Ingezonden persbericht


Informatie overload ondermijnt bedrijfsprestaties in Benelux

Oplossingen gelegen in enkelvoudige toegang tot geïntegreerde bedrijfsinformatie

Nieuwegein, 1 mei 2002 - 78% van de managers in de Benelux zegt dat zij tijd verspillen aan het zoeken naar informatie die zij nodig hebben om hun werk goed te doen, zo blijkt uit een nieuw Europees onderzoek van Metrica Research, uitgevoerd in opdracht van Informatica. 45% van de managers geeft aan dat dit een groot probleem is. Eveneens 78% van de ondervraagden geeft aan dat zij te veel informatie ontvangen, waarvan een groot deel niet relevant is. De helft van de managers in de Benelux geeft aan dat deze informatie overload een groot probleem is. 35% van hen gelooft dat de situatie in de komende twee jaar nog zal verslechteren. Het ontvangen van te veel en verkeerde informatie staat de bedrijfsprestaties in de weg.

De oplossing voor deze problemen is gelegen in een betere integratie van gegevens, en de mogelijkheid om vanuit één punt toegang tot de benodigde informatie uit verschillende disciplines te krijgen. Van de managers in de Benelux vindt 61% het van groot belang dat zij enkelvoudige toegang hebben tot informatie uit de verschillende bedrijfstakken, zoals sales, marketing en finance. 35% van de ondervraagden geeft aan dat deze toegang er op dit moment nog niet is.

De helft van de respondenten geeft aan dat in hun bedrijf gebruik wordt gemaakt van een enterprise analytic systeem. De grootste voordelen die hiervan genoemd worden zijn; kostenreductie (35%), vergroting van bedrijfsprestaties en efficiency (29%), inzicht in de complete onderneming (27%) en verbeterde concurrentiepositie (27%). De belangrijkste issues waarvoor ze het systeem gebruiken zijn; consumentenbehoefte analyseren (65%), snel reageren op veranderende consumentenbehoeftes en marktcondities (53%) en nieuwe klanten winnen (45%). In de Benelux gaf 62% van de respondenten (het hoogste percentage in Europa) aan dat de besluitvorming veel zou verbeteren als managers en medewerkers toegang zouden hebben tot de informatie die zij nodig hebben, waar en wanneer zij willen. 45% van hen geeft aan dat het voor managers en medewerkers zeer nuttig zou zijn om tests te kunnen doen met what if -scenario s. Met de enterprise analytic systemen van Informatica, worden data uit verschillende bronbestanden geïntegreerd, en is het middels analytische applicaties mogelijk om de benodigde bedrijfsinformatie hier ook weer uit te halen.

Het onderzoek Business Analytics - European Survey , is gehouden onder 300 informatiemanagers bij financiële en hightech ondernemingen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, en de Benelux. Het onderzoek is gehouden door Metrica Research, in opdracht van Informatica Corporation, marktleider op het gebied van analytische software.

Over Informatica

Informatica levert software voor data-integratie en analyses. Deze bedrijfsanalytische software maakt het besluitnemers mogelijk om inzicht in de bedrijfsprocessen om te zetten in concurrentievoordeel. Informatica levert als enige een geïntegreerde set met analytische producten, inclusief een krachtig data-integratie platform (ETL) en analytische applicaties die de gehele waardeketen omvatten, en verzorgt real-time levering van gepersonaliseerde informatie via het web, draadloos en via spraakherkenning. Meer dan 1460 klanten wereldwijd, waaronder 60% van de Fortune 100, vertrouwen op de software van Informatica voor de integratie, analyse en levering van belangrijke informatie aan managers, executives en andere besluitnemers, om de bedrijfsprestaties te verbeteren.

Onder de Nederlandse klanten bevinden zich onder andere Albert Heijn, ABN Amro, Sanoma, Aegon, Fortis, Ordina, ING Bank, CMG Finance. Meer informatie is te vinden op www.informatica.com en www.informaticanederland.nl.