AutoRai


1-5-2002

Toyota maakt Global Vision 2010 bekend

Toyota Motor Corporation (TMC) heeft het basisconcept vastgesteld voor Global Vision 2010 - een concernomvattende managementvisie die de managementrichting voor de lange termijn aangeeft.

TMC-president Fuji Cho maakte onlangs de details over deze visie bekend aan het bedrijf en deed daarbij de oproep aan iedereen de uitdagingen die innovatie met zich meebrengt met volledige passie en toewijding tegemoet te treden.

Global Vision 2010 borduurt voort op de lijn die met Vision 2005, door TMC opgesteld in 1996, is ingezet. Vanaf dat moment heeft Toyota het eerste deel van de 21e eeuw beschouwd als de periode waarin het bedrijf opnieuw werd opgericht en heeft het bedrijf zich gericht op groei in harmonie. De actuele omstandigheden hebben Toyota er echter van overtuigd dat het nu tijd is om: nieuwe dromen te creëren voor toekomstige groei; te bepalen welke richting het bedrijf wil op gaan; en concrete hervormingen door te voeren. De omstandigheden die tot dit besluit hebben geleid, zijn onder meer politieke, economische en sociale trends en trends die te maken hebben met de nieuwe generatie technologieën. Denk aan milieu- en informatietechnologie en wijzigingen op managementgebied.

Gegroepeerd rond het centrale thema Innovatie voor de toekomst, is de belangrijkste doelstelling van Global Vision 2010 het uitstippelen van een koers voor een meer welvarende samenleving, gebaseerd op de productie van goederen en op technologische innovatie.

Voorgesteld wordt onder meer het corporate image dat iedereen bij Toyota zou moeten uitdragen en de veranderingen die Toyota zou moeten ondergaan, gebaseerd op de te verwachten samenleving in 2010, als het bedrijf ook in de toekomst een voorbeeldrol wil blijven vervullen.

Sinds de oprichting probeert Toyota een bijdrage te leveren aan de samenleving door autos en andere goederen te produceren. Toyota streeft ernaar deze voorbeeldrol op te splitsen, waardoor er gemakkelijker verbanden kunnen worden gelegd met een interne wijziging van het beleid dat erop gericht is een wereldomvattend bedrijf te creëren waarin iedere medewerker met hart en ziel zijn of haar bijdrage levert aan toekomstige groei en een welvarende samenleving.

Vier innovaties voor de toekomst
Deze zijn gebaseerd op het verwachtingspatroon dat Toyota koestert ten aanzien van de samenleving in de eerste helft van de 21e eeuw en het corporate image dat Toyota wil uitdragen.


1. Op weg naar een op recycling gebaseerde samenleving Omdat we wereldwijd op weg zijn naar een meer op recycling gebaseerde samenleving, wordt er steeds vaker van ons gevraagd dat we het tijdperk van grootschalige productie en consumptie op basis van grote volumes achter ons laten en overschakelen naar een samenleving die gebaseerd is op grondstofbesparing, hergebruik en recycling. Toyota streeft ernaar met behulp van geavanceerde milieutechnologieën wereldwijd op deze gebieden de toon te zetten.


2. Op weg naar het tijdperk van IT en alomtegenwoordige netwerken Op het gebied van informatie- en telecommunicatietechnologieën wordt grote vooruitgang geboekt. De mobiele informatiediensten ontwikkelen zich in rap tempo en ook op het gebied van transportinfrastructuur en infrastructureel-gestuurde preventieve veiligheid verandert er veel.Met deze wetenschap in het achterhoofd streeft Toyota naar een toonaangevende rol bij het creëren van autos en een mobiele samenleving waarin mensen in álle opzichten veilig en comfortabel kunnen leven.


3. Op weg naar de wereldomvattende mobiele samenleving Landen als China en andere zich snel ontwikkelende landen mobiliseren zich in rap tempo. Wereldwijd profiteren steeds meer mensen van de grote mate van mobiliteit die de auto mogelijk maakt. Toyota wil de aantrekkelijkheid van de auto wereldwijd vergroten en veel meer klanten voor het merk winnen waardoor in de jaren na 2010 een mondiaal marktaandeel van zon 15% mogelijk moet zijn.


4. Op weg naar een volwassen samenleving
Omdat de grenzen in de wereld steeds meer vervagen en het respect voor mensen uit andere culturen toeneemt, worden wereldomvattende bedrijven steeds meer een gemeenschap, samengesteld uit mensen met uiteenlopende nationaliteiten en etnische achtergronden die op een levendige manier ideeën uitwisselen. Toyota heeft zich tot doel gesteld een wereldomvattend bedrijf te worden dat door iedereen ter wereld wordt gerespecteerd.

Veranderende voorbeeldrol
Om het bedrijf te worden dat Toyota voor de toekomst voor ogen heeft, zal het merk wereldwijd ingrijpende wijzigingen doorvoeren in bestaande bedrijfsstructuren, processen en methoden. Ook de voorbeeldrol die Toyota speelt zal veranderen: er zal meer aandacht worden besteed aan de ontwikkeling van een breed scala aan geavanceerde technologieën, het opzetten van kostenbewuste bedrijfsstructuren die wereldwijd succesvol kunnen concurreren en een wereldwijde expansie. Ook zal productontwikkeling waarmee adequaat kan worden ingespeeld op de actuele marktsituatie een belangrijk item worden, evenals het opzetten van efficiënte lokale managementstructuren en het creëren van verkoopstructuren die optimaal zijn afgestemd op de individuele markten.

Technologie en productontwikkeling
Innovaties op het gebied van Research & Development en de ontwikkeling van innovatieve producttechnologieën


1) Toyota zal wereldwijd versneld technologische hervormingen doorvoeren door actief bij te dragen aan de ontwikkeling van basistechnologieën op gebieden als milieu, veiligheid en informatie en door actief te streven naar een intensiever gebruik van microtechnologie en andere materialen. Om dit te realiseren wil Toyota optimaal gebruik gaan maken van de kennis die aanwezig is bij deskundigen, waar ook ter wereld, en intensief gaan samenwerken met industriële en academische organisaties en met overheidsinstanties.
2) Om de concurrentiepositie te versterken op het gebied van basistechnologieën, bijvoorbeeld voor wat betreft de zo efficiënt mogelijke ontwikkeling van motoren en platforms, zal Toyota de wereldwijde samenwerkingsverbanden, inclusief het internationaal delen en verdelen van functies, opnieuw onder de loep nemen. Verder zullen er - indien nodig - meer strategische technische samenwerkingsverbanden worden gesloten; ook in de vorm van fusies en overnames.

3) Toyota zal op een actieve manier werken aan wereldomvattende, op IT gebaseerde ontwikkelings- en preproductiesystemen en aan de ontwikkeling van innovatieve productietechnologieën die overal ter wereld kunnen worden toegepast.

Innovaties in productieprocessen met als doel: klant in middelpunt Voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en nieuwe producten vanuit de optiek dat de klant altijd op de eerste plaats komt, zal Toyota niet alleen haar vorige inspanningen voor wat betreft optimaal management en optimale procedures overtreffen maar zal er tevens naar gestreefd worden producten te fabriceren voor de volgende generatie, gebaseerd op plannen die Toyotas ideeën en dromen reflecteren en die de klanten zullen aanspreken en inspireren.

Management
Innovaties in wereldwijde managementstructuren

· TMC zal de bevoegdheden en verantwoordelijkheden duidelijk afbakenen zodat de lokale, regionale units zo optimaal en zelfstandig mogelijk kunnen functioneren. Toyota zal ook op een actieve manier een bijdrage leveren aan de lokale gemeenschappen.
· TMC zal de lokale units begeleiden en ondersteunen met het oog op optimalisatie in alle opzichten en overweegt de vestiging van een hoofdkantoor van waaruit de wereldomvattende managementactiviteiten ontplooid zullen worden.

Innovaties in groepsstructuren Toyota zal haar bedrijfsactiviteiten en technologische inspanningen afbakenen en concentreren en met behulp van samenwerkingsverbanden (inclusief fusies en overnames) organisaties opzetten die - vanuit het oogpunt van het stimuleren van nieuwe technologieën - de productiekosten wereldwijd meer concurrerend zullen maken en die op een efficiënte manier voor de wereldmarkt nieuwe producten en zakelijke activiteiten zullen ontwikkelen.

Teams, bestaande uit mensen met uiteenlopende talenten Toyota zal ernaar streven een omgeving te creëren, bestaande uit mensen uit alle windstreken met verschillende vaardigheden en waarden, die in staat zullen worden gesteld zichzelf als individu te ontplooien. In het ideale geval beschikken deze mensen over de volgende capaciteiten:
· Ze zijn trots op het feit dat ze door voor Toyota te werken een bijdrage leveren aan de samenleving.
· Ze zijn in staat het maximale te halen uit hun vaardigheden en creativiteit.
· Ze ontwikkelen zichzelf en vergroten hun eigenwaarde door voor Toyota te werken.
· Ze zijn bereid te werken onder wisselende arbeidsomstandigheden en met aantrekkelijke incentives.

Winststructuur
Innovaties voor de opzet van een uitgebalanceerde structuur met een effectieve dekking tegen risicos wereldwijd.

Toyota zal overschakelen naar een structuur die gebaseerd is op drie winstgevende markten Japan, Noord-Amerika en Europa. Activiteiten zoals het versterken van de verkoopstructuur om deze in de pas te laten lopen met de markt en het verbeteren van de concurrentiepositie bij de binnenlandse productie, zullen worden ontplooid vanuit thuisbasis Japan, ter hervorming van het management en vergroting van de winstmogelijkheden. Dat laatste is ook de drijfveer achter de mondiale reorganisatie van het management.

Management dat recht doet aan de belangen van alle aandeelhouders in harmonie met management dat optimaal gebruik van de activa nastreeft.

Toyota zal blijven streven naar een beleid waarbij zo optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van de activa, en tegelijkertijd een sterke en goede relatie blijven opbouwen met alle aandeelhouders waardoor het bedrijf ook op de lange termijn gerespecteerd zal worden door mensen en samenlevingen, waar ook ter wereld.