AutoRai

2-5-2002

Porsche logo 50 jaar: het beste paard van stal

In april 1952 schetste Ferry Porsche op een servet in een New Yorks restaurant het eerste ontwerp voor wat later het beroemde merkteken van de sportwagenfabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen zou worden.

Het logo wordt intussen al 50 jaar gebruikt op de velgen, de voorzijde en het stuur van talloze Porsches. Het bestaat uit zes gestileerde hertengewei-stangen tegen een gouden achtergrond met zwart-rode dwarsbalken en is duidelijk geïnspireerd op het wapen van het voormalige Duitse landsdeel Württemberg-Hohenzollern. In het hart is als symbool voor de vestigingsplaats Stuttgart een springend zwart paard afgebeeld, afgeleid van het paard in het stadswapen. Dit alles wordt bekroond door het woord Porsche. Reeds eind 1952 leverde Porsche de eerste sportwagen van het type 356 met het nieuwe logo op de claxon in het midden van het stuur. Voorheen had slechts een bescheiden letterbeeld op de voorzijde aangeduid dat het hier een Porsche betrof. Drie jaar later werd het wapen opgenomen in de greep van het kofferdeksel voorop. Toen later de greep kwam te vervallen, bleef het logo op dezelfde plek gehandhaafd. Vanaf 1959 werd het wapen tevens gebruikt op de velgen. Door de vele sportieve successen van Porsche in de internationale racerij in begin jaren 50, groeide de merkbekendheid ook buiten Duitsland razendsnel en werd het Porsche-logo wereldwijd een begrip. Tegenwoordig wordt het behalve op de sportwagens van het merk ook afgebeeld op speldjes, stickers, manchetknopen, T-shirts, posters en tal van andere zaken. Het wapen is uiteraard beschermd en mag alleen met uitdrukkelijke toestemming van Porsche AG commercieel worden gebruikt.