester met behulp van een in goed overleg samen vast te
stellen reglement. Bedoelde gesprekken zullen altijd een vertrouwelijk
karakter hebben en houden. De burgemeester dient mee te werken aan de
eventuele te realiseren verbeterpunten.
Om zich snel op de hoogte te stellen van de cultuur waarin wij leven
en werken verwachten wij dat de burgemeester spoedig in onze gemeente
zal komen wonen. Wij gaan ervan uit dat de burgemeester tenminste één
ambtsperiode in onze gemeente blijft functioneren.
De raad geeft bij de selectie de voorkeur aan kwaliteit boven politieke herkomst en heeft geen voorkeur voor een vrouw of een man dus het woord hij kan ook als zij gelezen worden.
Mook, 23 april 2002
2-5-2002 16:56