ANBO EN ANDEREN
Belangenorganisaties reageren op advies banken
PERSVERKLARING
Reactie 1 mei 2002 op aanbevelingen rapport Nederlandse Vereniging van
Banken: .Over de drempel: toegankelijkheid en bereikbaarheid van
bankdiensten..
Door:
ANBO, de bond voor vijftig-plussers
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad)
Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang (FSB)
Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV)
Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC)
Protestants Christelijke Ouderenbond (PCOB)
Unie Katholieke Bonden van Ouderen (Unie KBO)
De achterban van ANBO, CG-Raad, FSB, FNV, LOC, PCOB en Unie KBO staat
voor een aanzienlijke groep van miljoenen consumenten. Dat de banken
via structureel overleg met belangenorganisaties hun service en het
beleid voor de toegankelijkheid en bruikbaarheid van het
betalingsverkeer willen verbeteren, juichen wij toe. Dat alle banken
zich committeren aan de adviezen in dit NVB-rapport is zelfs een
.doorbraak. te noemen.
Een gerichte verschuiving van prioriteiten kan de dienstverlening van
de banken verbeteren, zo was en is onze stellige mening. Onze
aanbevelingen zouden daarbij als richtinggevend kader kunnen dienen.
De zeven belangenorganisaties voor ouderen en mensen met een
functiebeperking hebben dit jaar drie onderzoeken en een veelvoud aan
aanbevelingen op tafel gelegd bij de bankdirecties:
1. Het rapport .De balie geld(t) niet meer...?.. Met daarin 5.000
klachten van ouderen en visueel gehandicapten over het dwingende
pinbeleid, de sluiting van bankfilialen en de afname van de
persoonlijke service van banken. Inclusief een analyse van de
marktaandelen van de banken en het gevoerde beleid (c) ANBO, FSBB,
FNV, PCOB, Unie KBO
2. Het onderzoek .Verdwijnen bankdiensten uit verpleeg- en
verzorgingshuizen., waaruit blijkt dat 24.000 bewoners van
zorginstellingen niet meer zelf hun bankzaken kunnen regelen omdat in
525 tehuizen deze dienstverlening is beëindigd. (c) LOC en Arcares
3. Het rapport .Obstakels in betalingsverkeer voor mensen met een
functiebeperking.. Met daarin richtlijnen en oplossingen voor
verbetering van met name geld- en betaalautomaten. (c) CG-Raad
Oude wijn in nieuwe zakken
De banken committeren zich aan de adviezen van de Nederlandse
Vereniging van Banken en dat is alvast een flinke stap .over de
drempel.. Verbetering van de communicatie met de klanten over
bestaande oplossingen staat daarbij voorop. Meer voorlichting en
instructie over bestaande alternatieven (internetbankieren,
telefonisch bankieren, pinpas, chipknip, baliepas, creditcards,
geldopname in winkels, gemachtigde pas, knoppencursussen e.d)
is weliswaar dringend geboden en eigenlijk vanzelfsprekend, maar ook
teveel .oude wijn in nieuwe zakken.. Want, wanneer daarnaast de
sluiting van nog eens honderden bankfilialen en bezuinigingen op de
dienstverlening onverminderd doorgaan - volgens de
belangenorganisaties prioriteit nummer één van de banken -, dan voelen
vele ouderen en mensen met een functiebeperking zich nog steeds aan de
kant gezet. Alle betalingswijzen, zoals internet en pinnen via geld-
en betaalautomaten, zijn voor visueel gehandicapten bovendien slecht
toegankelijk en daarom geen alternatief.
Echte oplossingen
Wat staat nu voorop? De dienstverlening aan klanten of de communicatie
over wat goed is voor de bank en de sluiting van filialen? Dat vragen
de belangenorganisaties zich af.
Wij bepleiten hier échte oplossingen:
- Goed toegankelijke bankbussen die ook wijken, dorpen en verpleeg- en
verzorgingshuizen aandoen.
- Snelle invoering van het .buurtbalie-concept. in wijken en dorpen,
eventueel in combinatie met (gemeentelijke) dienstencentra,
verzorgingshuizen, postvestigingen.
- Een baliepas voor wie dat wil en niet alleen wanneer de klant niet
kan pinnen. Daarbij hoort actievere voorlichting over de baliepas
richting klanten en een uniform beleid.
- Meer aandacht voor alle groepen klanten: aangepaste en uniforme
geld- en betaalautomaten, vaker dan waar mogelijk; lage geld- en
betaalautomaten in alle steden en spraakoutput bij geldautomaten; geld
opnemen in supermarkt is voor veel gehandicapten en slechtzienden geen
gelijkwaardig alternatief; chipknipgebruik in verzorgingshuizen lost
maar voor een deel van de bewoners iets op; en gaan de banken de
kosten vergoeden wanneer verzorgingshuizen bankdiensten (gaan)
uitvoeren?
- Knoppencursussen niet alleen voor ouderen, maar voor wie maar wil.
- De veiligheid rondom geldautomaten kan actiever en vooral uniformer
aangepakt worden.
Het advies van de NVB negeert onze wens om het minimumbedrag voor
opname aan de balie te laten vervallen. En laat onverlet dat banken
hun klanten niet actief informeren over de baliepas, waarmee
vervolgens ieder geldbedrag aan de balie kan worden opgenomen. Dat
betreuren wij zeer.
De banken studeren op mogelijkheden om binnen geld op te nemen,
onderzoeken de mogelijkheid van extra servicebalies, willen pilots
starten voor bankbussen en het .buurtbalie-concept.. En komen met
aanbevelingen en richtlijnen voor veilige plaatsen en toegankelijkheid
van geldautomaten. Samen één balie open houden in een wijk of dorp is
blijkbaar voor de banken een brug te ver, ofschoon de minister van
Financiën daarvoor de Mededingingswet wil aanpassen, zodat de banken
niet belemmerd worden in het samen oplossen van de maatschappelijke
problemen.
Wij stellen voor begin 2003 alle aanbevelingen en maatregelen te
evalueren. Want samen kunnen we dan bekijken of er écht iets veranderd
is. Een door alle partijen onderschreven protocol, zoals het
Ministerie van Financiën nastreeft, juichen wij daarbij toe. Wanneer
bankbus en .buurtbalie-concept. op korte termijn tastbaar onderdeel
uitmaken van de oplossingen, dan zullen de emoties die het nieuwe
vestigings-, service- en pinbeleid van de banken bij vele ouderen en
mensen met een functiebeperking hebben opgeroepen, hopelijk eindelijk
weer tot het verleden gaan behoren.