Gemeente Helden

Instellen 30 km-zones
In het kader van het programma Duurzaam veilig worden in heel Nederland verblijfsgebieden aangeduid en ingericht als 30 km-zones. Duurzaam Veilig is een nationaal verkeersveiligheidsproject dat erop gericht is de verkeersonveiligheid in ons land aan te pakken. Om de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom te vergroten, worden ook door de gemeente Helden 30 km/uur-gebieden ingesteld. Het gemeentelijk wegcategoriseringsplan geeft aan in welke gebieden een maximumsnelheid van 30 km/uur zal gelden en op welke wegen de snelheid 50 km/uur blijft. In de afgelopen jaren zijn er al enkele gebieden, gelijktijdig met werkzaamheden, als zodanig uitgevoerd. Bovendien zijn enkele wijken al langer aangewezen als 30 km-zone. Nu zal ook de snelheid in de overige verblijfsgebieden van 50 km/uur naar 30 km/uur moeten worden teruggebracht.

Momenteel is de gemeente bezig met het afbakenen van de gebieden met de 30 km/uur-zone borden. De vervolgstap is om deze gebieden ook als zodanig in te richten zodat een maximumsnelheid van 30 km/uur uit de weginrichting voortvloeit. Verschillende wijken hebben reeds verkeersremmende maatregelen zodat de aanpassingen hier beperkt kunnen blijven. Anderzijds zijn er verblijfsgebieden waar een lagere snelheid van autoverkeer fysiek moet worden afgedwongen.

Na voltooiing van de 30 km-zones worden automobilisten die de 30 km-zones binnenrijden er door borden -vaak gecombineerd met speciale inritconstructies- op gewezen dat ze in de gebieden te gast zijn en hun vaart moeten temperen. Maatregelen in het gebied zelf ondersteunen dit gevoel waardoor niet alleen bewoners meer rust en wooncomfort hebben, maar met name ook het aantal verkeersslachtoffers kan worden teruggedrongen.

Maar hoe zit het nu met de verkeersregels in en rond deze zones? Bij de inritconstructies staan namelijk vaak geen voorrangsborden. Eigenlijk is het heel simpel:
· wie een 30 km-zone verlaat, moet altijd voorrang verlenen. Momenteel liggen hiervoor aan de randen van de verblijfsgebieden op veel plaatsen reeds inritconstructies.
· binnen de zones gelden de normale regels zoals u die gewend bent. Dus: verkeer van rechts heeft voorrang (ook fietsers), tenzij u op een voorrangskruising rijdt.

Nadat alle zone-borden zijn geplaatst, vindt eind 2002 de verdere inrichting plaats na samenspraak met diverse bewoners/dorpsraden en belangengroeperingen. Tevens wordt, in verband met extra gevaarlijke situaties, een prioritering van maatregelen gemaakt.


-