Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

webMethods draait break-even op pro forma basis in het vierde kwartaal

Licentie-inkomsten groeien met 8 % ten opzichte van vorige kwartaal

Amsterdam - 2 mei 2002 - webMethods (Nasdaq: WEBM), de toonaangevende leverancier van integratiesoftware, heeft de financiële resultaten bekendgemaakt over het vierde kwartaal van haar boekjaar, dat eindigde op 31 maart 2002.

De totale omzet nam in dit vierde kwartaal toe tot $50,7 miljoen, een toename van 3% ten opzichte van het vorige kwartaal. De licentie-inkomsten bedroegen in het kwartaal dat in maart eindigde $32,8 miljoen, een toename van 8 % ten opzichte van het vorige kwartaal. De totale omzet in boekjaar 2002 bedroeg $196,0 miljoen, vergeleken met een omzet van $202,0 miljoen in boekjaar 2001.

Het nettoverlies in het vierde kwartaal van boekjaar 2002, exclusief kosten in verband met vergoedingen in aandelen, goodwill en afschrijvingen, bedroeg ongeveer $176,000 ($0,0 per aandeel), een verbetering van 93% ten opzichte van het nettoverlies van $2,6 miljoen ($0,05 per aandeel) in het vorige kwartaal. Inclusief deze kosten bedroeg webMethods' nettoverlies in het vierde kwartaal van boekjaar 2002 $15,7 miljoen ($0,31 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $13,9 miljoen ($0,28 per aandeel) in het vorige kwartaal. Het nettoverlies in boekjaar 2002, inclusief deze kosten en reorganisatiekosten, bedroeg $82,7 miljoen ($1,67 per aandeel), vergeleken met een nettoverlies van $131,6 miljoen ($2,81 per aandeel) in boekjaar 2001.

"Met een tweede kwartaal op rij waarin we in een moeilijke economische omgeving marktaandeel winnen, hebben we onze leidende positie op de markt voor integratiesoftware verder versterkt," zegt Phillip Merrick, bestuursvoorzitter en CEO van webMethods. "Hierdoor zijn we een kwartaal eerder dan gepland teruggekeerd naar break-even op pro forma basis. Onze samenwerkingsverbanden met softwareleveranciers en systems integrators, onze toewijding aan het succes van onze klanten en onze voortdurende technologische voorsprong hebben allemaal bijgedragen aan onze sterke resultaten. Aan het begin van ons nieuwe boekjaar is webMethods goed gepositioneerd om verdere aanzienlijke groei van het marktaandeel en de bedrijfsresultaten te realiseren."

"Ondanks de moeilijkheden in boekjaar 2002 zijn we in staat geweest om het bedrijf eerder dan gepland naar pro forma break-even te leiden en een bruto marge te realiseren van 80 %, het hoogste niveau in de geschiedenis van het bedrijf," zegt Mary Dridi, executive vice president en CFO van webMethods. "Bovendien hebben we het jaar afgesloten met een sterke balans, waarop onder andere $212 miljoen in liquide middelen staat. Gegeven ons voorzichtige uitgavenbeleid van het afgelopen jaar, zullen we ons financiële model het komende jaar nog verder kunnen verbeteren."

Kwartaalnieuws

Groeiend marktaandeel:
Gedurende het vierde kwartaal vergrootte webMethods wederom haar marktaandeel in de integratiesoftwaresector door meer dan 55 nieuwe klanten te verwerven, waarmee het totale klantenbestand is gegroeid tot meer dan 800. De nieuwe klanten waren voornamelijk afkomstig uit de financiële sector, industrie en de publieke sector. Om het belang van deze markten voor webMethods te onderstrepen, lanceerde webMethods individuele business units die verticale oplossingen zullen aanbieden om aan de unieke vereisten van deze klantgroepen te voldoen.

De volgende klanten representeren een aanzienlijk deel van de omzet die het afgelopen kwartaal werd behaald: Amersham Health, Analog Devices, Arrow Electronics, Bank of America, Becton Dickinson and Company, British Columbia Government, CLSA Emerging Markets, Daicel Chemical Industries, Davis + Henderson, Harsco Corporation, Inchape Motors Australia, McKesson Information Services, Methanex, Mobistar, Nippon Express, Nortel Networks, Qantas, Sam Houston Electric, Sonofon, StorageTek, Sunstar, Swire Properties, Wells Fargo & Company enWyeth.

Klanten in productie:
In het afgelopen kwartaal rondden meer dan 65 klanten hun implementaties van het webMethods-integratieplatform af. Klanten die het afgelopen kwartaal in productie gingen zijn onder meer: Abbott Laboratories, CC-Chemplorer, Corporate Express, Ford Motor Company, Li & Fung Distribution, Siliconware Precision Industries (SPIL), Staples en Usinor.

Partnerovereenkomsten:
webMethods tekende een aantal belangrijke nieuwe partnerovereenkomsten in het afgelopen kwartaal. Als onderdeel van een nieuwe relatie met Lawson Software, zal webMethods' technologie de embedded integratie-infrastructuur worden in Lawson's toepassingen.

Het webMethods-integratieplatform zal ook het eerste embedded integratieplatform worden in Siebel Systems' Universal Application Network. Bovendien heeft Siebel webMethods gekozen als voorkeursoplossing voor real-time Partner Relationshop Management (PRM). webMethods technologie wordt eveneens embedded in het Siebel partner Connect-product, waardoor fabrikanten hun partner- en klantgerichte bedrijfsprocessen veilig en in real-time via internet kunnen koppelen aan de systemen van hun belangrijkste partners.

Daarnaast breidde webMethods haar relatie met diverse systems integrators verder uit. Er zijn wereldwijd nu meer dan 4500 consultants getraind op het webMethods-integratieplatform en deze relaties leveren additionele omzet op. In het vierde kwartaal sloot webMethods een aantal significante deals door samen te werken met partners, waaronder Accenture bij Bank of America, CSC Consulting bij BAE Systems en EDS bij StorageTek. Daarnaast verwierf webMethods 6 nieuwe klanten dankzij haar partnerovereenkomst met KPMG Consulting.

In Nederland tekende webMethods een samenwerkingsovereenkomst met Cap Gemini Ernst & Young om aan gezamenlijke klanten integratieoplossingen aan te bieden.

Technische innovatie:
In het vierde kwartaal introduceerde het bedrijf webMethods Workflow als onderdeel van het webMethods-integratieplatform. Met deze krachtige workflow-mogelijkheid kunnen klanten hun bedrijfsprocessen verder automatiseren door menselijke interacties op te nemen in end-to-end processtromen. Nu kan iedereen, zelfs niet-programmeurs, verfijnde workflows modelleren en inzetten als onderdeel van een bedrijfsproces, zonder enig programmeerwerk.

webMethods en Hewlett-Packard leverden versie 1.0 van de Open Management Interface (OMI)-specificatie op, een op standaarden gebaseerde (XML/SOAP/HTTP) managementinterface. Deze specificatie stelt klanten in staat om bekende systeembeheersoftware van BMC Software, CA en Hewlett-Packard te gebruiken om hun bedrijfsprocessen, webservices en de onderliggende integratie-infrastructuur te beheren en te monitoren.

Over webMethods

webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevende leverancier van integratiesoftware. Het integratieplatform van webMethods stelt klanten in staat om een meetbaar rendement op hun investering te behalen, door een koppeling van bedrijfsprocessen aan enterprise- en legacy-toepassingen, databases en menselijke interactie. Die koppeling kan zowel binnen de grenzen van de eigen onderneming worden gerealiseerd als daarbuiten, met andere bedrijven. Met het integratieplatform van webMethods kunnen klanten kosten besparen, nieuwe bronnen van inkomsten genereren, de banden met hun klanten verstevigen, de efficiëntie van de distributieketen verbeteren en de interne zakelijke processen stroomlijnen.

webMethods is in 1996 opgericht en heeft haar hoofdkantoor in Fairfax, Virginia. Het bedrijf heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Europa, Azië en de Pacific. webMethods bedient wereldwijd meer dan 750 klanten, waaronder wereldwijde top 2000-bedrijven zoals Philips, Motorola, Dell, DSM en The Ford Motor Company. Strategische partners van webMethods zijn onder andere Cap Gemini Ernst & Young, Accenture, Deloitte Consulting, EDS, KPMG Consulting, AMS, Hewlett-Packard, BMC, Broadvision, i2 Technologies, J.D. Edwards, Microsoft, Oracle, SAP AG en Siebel Systems. Meer informatie is beschikbaar op www.webmethods.com.

Contactpersonen:

Jolanda Prins
webMethods
+31 (0)20 491 97 37
jolanda.prins@webmethods.com

Annemieke van Herk
Footprint Marketing
+31 (0)20 417 71 77
annemieke@footprint.nl