ANBO EN ANDEREN

Belangenorganisaties reageren op advies banken

PERSVERKLARING

Reactie 1 mei 2002 op aanbevelingen rapport Nederlandse Vereniging van Banken: .Over de drempel: toegankelijkheid en bereikbaarheid van bankdiensten..

Door:
ANBO, de bond voor vijftig-plussers
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang (FSB) Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV)
Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC)
Protestants Christelijke Ouderenbond (PCOB)
Unie Katholieke Bonden van Ouderen (Unie KBO)

De achterban van ANBO, CG-Raad, FSB, FNV, LOC, PCOB en Unie KBO staat voor een aanzienlijke groep van miljoenen consumenten. Dat de banken via structureel overleg met belangenorganisaties hun service en het beleid voor de toegankelijkheid en bruikbaarheid van het betalingsverkeer willen verbeteren, juichen wij toe. Dat alle banken zich committeren aan de adviezen in dit NVB-rapport is zelfs een .doorbraak. te noemen.

Een gerichte verschuiving van prioriteiten kan de dienstverlening van de banken verbeteren, zo was en is onze stellige mening. Onze aanbevelingen zouden daarbij als richtinggevend kader kunnen dienen. De zeven belangenorganisaties voor ouderen en mensen met een functiebeperking hebben dit jaar drie onderzoeken en een veelvoud aan aanbevelingen op tafel gelegd bij de bankdirecties:


1. Het rapport .De balie geld(t) niet meer...?.. Met daarin 5.000 klachten van ouderen en visueel gehandicapten over het dwingende pinbeleid, de sluiting van bankfilialen en de afname van de persoonlijke service van banken. Inclusief een analyse van de marktaandelen van de banken en het gevoerde beleid (c) ANBO, FSBB, FNV, PCOB, Unie KBO

2. Het onderzoek .Verdwijnen bankdiensten uit verpleeg- en verzorgingshuizen., waaruit blijkt dat 24.000 bewoners van zorginstellingen niet meer zelf hun bankzaken kunnen regelen omdat in 525 tehuizen deze dienstverlening is beëindigd. (c) LOC en Arcares
3. Het rapport .Obstakels in betalingsverkeer voor mensen met een functiebeperking.. Met daarin richtlijnen en oplossingen voor verbetering van met name geld- en betaalautomaten. (c) CG-Raad

Oude wijn in nieuwe zakken
De banken committeren zich aan de adviezen van de Nederlandse Vereniging van Banken en dat is alvast een flinke stap .over de drempel.. Verbetering van de communicatie met de klanten over bestaande oplossingen staat daarbij voorop. Meer voorlichting en instructie over bestaande alternatieven (internetbankieren, telefonisch bankieren, pinpas, chipknip, baliepas, creditcards, geldopname in winkels, gemachtigde pas, knoppencursussen e.d) is weliswaar dringend geboden en eigenlijk vanzelfsprekend, maar ook teveel .oude wijn in nieuwe zakken.. Want, wanneer daarnaast de sluiting van nog eens honderden bankfilialen en bezuinigingen op de dienstverlening onverminderd doorgaan - volgens de belangenorganisaties prioriteit nummer één van de banken -, dan voelen vele ouderen en mensen met een functiebeperking zich nog steeds aan de kant gezet. Alle betalingswijzen, zoals internet en pinnen via geld- en betaalautomaten, zijn voor visueel gehandicapten bovendien slecht toegankelijk en daarom geen alternatief.

Echte oplossingen
Wat staat nu voorop? De dienstverlening aan klanten of de communicatie over wat goed is voor de bank en de sluiting van filialen? Dat vragen de belangenorganisaties zich af.

Wij bepleiten hier échte oplossingen:

- Goed toegankelijke bankbussen die ook wijken, dorpen en verpleeg- en verzorgingshuizen aandoen.

- Snelle invoering van het .buurtbalie-concept. in wijken en dorpen, eventueel in combinatie met (gemeentelijke) dienstencentra, verzorgingshuizen, postvestigingen.

- Een baliepas voor wie dat wil en niet alleen wanneer de klant niet kan pinnen. Daarbij hoort actievere voorlichting over de baliepas richting klanten en een uniform beleid.

- Meer aandacht voor alle groepen klanten: aangepaste en uniforme geld- en betaalautomaten, vaker dan waar mogelijk; lage geld- en betaalautomaten in alle steden en spraakoutput bij geldautomaten; geld opnemen in supermarkt is voor veel gehandicapten en slechtzienden geen gelijkwaardig alternatief; chipknipgebruik in verzorgingshuizen lost maar voor een deel van de bewoners iets op; en gaan de banken de kosten vergoeden wanneer verzorgingshuizen bankdiensten (gaan) uitvoeren?

- Knoppencursussen niet alleen voor ouderen, maar voor wie maar wil.
- De veiligheid rondom geldautomaten kan actiever en vooral uniformer aangepakt worden.

Het advies van de NVB negeert onze wens om het minimumbedrag voor opname aan de balie te laten vervallen. En laat onverlet dat banken hun klanten niet actief informeren over de baliepas, waarmee vervolgens ieder geldbedrag aan de balie kan worden opgenomen. Dat betreuren wij zeer.

De banken studeren op mogelijkheden om binnen geld op te nemen, onderzoeken de mogelijkheid van extra servicebalies, willen pilots starten voor bankbussen en het .buurtbalie-concept.. En komen met aanbevelingen en richtlijnen voor veilige plaatsen en toegankelijkheid van geldautomaten. Samen één balie open houden in een wijk of dorp is blijkbaar voor de banken een brug te ver, ofschoon de minister van Financiën daarvoor de Mededingingswet wil aanpassen, zodat de banken niet belemmerd worden in het samen oplossen van de maatschappelijke problemen.

Wij stellen voor begin 2003 alle aanbevelingen en maatregelen te evalueren. Want samen kunnen we dan bekijken of er écht iets veranderd is. Een door alle partijen onderschreven protocol, zoals het Ministerie van Financiën nastreeft, juichen wij daarbij toe. Wanneer bankbus en .buurtbalie-concept. op korte termijn tastbaar onderdeel uitmaken van de oplossingen, dan zullen de emoties die het nieuwe vestigings-, service- en pinbeleid van de banken bij vele ouderen en mensen met een functiebeperking hebben opgeroepen, hopelijk eindelijk weer tot het verleden gaan behoren.