INFODROME
Alleen PvdA, CDA en De Lijst Fortuyn scoren een voldoende
Infodrome geeft in het rapport 'De Nieuwe Kleren van de Keizer' een
oordeel over de verkiezingsprogramma's van PvdA, VVD, CDA, D66,
GroenLinks en De Lijst Fortuyn. De programma's zijn grondig beoordeeld
op de mate waarin zij oog hebben voor de informatiesamenleving. Zien
de partijen dat de samenleving structureel aan het veranderen is, en
op welke wijze geven ze hiervan blijk in de concrete beleidspunten die
zij voorstaan in hun programma's? Woordvoerders van de vijf grootste
partijen hebben hier tijdens een debat onder leiding van Peter van
Ingen hun commentaar op gegeven.
Consequenties van informatierevolutie nauwelijks doorzien
PvdA, VVD, CDA, D66, GroenLinks en De Lijst Fortuyn doorzien nog te
weinig dat de informatiesamenleving nieuwe eisen aan de politiek en
overheid stelt. Alle geanalyseerde partijen, met uitzondering van D66
noemen in hun verkiezingsprogramma's de informatierevolutie als een
belangrijke maatschappelijke kracht die ingrijpende veranderingen
teweegbrengt. Maar daar blijft het bij. De partijen hebben nauwelijks
zicht op de manier waarop maatschappelijke verhoudingen veranderen en
presenteren geen plannen om met deze veranderingen om te gaan.
Infodrome beoordeelt de verkiezingsprogramma's van PvdA, CDA en De
Lijst Fortuyn met het rapportcijfer 6. De andere partijen scoren
onvoldoende: VVD 5, GroenLinks en D66 een 4.
PvdA: teveel hooi op de vork
De PvdA besteedt veel aandacht aan de informationalisering van de
samenleving, maar kampt met een oud manco van de sociaal-democraten:
alles tegelijk willen. Net als GroenLinks wil de PvdA particulier
initiatief meer benutten voor publieke belangen. Anders dan Groenlinks
wijst de PvdA hier en daar op middelen om deze doelstelling te
verwezenlijken, bijvoorbeeld een informatierecht in de voedingssector.
Maar tegelijkertijd wil de PvdA dat de overheid bij de uitoefening van
controle de touwtjes strak in handen houdt. Dick Benschop ziet dit
niet als 'alles tegelijk willen'.Volgens hem moet de overheid op
bijvoorbeeld het gebied van onderwijs en zorg een aantal diensten
ontwikkelen: 'Dat kun je niet aan de mensen zelf of aan de markt
overlaten'.
VVD: markt in het kwadraat
Van alle partijen is de VVD het meest expliciet in het benoemen van de
noodzaak van een nieuwe politiek en overheid als antwoord op een
fundamenteel veranderende samenleving. Maar daar blijft het bij. De
VVD spreekt zich alleen maar uit voor marktwerking met hier en daar
een sterkere overheid, zonder dat in verband te brengen met de
informatierevolutie. Over de complexe manier waarop publiek en privaat
verstrengeld raken lezen we niets in het VVD-programma. Hella
Voûte-Droste ziet in deze kritiek een lichtpunt: 'Infodrome zegt dat
de VVD een voortvarende visie op de samenleving heeft. Daar ben ik
buitengewoon tevreden over'. Als het gaat om de inzet van de VVD :'Wij
willen een zichzelf sturende mens die meer verantwoordelijkheid draagt
dan nu het geval is. Wij willen een kleine, krachtige overheid die
mensen in staat stelt zelf te kiezen'.
CDA: halve uitwerkingen
Het CDA is de enige partij die het nieuwe medium internet heeft
ingezet om ideeën voor zijn verkiezingsprogramma te genereren.
Bovendien beschikt het CDA met zijn traditionele aandacht voor het
middenveld over goede papieren om het verschuivende politieke veld te
blijven begrijpen. Maar ook bij deze partij gaat iets mis. Het
ontbreekt aan een strategie om met de toenemende ontgrenzing van onze
nationale staat om te gaan en om de informationele complexiteit van de
samenleving hanteerbaar te maken. Het CDA-programma vertoont ook
ideeënarmoede waar het gaat over de nieuwe eisen die gesteld worden
aan bijvoorbeeld privacy en onderwijs. Joop Wijn bestrijdt dit manco:
'Het CDA wil niet alles aan de overheid of de markt overlaten. Mensen
moeten samen naar oplossingen zoeken. ICT kan daarbij een hulpmiddel
zijn. We hebben dat uitgewerkt in een speciale paragraaf over ICT in
ons programma'.
D66: geen oog voor verplaatsing politiek
D66 haalt zijn oude agenda van democratische vernieuwing weer eens te
voorschijn. Deze partij houdt er in haar programma geen rekening mee
dat ook buiten het Haagse Binnenhof belangrijke politieke besluiten
worden genomen. D66 heeft geen oog voor dat allerlei subpolitieke
groeperingen steeds belangrijker worden. Francine Giskes ziet echter
geen alternatief: 'Ik zie niet hoe die besluitvorming anders zou
kunnen worden georganiseerd, maar sta open voor suggesties. D66 is
overigens druk aan het zoeken naar mogelijkheden om via ICT de
interactie tussen burger en overheid te bevorderen'.
GroenLinks: overheidssturing als pleister
GroenLinks wil de kwaliteiten van burgers veel meer gaan benutten
omdat de overheid het alleen niet meer af kan. Dat is een mooie
samenvatting van de uitdaging die de informatierevolutie betekent voor
de overheid. Als het er op aankomt valt GroenLinks echter geheel terug
in de oude modus, waarin de overheid weet wat goed is voor burgers en
ze dienovereenkomstig probeert te dresseren. Volgens Femke Halsema heb
je de overheid nodig in het stimuleren van mensen zich te emanciperen:
'U doet alsof de burger zelfstandig en mondig kan zijn zonder enige
vorm van ondersteuning door de overheid. Maar dat geldt alleen voor
ICT-yuppen uit de Randstad'. Daarnaast trekt zij de objectiviteit van
het onderzoek in twijfel: 'Het rapport leest als een bijlage van het
verkiezingsprogramma van de PvdA'.
De Lijst Fortuyn: Onjuiste perceptie van mondialisering
De Lijst Fortuyn heeft vooral oog voor de mogelijkheden van ICT in het
terugbrengen van de 'menselijke maat'. Maar als het gaat om processen
als mondialisering en het vervlechten van publiek en privaat, doet
Fortuyn consequent de suggestie alsof deze processen omkeerbaar zijn.
Daarin gaat Fortuyn voorbij aan een aantal wezenskenmerken van de
informatiesamenleving.
Methodiek
Infodrome heeft in lijn met de methodiek van het CPB, een
informatiesamenlevingsmeetlat ontwikkeld waarmee we kunnen vaststellen
of een programma aandacht besteedt aan de voornaamste maatschappelijke
krachten die door de informatierevolutie worden opgewekt en of een
programma argumenten aanvoert waarom de gepresenteerde
beleidsvoornemens hierin passen. De meetlat dient alleen om te
bekijken of de partijen aandacht besteden aan deterritorialisering,
vernetwerking, vervlechting, informatiemacht en de menselijke factor
van (publieke) organisaties. Het gaat er dus niet om te toetsen of de
plannen wel goed of haalbaar zijn: dat moeten de kiezers uitmaken.
Positie en rol Infodrome
Een van de doelstellingen van Infodrome is het voeden van het
politieke debat over de informatiesamenleving. Dit onderzoek, dat een
experiment is, vloeit voort uit die doelstelling. Met dit rapport
leveren we een bijdrage aan het verkiezingsdebat.
Het rapport is aan te vragen bij Infodrome. Vanaf donderdag 2 mei is de tekst van het rapport en het debat ook beschikbaar op CD-Rom en te lezen op de site: www.infodrome.nl/lopendezaken/keizersam.html
Voor vragen: Mark de Kruijk, Infodrome 020-5510859
02 mei 02 15:00