AutoRai
1-5-2002
Toyota maakt Global Vision 2010 bekend
Toyota Motor Corporation (TMC) heeft het basisconcept vastgesteld voor Global Vision 2010 - een concernomvattende managementvisie die de managementrichting voor de lange termijn aangeeft.
TMC-president Fuji Cho maakte onlangs de details over deze visie
bekend aan het bedrijf en deed daarbij de oproep aan iedereen de
uitdagingen die innovatie met zich meebrengt met volledige passie en
toewijding tegemoet te treden.
Global Vision 2010 borduurt voort op de lijn die met Vision 2005, door
TMC opgesteld in 1996, is ingezet. Vanaf dat moment heeft Toyota het
eerste deel van de 21e eeuw beschouwd als de periode waarin het
bedrijf opnieuw werd opgericht en heeft het bedrijf zich gericht op
groei in harmonie. De actuele omstandigheden hebben Toyota er echter
van overtuigd dat het nu tijd is om: nieuwe dromen te creëren voor
toekomstige groei; te bepalen welke richting het bedrijf wil op gaan;
en concrete hervormingen door te voeren. De omstandigheden die tot dit
besluit hebben geleid, zijn onder meer politieke, economische en
sociale trends en trends die te maken hebben met de nieuwe generatie
technologieën. Denk aan milieu- en informatietechnologie en
wijzigingen op managementgebied.
Gegroepeerd rond het centrale thema Innovatie voor de toekomst, is de
belangrijkste doelstelling van Global Vision 2010 het uitstippelen van
een koers voor een meer welvarende samenleving, gebaseerd op de
productie van goederen en op technologische innovatie.
Voorgesteld wordt onder meer het corporate image dat iedereen bij Toyota zou moeten uitdragen en de veranderingen die Toyota zou moeten ondergaan, gebaseerd op de te verwachten samenleving in 2010, als het bedrijf ook in de toekomst een voorbeeldrol wil blijven vervullen.
Sinds de oprichting probeert Toyota een bijdrage te leveren aan de samenleving door autos en andere goederen te produceren. Toyota streeft ernaar deze voorbeeldrol op te splitsen, waardoor er gemakkelijker verbanden kunnen worden gelegd met een interne wijziging van het beleid dat erop gericht is een wereldomvattend bedrijf te creëren waarin iedere medewerker met hart en ziel zijn of haar bijdrage levert aan toekomstige groei en een welvarende samenleving.
Vier innovaties voor de toekomst
Deze zijn gebaseerd op het verwachtingspatroon dat Toyota koestert ten
aanzien van de samenleving in de eerste helft van de 21e eeuw en het
corporate image dat Toyota wil uitdragen.
1. Op weg naar een op recycling gebaseerde samenleving
Omdat we wereldwijd op weg zijn naar een meer op recycling gebaseerde
samenleving, wordt er steeds vaker van ons gevraagd dat we het
tijdperk van grootschalige productie en consumptie op basis van grote
volumes achter ons laten en overschakelen naar een samenleving die
gebaseerd is op grondstofbesparing, hergebruik en recycling. Toyota
streeft ernaar met behulp van geavanceerde milieutechnologieën
wereldwijd op deze gebieden de toon te zetten.
2. Op weg naar het tijdperk van IT en alomtegenwoordige netwerken
Op het gebied van informatie- en telecommunicatietechnologieën wordt
grote vooruitgang geboekt. De mobiele informatiediensten ontwikkelen
zich in rap tempo en ook op het gebied van transportinfrastructuur en
infrastructureel-gestuurde preventieve veiligheid verandert er
veel.Met deze wetenschap in het achterhoofd streeft Toyota naar een
toonaangevende rol bij het creëren van autos en een mobiele
samenleving waarin mensen in álle opzichten veilig en comfortabel
kunnen leven.
3. Op weg naar de wereldomvattende mobiele samenleving
Landen als China en andere zich snel ontwikkelende landen mobiliseren
zich in rap tempo. Wereldwijd profiteren steeds meer mensen van de
grote mate van mobiliteit die de auto mogelijk maakt. Toyota wil de
aantrekkelijkheid van de auto wereldwijd vergroten en veel meer
klanten voor het merk winnen waardoor in de jaren na 2010 een mondiaal
marktaandeel van zon 15% mogelijk moet zijn.
4. Op weg naar een volwassen samenleving
Omdat de grenzen in de wereld steeds meer vervagen en het respect voor
mensen uit andere culturen toeneemt, worden wereldomvattende bedrijven
steeds meer een gemeenschap, samengesteld uit mensen met uiteenlopende
nationaliteiten en etnische achtergronden die op een levendige manier
ideeën uitwisselen. Toyota heeft zich tot doel gesteld een
wereldomvattend bedrijf te worden dat door iedereen ter wereld wordt
gerespecteerd.
Veranderende voorbeeldrol
Om het bedrijf te worden dat Toyota voor de toekomst voor ogen heeft,
zal het merk wereldwijd ingrijpende wijzigingen doorvoeren in
bestaande bedrijfsstructuren, processen en methoden. Ook de
voorbeeldrol die Toyota speelt zal veranderen: er zal meer aandacht
worden besteed aan de ontwikkeling van een breed scala aan
geavanceerde technologieën, het opzetten van kostenbewuste
bedrijfsstructuren die wereldwijd succesvol kunnen concurreren en een
wereldwijde expansie. Ook zal productontwikkeling waarmee adequaat kan
worden ingespeeld op de actuele marktsituatie een belangrijk item
worden, evenals het opzetten van efficiënte lokale
managementstructuren en het creëren van verkoopstructuren die optimaal
zijn afgestemd op de individuele markten.
Technologie en productontwikkeling
Innovaties op het gebied van Research & Development en de ontwikkeling
van innovatieve producttechnologieën
1) Toyota zal wereldwijd versneld technologische hervormingen
doorvoeren door actief bij te dragen aan de ontwikkeling van
basistechnologieën op gebieden als milieu, veiligheid en informatie en
door actief te streven naar een intensiever gebruik van
microtechnologie en andere materialen. Om dit te realiseren wil Toyota
optimaal gebruik gaan maken van de kennis die aanwezig is bij
deskundigen, waar ook ter wereld, en intensief gaan samenwerken met
industriële en academische organisaties en met overheidsinstanties.
2) Om de concurrentiepositie te versterken op het gebied van
basistechnologieën, bijvoorbeeld voor wat betreft de zo efficiënt
mogelijke ontwikkeling van motoren en platforms, zal Toyota de
wereldwijde samenwerkingsverbanden, inclusief het internationaal delen
en verdelen van functies, opnieuw onder de loep nemen. Verder zullen
er - indien nodig - meer strategische technische
samenwerkingsverbanden worden gesloten; ook in de vorm van fusies en
overnames.
3) Toyota zal op een actieve manier werken aan wereldomvattende, op IT
gebaseerde ontwikkelings- en preproductiesystemen en aan de
ontwikkeling van innovatieve productietechnologieën die overal ter
wereld kunnen worden toegepast.
Innovaties in productieprocessen met als doel: klant in middelpunt
Voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en nieuwe producten
vanuit de optiek dat de klant altijd op de eerste plaats komt, zal
Toyota niet alleen haar vorige inspanningen voor wat betreft optimaal
management en optimale procedures overtreffen maar zal er tevens naar
gestreefd worden producten te fabriceren voor de volgende generatie,
gebaseerd op plannen die Toyotas ideeën en dromen reflecteren en die
de klanten zullen aanspreken en inspireren.
Management
Innovaties in wereldwijde managementstructuren
· TMC zal de bevoegdheden en verantwoordelijkheden duidelijk afbakenen
zodat de lokale, regionale units zo optimaal en zelfstandig mogelijk
kunnen functioneren. Toyota zal ook op een actieve manier een bijdrage
leveren aan de lokale gemeenschappen.
· TMC zal de lokale units begeleiden en ondersteunen met het oog op
optimalisatie in alle opzichten en overweegt de vestiging van een
hoofdkantoor van waaruit de wereldomvattende managementactiviteiten
ontplooid zullen worden.
Innovaties in groepsstructuren Toyota zal haar bedrijfsactiviteiten en
technologische inspanningen afbakenen en concentreren en met behulp
van samenwerkingsverbanden (inclusief fusies en overnames)
organisaties opzetten die - vanuit het oogpunt van het stimuleren van
nieuwe technologieën - de productiekosten wereldwijd meer concurrerend
zullen maken en die op een efficiënte manier voor de wereldmarkt
nieuwe producten en zakelijke activiteiten zullen ontwikkelen.
Teams, bestaande uit mensen met uiteenlopende talenten
Toyota zal ernaar streven een omgeving te creëren, bestaande uit
mensen uit alle windstreken met verschillende vaardigheden en waarden,
die in staat zullen worden gesteld zichzelf als individu te
ontplooien. In het ideale geval beschikken deze mensen over de
volgende capaciteiten:
· Ze zijn trots op het feit dat ze door voor Toyota te werken een
bijdrage leveren aan de samenleving.
· Ze zijn in staat het maximale te halen uit hun vaardigheden en
creativiteit.
· Ze ontwikkelen zichzelf en vergroten hun eigenwaarde door voor
Toyota te werken.
· Ze zijn bereid te werken onder wisselende arbeidsomstandigheden en
met aantrekkelijke incentives.
Winststructuur
Innovaties voor de opzet van een uitgebalanceerde structuur met een
effectieve dekking tegen risicos wereldwijd.
Toyota zal overschakelen naar een structuur die gebaseerd is op drie
winstgevende markten Japan, Noord-Amerika en Europa. Activiteiten
zoals het versterken van de verkoopstructuur om deze in de pas te
laten lopen met de markt en het verbeteren van de concurrentiepositie
bij de binnenlandse productie, zullen worden ontplooid vanuit
thuisbasis Japan, ter hervorming van het management en vergroting van
de winstmogelijkheden. Dat laatste is ook de drijfveer achter de
mondiale reorganisatie van het management.
Management dat recht doet aan de belangen van alle aandeelhouders in
harmonie met management dat optimaal gebruik van de activa nastreeft.
Toyota zal blijven streven naar een beleid waarbij zo optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van de activa, en tegelijkertijd een sterke en goede relatie blijven opbouwen met alle aandeelhouders waardoor het bedrijf ook op de lange termijn gerespecteerd zal worden door mensen en samenlevingen, waar ook ter wereld.