Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS
CBS: Gematigde consumptiegroei in februari
De groei van de consumptieve bestedingen is ook in februari gematigd
geweest. Het volume van de binnenlandse individuele consumptie is 1,5
procent groter dan in februari vorig jaar. In januari was de
volumetoename ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder eveneens
bescheiden (1,8 procent). Uit de CBS-cijfers blijkt verder dat de
toename begin 2002 in dezelfde orde van grootte ligt als de gemiddelde
volumegroei in 2001.
Uitgaven aan vervoermiddelen fors hoger
In februari is aan duurzame goederen 1,5 procent meer uitgegeven. Bij
de uitgaven aan huishoudelijke apparaten is het volume in februari dit
jaar 3,7 procent groter dan een jaar eerder. Aan vervoermiddelen is in
februari, voor prijsverandering geschoond, ruim 10 procent meer
uitgegeven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het niveau van de
bestedingen was in februari vorig jaar door incidentele oorzaken
echter relatief laag. Andere duurzame goederen zijn minder gewild. Zo
is het volume van de kleding- en textielaankopen in februari dit jaar
gelijk aan dat in februari 2001. Aan schoenen en lederwaren,
woninginrichting en huishoudelijke artikelen is minder besteed dan een
jaar eerder.
Het volume van de bestedingen aan duurzame goederen ligt in de eerste
twee maanden van dit jaar 2,6 procent hoger dan in dezelfde periode
van 2001. Na enkele jaren met groeicijfers tussen de vijf en tien
procent was in 2001 het volume van de bestedingen aan deze
conjunctuurgevoelige consumptiecategorie iets kleiner dan een jaar
eerder (-0,1 procent).
Minder besteed aan voeding
In februari is, voor prijsveranderingen geschoond, iets minder (-0,5
procent) aan voedings- en genotmiddelen besteed dan een jaar eerder.
Over januari en februari samen is de groei met 0,4 procent wel
positief. De volumegroei van de bestedingen aan voedings- en
genotmiddelen is al enkele jaren heel beperkt.
Aan diensten is in februari 1,8 procent meer besteed. Bij de
bestedingen aan diensten loopt de groei gestaag terug. In 2001 bedroeg
de volumetoename van de uitgaven aan diensten nog 2,6 procent.
Technische toelichting
De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de
overeenkomstige periode van het voorgaand jaar. De ontwikkelingen
(volumemutaties) zijn voor prijs-veranderingen gecorrigeerd.
Weersomstandigheden en de samenstelling van de koopdagen kunnen van
invloed zijn op de uitkomsten van de maandcijfers. Zo wordt op een
vrijdag of zaterdag meer uitgegeven dan op een maandag of dinsdag.
Voor deze effecten is niet gecorrigeerd.
Deze macro-economische consumptiecijfers sluiten aan op de uitkomsten
van de Nationale rekeningen 2000 en de bijbehorende
Kwartaalrekeningen.
De uitkomsten voldoen aan de internationale richtlijnen voor het
samenstellen van Nationale rekeningen (ESR.95). Het persbericht
beschrijft de ontwikkeling van de binnenlandse werkelijke individuele
consumptie. Dit begrip omvat alle bestedingen die rechtstreeks ten
goede komen aan individuele consumenten, ongeacht of deze daarvoor
zelf betalen of dat de overheid of een derde (b.v. een verzekeraar)
dit doet. Het gaat om de uitgaven op Nederlands grondgebied: dus ook
de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De uitgaven van
Nederlandse ingezetenen in het buitenland zijn niet in dit cijfer
opgenomen.
De binnenlandse consumptieve bestedingen zijn verdeeld in vier
hoofdcategorieën: voedings- en genotmiddelen (in 2001 aandeel 11%),
duurzame goederen (18%), overige goederen (13%) en diensten (58%).
Het in de tabel opgenomen begrip .nationale consumptie. bevat in
tegenstelling tot de term .binnenlandse consumptie. wel de bestedingen
van Nederlandse ingezetenen in het buitenland, maar niet de uitgaven
van buitenlandse ingezetenen in Nederland.
Voor achtergrondinformatie en meer details over dit onderwerp kunt u
contact opnemen met mw. K. van der Ven, tel. (070) 337 48 66.
Overige informatie en tabellen kunt u verkrijgen bij de persdienst van
het CBS.
Tel. (070) 337 58 16 Fax (070) 337 59 71 E-mail: persdienst@cbs.nl
02 mei 02 09:31